کد خبر : 1239052 | 19 اردیبهشت 1394 ساعت 08:49 | 35.7K بازدید | 0 دیدگاه

هیاهوی بسیار برای همه‌چیز!

بررسی کامل هفته بیست و نهم لیگ برتر

لیگ برتر ایران با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی خود، جذابیت فوق‌العاده‌ای را برای فوتبال دوستان ایرانی مهیا کرده است به‌گونه‌ای هر 8 بازی هفته بیست و نهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

بررسی کامل هفته بیست و نهم لیگ برتر
به گزارش "ورزش سه"، اگر به تاریخچه لیگ برتر رجوع کنیم شاید کمتر دوره‌ای را بتوانیم بیابیم که هفته ماقبل پایانی آن هنوز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد و تمام بازی‌هایی که انجام می‌شود در سرنوشت حداقل یک تیم تأثیرگذار باشد. در این مطلب سعی کردیم به بازی‌های هفته بیست و نهم لیگ برتر، نکاهی جامع داشته باشیم و احتمالات را برای تیم‌های صدر و قعرنشین بررسی کنیم.

جنگ برای قهرمانی یا تمدید امید برای کسب سهمیه آسیا
این بازی را شاید بتوان از تمامی جهات حساس‌ترین بازی هفته داغ ماقبل پایانی دانست، سرخ‌پوشان تبریزی که به‌تازگی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند فقط چشم به قهرمانی در لیگ دارند و این هدف آن‌قدر برایشان مهم بوده که تونی الیویرا به بازی‌های آسیایی به چشم بازی‌های تدارکاتی برای قهرمانی در لیگ برتر نگاه کند، تراکتور 54 امتیازی اکنون‌که بازدم نفتی‌های تهران را پشت گوش‌های خود در صدر جدول حس می‌کنند در جریان هستند که مساوی در این بازی هم می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را از قهرمانی دور کند. آن‌ها با پیروزی در این بازی 57 امتیازی می‌شوند و با تفاضل گل خوبی که برای خودشان جمع کرده‌اند می‌توانند امید داشته باشند که با یک تساوی در فینال هفته پایانی در برابر نفت، می‌توانند در تبریز روی سکو بروند و طلایی‌ترین مدال تاریخ این باشگاه را به گردن بیاویزند.

995607

اما در طرف مقابل این بازی برای آبی پوشان پایتخت می‌تواند حکم تمدید امید برای کسب سهمیه آسیا باشد، استقلالی‌های 47 امتیازی که اکنون در رده ششم جدول جا خوش کرده‌اند در صورت پیروزی می‌توانند به دربی هفته آخرشان امید داشته باشند که با انتقام از سرخ‌پوشان و کمی خوش‌شانسی شاید بتوانند آسیایی شوند اما حتی با کسب یک تساوی در مقابل رقیب تبریزی خود تنها می‌توانند که به این امیدوار باشند که عنوان ششمی آن‌ها در جدول رده‌بندی، هفتم نخواهد شد.

بازی رفت این دو تیم در تبریز در حالی به‌تساوی رسید که تا دقیقه 95 دو بر یک به نفع تراکتورسازان به‌پیش می‌رفت و لحظاتی قبل از به صدا درآمدن سوت پایان بازی، امیرحسین صادقی استقلالی‌ها را دست‌خالی به تهران نفرستاد. به‌غیراز وی، آرش برهانی، شاهین ثاقبی و لوسیانو ادینهو گل زنان دیگر آن بازی جذاب بودند.

ما سپاهانیم و حالا حالاها قهرمانیم یا انتحار برای بقاء
بازی حساس دیگر این هفته در مسجدسلیمان برگزار می‌شود، نفتی‌های جنوب این هفته آخرین تیر در ترکش خود را رها می‌کنند تا هنوز به هفته آخر و بازی در انزلی امیدوار باشند، آن‌ها که اکنون با 22 امتیاز در قعر جدول لمیده‌اند تنها به پیروزی در بازی چشم دارند و در صورت تساوی نیز خیلی باید خوش‌شانس باشند و نتایج بازی‌های دیگر به نفعشان رقم بخورد که تازه امید به حضور در پلی‌آف داشته باشند، بنابراین شاگردان بهروز مکوندی و هواداران آن‌ها، احتمالا فردا از ورزشگاه شهید بهنام محمدی برای زرد پوشان اصفهانی جهنمی خواهند ساخت تا سه امتیاز بازی را به امید بقاء به‌حساب خودشان واریز کنند، آن‌ها که در خیلی از بازی‌ها، نمایش قابل‌توجهی از خود ارائه دادند اما نمی‌توانستند به دروازه حریفانشان برسند.

