کد خبر : 1457391 | 06 شهریور 1396 ساعت 16:28 | 54K بازدید | 0 دیدگاه

گفت و گوی تفصیلی با رییس کمیته صیانت؛

جزییات بلیت فروشی لیگ برتر و قرارداد جنجالی

رئیس کمیته ی صیانت از سلامت فوتبال در گفتگو با "ورزش سه" در مورد ابعاد قرارداد با شرکت برهان مبین که بلیت فروشی اینترنتی سرخابی ها را بر عهده دارد صحبت کرده است.

جزییات بلیت فروشی لیگ برتر و قرارداد جنجالی

به گزارش "ورزش سه"، بحث بلیت فروشی مسابقات دو تیم استقلال و پرسپولیس و همینطور تیم ملی که به شرکتی تحت عنوان برهان مبین واگذار شده، این روزها به یکی از اخبار مهم فوتبال کشور تبدیل شد. تخصیص 35 درصد از درآمدهای حاصل از بلیت فروشی به شرکت برهان مبین که مجری بلیت فروشی مسابقات است، انتقادات زیادی را نسبت به عقد این قرارداد 11 ساله ایجاد کرده است. از همین رو رسانه های مختلف به این موضوع پرداخته اند و کمیته ی صیانت از سلامت فوتبال هم از یک سال پیش پایش به ماجرا باز شده تا راه حلی برای توافق با شرکت برهان مبین برای اصلاح این قرارداد پیدا کند. فدراسیون فوتبال هم قول داده که راه حلی برای کاهش درصد این شرکت پیدا کند.


حجت‌الاسلام علیرضا علیپور رییس کمیته صیانت از سلامت فوتبال برای پاسخگویی به شبهات این پرونده و این که چه زمانی طول خواهد کشید تا توافق برای تعدیل این قرارداد ایجاد شود، گفتگوی اختصاصی با خبرنگار "ورزش سه" داشته است، که می توانید مشروح صحبت های این مقام مسئول را که توضیحات جالبی در خصوص پرونده ی جنجالی چند ماه اخیر فوتبال ایران ارائه داده، دنبال کنید.
رییس کمیته صیانت از سلامت فوتبال برای توضیح پرونده‌ی بلیت فروشی از سال 1389 اتفاقات مختلف را توضیح می دهد و صحبت های خود را با زمان احتمالی که قرارداد شرکت برهان مبین و فدراسیون اصلاح خواهد شد، خاتمه می دهد.

 

بلیت فروشی مکانیزه یک پروژه ی 7 ساله است
سطح اطلاع رسانی موجود در خصوص موضوع بلیت فروشی الکترونیکی یک سطح ناقص است؛ چرا که بلیت فروشی یک پروژه ی تقریبا هفت ساله ای است که کلید خورده است. از سال 1389، مجددا 90، 92 و 94؛ یعنی این پروژه 4 مرحله را طی کرده تا به شرایط فعلی رسیده است.


حق فوتبال در خیلی از زمینه ها پایمال می شود
آنچه که الان در حال انجام شدن است، یک موجود ناقص الخلقه ای است که مراحل تکمیلی آن اتفاق نیفتاده است. اگر واقعا مجموع دوستان و به خصوص ارباب و اصحاب رسانه دنبال استیفای حق و حقوق فوتبال هستند، که قطعا هستند و باید هم اینطور باشد؛ در واقع این انتظاری است که ما از رسانه ها داریم و رسانه ها هم به عنوان ارکان اصلی اطلاع رسانی، نظارتی و حتی پیگیری می توانند تعیین کننده باشند. الان حق فوتبال در خیلی از حوزه ها بالا و پایین می شود.

 

از شفاف سازی استقبال می کنیم
همانطور که مستحضر هستید قبلا بلیت فروشی اینگونه بود که یک تعداد بلیت چاپ می شد و الان هم در لیگ یک و دو همینطور است. بلیت کاغذی را به هیئت ها می دهند، که این روند با روند توسعه و رشد فوتبال در کشور هماهنگ نبوده و دلایل زیادی دارد و من همینجا قول می دهم مفصل تر ان شاالله یک کنفرانس خبری خوب برگزار کنیم و این موضوع را شفاف اعلام کنیم. من شخصا به همراه همکاران ما در فدراسیون و سازمان لیگ به شدت از شفاف سازی استقبال می کنیم. آنچه که حق اهالی فوتبال و مردم است باید اطلاع رسانی شود و به آنها گفته شود تا متوجه شوند چه چیزی اتفاق افتاده.
 

