کد خبر : 1349077 | 22 مرداد 1395 ساعت 15:06 | 155.4K بازدید | 0 دیدگاه

حذف زودهنگام مرد نقره ای لندن؛

امید دو و میدانی ایران از ریو خداحافظی کرد

احسان حدادی، محمود صمیمی و لیلا رجبی در دور مقدماتی پرتاب های دیسک و وزنه از دور رقابت ها حذف شدند.

امید دو و میدانی ایران از ریو خداحافظی کرد

به گزارش "ورزش سه"، امروز دو دو و میدانی کار ایرانی در پرتاب دیسک کار خود را آغاز می کنند که دارنده مدال نقره المپیک لندن یکی از آنها خواهد بود. احسان حدادی و محمود صمیمی در پرتاب های خود موفق نبودند و در همان دور مقدماتی از رقابت ها حذف شدند. لیلا رجبی هم شانزدهم پرتاب وزنه شد تا ضمن عدم راهیابی به فینال از دو و میدانی هم خداحافظی کند.


*1 -  پرتاب دیسک


پرتاب دیسک بخاطر تک مدال نفره المپیک لندن  ، مورد توجه ترین رشته دوومیدانی نزد ایرانیها است  . تعداد شرکت کنندگان این رشته در المیپک ریو 30 نفر است که همگی موفق به کسب رکورد ورودی المپیک (65.00 متر) شده اند. بغیر از دو شرکت کننده ایرانی (احسان حدادی و محمود صمیمی) ، ویکاس گودا نایب قهرمان بازیهای آسیایی 2014 از هند هم دیگر پرتابگری است که از قاره آسیا در این رقابتها حضور دارد.

 

 *شانسهای قهرمانی


طی  6 ماه گذشته در تورنمنتهای مختلف کشوری یا جهانی ،  4  نفر بالای 68 متر و 7 نفر رکوردی بالاتر از 67 متر پرتاب داشته اند  تا پیش بینی یک رقابت سنگین و مهیج را در رقابتهای پرتاب ریسک المپیک ریو داشته باشیم.
شانس اول قهرمانی ، پیوتر مالاچوفسکی لهستانی دارنده طلای مسابقات جهانی 2015 ،  نایب قهرمان المپیک 2008 و نفر اول رنکینگ یاف (فدراسیون بین المللی دوومیدانی ) است . مالاچوفسکی در رقابتهای مختلف امسال 4 بار پرتابهای بالای 68 متر داشته است و در آماده ترین وضعیت  به برزیل آماده است تا ناکامی در رقابتهای المپیک لندن (رتبه پنجم) را جبران کند.  
روبرت هارتینگ چهره نام آشنای آلمانی و قهرمان المپیک لندن شانس دوم قهرمانی است . هارتینگ علیرغم کمی نزول نسبت به سالهای 2013 و 2014 دو ماه قبل مجددا به رکورد بالای 68 متر رسید تا آمادگی خوب خود را به رخ حریفان بکشاند.
سومین شانس قهرمانی گرد کانتر پرتابگر کهنه کار استونیایی و دارنده دو طلا و برنز از رقابتهای المپیک 2008 و 2012 است. هر چند رکوردهای کانتر نسبت به عملکرد استثنایی اش در یک دهه قبل نزول چشمگیری  داشته است اما تجربه بالای کانتر و عملکرد باثباتش در حساس ترین رقابتها می تواند سومین مدال المپیکی را برای وی بهمراه داشته باشد.  
بعد از این سه نفر شانسهای بعدی مدال دو چهره جوانتر هستند اولی کریستوف هارتینگ (برادر کوچکتر روبرت) که موفق شد امسال در داسائو آلمان به رکورد 68.06 برسد. دومی فدریک داکرِس جامائیکایی و 22 ساله است که 4 ماه قبل در کالیفرنیا از مرز 68 متر عبور  کرد تا جامائیکا پس از غیبت کریستوفر مورگان نفر دوم رنکینگ جهانی همچنان امیدوار به کسب مدال در این رقابتها باشد .
دیگر شانسهای مدال فیلیپ میلانوف پرتابگر بلغاریی الاصل تیم بلژیک و دارنده نقره جهانی 2015 ، روبرت اوربانک لهستانی دارنده برنز جهانی 2015 ، زولتان کواگو پرتابگر کهنه کار مجارستانی و دارنده نقره المپیک آتن 2004 ، دانیل جاسینسکی از آلمان ، گرهارد مایر و لوکاس وایس هادینگر هر دو از اتریش هستند.

