کد خبر : 1545859 | 24 مرداد 1397 ساعت 14:28 | 18K بازدید | 0 دیدگاه

ساری، کانته را چگونه تعریف می کند؟ (آنالیز)

صد و بیست دقیقه بازی کردن زیر نظر ساری. سی دقیقه مقابل لیون. نود دقیقه برابر هادرسفیلد. یک بار قرار گرفتن در موقعیت تک به تک برابر لیون (آماری که در سه فصل گذشته در هیچ مسابقه ای برای کانته ثبت نشده است).

به گزارش "ورزش سه"، یک گل زده برابر هادرسفیلد( آماری که در دو فصل اخیر، هر فصل یک بار اتفاق افتاده). انگولو کانته زیر نظر مائوریستیو ساری آمارهای تهاجمی متفاوتی ارائه کرده است. یکی دیگر از این آمارها و البته مهمترین آنها، "نقشه حرارتی" بازی وی در برابر هادرسفیلد می باشد.

تصویر زیر این شمای حرکتی را نشان می دهد و ما در آن میبینم که منطقه پررنگ بازی کانته در تقاطع یک سوم میانی و هجومی علامتگذاری شده. درست مانند یک هافبک تهاجمی. آنچه که در هیچ نقشه حرارتی رسمی دیگری از انگولو ثبت نشده و همیشه منطقه پررنگ بازی وی زمین خودی یا نهایتا قوس میانی بوده است. 

 

 

1327357

 


این تفاسیر برای ما ثابت می کنند که ساری از کانته در یک خط و نیم جلوتر بازی می گیرد. استقرار همیشگی کانته پست شش بوده است اما حالا جورجینیو در این پست چینش می شود و انگولو در سیستم چهار سه سه تیم به عنوان یکی از دو راس جلویی خط هافبک بازی می کند. اما چرا یک خط و نیم جلوتر؟ دو هافبک راس جلوی این چینش در مواقع بازی عرضی تیم در یک راستا بازی می کنند اما وقتی حمله تیم در عمق شکل می گیرد یکی از آنها همواره جلوتر قرار می گیرد و از یک پست هشت به پست ده شیفت می کند. صحنه گل اول چلسی به هادرسفیلد توسط کانته به ما می گوید که او قرار است این نقش توسعه دهنده را بازی نماید چون وقتی گوش چپ در حال سانتر کردن بود، فقط سه بازیکن درون باکس قرار داشتند. مهاجم مرکزی. گوش راست و پست ده که کسی جز کانته نبود. جورجینیو و بارکلی با فاصله بیرون باکس بازی می کردند.

 

 

1323555

 


به طور ویژه دو دلیل برای این تغییر پست تصور می شود. دلیل اول اینکه اصولا مربیان پیرو گواردیولا و پیشتر بیلسا ترجیح می دهند در پست شش از مهندسانی مانند بوسکتس استفاده نمایند تا تخریب کننده هایی مانند ماکه له له. ساری نیز از این گروه مربیان می باشد و ترجیح داده جورجینیو را در ایستگاه اول میانی چینش کند. مسئله ای که باعث می شود تیم از همان عقب زمین تزریق خلاقیت را داشته باشد، همکاری های تیمی افزایش یابد و برای اکثر اوقات که حریفان در نیمه زمین خودی قفل می شوند پست شش با توانایی که دارد مسئولیت ایجاد فشار را بر عهده بگیرد تا هافبک های دیگر در عمق بیشتری بازی کرده و برتری عددی به وجود بیاورند. 


دومین دلیل هم به همین اندازه مهم است. افزایش توانایی پرسینگ و توپگیری تیم در یک سوم هجومی به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای یک تیم تهاجمی. کاری که قدرت تخریب کانته برای تیم به ارمغان می آورد و در دو وضعیت مهم اثر خود را نشان می دهد. وضعیت اول اجرای سیستم گگن پرسینگ و جلوگیری از ضدحملات حریف و وضعیت دوم توپگیری در جلوی زمین و حمله سریع غافلگیرکننده برابر دفاع غیرمتمرکز حریفان. همچنین امیدواری زیادی نیز به ساخت زوج تدافعی بین جورجینیو _کانته وجود دارد. ساخت زوجی که در بازی مقابل لیون دو بار به تیم کمک نمود. جورجینیو یک دیوار کنترلی جلوی هافبک صاحب توپ حریف ایجاد می نمود و کانته از جلو عمل قیچی کردن و توپگیری را انجام می داد.

 

 

1327317

 


به طور کلی همه نشانه ها برای این تغییر مثبت هستند و البته اتفاقات افتاده نیز ساری را به آن خوشبین نموده است. ساری که خیلی زود فهمیده بدون نوآوری تاکتیکی در لیگ جزیره ره به جایی نمی برد. ضمن اینکه خود کانته هم مصاحبه کرده و پالس های مثبتی نسبت به این تغییر پست برای ساری ارسال کرده است. از هماهنگی با تفکرات مربی جدید حرف زده و از اینکه به زودی در پست جدید کارایی بهتری به نمایش خواهد گذاشت. بدون شک همگی باید با هیجان و تعجب منتظر خبرهای بیشتری از این نوآوری تاکتیکی در بازی های آینده باشیم.

 

مجتبی مرشدنژاد

دیدگاه‌ها