استارت بلیت فروشی مکانیزه از سال 1389 خورده شد
فدراسیون از سال 1389 به این فکر افتاد که بلیت فروشی را مکانیزه کند؛ تا از شکل سنتی آن که بلیت را در گونی قرار می دادند و به استادیم می برند، فاصله بگیرند. اینکه پول ها چقدر هست و چقدر نیست و چقدر پول جمع می شود و .. را اصلاح کند. خوب همکاری خوبی میان فدارسیون و مرکز فناوی و نوآوری سایت جمهوری اتفاق افتاد و آنها هم به این موضوع علاقمند بودند. هیچ گونه چشم داشت اقتصادی و سودجویی هم نداشتند که سودی گیرشان بیاید، بلکه در حوزه‌ی آی تی با توجه به پیشرفت هایی که این حوره در نهاد ریاست جمهوری داشت، گفتند که ورزش به طور عام از آن بهره مند شود و به همین دلیل توافق نامه ای میان بالاترین مقام ورزش و بالاترین مقام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضاء می شود که یک حوزه به فوتبال مربوط می شود. موضوعات دیگر مثل آنالیز، آموزش، اطلاع رسانی، شبکه ی اداری و .. بوده است.
 

در رژیم قبل هم در بلیت فروشی مشکل داشتیم
در فوتبال قرار بوده که شرکت برهان مبین از 6 استادیوم شروع کنند. اگر شما به ادوار مختلف فوتبال ایران حتی پیش از انقلاب و جام تخت جمشید هم مراجعه کنید، همه ی اهالی فوتبال شهادت می دهند که ما همیشه در بلیت فروشی و انطباق آمار بلیت فروش رفته و مبلغ دریافت شده، تناقض وجود دارد؛ البته ما کسی را محکوم نمی کنیم ولی این مشکل وجود داشته. مثلا در بازی ایران-عربستان که در آن زمان به دوستانمان در فدراسیون کمک می‌کردیم و جالب اینکه 96 هزار بلیت در آن بازی فروخته شد، که باعث تعجب همه شد. من چون حوزه ام بازرسی و نظارتی است، همیشه با این مشکل مواجه بوده ام. بدون اینکه انگشت اتهام ما به جای خاصی باشد، همیشه در بازی هایی که بلیت فروشی می شود، آمار ناظر رسمی فدراسیون و آمار بلیت فروشی یک درصد بالایی تناقص دارد. آنچه که صورت جلسه می شود مثلا 3800 اعلام می شود و تعداد تماشاگران 15 هزار نفر اعلام می شود.
 

فقط 5 درصد از درآمد بلیت فروشی به سازمان لیگ می رسد
فدراسیون فوتبال برای اینکه این حقوق را ساماندهی کند، با توجه به اساسنامه ی فدراسیون و آئین نامه ی لیگ برتر که صراحتا این اجازه را می داد که بلیت فروشی را سازمان لیگ انجام دهد و درصد توزیع هم کاملا مشخص است، به سمت بلیت فروشی مکانیزه حرکت کرد. از مبلغ کلی  بلیت فروشی فقط 5 درصد به حساب سازمان لیگ می آید. 5 درصد به هیئت های فوتبال کشور می رود و 10 درصد هم به فدراسیون داده می شود برای توسعه ی فوتبال و رده ی پایه، جوانان، نوجوانان و بانوان  و 80 درصد هم بین باشگاه ها توزیع می شود و برای هر بازی هم صورت وضعیت مشخص است.
 

قرارداد همکاری با حضور مدیران استقلال و پرسپولیس امضاء شده
اولین تفاهم نامه ی همکاری در این خصوص به سال 1389 برمی گردد که در فدراسیون منعقد شده است. بعد از آن یک صورت جلسه‌ی مشترک بین فدراسیون فوتبال، استقلال، پرسپولیس و وزارت ورزش که مربوط به تیرماه 1391 است به امضاء رسید؛ علیرغم اینکه برخی از مدیران این دو باشگاه به خصوص آقای طاهری مدیرعامل پرسپولیس گفتند که  اصلا از این موضوع خبردار نبوده اند ولی اصلا اینگونه نبوده است.
 