 

* وضعیت پرتابگرهای ایرانی


احسان حدادی :  احسان بخاطر پاره ای مشکلات و درگیر شدن در مسائل حاشیه ای پس از المپیک لندن ، نزول چشمگیری داشته است با اینحال مهتمرین امید ایران برای کسب افتخار در دوومیدانی است. احسان در 4 سال گذشته هیچ پرتابی بالای 67 متر نداشته است و حتی بهترین رکورد  سال جاریش هم زیر 65 متر است . علیرغم تمرینات مناسب چند ماه اخیر احسان و رسیدن به مرز آمادگی کامل ، با اینحال تکرار پرتابهایی مشابه المپیک لندن بسیار دور از ذهن می رسد.
رطوبت بالای شهر ریو باعث کاهش عملکرد مثبت پرتابگران در رقابتهای امسال می شود اما بعید است هیچ پرتابگری با رکورد کمتر از 68 متر و یا نزدیک آن به مدال برسد . اینبار امیداوریم تا تجربه بالای و فیزیک بدنی استثنایی احسان راهگشا شود و یکبار دیگر پرچم ایران در استادیوم ژائو هاولانژ ریو برافراشته گردد.

 

1133908


**پیش بینی نتیجه : صعود به فینال و کسب رتبه بین 6 تا 10

نتیجه: احسان حدادی در پرتاب اول خود دیسک را تا فاصله 86/57 متر پرتاب کرد که رکورد مطلبوبی از نظر خودش هم نبود.
او در پرتاب دوم 92/59 پرتاب کرد تا اوضاع کمی بهتر از قبل شود اما برای صعود نیاز به رکوردی بهتر داشت.
پرتاب سوم او هم 60/15 متر را طی کرد تا او از راهیابی به فینال جا بماند. او در پایان عنوان بیست و چهارم را کسب کرد.

*محمود صمیمی : محمود صمیمی هر چند با رکورد 64.67 در 21 سالگی یک ظهور طوفانی در ورزش ایران داشت اما به یکباره عملکرد صعودیش متوقف و حتی نزولی شد. اما دونده 28 ساله کشورمان به لطف تمرینات مناسب و عملکرد خوب در رقابتهای بین المللی زومباتلی مجارستان 2016 توانست رکورد شخصی خودش را به مرز 65 متر برساند و سهمیه مسابقات المپیک را کسب کند.

 

1133906


هرچند که شانس کسب مدال برای صمیمی خارج از تصور است اما صمیمی اگر بتواند به مرز رکورد 65 متر برسد هم امکان صعود جزء 12 نفر فینال را دارد و هم با ارتقای امتیاز خود می تواند در رنکینگ 30 نفره یاف قرار کیرد تا راهش برای حضور در رقابتهای جام الماس هموار شود . حضوری که  می تواند روزهای بهتری از نظر مالی و ورزشی برای صمیمی بهمراه داشته باشد و تجربه ای که قطعا در رقابتهای آسیایی آینده بسیار به کار می آید.


پیش بینی نتیجه : کسب رتبه بین 12 تا 24

نتیجه: محمود صمیمی نمایش قابل قبولی حتی از نظر خودش هم نداشت و در پایان 94/56 بهترین پرتاب او بود تا در مکان چهاردهم قرار بگیرد.

