کد خبر : 1266130 | 19 شهریور 1394 ساعت 13:47 | 84.1K بازدید | 6 دیدگاه

موفقیت در حمله، ضعف در دفاع

آنالیز دقیق بازی ایران و ونزوئلا

تیم ملی والیبال ایران با کم کردن اشتباهات تیمی و بالا بردن درصد موفقیت اسپک، خود را برای بازی مقابل لهستان آماده کرد.

آنالیز دقیق بازی ایران و ونزوئلا
به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی والیبال ایران صبح امروز، پنجشنبه در سومین دیدار خود، با نتیجه 3 بر صفر مقابل ونزوئلا به پیروزی رسید. تجزیه و تحلیل دقیق علیرضا طلوع کیان، کارشناس آنالیز والیبال درباره این بازی می گوید:

ایران با این آرایش بازی را آغاز کرد:

غلامی غفور میرزاجانپور
عبادی‌پور معروف موسوی

البته این آرایش برای ست اول و دوم بازی شد و در ست سوم تیم ایران فرهاد قائمی را جایگزین میلادعبادی پور در ترکیب اولیه بازی کرد که البته قائمی در پست 2 حضور داشت.
نکته قابل توجه این که تغییر در ترکیب و استفاده از تمامی نفرات در این سه مسابقه ابتدایی کمی کار را برای آنالیز حریفان دشوار می کند. ضمن این که هر 12 بازیکن ایران به دفعات در زمین حاضر شدند و تاآماده بازی در شرایط حساس آینده شوند.

حرکت صعودی ایران

موردی که خیلی اهمیت زیادی در این بازی داشت روند رو به رشد تاکتیکی تیم ایران بود که حتی از نظر پوئن هم این رشد به چشم می آید.
برای مثال در حمله آمار موفقیت تیم ایران در سه بازی به شرح زیر بوده است:
ایران-آرژانتین 49درصد
ایران-تونس 54درصد
ایران-ونزوئلا 65درصد
(نمودار نشان میدهد روند رو به رشد تیم در حمله اول و توپ برگشتی تیم ایران به چه شکل بوده است)
25-20 تبدیل به 25-17 و همان نتیجه تبدیل به 25-15 شد و این همان پیشرفت تاکتیکی است.

1039089

سرویس آسان ونزوئلا

از جمله نکات مهم این بازی سرویسهای آسان تیم ونزوئلا بود که نتوانست از نظر قدرت و سرعت و حتی موفقیت دریافت ایران را با مشکل مواجه کند. بنابراین سعید معروف با دریافتهایی که به راحتی به او میرسید تاکتیک های مورد نظر را به نحو احسن پیاده کرد.سعید معروف در این مسابقه از نظر تاکتیکی به صورت فاز بندی خاصی تقسیم پاس کرد که باعث سردرگمی دفاع ونزوئلا شده بود. برای مثال زمانی که در ابتدای ست اول توپ به او میرسید سرعت در حمله را دستور کار خود قرار داد و در ادامه ست زمانی که دفاع وسط های حرف مشغول سرعتی زنان شدند پاسها را به دو سر آنتن روانه کرد. در ست دوم هم ابتدا با غفور کار کرد و در ادامه سرعت در حمله را دستور کار خود قرار داد.

نقطه ضعف در دفاع روی تور

یکی از نقاط ضعفی که در این بازی مجدادا مشهود بود ضعف در دفاع روی تور ایران بر روی حملات سرعتی حریفان بود.
البته سخت ترین نوع دفاع روی تور دفاع سرعتی زنهای حریف است آن هم به خاطر بازه زمانی است که شاید از زمانی که توپ از دست پاسور رها میشود تا زمان ضربه حداکتر 0.3 ثانیه طول بکشد.
یکی دیگر از دلایل این ضعف کوردی است که دفاع وسط های ایران علاقمند هستند به دفاع کنار ها برسند و به طور 100 درصد و کامل با حمله کننده های سرعتی حریف نمیپرند.

بازی کم اشتباه ایران

تیم ملی ایران در این مسابقه بسیار کم اشتباه بازی کرد.
در این مسابقه در مجموع تیم ایران 11 اشتباه داشت که به طور نسبی در هر ست 3/6 اشتباه داشت که این بازی بسیار مطلوب و بالاتر از استاندارد جهانی میباشد.
منظور از اشتباهات که در والیبال مرتکب میشوند این است که پوئنی که حریف دخل و تصرفی در آن نداشته باشد برای مثال سرویس را به تور و اوت بزنیم یا اسپک را به اوت و تور بزنیم و ...

1039075

دیدگاه‌ها