اما تیم دیگر میدان که احتمالا رنگ پیراهنشان را در این بازی به سفید تغییر خواهند داد، سپاهانی‌های احیاشده هستند که از 4 بازی اخیر خود توانستند 12 امتیاز ممکن را کسب کنند و به‌صورت قابل‌توجهی جایگاه خود را در جدول بهبود ببخشند و اکنون با یک امتیاز کمتر از دو تیم صدرنشین، یعنی با 53 امتیاز به رده سوم جدول برسند و احتمال می‌خواهند با ادامه همین روند سرنوشت قهرمانی را به هفته آخر بکشانند و در بازی هفته آخر مقابل سایپا و با استفاده از غفلت احتمالی رقیبان، بازهم شعار ما سپاهانیم و حالا حالاها قهرمانیم را دردهان هوادارانشان بی اندازند.

بازی رفت این دو تیم با تنها گل محمدرضا خلعتبری و درحالی‌که نفتی‌ها یک اخراجی را در طول بازی داده بودند به پایان رسید.

بکش تا زنده بمانی یا شیرین‌ترین برد مربیان
بدون شک، یک دوئل به‌تمام‌معنا را در این بازی شاهد خواهیم بود، تیم‌های چهاردهم و پانزدهم جدول رده‌بندی، نبردی بی‌رحمانه را در پیش خواهند داشت. پیکانی‌ها که از هفته دوازدهم به بعد هنوز رنگ برد را ندیده‌اند و به‌مرور خود را به انتهای جدول نزدیک کردند، می‌خواهند با پیروزی در این بازی هم یکی از شیرین‌ترین بردهای کارنامه کاری صمد مرفاوی را به وی هدیه دهند و با هیجان کافی در هفته پایانی به دیدار استقلال خوزستان بروند. آن‌ها اکنون یکی از دو تیم 25 امتیازی قعر جدول هستند که به دلیل تفاضل گل بهتر در جایگاه چهاردهم جدول ایستاده‌اند.

حریف پیکانی‌ها در این بازی هم تیم دیگر 25 امتیازی قعرنشین است، راه آهنی‌ها که با پیروزی در بازی هفته گذشته خود امیدها را زنده کردند در این بازی تمام تلاش خود را خواهند کرد تا در وهله اول، بعد از هفته‌ها از دو پله انتهایی جدول رده‌بندی صعود کنند. آن‌ها که در این فصل اتفاقات عجیب‌وغریب فراوانی را در مجموعه خود شاهد بودند و هفته‌ها بر سر مدیر داشتن و نداشتن شان بحث بود، در هفته‌های انتهایی لیگ با مدیرعامل هفته‌های ابتدایی لیگ در تیم پرسپولیس می‌خواهند فراری به‌موقع از محدوده خطر داشته باشند. بدون شک پیروزی در این بازی می‌تواند برای فرهاد کاظمی هم شیرینی غریبی داشته باشد، وی که سال‌ها پیش و پس از قهرمان کردن سپاهانی‌ها نتوانست ناجی پیکانی‌ها شود این بار می‌خواهد ناجی لوکوموتیورانان بشود.

بازی رفت این دو تیم در زمین راه آهنی‌ها و در شرایط روزهای ناخوشی‌شان از راه می‌رسید با نتیجه تساوی بدون به پایان رسید.

ذوب شدن قو یا پروازی دوباره
این بازی را شاید بتوان آخرین بازی هفته دانست که سه امتیاز آن برای هر دو تیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ذوب آهنی که سال پیش همین در تب‌وتاب حضور در بازی پلی‌آف برای سقوط نکردن به دسته یک بودند اکنون آخرین تلاش‌های خود را برای کسب سهمیه آسیا می‌کنند، موفقیت‌های فراوان آن‌ها و درنتیجه آن سه امتیازهای پشت سرهم، آن‌ها را 48 امتیازی کرده و به رده چهارم جدول رسانده است، ذوبی‌ها در تلاش هستند که خود را همین‌طور در بین چهار تیم بالای جدول نگه‌دارند و با توجه به بازی فینال جام حذفی که با نفت تهران دارند، آسیایی شدن خودشان را تضمین کنند.

