کد خبر : 1478492 | 13 آذر 1396 ساعت 04:00 | 179.7K بازدید | 4 دیدگاه

شاهکار بامدادی سهراب در خاک آمریکا

مرادی در کسب مدال طلا هت تریک کرد

نماینده وزنه برداری ایران در دسته 94 کیلوگرم توانست 3 مدال طلای جهان را کسب کند.

مرادی در کسب مدال طلا هت تریک کرد

به گزارش "ورزش سه"، بعد از حذف ناباورانه کیانوش  رستمی در اولین ساعات بامداد، تمام نگاه مردمی که تا صبح پای گیرنده های خود نشسته بودند، به سهراب مرادی و هم تیمی جوانش در دسته 94 کیلوگرم بود. ایوب موسوی در کنار قهرمان المپیک 2016 روی تخته رفت تا هر 2 به عنوان نماینده ایران با 9 وزنه بردار دیگر مبارزه کنند.


جدول مسابقات را که نگاه می کردیم، تا حدودی خیالمان از مدال طلای سهراب راحت بود؛ اما اتفاقات مسابقه کیانوش رستمی باعث می شد بار دیگر نگران شویم.


ابتدا نوبت به پسر جوان آبادانی رسید که اولین تجربه جهانی خود را پشت سر می گذاشت. او در حرکت یکضرب از پس وزنه 166 کیلوگرمی برنیامد. کادرفنی که از نتایج علی میری و کیانوش رستمی در یک دسته پایین تر شوکه بود، می ترسید در یک شب تمام رویاهای خود را بر باد رفته ببیند. دقایقی بعد اما ایوب روی تخته آمد و با قدرت و در میان تشویق پرشور تماشاگران ایرانی حاضر در سالن وزنه 166 کیلوگرمی را بالای سر برد. بازهم بعد از چند حرکت نوبت به ایوب رسید؛ او با بالا بردن 171 کیلوگرم به کار خود در یکضرب پایان داد و می دانست که شانسی هم برای کسب مدال در این حرکت ندارد.


سهراب مرادی در شرایطی روی تخته آمد که "فرخود سوبیروف" از ازبکستان تنها رقیب او محسوب می شود. این وزنه بردار ازبک پا به پای سهراب در یکضرب پیش آمد. 176 و 182 وزنه هایی بود که سهراب مرادی بالای سر خود برد و کسی فکر نمی کرد سوبیروف 183 کیلوگرم را بالای سر ببرد اما این اتفاق هم رخ داد. مرادی برای گرفتن اولین طلای ایران در مسابقات جهانی آمریکا راهی نداشت جز بالا بردن 184 کیلوگرم که این کار را هم خیلی راحت انجام داد. وزنه بردار قدرتمند ایران در شرایطی به کار خود در یکضرب پایان داد که اگر برای حرکت رقیب نداشت، احتمالا به رکورد جهان هم حمله می کرد.


ایوب موسوی نیز در حرکت یکضرب پنجم شد تا برای دوضرب دارای انگیزه های بیشتری باشد.


استارت دوضرب با توجه به رکوردهای پایین وزنه بردار ازبکستانی در این حرکت با آرامش بیشتری برای سهراب همراه بود. البته "سوبیروف" با 3 تلاش ناموفق در برابر وزنه های 203 و 205 کیلوگرمی به شکل ناباورانه ای اوت کرد تا شانس ایوب موسوی هم بالا برود. با توجه به رکوردهای روی تابلو مشخص بود که سهراب مرادی خیلی به خودش اطمینان دارد و قصد دارد با فاصله از سایر وزنه برداران روی تخته بیاید.


ایوب موسوی هم در دوضرب با رکورد 208 کیلوگرم آغاز کرد و موفق بود. او سپس در رقابت تنگاتنگ با وزنه بردار لیتوانیایی که برنز یکضرب را کسب کرده بود و در مجموع هم مدعی بود، توانست موفق عمل کند و با بالا بردن 214 کیلوگرم کارنامه خوبی برای خودش ثبت کرد. البته ایوب در حرکت سوم برای 218 کیلوگرم ناموفق بود تا وزنه بردار جوان قطری با رکورد 220 کیلوگرم به مدال نقره دوضرب برسد. با این حال وزنه بردار ملی پوش و جوان ایران در این دسته برنز دوضرب و مجموع را به گردن آویخت تا کارنامه خوبی از خود در اولین حضورش ثبت کرده باشد.


وقتی کار تمامی وزنه برداران به اتمام رسید؛ تازه نوبت سهراب مرادی بود که سالن وزنه برداری آناهیم آمریکا را به وجد بیاورد. قهرمان المپیک در ماههای اخیر به رکوردهای خارق العاده ای دست پیدا کرده بود و با 220 کیلوگرم آغاز کرد تا با بالا بردن همان وزنه طلای خود را در دوضرب و مجموع قطعی کند. حالا نوبت به شاهکار اصلی سهراب در خاک آمریکا رسیده بود. او می خواست با 233 کیلوگرم به رکورد 17 ساله وزنه بردار لهستانی حمله کند. این رکورد سال 2000 توسط این وزنه بردار لهستانی با 232 کیلوگرم ثبت شده بود.


سهراب که در تمرینات حتی 240 کیلوگرم را هم بالای سر برده بود، در نبرد با 233 کیلوگرم موفق عمل کرد تا نامش در تاریخ وزنه برداری جهان جاودانه شود. شاهکار مرادی در همان حرکت دوم تکمیل شد تا بهداد سلیمی اولین نفری باشد که روی تخته می رود و به او تبریک می گوید. البته وزنه بردار ایرانی با مجموع 417 کیلوگرم رکورد مجموع جهان که دردست خودش بود را هم 4 کیلوگرم افزایش داد.


مرادی 29 ساله یک سال بعد از افتخارآفرینی در المپیک به اولین طلای جهانی خود رسید. او تازه راه افتاده و می تواند کارهای بزرگتری هم انجام دهد.


بدین ترتیب 2 وزنه بردار دسته 94 کیلوگرم ایران در مجموع 3 طلا و 2 برنز کسب کردند تا تیم ملی ایران به ادامه راه امیدوارتر باشد.

 

1257801

 

 

1257763

دیدگاه‌ها