 

مروری بر رقابتهای دومیدانی المپیک و وضعیت ورزشکاران ایرانی

 

2- پرش طول


پرش طول جزء اولین رشته های المپیک است که از دیرباز ریشه در فرهنگ  آدمیان داشته است . رشته ای که قهرمانان افسانه ای چون باب بیمون صاحب یکی از  طولانی ترین رکورد تاریخ دوومیدانی و کارل لوئیس پرافتخارترین دونده تاریخ المپیک را دارد و به طور سنتی مدالهایش به آمریکن آفریکنها می رسد.  طی سالهای اخیر و با خداحافظی دوایت فیلیپس آمریکایی عملا این رشته از یک قهرمان صاحب نام خالی مانده است.  27 نفر در مسابقات المپیک حضور دارند که تنها یک نفر با وایلد کارت به مسابقات راهیافته است. از آسیا بغیر از محمد ارزنده سه نفر از چین و یک نفر از هند حضور دارند که وانگ جینان چینی شانس بالایی برای کسب مدال دارد.

شانسهای قهرمانی


طی  6 ماه گذشته 4 نفر  بالای  بالای 8.40 و 5 نفر  بالای 8.30 پریده اند و پیش بینی می شود برخلاف المپیک لندن که  افت زیادی در رکوردهای پرش طول داشتیم اینبار رقابت مهیجی را در ریو شاهد باشیم.
شانس اول قهرمانی ، گرگ راثرفورد بریتانیایی قهرمان مسابقات جهانی 2015 و قهرمان مسابقات المپیک 2012 لندن باشد. رکورد راثرفورد اگرچه 8.51 است امابا توجه به نزول یکسال اخیرش ، اگر نتواند رکوردهای یکسال گذشته خود را بهبود ببخشد امکان قهرمانی مجددش بسیار سخت می شود.   
شانس دوم قهرمانی  پدیده تازه دوومیدانی جاریون لاوسن 22 ساله از آمریکاست که دو ماه قبل از رکورد 8.58 هم عبور کرد . جاریون لاوسن دونده دو سرعت بوده که به پرش طول تغییر رشته داده است. سرعت بالای لاوسن قبل از پرش یکی از بزرگترین مزیتهایی است که او را از سایر پرش کننده ها متمایز می سازد
شانس سوم قهرمانی جف هندرسون آمریکایی است که گرچه  امسال یک نزول مقطعی داشته است اما بهترین پرش کننده 2015 با دوبار عبور از مرز 8.50 بوده است . هندرسون با یک بدشانسی تمام عیار دستش از مدال طلا در مسابقات جهانی 2015 کوتاه ماند.
دیگر شانسهای مدال  مایک هارتفلد از آمریکا ، فابریک لاپیر استرالیایی و دارنده نقره جهانی 2015 ، وانگ جینان از چین دارنده برنز جهانی 2015 ، مایکل تورنئوس پرش کننده کنکوئی الاصل تیم سوئد و صاحب سومین رکورد ثبت شده در 2016 و راشول سامای از آفریقای جنوبی هستند.

-  وضعیت ورزشکارهای ایرانی


محمد ارزنده پس از یک فراز و نشیب 4 ساله در آخرین تورنمنت پیش از المپیک موفق شد به رکوردی که 4 سال قبل در تهران برجای گذاشته بود (8.17) نزدیک شود و با رکورد 8.16 سهمیه المپیک را کسب نماید. ارزنده با این رکورد حتی در المپیک لندن می توانست مدال نقره را بگیرد با اینحال به نظر می آید سطح کیفی مسابقات ریو 2016 به مراتب بالاتر از المپیک لندن باشد.
ارزنده با 8.16 در رتبه 24 ام دونده های 2016 است و احتمال کسب مدالش بسیار اندک می باشد.هدف اصلی ارزنده باید حضور در 12 نفر و صعود به فینال مسابقات باشد از اینرو برخلاف دونده های صاحب نام که انرژی اصلی خود را برای دور نهایی ذخیره می کنند  ارزنده باید از تمام توان خود در مسابقات مقدماتی استفاده نماید. حضور یک ایرانی در فینال رقابتی که بطور سنتی در تملک ورزشکارهای آمریکن-آفریقایی است  افتخار بزرگی است که ارزشش کمتر از مدال نیست.
پیش بینی نتیجه : صعود به فینال و کسب رتبه بین 10 تا 12

