کد خبر : 1523383 | 22 اردیبهشت 1397 ساعت 09:02 | 24.3K بازدید | 0 دیدگاه

پرونده‌ای که خواندن آن برای هر هواداری لازم است؛

خصوصی‌سازی تراکتورسازی از شایعه تا واقعیت

بر اساس اعلام قبلی مسئولان تراکتورسازی روز شنبه 22 اردیبهشت ماه رسما پروژه واگذاری این باشگاه کلید می خورد.

خصوصی‌سازی تراکتورسازی از شایعه تا واقعیت

به گزارش "ورزش سه" بر اساس اعلام قبلی مسئولان تراکتورسازی روز شنبه 22 اردیبهشت ماه رسما پروژه واگذاری این باشگاه کلید می خورد. بر این اساس در روز شنبه آگهی مزایده باشگاه تراکتورسازی در روزنامه های کثیر الانتشار به چاپ رسید تا مشتریان پاکت های پیشنهادی خود برای خرید باشگاه را ارائه دهند. با توجه به اینکه زمان زیادی در اختیار مسئولان تراکتورسازی نیست، آنها قصد دارند طی یکی دو روز پیشنهادها را جمع آوری کرده و سپس با بررسی اهلیت و صلاحیت مشتریان خرید باشگاه بهترین تصمیم را درباره آینده باشگاه بگیرند.

 

طی روزهای گذشته گمانه زنی هایی درباره خرید امتیاز باشگاه توسط چند شرکت و شخص به گوش رسیده اما تا این لحظه هیچ پیشنهاد رسمی ارائه نشده است. حتی درباره شهرداری تبریز که صحبت ها جدی بود، دیروز برخی اعضای شورای شهر با این موضوع مخالفت کردند و به نظر نمی رسد آنها بخواهند وارد مزایده خرید تراکتورسازی شوند. به هر حال شنبه روز سرنوشت ساز تراکتورسازی خواهد بود. به نظر می رسد با جمع آوری پیشنهادها، تکلیف باشگاه تا اواخر هفته آینده روشن و رسما فعالیت این تیم برای لیگ هجدهم آغاز شود و ما قصد داریم در این پرونده تمامی جوانب این امر را مورد بررسی قرار دهیم:

 

  • ناصر شفق؛ مالک بالقوه!


ناصر شفق به عقیده خودش مالک حقیقی باشگاه تراکتورسازی به شمار می رود. او طبق اسنادی که در اختیار دارد، ادعا می کند که باشگاه تراکتورسازی پس از اینکه از مالکیت تعاونی سپاه خارج شد بایستی به او بازگردانده شود چرا که در سال دوم لیگ برتری شدن تراکتورسازی، این توافق بین او و مسئولین تعاونی سپاه انجام شده است. شفق زمانی که عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود، با مبلغ 700 میلیون تومان باشگاه تراکتورسازی را خریداری کرد؛ در آن برهه کارخانه تراکتورسازی اعلام کرده بود که دیگر قصد تیم داری ندارد. در همان سال اولِ مالکیت شفق، تراکتورسازی با فراز کمالوند لیگ برتری شد. آنها یک فصل موفق در لیگ برتر داشتند تا اینکه داستانی که در بالا به آن اشاره شد پیش آمده و مالکیت تراکتورسازی به تعاونی سپاه واگذار شد. حال در تب و تاب واگذاری باشگاه تراکتورسازی، ناصر شفق معتقد است که باشگاه در تملک او است و دوباره نمی شود آن را به فروش گذاشت. ناصر شفق چند هفته پیش در نشست خبری خود اعلام کرد برای رسیدن به حق و حقوق مسلم خود اگر هواداران بخواهند حتی تا شکایت به فیفا هم پیش خواهد رفت که این موضوع می تواند محرومیت تیم ملی از جام جهانی را در پی داشته باشد. حال باید دید او با شروع رسمی مزایده باشگاه تراکتورسازی چه اقدامی را انجام خواهد داد؟

 

  • محمدرضا زنوزی، ناجی متمول فوتبال آذربایجان


محمدرضا زنوزی را باید ناجی متمول فوتبال آذربایجان بدانیم. او با گسترش فولاد تبریز به فوتبال ایران شناسانده شد. مالکیت زنوزی در باشگاه گسترش فولاد تداوم بسیار خوبی داشت و گسترش فولاد را باید تنها تیم خصوصی در فوتبال ایران بنامیم که با گذشت سال های سال هنوز با قدرت به حیات خود ادامه می دهد. زنوزی در کنار گسترش فولاد، مالکیت باشگاه ماشین سازی را نیز بر عهده دارد. تابستان سال گذشته و یک روز بعد از آنکه بازیکنان تیم ماشین سازی به دلیل پرداخت نشدن مطالبات فصل گذشته و پیش قرارداد فصل جدیدشان با حضور در هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی قصد فسخ دسته جمعی قراردادهایشان را داشتند، دست به کار شد و باشگاه ماشین سازی را خرید. این اقدام زنوزی، ماشین سازی را از مرگ حتمی نجات داد تا این باشگاه قدیمی فوتبال تبریز بار دیگر به حیات خود ادامه دهد. زنوزی که در وهله ها مختلف با در اختیار گذاشتن هواپیماهای شرکت آتا ارادت خود را به باشگاه تراکتورسازی ابراز کرده بود چندی پیش یک هواپیمای اختصاصی را به تراکتوری ها کادو داد تا آنها آخرین بازی خود در لیگ هفدهم را با هواپیمای اختصاصی سفر کنند. زنوزی در زمینه در اختیار گذاشتن ستاره های تیم گسترش نیز بارها با تراکتوری ها تعامل کرده است. پس از مطرح شدن بحث واگذاری باشگاه تراکتورسازی چند اظهار نظر از سوی زنوزی و نزدیکان او باعث شد تا نام این مالک متمول نیز به لیست مدعیان تملک باشگاه تراکتورسازی اضافه شود. زنوزی با توجه به کارنامه موفقی که در گسترش فولاد دارد، از اقبال عمومی خوبی برخوردار است و به نظر می رسد برای شرکت در مزایده روز شنبه هیچ مشکلی نداشته باشد.