مدیران باشگاه ها در جریان جزئیات بوده اند
یک صورت جلسه مشترک هم بین مرکز فناوری های ریاست جمهوری، وزارت ورزش با 4 شرکت کننده به امضاء رسیده که از فدراسیون فوتبال هم آقای کفاشیان حضور داشته اند. در این صورت جلسه تصویب شده که برای مکانیزه کردن بلیت فروشی هر نهادی چه وظیفه ای باید انجام دهد. بعد از این مرحله قراردادی در سال 92 برای این موضوع منعقد می شود و وظایف شفاف تر می شود. در واقع در مجموع این موضوع را می خواهم بگویم که این حرکت از زمان آقای سعید لو شروع شد، در زمان آقای عباسی دنبال شد، زمان آقای گودرزی و ستاری تقریبا شفاف تر شد و بعد از آن منجر می شود به صورت جلساتی که مدیران باشگاه ها هم بوده اند. اگرچه سازمان لیگ طبق قانون می توانسته خودش کارها را پیش ببرد ولی باشگاه ها را در جریان جزئیات امور قرار داده است.

 

باشگاه ها نتوانستند هزینه ی ایجاد زیرساخت ها را بدهند
قرار بر این بوده که هزینه ای که سرمایه گذاری شده، شرکتی سهامی خاص ورزشی تاسیس شود که 80 درصد دو تیم استقلال و پرسپولیس، 10 درصد فدراسیون فوتبال برای بازی های ملی در آزادی و 10 درصد هم سازمان لیگ و شرکت توسعه و تجهیز دریافت کنند. پولی که آنها هزینه کردند، فرصتی سه ماهه می دهند ولی هیچ یک از باشگاه ها نتوانستند هزینه های ایجاد زیرساخت را که در مجموع 800 میلیون تومان بوده را بدهند. در نهایت به این نتیجه می رسند که در 5 ورزشگاهی که هوادار دارند؛ بلیت فروشی کنند؛ خوزستان، تبریز، اصفهان و دو استادیوم در تهران.
 

آورده ی شرکت برهان مبین کاملا مشخص است
قبل از اینکه بلیت فروشی توسط شرکت برهان مبین برگزار شود، 22 درصد از بلیت فروشی توسط شرکتی که بلیت فروشی کاغذی را انجام می داد، برداشت می شد. ضمن اینکه شرکت برهان مبین قرار بوده بلیت فروشی در کل کشور انجام شود که شرایط مهیا نشده، ولی آورده ی این شرکت مشخص است و نزدیک به 5 میلیارد است و قرارداد هم کاملا مشخص است و هیچ چیز پنهان نیست.
 

قرارداد با برهان مبین ترکمنچای نیست
تا لیگ 96-95 مسئول نظارت بر این حوزه به ما واگذار شده؛ هر مسابقه تعداد بلیتی که فروش می رود، مشخص است. تعدادی بلیتی که برگشت می خورد و  سایر مسائل همگی مشخص است. شما اگر برای خریدن بلیت مراجعه کنید، دیگر به شما بلیت نقدی نمی دهند و حتما باید با پوز بکشند. هزینه های هر مسابقه هم معلوم است؛ مثلا 86 نفر پروسه‌ی راهنمایی و فروش بلیت را انجام می دهند. هر مسابقه ما یک تیم نظارتی داریم که امور را زیر نظر داشته باشند و باشگاه ها هم ناظر دارند؛ همینطور که ما داریم و اینطور نیست که می گویند قرارداد ترکمنچای بوده.
 

به هیچ وجه 35 درصد را قبول نداریم
با این حال ما به دوستان خود گفته ایم که 35 درصد را قبول نداریم و اگر این موضوع درست پیش برود، باید به مبلغی بین 8 تا 10 درصد برسد. دوم اینکه بخش عمده ای از اجراییات به خود باشگاه ها سپرده شود و اگر هزینه ای هم دارد، خود باشگاه هزینه کند. به گونه ای که باشگاه خودش از صفر تا 100 را انجام دهد. این ها مواردی است که ما از سال گذشته به عنوان متمم قرارداد پیش بینی کرده ایم.
 