3- پیاده روی 20 کیلومتر


پیاده روی 20 کیلومتر رشته ای است که به مرور بخاطر دونده های چینی و ژاپنی ، از تملک دونده های اروپایی و آمریکای لاتین  خارج و در تملک آسیایی ها در می آید . بهترین رکوردهای سالهای اخیر از جمله سه رکورد برتر 2016 که به ژاپنیها تعلق دارد در اختیار ورزشکاران آسیایی است. 86 دونده در مسابقات ریو شرکت می کنند و دونده های برتر این رشته بطور معمول در هر دو رشته 20 کیلومتر و 50 کیلومتر پیاده روی می کنند

شانسهای قهرمانی


رقابتهای پیاده روی 20 کیلومتر مثل سایر رشته های استقامتی ، بسیار نزدیک و نفسگیر است و یک دونده با یک اشتباه ممکن است 4-5 رتبه سقوط کند.
شانس اول قهرمانی این رشته  وانگ ژن دونده چینی مقام سوم المپیک لندن 2012 و نایب قهرمان مسابقات جهانی 2015 است.  سایر شانسها میگوئل آنجل لوپز اسپانیایی قهرمان مسابقات جهانی 2015 و نایب قهرمان جهانی 2013 ، چن دینگ از چین قهرمان المپیک لندن ، ایکی تاکاشا پدیده 22 ساله ژاپنی و صاحب بهترین رکورد 2016 ،  ایساوا فوجی سیما ژاپنی دارنده دومین رکورد 2016 ، برتراند مولینت از فرانسه ، ساموئل گاسیمبا از کنیا ، پروسس کالستروم سوئدی ، یانکی گومز کانادایی و کریستوفر لینکه از آلمان هستند.

 

-  وضعیت ورزشکارهای ایرانی


حمید زوراوند : کسب سهمیه المپیک در رشته پیاده روی برای دومین بار متوالی و حضور در میدان المپیک بسیار با ارزش است. فاصله زورآوند با دونده های برتر این رقابتها بیش از دو دقیقه است و زورآوند شانسی برای مدال یا رتبه زیر 50 را ندارد. زورآوند اگر رکورد ملی را در این مسابقات ارتقاء دهد عملکرد قابل ملاحظه ای است
پیش بینی نتیجه : کسب رتبه بین 60 تا 80

 

1133928

 

* حمیدرضا زورآوند ؛ پیاده روی


ایران قبل از این و در المپیک 2012 هم یک نماینده در ماده پیاده‌روی به نام ابراهیم رحیمیان داشت اما این در حالی است که امسال و در المپیک 2016 ریو حمیدرضا زورآوند به نمایندگی از ایران در پیاده روی حضور خواهد داشت. این ورزشکار 26 ساله همدانی که 1.75 قد و 60 کیلو وزن دارد که در سال 2016 در رقابت های دوی در ژاپن با ثبت زمان 1:22:52 جواز حضور در بازی های المپیک 2106 ریو را کسب کند و نماینده کشورمان در این بازی ها شود. رکورد او با نفرات اول این ماده زیاد است اما گذشت او از خط پایان می تواند برای او نتیجه خوبی باشد.


برنامه دو و میدانی کاران در روز هفتم:


* جمعه 12 آگوست؛ 22 مرداد
دوومیدانی (پرتاب دیسک) ـ احسان حدادی و محمود صمیمی
ساعت 17 ـ مقدماتی
دوومیدانی (پرتاب وزنه‌ زنان ) ـ لیلا رجبی
ساعت 17 ـ مقدماتی
دوومیدانی (پیاده‌روی) ـ حمید زورآوند
ساعت 22

دیدگاه‌ها