 

  • شهرداری تبریز، پارادوکس به توان دو!


الف) سازمان ورزش شهرداری تبریز برای کاهش هزینه های خود از تیم داری در فوتبال ساحلی انصراف داد و تیم فوتبال این باشگاه نیز در همین راستا قرار است به فروش برسد. با نظر شورای شهر تبریز، سرمایه گذاری در ورزش به سمت ورزش همگانی سوق پیدا خواهد کرد. تصمیمات فوق نیز در همین راستا اتخاذ شده اند.


ب) طی تصمیمی تاریخی در فوتبال تبریز و به منظور زنده کردن دوباره نام ماشین سازی تبریز به عنوان قدیمی ترین باشگاه شمال غرب کشور در اردیبهشت ۱۳۹۴ شهردار کلانشهر تبریز صادق نجفی همگام با اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و به پیشنهاد رئیس شورا، شهرام دبیری و سپس با تأیید رئیس کمیسیون ورزشی شورا سعید حاجی زاده امتیاز دسته یکی تیم فوتبال شهرداری تبریز را به ماشین سازی واگذار کردند.  به این ترتیب شهرداری تبریز بدون اینکه فرایندی ورزشی رخ دهد و فقط با چند امضا به لیگ دسته دو سقوط کرد و ماشین سازی جای این تیم را در لیگ دسته یک گرفت. نتیجه این کار هزینه های میلیاردی و بدون بازده در طول دو سال بود که به رفت و برگشت یک ساله ماشین سازی از لیگ یک به لیگ برتر و از لیگ برتر به لیگ یک انجام و در نهایت شهرداری تبریز از قبول ادامه همکاری با ماشین سازی سر باز زد.
حال با کنار هم قرار دادن دو مورد فوق مطرح شدن نام شهرداری تبریز به عنوان یکی از مدعیان تملک باشگاه تراکتورسازی موجب شگفتی همه شده است. شهردای تبریز بنا به ادعای تعدادی از مدیران رده بالای خود قصد ورود به پروسه مزایده باشگاه تراکتورسازی را دارد و علیرضا رحیمی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز نیز در نشست خبری هفته گذشته خود از سورپرایزی که برای هواداران تراکتور در پیش است خبر داد. البته این صحبت ها با واکنش تند برخی از اعضای دیگر شهرداری و اهالی فوتبال تبریز همراه شد که در این میان می توانیم به مصاحبه سخنگوی شورای شهر تبریز اشاره کنیم که با تکذیب ورود شهرداری به مزایده تراکتورسازی به انتقاد از برخی مدیران شهرداری پرداخت که بدون اطلاع وارد این وادی شده اند.

 

  • مس سونگون ورزقان، پشت پرده!


شاید با خواندن نام مس سونگون ورزقان تعجب کرده باشید. این نام را تا کنون در میان مدعیان تملک باشگاه تراکتورسازی ندیده بودید اما بهتر است بدانید که مسی ها هم برای مالکیت تراکتورسازی برنامه هایی دارند. در همین زمینه هفته گذشته نامه ای به دست نمایندگان شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی رسید که طی آن گروهی که خود را هواداران باشگاه تراکتورسازی معرفی کرده بودند خواستار واگذاری تراکتورسازی به مس سونگون ورزقان شده بودند. نفراتی که نامه یاد شده را در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته بودند بی ارتباط به باشگاه مس سونگون نبودند و البته با جواب منفی نمایندگان مواجه شدند. حال باید دید آیا این پایان کار برای مس سونگون ورزقان در رابطه با خرید سهام باشگاه تراکتورسازی بوده یا اینکه آنها برای روز شنبه نیز برنامه هایی دارند؟ البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که باشگاه مس سونگون ورزقان در رشته فوتسال نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست ولی هنوز مدیرعامل این باشگاه مشخص نشده و شرایط این تیم برای حضور در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در حالت برزخ واری قرار دارد.

 

  • خصوصی سازی تراکتورسازی از شایعه تا واقعیت


بحث خصوصی شدن باشگاه تراکتورسازی را عده ای واقعی می دانند و در مقابل عده ای آن را در حد شایعه دانسته و با موضوع خصوصی سازی سرخابی های پایتخت مقایسه می کنند که به نتیجه نرسید.با این حال تراکتورسازان به صورت رسمی مزایده را آغاز کردند و حالا متقاضیان برای خرید سهام وارد گود خواهند شد و همه چیز روی کاغذ عادی و طبیعی به نظر می رسد. یکی از ابهامات بزرگ در این میان بحث ادامه نظامی بودن باشگاه تراکتورسازی  و گفته می شد حتی در صورت فروش سهام باشگاه تراکتورسازی، درصدی از سهام این باشگاه در اختیار سپاه باقی خواهند ماند اما این مساله با چاپ آگهی در روزنامه دنیای اقتصاد به طور کامل از بین رفت؛ چراکه در این آگهی اعلام شده صد درصد سهام باشگاه به فروش می رسد.

 

سعید عبدی

دیدگاه‌ها