کد خبر : 1751928 | 07 اردیبهشت 1400 ساعت 12:25 | 69.5K بازدید | 13 دیدگاه

اتهام‌های هیئت فوتبال و دفاع مهدوی کیا

مناظره و مشاجره در فوتبال برتر؛ حق با کیست؟

مناظره مهدی مهدوی کیا و دبیر و معاون کمیته انضباطی هیئت فوتبال استان تهران لحظات جنجالی را روی آنتن زنده شبکه سه به وجود آورد.

مناظره و مشاجره در فوتبال برتر؛ حق با کیست؟

به گزارش "ورزش سه"، بعد از صحبت هایی که مهدی مهدوی کیا در نقد رای کمیته انضباطی در خصوص محرومیت آکادمی کیا به دلیل استفاده از بازیکن غیرقانونی در برنامه فوتبال برتر انجام داد، شاهد مناظره تلفنی او با کاظم سلیمانی، دبیر و معاون کمیته انضباطی هیئت فوتبال استان تهران بودیم که حدود نیم ساعت به طول انجامیده و لحظات جنجالی را روی آنتن زنده شبکه سه به وجود آورد. مشروح این مناظره را در ادامه بخوانید:

 

کاظم سلیمانی صحبت های خود را توفانی آغاز کرده و گفت:

"آقا مهدی فکر می کند که یک چیزهایی می داند ولی ضمن احترامی که برایش قائل هستیم نباید صدایش را بالا ببرد. ایشان باید اول آیین نامه انضباطی ماده 95 را مطالعه کند که می گوید کمیته انضباطی می تواند از هر طریقی اطلاعات به دست بیاورد. این باشگاه دو تخلف انجام داده است؛ یکی اینکه برادر بزرگ را جای برادر کوچک آورده و به عنوان 86 معرفی کرده است. وقتی می گویید که اعضای خانواده اش را بررسی کن، ایشان 4 برادر دارد. او برادری دارد که متولد 1378 است و شما او را هم برای ما بیاورید."

 

او در ادامه با محکوم کردن مهدوی کیا به بی اطلاعی از قانون ادامه داد: 

"ما 6 جلسه این آقایان را به شهادت رئیس هیات و خود آقای مهدوی کیا و برادرش آقا هادی دعوت کردیم ولی هی بهانه آوردند. آخرش یک نفری را آوردند که من سه صفحه با این آقا پرسش و پاسخ کردم. ایشان حتی مادربرزگ و پدربزرگ و عمویش را نمی شناخت. ایشان اصلا لهجه اش جنوبی بود و مشهدی نبود. من به آقا هادی هم گفتم که بیایید که این بازیکن آمده و ما را دور زده تا ما بتوانیم شما را محکوم نکنیم. ولی زیر بار نرفتند. پس بنابراین آقا مهدی که این گونه با صراحت حرف می زند اول برود قانون انضباطی را مطالعه کند. مگر ایشان در جلسه بودند که این حرف ها را می زنند. اصلا ایشان بازیکن را ندیدند."

 

بخش پایانی صحبت های اولیه سلیمانی جالب بود:

"آقا مهدی اگر تو 22 سال است که آمدی من 55 سال در این ورزش بودم. ما همه را می شناسیم. صدا و سیما که لیگ برتر آقایان و بانوان را نشان نمی دهد ولی موضوع نوجوانان را برای خراب کردن هیات نشان می دهد دارد از قدرتش سو استفاده می کند.  شما اذهان عمومی را تشویش می کنید. "

 

بعد از این اظهارات نوبت به مهدوی کیا رسید که مواضع خود را مطرح کند

"شما می گویید که گفتید برادر بیاید و نیامده ولی دو سال پیش برادر آمد و اظهاراتش هم ثبت شده است. انگشت نگاری هم شده ولی شما اصلا آن پرونده را به ما نشان نمی دهید و می گویید که نیست. آموزش و پروش هم رفته و استعلام هم شده ولی شما نگرفته اید. ما شب عید با آن همه مشکلات رفت و آمد و کرونا گفتم که برادر را بیاورید. اینکه شما چند سوال از یک نفر بپرسید حالا بماند قصه بین شما و آن بنده خدا که ایشان را عصبانی کرده و جلسه را ترک نموده و گفته که من اصلا جواب نمی دهم. اظهاراتش را هم امضا نکرده است. گفته که من دو جلسه آمده ام اگر احراز هویت می خواهید که هست اگر نمی خواهید من را بفرستید انگشت نگاری را یا هر جا که هویتم را مشخص کنند."

