کد خبر : 1538846 | 25 تیر 1397 ساعت 12:37 | 109.5K بازدید | 0 دیدگاه

دو اشتباه تاثیرگذار داور آرژانتینی فینال

انتقام پیتانا از مودریچ با چاقوی VAR

عملکرد داور 43 ساله آرژانتینی در فینال جام جهانی با انتقادات فراوانی از سوی کروات ها روبرو شد، داوری که با دو تصمیم جنجالی سرنوشت بازی در نیمه نخست را تغییر داد.

انتقام پیتانا از مودریچ با چاقوی VAR

به گزارش "ورزش سه"، بسیاری منتظر قضاوت تیم داوری ایران در فینال جام جهانی بودند اما برخلاف انتظارات کمیته داوران فیفا تصمیم گرفت از فغانی و کمک هایش در رده بندی بهره ببرند تا فینال جام جهانی دوباره به تیم داوری آرژانتین برسد تا نستور فابین پیتانا 43 ساله دومین داور آرژانتینی لقب بگیرد که هم افتتاحیه جام را سوت زده هم فینال رقابت ها به او سپرده شده است.پیش از او الیزوندو در جام جهانی 2006 آلمان هم افتتاحیه را سوت زد هم فینال جام بین ایتالیا و فرانسه را تا آرژانتینی ها از این حیث رکورددار شوند.


نستور فابین پیتانا متولد 17 ژوئن 1975 در شهر کورپوس ایالت میسه یونس در جنوب آرژانتین از سال 2010 در فهرست داوران بین المللی فیفا قرار گرفت. او که در کشورش به داوری جسور و قاطع مشهور بود بعد از چهار بار قضاوت در اولین تجربه جام جهانی خود در برزیل 2014 این بار در صدر داوران آمریکای جنوبی برای حضور در روسیه 2018 نیز قرار گرفت تا افتتاحیه جام به او برسد.

 


پیتانا جدال روسیه و عربستان در افتتاحیه را به راحتی و بدون مشکل قضاوت کرد چون این بازی یک طرفه صحنه خاصی نداشت که مرد 43 ساله آرژانتینی را به چالش بکشد. یک هفته بعد از این بازی جدال مکزیک با سوئد در ورزشگاه اکاتنبورگ به او سپرده شد، جدالی که سوئدی ها به بردی شیرین و قاطع رسیدند. قضاوت سوم این داور در مرحله یک شانزدهم نهایی میان کرواسی و دانمارک بود تا بعد از 120 دقیقه پرالتهاب که توام شد با پنالتی دقایق پایانی برای کروات ها نام مرد آرژانتینی بیشتر به گوش برسد.


نستور پیتانا در مرحله یک چهارم نهایی هم یکی از سنگین ترین بازی های ممکن را سوت زد، جایی که تیم های فرانسه و اروگوئه در ورزشگاه نیژنی نووگراد مقابل هم صف آرایی کردند تا یکی از تیم های راه یافته به نیمه نهایی معرفی شود. این بازی که بیشتر تحت تاثیر غیبت ادیسون کاوانی قرار داشت صحنه خاص داوری نداشت تا مرد آرژانتینی باز هم در انجام وظیفه سنگینی که داشت موفق از زمین بیرون بیاید.

 


استراحت در دو بازی نیمه نهایی باعث شد تا شانس داور آرژانتینی برای قضاوت بازی های نهایی و رده بندی زنده باقی بماند به خصوص برای حضور در رده بندی چون کمتر کسی تصور می کرد فیفا فینال را به داوری بدهد که افتتاحیه را سوت زده است اما در کمال تعجب تیم داوری ایران به فینال نرسید تا پیتانا و کمک هایش راهی ورزشگاه لوژنیکی شوند تا دومین قضاوت خود برای تیم های فرانسه و کرواسی در این جام را انجام بدهد. قبل از فینال هر دو تیم از این انتخاب راضی بودند چون قضاوت بازی برای هر دو طرف رضایتبخش و خوش یمن بود اما اتفاقات رخ داده در نیمه نخست به خصوص در صحنه گل های اول و دوم حسابی کروات ها را خشمگین کرد.


پیتانا در صحنه گل اول در حالی یک ضربه ایستگاهی در زاویه مناسب تقدیم خروس های اروپا کرد که تصاویر آهسته کاملا نشان داد خطای اعلام شده از سوی بروزوویچ خیلی سختگیرانه بود. تصمیمی که پایه گذار گل اول فرانسوی ها شد تا جریان بازی که تا قبل از این گل به سود کرواسی بود به ضرر آنها پیگیری شود. اشتباه دوم از دید منتقدان این داور در صحنه ای اعلام پنالتی و استفاده از VAR رقم خورد چون کروات ها مدعی هستند صحنه ای که داور آرژانتینی و کمک داور ویدئویی رای به پنالتی دادند نباید پایه گذار گل دوم می شد.

 


مسلما تصمیمات پیتانا در اعلام خطا روی گریژمان و ضربه پنالتی با استفاده از VAR می تواند تا مدت ها سوژه اصلی رسانه ها باشد تا واکنش های متفاوتی در پی داشته باشد تا این داور آرژانتینی که به اذعان بسیاری نباید فینال را سوت می زد همچنان یکی از چهره های جنجالی قلمداد شود به خصوص از سوی رسانه های کروات. شاید مرد آرژانتینی در میان فوتبالدوستان این کشور قهرمان لقب بگیرد چون با این دو تصمیم عجیب پایه گذار شکست کروات هایی شد که در مرحله گروهی باعث تحقیر شدن آلبی سلسته و مسی شده بودند تا پیتانا انتقام کشورش از مودریچ و هم تیمی هایش را در فینال گرفته باشد.


عکس؛ امیرحسین خیرخواه

 

 

دیدگاه‌ها