کد خبر : 1418632 | 07 خرداد 1396 ساعت 16:52 | 14.4K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت ویژه :

چرا تیم ملی جوانان درجام جهانی موفق نبود؟

تیم ملی جوانان ایران در جام جهانی زیر 20 سال دو بازی را در حالی واگذار کرد که در نیمه اول از حریفان خود پیش بود. اغلب کارشناسان ضعف جسمانی تیم ملی جوانان را علت حذف این تیم بیان کرده اند. اما به راستی چرا تیم ملی جوانان در جام جهانی موفق نبود؟

چرا تیم ملی جوانان درجام جهانی موفق نبود؟ 

به گزارش "ورزش سه"، آماده سازی برای یک تورنمنت همچون جام جهانی یا جام ملت ها تفاوت های بسیاری با آماده سازی یک تیم فوتبال برای لیگ طولانی مدت دارد. در یک تورنمنت تنها چند بازی (حداکثر 7 بازی) برای مدت کوتاهی (1 ماه) انجام میشود و تیمهای حاضر هر 3 الی 4 روز یکبار به مصاف حریفانش می روند. به علاوه که هیچ تیمی برای کسب موفقیت حق اشتباه ندارد و نوسان زیاد در طی مسابقات موجب ناکامی هر تیمی خواهد شد. این فشردگی و فشار بالا در طی یک مدت کوتاه آماده سازی ویژه ای را می طلبد. بی جهت نیست که فیفا الزام کرده که باشگاه ها بایستی بازیکنان را حداقل 1 ماه زودتر پیش از شروع جام جهانی در اختیار تیم های ملی قرار دهند. در لیگ های اروپایی بازیکنان بازیهای فشرده و با فاصله 3 روز یکبار را بارها تجربه کرده اند. همچنین آمادگی جسمانی بازیکنان در آن سطح طبیعتا بالاتر از بازیکنان ایرانی است. پس با این تفاسیر تیمی که به طور طبیعی سطح آمادگی پایین تری از رقیبان خود دارد و بازیکنانش بازیهای فشرده و هر 3 روز یکبار را کمتر تجربه کرده اند می طلبد که آماده سازی طولانی تری پیش از ورود به این تورنمت داشته باشد. 

 

1201939


 
اردوی نهایی تیم ملی جوانان از 28 فرودین شروع شد و تا شروع اولین بازی این تیم در جام جهانی تنها 33 روز برای آماده سازی فرصت وجود داشت. قبل از این اردو نیز اردوهای کوتاه و منقطع برگزار گردیده بود که طبیعتا بیشتر بر روی بازیهای دوستانه و افزایش هماهنگی تیم متمرکز شده بود. با توجه به توضیحات اشاره شده در بالا مدت آخرین اردوی تیم ملی برای حضور در جام جهانی کافی نبود. علاوه بر این در اردوی نهایی بازیکنان به طور کامل در اختیار کادر فنی تیم ملی قرار نداشتند! (پس از 1 هفته از شروع آخرین اردوی تیم ملی جوانان این تیم با 9 بازیکن تمرین می کرد) با توجه به سطح جسمانی بازیکنان ما و تجربه نکردن بازیهای فشرده از سوی بازیکنان ایرانی حداقل 2 ماه زمان برای آماده سازی تیم جوانان لازم بود. این زمان بایستی در اختیارکادر فنی این تیم قرار داده میشد و تمامی بازیکنان مورد نظر آنها در اردوها شرکت می کردند و آنگاه می توانستیم نسبت به وضعیت جسمانی تیم ملی اظهار نظر دقیق و منصفانه ای داشته باشیم. مدت 1 ماهه برای بهبود عملکرد جسمانی این تیم که در سطح مطلوبی از آمادگی جسمانی قرار نداشتند آن هم در حالیکه تمامی بازیکنان در اختیار کادر فنی نبودند به هیچ عنوان زمان کافی و مناسب برای آماده سازی یک تیم برای شرکت در جام جهانی نیست. 