995598

در طرف مقابل ملوانان 27 امتیازی و رده دوازدهمی جدول قرار دارند، آن‌ها اگر بتوانند از دو بازی آخر خود سه امتیاز به دست بیاورند، می‌توانند خیال بندرنشینان را از حضور در لیگ برتر سال آینده راحت کنند. آن‌ها که تا پایان دور رفت مسابقات قعرنشین مطلق بودند، با آمدن فیروز کریمی پروازی عجیب‌وغریب داشتند و تا حدود زیادی از نگرانی‌ها کم کردند اما در چند هفته اخیر و باکم شدن ارتفاعشان بازهم ترسیدن از حضور در پلی‌آف به سراغشان آمد، آن‌ها می‌خواهند هر طور شده در این بازی پروازی دوباره داشته باشند تا به‌طور کامل از منطقه قرمزرنگ جدول بپرند.

بازی رفت این دو تیم در انزلی و درحالی‌که با تک‌گل سید جلال رافخایی ملوانان از حریف خود جلو بودند، درنهایت با گل‌های کارلوس سانتوس، مهرداد قنبری و اکبر ایمانی به سود ذوب‌آهن به پایان رسید.

تعقیب سپر به سپر صدرنشین یا بی‌تفاوتی نسبت به جایگاه در جدول
این بازی را می‌توان اولین دیدار لیگ دانست که نتیجه آن برای یکی از دو تیم اهمیت فوق‌العاده دارد و آن تیم هم بدون شک نفت تهران است، نفتی‌های 54 که به دلیل تفاضل گل در رتبه دوم جدول ایستاده‌اند، هرچند در دو هفته اخیر به دو پیروزی باارزش دست‌یافته اما در هفته‌های بیست و پنجم و بیست و ششم، دو باخت بسیار بد موقع را کسب کردند تا از حضور بی‌رقیب در صدر جدول بازبمانند. شاگردان منصوریان که به‌تازگی در اولین حضور آسیایی‌شان، شیرینی حضور در مرحله دوم این مسابقات را خورده‌اند، این هفته برای از تک و تا نیفتادن نیاز مبرم به سه امتیاز این بازی دارند تا احتمالا در صورت پیروزی تراکتورسازان، بازی هفته آینده‌شان در تبریز و برابر این تیم، یک فینال تمام عیار شود.

995595

اما در طرف دیگر این این میدان صبا قم دیده می‌شود، تیمی که حرف‌وحدیث های بسیاری از آن به گوش می‌رسد. اصولا پیروزی در این بازی نمی‌تواند انگیزه زیادی برای آن‌ها ایجاد کند چراکه آن‌ها اکنون با 34 امتیاز در رده هشتم جدول به سر می‌برند که در بهترین حالت و با پیروزی در هردو بازی آینده نهایتا به رتبه هفتم جدول صعود و یا با شکست در هر دو بازی آینده به رتبه دهم جدول سقوط کنند.

بازی رفت این دو تیم در قم، با گل‌های ایوب کلانتری برای صبا و پادووانی و ایمان مبعلی برای نفت، دو بر یک برای نفتی‌ها به پایان رسید.

بی‌انگیزگی مفرط یا امیدوار به بازی آخر
این دیدار نیز برای آبی پوشان خوزستانی از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است، سایپایی‌های 38 امتیازی در حالی به مصاف حریف خوزستانی خود می‌رود که در بهترین حالت و با پیروزی در هر دو بازی آینده خود، در همین جایگاه هفتم جدول رده خواهد ماند و تغییری در آن صورت نخواهد گرفت، البرزی‌ها که اخیرا با استعفای عجیب مجید جلالی برای فصل آینده مواجه شدند، احتمالا یکی از معدود تیم های بی‌انگیزه این روزهای داغ هستند.

اما وضعیت استقلالی‌های خوزستانی، کاملا با تیم سایپا متفاوت است، آن‌ها که اکنون با 26 امتیاز در رده سیزدهم جدول رده‌بندی هستند، با در دو بازی آینده خود 4 امتیاز به دست بیاورند تا بتوانند با توجه به نزدیک بودن امتیازات تیم های قعرنشین، از خطر سقوط جان سالم به درببرند. شاگردان عبداله ویسی، تمام تمرکز خود را روی استفاده از بی‌انگیزگی نارنجی پوشان گذاشتند تا بتوانند دل‌خوش به بازی آخر و حضور در یک فینال احتمالی در مقابل پیکانی‌ها باشند.

