کد خبر : 1342854 | 01 مرداد 1395 ساعت 14:03 | 30.9K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش:

داستان لوپتگی، از رئال و بارسا تا لاروخا

دوره لوپتگی در تیم ملی اسپانیا از روز گذشته رسما آغاز شد، مردی که در دوران بازی، پیراهن رئال و بارسلونا را به تن کرد و حالا وارث تاج و تخت دل بوسکه در لاروخا شده است.

داستان لوپتگی، از رئال و بارسا تا لاروخا

 

به گزارش "ورزش سه"، لوپتگی در اولین گام باید اسپانیا را برای بازی دوستانه برابر بلژیک و سپس اولین بازی دور مقدماتی جام جهانی روسیه مقابل لیختن اشتاین مهیا کند. او اولین لیست از بازیکنان منتخب خود را انتهای ماه آگوست منتشر خواهد کرد.

کمپ لاس روزاس، محل تمرین تیم های ملی اسپانیا، برای خولن لوپتگی حکم خانه اش را دارد. خیلی از بازیکنان فعلی اسپانیا زمانی تحت نظر او در تیم های پایه ای قرار داشتند و اولین حضورشان با پیراهن ملی را با لوپتگی تجربه کرده اند.

 

1128162

 

لاروخا

 

ده ها ستاره فعلی اسپانیا از جمله دخیا، برنات، بارترا، کوکه، تیاگو، موراتا، ایسکو، کارواخال، پاکو آلکاسر، ناچو، سرجی روبرتو و دنیس سوارز، بین سال های 2010 تا 2014 و در تیم های زیر 19، 20 و 21 سال اسپانیا، سابقه کار کردن با لوپتگی را دارند.

تحت هدایت لوپتگی، برنات، آلکاسر و دنیس سوارز، سال 2012 به قهرمانی زیر 19 ساله های اروپا دست یافتند و یک سال بعد، دخیا، بارترا، کوکه، تیاگو، موراتا و کارواخال، با لوپتگی قهرمان زیر 21 ساله های اروپا شدند. در آن دوره، موراتا عنوان بهترین گلزن و تیاگو نیز عنوان بهترین بازیکن رقابت ها را از آن خود کردند.

 

1128164

 

لوپتگی روز گذشته در اولین نشست خبری خود گفت که قصد ندارد هیچ انقلابی در تیم ملی اسپانیا به وجود بیاورد بلکه هدف او در درجه اول، ارتقای سطح کیفی تیم است. لوپتگی همچنین گفت که برای او سطح آمادگی یک بازیکن اهمیت زیادی دارد و هر بازیکن سوای پیشینه اش در تیم ملی، اگر در تیم باشگاهی خود درخشان ظاهر شود، این شانش را دارد تا یکی از اعضای تیم ملی اسپانیا باشد.

این خبر خوبی برای بازیکنانی است که در دوران دل بوسکه نادیده گرفته می شدند و  علی رغم داشتن یکی دو بازی ملی، از ایده های آقای رئیس خارج شده و تداوم لازم در حضور در تیم ملی اسپانیا را نداشتند.

بازیکنانی چون آلبرتو موره نو، اینیه گو مارتینز، کاماچو، تیو، خسه، ایارامندی و خوانمی، با توجه به شناختی که لوپتگی روی آنها از گذشته دارد، حالا می توانند امیدوارتر از همیشه به پیراهن تیم ملی فکر کنند.

 

لوپتگی

 

خولن لوپتگی در تیم های پایه ای رئال سوسیداد رشد یافت و سپس سال 1985 به تیم دوم رئال(کاستیا) ملحق شد. او پس از یک دوره حضور قرضی در لاس پالماس، توانست اولین بازی خود برای تیم اول رئال را در دربی مادرید مقابل اتلتیکو انجام دهد. یک هفته به پایان فصل 89-90، لوپتگی در ویسنته کالدرون درون دروازه رئال ایستاد و سه گل دریافت کرد؛ هرچند که بازی در نهایت 3-3 به اتمام رسید. رئال در آن فصل برای پنجمین بار متوالی قهرمان لالیگا شد.

 

1128163

 

او بین سال های 1991 تا 1994 برای لوگورنیس به میدان رفت که بهترین دوران فوتبالش نیز در همان تیم رقم خورد. او آنقدر درخشید که سال 94، خاویر کلمنته، سرمربی وقت اسپانیا او را به عنوان دروازه بان سوم اسپانیا به جام جهانی آمریکا برد.

پس از اتمام جام جهانی بود که یوهان کرویف فقید، سرمربی وقت بارسا، دستور جذب لوپتگی را برای آبی اناری ها داد اما اوضاع برای او در بارسلونا خوب پیش نرفت. او اولین بازی خود برای بارسا را در نوکمپ و در دور برگشت سوپرکاپ اسپانیا مقابل ساراگوسا انجام داد.

بارسا بازی رفت را 2-0 در زمین حریف برده بود و تقریبا قهرمانیش مسجل اما نتیجه بازی برگشت 5-4 به سود ساراگوسا شد تا لوپتگی در اولین بازی خود برای آبی اناری ها، 5 گل در حضور هواداران بارسا دریافت کرده باشد که روی 4 تایش مقصر اصلی بود؛ به خصوص گل پنجم که روی یک ضربه آزاد به ثمر رسید. بارسا نیز به زحمت توانست فاتح سوپرکاپ شود.

 

لوپتگی بین 94 تا 97 دروازه بان سوم بارسا پس از ویتور بایا و بوسکتس(پدر سرخیو بوسکتس) بود و 8 بازی در مجموع برای این تیم انجام داد. بهترین بازی لوپتگی برای بارسا در کوپا دل ری مقابل اتلتیکو بود که او توانست در برتری 3-1 بارسلونا در ویسنته کالدرون، دو پنالتی مهار کند.

لوپتگی سال 97 و در 31 سالگی، از بارسلونا به رایووایکانو که در آن مقطع در دسته دوم حضور داشت پیوست و توانست اعتبار از دست رفته اش را بازیابد. او حتی با رایو در جام یوفای 99-00 نیز حضور پیدا کرد. لوپتگی سال 2001 وقتی جایگاهش در رایو را از دست رفته دید، تصمیم به خداحافظی با فوتبال گرفت اما یک سال بعد به عنوان مربی به رایو بازگشت.

 

1128014

 

لوپتگی پس از حضور موفق در تیم های پایه ای اسپانیا، راهی پورتو شد و یک سال و نیم در این تیم پرتغالی مشغول به کار بود که برای او موفقیتی به همراه نداشت و از این تیم برکنار شد.

یک ماه پیش، پس از مسجل شدن عدم همکاری دل بوسکه با تیم ملی اسپانیا، به لوپتگی اطلاع داده شد که با تیمی قرارداد امضا نکند؛ چرا که گزینه اصلی جانشینی دل بوسکه محسوب می شود و سرانجام روز گذشته او توانست به آرزوی خود که مربیگری لاروخا بود دست یابد.

دروازه بانی متوسط که برای هر دو تیم رئال و بارسا به میدان رفت، حالا سکان هدایت تیم ملی اسپانیا را در دست گرفته است. هدف، قهرمانی اسپانیا در جام جهانی روسیه است، ماموریتی به غایت دشوار اما لوپتگی با داشتن سرمایه هایی بزرگ، به سرانجام خوش این ماموریت امیدوار است.

دیدگاه‌ها