 

1201940


 
اگر کمی عمیق تر به این مسئله نگاه کنیم در خواهیم یافت که این مشکل فقط مختص تیم ملی جوانان ما نبوده است. تیم ملی بزرگسالان ما هم در بازی سوم خود در جام جهانی 2014 در 30 دقیقه پایانی دچار افت جسمانی محسوسی شد. تیم ملی امید ما نیز در مسابقات انتخابی المپیک دچار همین ضعف شد و از دور مسابقات حذف شد. پس این مشکل مختص تیم ملی جوانان و کادر فنی اش نیست. این معضلی در فوتبال ایران است که اغلب تیم های ملی ما با آن دچار هستند. برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی دقیقی در طی چندین سال انجام شود تا لیگ ما بتواند این مشکل را حل کند (مانند آنچه در لیگهای اروپایی اتفاق افتاده) یا اینکه بازیکنان در زمان لازم و کافی در اختیار کادر فنی تیم ملی باشند تا آنها بتوانند بازیکنان را به سطح مطلوب برای شرکت در یک تورنمنت سنگین برسانند. این موضوع بارها محل اختلاف مربیان تیم ملی و باشگاهی نیز بوده است. نکته ی قابل توجه اینکه اکثر تیمهای ملی ما سبک بازی شان نیاز به دوندگی شدید و سطح بالایی از آمادگی جسمانی دارد. این مسئله تداخل اهداف بین باشگاهها، لیگ و تیم های ملی را دو چندان کرده است. البته این توضیحات به معنای این نیست که تیم ملی جوانان هیچ گونه اشتباهی نداشت. قطعا نقدهایی در باب عملکرد تیم ملی وجود خواهد داشت اما اینکه مشکلی را که معضل کل فوتبال ماست بخواهیم صرفا به تیم ملی جوانان و کادر فنی اش ربط دهیم به دور از انصاف است. 

 

1201938


 
علیرغم تلاشهایی که فدراسیون فوتبال برای تیمهای پایه انجام داده و موفقیت هایی که کسب کرده است برنامه ریزی بسیار دقیق و جامعی برای موفقیت در سطوح بین المللی لازم است. این کلمه ی "برنامه ریزی"  شاید به نظر ساده می آید اما در اجرا و عمل بسیار پیچیده و گسترده است. برای اینکه مفهوم دقیق برنامه ریزی را بیشتر درک کنیم کافی است به بخشی از برنامه آماده سازی تیم ملی آلمان در جام جهانی 2014 نگاهی بیاندازیم:

 

-  کادر فنی تیم ملی آلمان قبل از شروع جام جهانی 2014 بالغ بر 400 صفحه آنالیز از تمامی تیمهای شرکت کننده در جام جهانی در اختیار داشت که توسط دو دانشگاه ورزشی و معتبر کلن و مانیز تهیه شده بود.
-  تیم ملی آلمان چندین ماه قبل از شروع جام جهانی با بررسی های دقیق بهترین مکان را برای اقامت در نظر گرفته بود تا از نظر مسافت، عبور و مرور، آب و هوا و... با کمترین مشکل مواجه شوند.
-  تیم ملی آلمان قبل از شروع جام جهانی حتی برای محل اقامت خود در صورت صعود به مرحله حذفی برنامه ریزی کرده بود. در صورتی که به عنوان تیم اول صعود می کردند یک مکان و در صورت صعود به عنوان تیم دوم مکانی دیگر را مدنظر قرار داده بودند تا با توجه به وسعت کشور برزیل، ترافیک و شرایط آب و هوایی با کمترین چالش مواجه باشند. 


اینها فقط بخش بسیار کوچکی از برنامه آماده سازی یک تیم موفق قبل از شروع جام است. اگر توقع موفقیت در سطوح بین المللی داریم باید برنامه ریزی مناسب آن شرایط را داشته باشیم. اگر هم برنامه دقیق در مقایسه با حریفان نداریم پس توقع کسب موفقیت بیجاست. یادمان نرود برای کسب موفقیت در عرصه بین المللی فدراسیون فوتبال به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد.  

 

 

 پوریا جراحی
مربی بدنساز فوتبال

دیدگاه‌ها