استقلال و پرسپولیس در آزادی غریبه هستند
امسال هم اگر همین الان از بخش مالی ما استعلام کنید، در مسابقه ی دو هفته ی پیش 100 درصد درآمد بلیت فروشی به حساب سازمان لیگ واریز شده؛ در حالی که قبلا به صورت مستقیم 35 درصد به حساب شرکت برهان مبین می رفت. یک هزینه ی محدود اجرایی برای آنها در هر مسابقه در نظر گرفتیم و مابقی هم باید به حساب بیاید و پس از اینکه به تایید دو طرف رسید، توزیع می شود. هر کسی باشد باید این هزینه های اجرایی را بدهد مگر اینکه خیلی تکنولوژی پیشرفته داشته باشیم. مثلا شما وقتی وارد فرودگاه فرانکفورت آلمان می شوید، پیامی روی گوشی شما می آید که ورود شما را به آنها اطلاع داده و اصلا لاشه ی بلیت به شما نمی دهند. ما آمادگی اجرای همه ی این ها را داریم، ولی فوتبال ما دست یک مجموعه نیست. مثلا وقتی استقلال یا پرسپولیس میزبان هستند، مثل غریبه به ورزشگاه آزادی می آیند ولی در هیچ جای دنیا اینطور نیست. مثلا ورزشگاه سن سیرو را که در اختیار اینترمیلان و آث میلان قرار می دهند، تمام ورزشگاه در اختیار آنها است و آزادی هم باید همینطور باشد.
 

پول پارکینگ  و بوفه های ورزشگاه آزادی کجا می رود؟
من از شما (خبرنگار) سوالی دارم؟ در هر بازی که در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، چند ماشین به ورزشگاه می آید؟  پول پارکینگ را چه کسی می برد؟ من این سوال را دارم و سفت هم آن را مطرح می کنم. من اگر بخواهم به میدان بیایم، دستم پر است. بوفه های استادیوم آزادی برای چه کسی است؟
 

سال ها با دولت های اصلاح طلب و اصول گرا دعوا داشته ایم
همیشه چالش ما با دوستان وزارت ورزش و شرکت توسعه و تجهیز این بوده که آنها می گویند ما فقط زمین چمن را به شما اجازه دادیم، به همراه دو رختکن به همراه رختکن داوران و دو نیمکت ذخیره ها و جایگاه مقام ها رسمی. حتی ما بر سر فضاهای تبلیغاتی دور زمین سال های سال دعوا در دولت های مختلف دعوا داشتیم؛ نه فقط دولت های منتسب به اصولگرا و اصلاح طلب؛ همه ی دولت ها بدون استثناء. اتفاقا باید از آقای عباسی، سعید لو و ریاست جمهوری که این سندها را امضاء کردند، تشکر شود، در شرایطی که در جو رسانه ای این روزها از قراردادی که بسته شده با عنوان ترکمنچای یاد می کنند  و همه را محکوم می کنیم.
 

صفر تا صد درآمد فوتبال باید به باشگاه ها واگذار شود
معتقدیم درآمد فوتبال باید از صفر تا 100 فوتبال به باشگاه ها واگذار شود و همه ی ارکان فوتبال هم همین نظر را دارند. ولی همه چیز باید واگذار شود،  نه اینکه الان بیاییم و بگوییم بلیت فروشی را شرکت توسعه و تجهیز انجام بدهد، که در حال حاضر با کمبود منابع مالی برای تکمیل طبقه ی دوم ورزشگاه روبرو است. درآمدهای حاصل از بلیت فروشی به جاهای مختلفی مثل اتوبوسرانی، نیروهای انتظامی و .. می رسد که مهم ترین بخش اجاره ی ورزشگاه آزادی است. عرض ما این است که باید به باشگاه ها و استقلال و پرسپولیس احترام بگذاریم و بلیت فروشی را به باشگاه ها بدهیم. این قرارداد را تا اینجا سازمان لیگ راهبری کرده؛ ضمن اینکه ما بارها به باشگاه های مختلف اعلام کردیم که اگر صورت حساب ما را قبول ندارند، ذی حساب آنها بیاید و ایرادها را بگویند؛ گردن سازمان لیگ از مو بازیک تر است.
 

باشگاه ها فقط می گویند بلیت فروشی حق ما است!
باشگاه ها این کارها را نکردند؛ حتی ما سال گذشته (17/07/96) طی جلسه ای به باشگاه ها اعلام کردیم که در سال دوم خودشان قرارداد با برهان مبین را در دست بگیرند، ولی باشگاه ها پیش نیامدند؛ فقط می گویند بلیت فروشی حق ما است. ما هم می گوییم بلیت فروشی حق باشگاه ها است. منتها باید به قراردادی که امضاء شده، احترام بگذاریم. عده ای که می گویند این قرارداد ترکمنچای است، در جمهوری اسلامی دیوان عدالت اداری وجود دارد. باشگاه ها اگر فکر می کنند حقشان پایمال شده، بروند و درخواست ابطال آن را داشته باشند.
 