 

مهدوی کیا بار دیگر با انتقاد از شیوه تشخیص کمیته انضباطی یادآور شد:

"من یک سوال از شما دارم که چطور به این قطعیت رسیدید که ایشان، آن نیست؟! بدون اینکه از ثبت احوال کشور استعلام کنید یا ایشان را بفرستید به تست DNA که مشخص شود اصلا باهم برادر هستند یا نه؟ یا حتی انگشت نگاری کنید تا هویتش مشخص شود. یعنی شما این را می فرمایید که ما یک نفر را از خیابان آورده ایم که می گوید من محمدرضا برادرش هستم. اصلا مگر آقای سلیمانی اسم مادربزرگ یا عموی ایشان را می دانستند؟ این ها باید از نظر قانونی احراز شود. شما دارید بحث را به حاشیه می برید. ما از راه قانونی می خواهیم جلو برویم. اگر قانون محکوم مان کرد دستمان بالاست. ما اگر خودمان را می خواستیم از این جریان بیرون بکشیم همان موقع بیرون می کشیدیم. ولی ما به دنبال حقیقت هستیم."

 

1595548

 

سلیمانی بار دیگر به دفاع از شیوه تشخیص خود پرداخته و نکات جالبی از جمله فراری بودن برادر بزرگتر را مطرح کرد:
 
" شما فقط به یک نقطه تکیه می کنید. شاکیان از اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و منطقه 19 نامه آورده اند که از ایشان خواسته شده بیاید و بررسی شود اما نرفته است (متولد 1378). من عکس برادرش را نشان دادم و گفتم که این را می شناسی که گفت عکس خودم است. گفتم که معلم مدرسه است را می شناسی گفت نه. گفتم کلاس چندی که گفت کلاس 10 هستم.  وقتی که این برادر 86 آمد و صحبت کرد؛ گفتیم که درست می گویی و شما یک برادر داری که متولد 78 است و 21 سالش است و باید پایان خدمت داشته باشد. متاسفانه وقتی آمد و پرسیدیم گفت که من خدمت ندارم و فراری هستم. (مهدوی کیا در مورد این ادعا این گونه واکنش نشان داد که مگر این تقصیر ماست؟ خب ما چکار کنیم؟!)"

 

سلیمانی که سعی داشت اثبات کند که فرد معرفی شده، برادر بازیکن مورد نظر نیست افزود:

"در قانون 95 اعلام شده که اولین مدارک ما هویت شخص است. وقتی بررسی کردیم دیدیم که این آقا هیچ اطلاعاتی از خانواده مشهدی ندارد و 2 مرتبه هم ناراحت شد و جلسه را ترک کرد که آقا هادی رفت و او را آورد. بلند شد و من را تهدید کرد و می خواست یک تجاوزی هم کرده و روی من دست بلند کند که یکی از همکاران جلویش را گرفت. می گفت این چه سوالاتی است و مرا می پیچانید. گفتیم صورتجلسه را امضا کن که نکردند اخوی آقا مهدی هم امضا نکرد و نهایتا با یک مشکلی از دفتر ما بیرون رفتند."

 

در این بخش نوبت به پاسخ سلیمانی به ادعای مهدوی کیا رسید:

"من با چشم نگفتم که این بازیکن چند سال دارد با مدارک این را گفتم. ایشان متولد 1386 است. وقتی کارت ملی ندارد و شناسنامه اش عکس دارد نیست می تواند هر کسی را به جای خود آنجا بفرستد. الان یک گواهی بدون تایید آموزش و پرورش از مدرسه گرفته که قبول نیست. برادر آقا مهدی چند بار با داد و فریاد آمد هیات را به هم ریخت که یک بار حکم صادر شده چرا یک بار دیگر انجام می دهید. زنگ می زد به فلان مقام و فلان کس. 5-6 نفر از مقامات سر این موضوع به ما زنگ زدند. گفتیم که آقای محترم این ها شاکی دیگری هستند و ربطی به پرونده قبلی ندارد."

