کد خبر : 1546259 | 26 مرداد 1397 ساعت 09:47 | 112.2K بازدید | 0 دیدگاه

از بازی کنار ژاوی تا شاگردی ماکه‌له‌له 

ردپای آکادمی اسپایر و قطری‌ها در انتقال پورعلی

مالک باشگاه اوپن بلژیک، آکادمی فوتبال اسپایر قطر است که دستی بر نقل و انتقالات بازیکنان دارد و بسیاری از بازیکنان لیگ قطر را به تیم بلژیکی اش ترانسفر کرده است.

ردپای آکادمی اسپایر و قطری‌ها در انتقال پورعلی 

به گزارش "ورزش سه"، مرتضی پورعلی گنجی که یکی از برترین مدافع فوتبال ایران است، سرانجام با قراردادی 2 ساله تیم اوپن بلژیک پیوست و بسیاری از فوتبال دوستان ایرانی را متحیر کرد. این انتقال در حالی رقم خورد که بعید به نظر می رسید پورعلی گنجی پس از تورنمنت فوق العاده در روسیه، راهی یکی از ضعیف ترین تیم های لیگ بلژیک شود. شاید او اهداف مختلفی را برای این انتقال در نظر گرفته اما بدون شک یکی از مهم ترین دلایل، مالکیت «آکادمی اسپایر قطر» بر این تیم است.

 

آکادمی اسپایر قطر

 

از این آکادمی به عنوان برترین محل ورزشی جهان نام برده می شود. جایی که تیم هایی چون پاری سن ژرمن، رئال مادرید، بارسلونا و... در آن اردو زده اند و همچنین مکانی برای پرورش تمام بازیکنان جوان فوتبال و دیگر ورزش ها در قطر محسوب می شود. آکادمی اسپایر سال 2004 تاسیس شد و میزبان بازی های آسیایی هم بود.

اما آن ها یک تیم فوتبال حرفه ای هم در اروپا دارند. تیم اوپن بلژیک به زعم مدیران آکادمی اسپایر سکوی پرتاب را برای جوانان فارغ التحصیل از آکادمی است. مدیرعامل باشگاه در همین باره گفته است: ما تمام تلاشمان را می کنیم تا بازیکنانی که آموزششان تمام شده را جذب کنیم و رویایشان را تحقق بخشیم. خیلی ها رویای بازی در اروپا را دارند اما فقط بخشی از آن ها می توانند. تنها مهارت و استعداد مهم نیست، بلکه جوانان باید بلند پروازانه فکر کنند تا در 2022 قطر حاضر باشند.

به عبارتی قطری ها بازیکنان مستعد را در دوحه شناسایی کرده و در آکادمی اسپایر آموزش می دهند. پس از فارغ التحصیلی، بهترین ها را در سن جوانی به اروپا می فرستند و آن جا نوبت بلژیکی ها است که تصمیم بگیرند چه کسی می تواند بازیکن آینده داری باشد. بلژیک در سال های اخیر کارخانه بازیکن سازی فوتبال اروپا بوده و قطری ها با اطلاع از این موضوع، روی تیم اوپن بلژیک سرمایه گذاری کردند.

 

مرتضی، السد و بلژیک

 

باشگاه السد، الغرافه و... نزدیکی های زیادی به سران آکادمی اسپایر دارند. نشانه این نزدیکی را می توان در انتقال عبدالکریم حسن، ابراهیم مجید و... از این آکادمی به تیم السد جستجو کرد. اما داستان به همین جا ختم نمی شود؛ پیش تر مهره های جوانی چون اکرم عفیف هم از السد راهی اپن بلژیک شدند تا رویایشان را در قاره سبز جستجو کنند و پس از چند ماه، باشگاه ویارئال به سراغ عفیف آمد.

حال روابط خوب مرتضی پور علی گنجی با السدی ها و طبیعتا آکادمی اسپایر، سبب شد تا آن ها برای تقویت تیمشان سراغ این بازیکن بیایند. برای آن ها مهم است که در کنار بازیکن سازی، اوپن را در لیگ برتر بلژیک حفظ کنند و به همین دلیل باید بازیکنان کارآمدی چون پورعلی گنجی را هم به خدمت بگیرند.انتقالی که می تواند ضامن ترنسفر بعدی پورعلی گنچی هم باشد  که حالا  زیر نظر کلودماکه له له  مشهور باید برای تغییر شرایط اوپن وارد عمل شود و بدرخشد .

 

محمد همتی

دیدگاه‌ها