بازی رفت این دو تیم در اهواز، با گل‌های محمد اوسانی و مهدی مومنی به سود آبی پوشان به پایان رسید.

اردیبهشت رویایی تبریزی‌ها یا شروع پیروزی برابر آبی‌پوش‌ها
بازی هفتم هفته بیست و نهم لیگ برتر، برای گسترش فولادی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، آنها که اکنون با 28 امتیاز در رتبه یازدهم جدول رده‌بندی ایستاده‌اند، با توجه به نزدیک بودن امتیازات در محدوده تیم‌های فانوس به دست و برای راحت شدن خیال خودشان، احتیاج به یک سه امتیاز از دو بازی آینده دارند، آبی پوشان تبریزی که در بازی آخر خود باید احتمالا بازی نفس‌گیری را در تهران و در مقابل راه آهنی‌ها داشته باشند، اصلا دوست ندارند تا پرسپولیسی‌ها را در این بازی با امتیاز از تبریز بدرقه کنند و البته به قول فراز کمالوند تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا اردیبهشتی رویایی برای تبریزی‌ها بسازند.


در طرف مقابل اما، برانکو و تیمش می‌خواهند دومین پیروزی پیاپی را در تبریز به دست آورند، آن‌ها که اخیرا ناکامی در لیگ برتر را با صعود به مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا به دست فراموشی سپردند باید در شرایطی به مصاف یکی از سه حریف آبی‌پوش خود در بازی‌های پیش رو بروند که دو مدافع اصلی خود یعنی محسن بنگر و رضا نورمحمدی را در اختیار نخواهند داشت. سرخ‌پوشان تهرانی که اکنون با 33 امتیاز در رتبه نهم جدول لیگ برتر ایستاده‌اند و هفته آخر مسابقات را با حضور در دربی به پایان خواهند برد، می‌توانند با پیروزی در دو بازی آخر خود، می‌توانند به جایگاه هفتم یا هشتم صعود کنند و فاصله خود را با رقیب دیرینه خود به یک یا دو پله برسانند.

بازی رفت این دو تیم در تهران در حالی با نتیجه تساوی دو بر دو به پایان رسید که سرخ‌پوشان با گل‌های محسن بنگر و مهدی طارمی از حریف خود جلو بودند اما درنهایت با دو گل مگنو باتیستا و میلاد جهانی مواجه شدند و البته در دقیقه 88 نیز، مایکل اومانیا، به سبک بازی خود در جام جهانی و در برابر هلند، یک پنالتی را برای سرخ‌پوشان از دست داد.

روشن نگه‌داشتن کورسو یا خیال راحت از ماندن در لیگ
اما آخرین بازی موردبررسی هفته ماقبل آخر لیگ برتر، تقریبا از حساسیت کمتری نسبت به بازی‌های داغ دیگر در این هفته برخوردار است. دیداری که می‌توان گفت ممکن است برای اهوازی ها مهم باشد، آن‌ها که می‌خواهند از آخرین شانس‌های خود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2016 استفاده کنند. فولادی‌های 48 امتیازی که به دلیل تفاضل گل ضعیف‌تر نسبت به ذوب‌آهن، در رده پنجم جدول رده‌بندی ایستاده‌اند بعد از بدشانسی‌های زیاد در این فصل که حاصل محرومیت‌ها و مصدومیت‌های متعدد بازیکنان آن‌ها بود، اخیرا لیگ قهرمانان آسیا را نیز با ناکامی به پایان بردند. آن‌ها می‌توانند با پیروزی در این بازی و دیدار هفته آینده در مقابل صبا البته کمی خوش‌شانسی، آخرین کورسوی امید برای کسب سهمیه آسیا را روشن نگه‌دارند.

995603

نیمه دیگر این بازی در اختیار یکی از چند تیم بی‌انگیزه لیگ برتر است، در حقیقت می‌توان گفت لیگ برتر برای پدیده‌ای ها، چند هفته قبل و بعد از مسجل شدن ماندنشان در لیگ برتر به پایان رسید. آن‌ها که اکنون 31 امتیازی و در رتبه دهم لیگ برتر هستند، در ادامه لیگ و در بهترین حالت می‌توانند به رده هشتم جدول، صعود و یا در بدترین حالت، به رده سیزدهم جدول سقوط کنند اما آن چیزی که مهم است این است که مشهدی خیالشان از ماندن در لیگ برتر راحت شده است.

بازی رفت این دو تیم نیز در مشهد با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

دیدگاه‌ها