 

مهدوی کیا که کم کم از اظهارات سلیمانی عصبانی شده بود بار دیگر روی موضع خود پافشاری کرده و گفت"

"با هر نماینده ای که می خواهید بازیکن را به تست بفرستید اگر مشکل وجود داشت من خودم که دو سال است به ایران نیامدم می آیم در همین برنامه به خاطر خسارت بزرگی که به فوتبال ایران زدیم از همه عذرخواهی می کنم! ولی با دلیل مدرک. انتظار نداشته باشید که من قبول کنم شما با چشم سن را تایید می کنید. طبق قانون فیفا باید از استخوان بازیکن عکس گرفته شود. ما به کمیته استیناف شکایت کردیم. فکر می کنند با چند پیج اینستاگرام می توانند ما را تحت فشار قرار دهند. ما همه مدارک هویتی مان هست. من اینجا رسما اینجا اعلام می کنم مدارک را به هرکس که می گوید مشکل هست می دهیم تا چک کند. "

 

1595547

 

بخش پایانی این مناظره به صورت پینگ پنگی پیگیری شد که در ادامه می خوانید:
سلیمانی: ما می گوییم که بازیکن، برادر 78 خود را بیاورد و ما بررسی کنیم. دوم اینکه ما اینجا کمیته انضباطی هستیم و بالاتر از ما کمیته استیناف است. شما اگر مسائل مبهم دارید بیایید دفاع کنید و ما هم هستیم. غیر از این دو کمیته هیچکس حق رسیدگی به این پرونده را ندارد. من امروز کمیته انضباطی بودم و وکیل شان آمد. من به ایشان هم گفتم که دو برادر را بیاورید تا هویت ها را تشخیص دهیم. چرا جابجا می آورید؟

 

در این لحظه مهدوی کیا به شدت عصبانی شده و در پاسخ به این ادعا اظهار داشت: چرا تهمت می زنید؟ شما اگر از چیزی شک دارید باید استعلام کنید ولی علنا اینجا تهمت می زنید. مگر ما مغز در سرمان نیست که کس دیگری را بیاوریم و بگوییم برادرش است. این یک توهین آشکار است.

 

سلیمانی: ما سه صفحه پرسش و پاسخ کردیم ولی ایشان با اخوی تان ترک محل کردند.

 

مهدی کیا: اولا باید همه اعضای کمیته انضباطی باشند ولی شما تنهایی نشسته اید و این کار را انجام می دهید.

 

سلیمانی: شما اگر مدارک جدیدی دارید به کمیته استیناف ارائه کنید.

 

مهدی کیا: تهمت آقای سلیمانی قابل پیگیری است. ایشان در برنامه زنده به ما تهمت زدند که ما یک نفر دیگر را به جای برادر بازیکن  آوردیم. شما که از نظر قانونی اطلاعات دارید چرا این را می گویید؟ فرض آخر این است که این برادر را آن قدر بردند و آوردند که می خواهد کاری کند که برادر کوچک نابود شود و فوتبال را کنار بگذارد؛ می آید در کمیته انضباطی و همه چیز را اشتباه پاسخ می دهد. اسم پدر را اشتباه می گوید. شما به عنوان کمیته انضباطی از روی حرف هایش اشتباه تشخیص می دهید که این برادر بازیکن نیست؟

 

1595549

 

سلیمانی: این تشخیص هویت با کمیته انضباطی است!

 

مهدی کیا: فرض کنید به برادر گفتند که از قصد دروغ بگویید شما چگونه می خواهید تشخیص دهید؟ بعد به ما تهمت می زنید.

 

سلیمانی: آقا مهدی نمی تواند به ما بگوید که چه کار کنید و چه کار نکنید!  قانون ما با قانون دنیا یکی است. شما فکر می کنید چون در آلمان هستید فقط شما می دانید؟ نه ما قانون فیفا را هم بلدیم. اینجا که پشت کوه هستیم از آلمان بیشتر قانون فیفا را بلدیم. 

 

مهدی کیا: شما بحث را به حاشیه می برید...

 

در پایان مناظره و در حالی که سلیمانی همچنان در حال صحبت بود، ارتباط تلفنی با او قطع شده و مهدوی کیا نیز صحبت هایش را این گونه به پایان برد:

 

"آقای سلیمانی من را متهم کرد که بلند صحبت می کنم ولی بخاطر مشکل صدا در ارتباط من مجبور بودم این گونه صحبت کنم که همه متوجه شوند. قانون برای تشخیص سن راه گذاشته است. چشم که نمی شود هم انگشت نگاری را تشخیص دهد و هم سن را! من یک سوال از ایفمارک و فدراسیون دارم که برای سال های آینده در فوتبال پایه جهت اثبات سن یک بازیکن باید ملاک را حرف هایشان بدانیم یا کمیته انضباطی با چشم تشخیص می دهد؟ این گونه که سنگ روی سنگ بند نمی شود. این اصلا منطقی نیست."

دیدگاه‌ها