12 تا 15 درصد پورسانت آقای "ف" در مسابقات آسیایی بوده
باشگاه ها در جلسات نیامدند و فقط در مسابقات آسیایی که میزبان بودند گفتند خودمان انجام می دهیم و جالب آنکه بلیت فروشی را به آقای "ف" دادند، که ایشان هم 12 تا 15 درصد بالاسری گرفته و باز هم بلیت فروشی را به شرکت برهان مبین واگذار کرده؛ ما نمی خواهیم باشگاه ها از چاله به چاه بیافتند. باید شفاف مذاکره کنند؛ ما قطعا 35 درصد را قبول نداریم ولی باید مذاکره صورت بگیرد و متمم هایی به قرارداد اضافه شود و اصلاح شود.
 

ممکن است قرارداد خود به خود آزاد شود
این قرارداد زمانی بسته شده که تماشاگر در هر بازی میانگین 5 هزار نفر بوده ولی یکدفعه به برکت بازی های خوب آقای برانکو با پرسپولیس تماشاگر به 30 تا 60 هزار نفر رسیده است. با توجه به این موضوع ممکن است بعد از 2 سال، قرارداد خود به خود آزاد شود و شرکت برهان مبین هم به پول خود برسند.
 

قرارداد با برهان مبین وحی منزل نیست
این قرارداد که از نظر ما وحی منزل نیست از آنجا به بعد خود استقلال و پرسپولیس باید قرارداد ببندند، ولی دوستانی که در جلسات بودند و صورت جلسه ها را امضاء کردند، می گویند ما کاری نداریم و خود سازمان لیگ برود و قرارداد را منحل کند. جالب اینکه آنها باز هم می خواهند با همین شرکت قرارداد امضاء کنند.  مشخص است که این تفکر یک تفکر اصلاحی نیست و یک تفکر انقباضی است.
 

ورزشگاه آزادی کلید فوتبال است
ادعای ما این است که ما ضمن تشکر از کسانی که شرایط این قرارداد را فراهم کردند، از این بعد تمام مسائل را به صورت کامل در اختیار باشگاه ها قرار بدهیم و حقوق شرکت برهان مبین هم محترم شمرده شود. در واقع هدف ما این است که هر اتفاقی که در روز بازی استقلال با حریفش یا پرسپولیس با تیم دیگری رخ می دهد، تمامی درآمدهای ورزشگاه آزادی از ورودی غربی لب خیابان تا در شرقی لب خیابان به باشگاه مورد نظر برسد. ورزشگاه آزادی کلید فوتبال است.
 

هر کاری برای واگذاری امور به باشگاه ها انجام می دهیم
این ها باید برای باشگاه های استقلال و پرسپولیس زنده شود و ما هم مخلص تمام آقایانی که این شرایط را فراهم می کنند و همینطور هواداران هستیم و خودمان را ملزم می دانیم که هر کاری که برای تسهیل این امور از دستمان بر می آید انجام دهیم.
 

سازمان لیگ کیسه ای ندوخته
سازمان لیگ کیسه ای ندوخته و درصد ما هم مشخص است. مثلا ما از 100 میلیون 5 میلیون می گیریم، در حالی که الان مالیت 100 میلیون تومان برای ما در نظر گرفته شده است. سازمان لیگ و فدارسیون فوتبال هیچ ادعایی به این درآمدها ندارد و هر کاری انجام شده برای تسهیل امور بوده است، ولی متاسفانه در این یک ساله که ما مسئولیت را به عهده گرفته ایم به جای اینکه به ما کمک کنند تا شرایط را مهیاتر کنیم، مثلا صندلی ها را شماره گذاری کنیم، جایگاه ها مشخص باشد و هر فرد بر اساس هویت ملی خود در جایگاه بنشیند، وقت و ذهن ما را درگیر مسائلی کردند که فرصت های طلایی از بین رفته است و در حال حاضر هیچ کاری در این زمینه ها انجام نداده ایم.


پیش از شروع بازی‌های لیگ، قرارداد بلیت فروشی اصلاح می شود
علیپور در پایان و در خصوص اینکه در نهایت چه زمانی این توافق حاصل می شود، گفت: ما باید شرایط را فراهم کنیم. در حال حاضر کارت های هواداری زیادی در دست مردم است که باید این موضوع حل شود. ما با این شرکت توافق کرده بودیم ولی موضوعاتی وارد شد که ما را عقب انداخت. کاری که من در جلسه ی روز گذشته انجام دادم بسیار مفید بود، ولی باید 2 ماه پیش انجام می شد، اما در مجموع فکر می کنم این موضوع تا پیش از شروع بازی های لیگ حل و فصل شود.

دیدگاه‌ها