کد خبر : 1551336 | 13 شهریور 1397 ساعت 13:04 | 31.9K بازدید | 0 دیدگاه

گفت و گو با هادی مهدوی کیا سرمربی تیم فوتبال آکادمی کیا

کپی از بازی دفاعی تیم ملی فاجعه به بار می آورد

آکادمی کیا هر سال که می گذرد و با بزرگ شدن و رشد بازیکنانش بیشتر این انتظار را برای دیدن اولین محصول کار برادران مهدوی کیا به وجود می آورد.

کپی از بازی دفاعی تیم ملی فاجعه به بار می آورد

به گزارش" ورزش سه" در روزهایی که مهدی مهدوی کیا در آلمان مشغول آماده سازی تیم زیر 21 ساله های هامبورگ است هادی مهدوی کیا در ایران امور مربوط به آکادمی کیا را به عهده دارد. هادی بازیکن همان پرسپولیسی است که در اولین دوره لیگ برتر توانست در آخرین هفته به قهرمانی برسد. او خیلی زودتر از حد تصور از فوتبال حرفه ای به عنوان بازیکن فاصله گرفت اما در سال 94 و با آغاز به کار آکادمی کیا او در این آکادمی امور فنی را انجام داد و همراه این تیم در رقابت های نونهالان 95-96 با این تیم قهرمان شد. او درحال حاضر هم سرمربی آکادمی کیا است ، تیمی که خیلی ها منتظر هستند تا این تیم و بازیکنان با استعدادش را هرچه زودتر در نمایش های عمومی ببینند. گفت و گوی او را بخوانید:

 


-از آکادمی کیا چه خبر؟ تیم به مسافرت خارجی نرفته است؟


همه چیز خوب است. تیم در حال حاضر در تهران تمریناتش را انجام می دهد. ما فقط در فصل های مختلف و برای انجام تورنمنت ها به خارج از ایران می رویم و بیشتر زمان را در ایران هستیم.

 


-کمتر کسی بازی های تیم شما را دیده است. امکان پخش مسابقات را برای عموم ندارید؟


متاسفانه امکان پخش نداریم ما فقط از طریق اینستاگرام و فضای مجازی بازی ها را لایو پخش می کنیم. سعی می کنیم اطلاع رسانی هم بکنیم تا اگر کسی علاقمند است به ورزشگاه بیاید و بازی را ببیند. متاسفانه سال ها است که در فوتبال پایه تماشاگر زیادی نداریم اما بازی های ما در حدود 100 تا 300 نفر تماشاچی دارد. امسال اتفاق جالبی که افتاده این است که ما علاوه بر خانواده بچه ها تماشاچی های دیگری هم داریم که برای تماشای بازی ها می آیند.

 


-الان وضعیت استعدادهایی که توسط آکادمی کیا جذب و در این تیم حضور دارند چگونه است؟ 


خداراشکر بچه ها تیم آکادمی کیا در حال حاضر بازیکنان شناخته شده ای در رده پایه هستند. در حال حاضر بازیکنانی داریم که در تیم های ملی رده های مختلف پایه بازی می کنند. ما البته در دو رده نوجوانان و نونهالان بازیکن داریم و خوشحالیم که نزدیک به سیزده چهارده بازیکن توانستیم به تیم های ملی معرفی کنیم.

 


-مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم زیر21 ساله های هامبورگ شده و باالطبع فرصت زیادی برای امور آکادمی ندارد...


بله آقا مهدی که ایران نیست اما در آن زمان هم بود بیشتر کارهای مدیریتی را انجام می داد و مسایل ساختاری باشگاه را پیگیری می کرد. در بحث فنی بیشتر امور دست من بوده و الان هم همینطور است. ما خیلی خوشحالیم آقا مهدی الان در اروپا و در تیم هامبورگ کار می کند و تلاش می کنیم که بیشتر تمرکزش روی کارش در آلمان باشد.

 


-از برنامه های کاری آقا مهدی در آلمان خبر دارید؟


آقا مهدی از صبح تا شب درگیر کارهای تیم هامبورگ است در آلمان و اروپا همه چیز از یک سال قبل مشخص است. آقا مهدی واقعا کار خیلی سختی دارد و حضورش به عنوان سرمربی در تیم زیر 21 ساله های هامبورگ واقعا باعث افتخار است چون همه می دانند که در اروپا مربیگری کردن چندین برابر سخت تر از بازی کردن به عنوان بازیکن است. آقا مهدی با تمام وجود تلاش می کندتا به موفقیت برسد و انشالله که این اتفاق خواهد افتاد.

 


-آکادمی در رده های پایه فعالیت می کند و این یعنی که درهای ورودی این باشگاه باز است. شرایط از این نظر چگونه است؟


ما بیشتر ورودی هایمان در رده های سنی پایین و زیریازده سال هستند چرا که بازیکنانی که سن بیشتری دارند خیلی سخت تر می توان آن ها را آموزش و با شرایطی که تیم دارد تبطیق داد. 

 


-آکادمی کیا انگار با شیوه ای که باشگاه هوفنهایم در آلمان شکل گرفت به وجود آمده و قرار است که همین تیم بعد از رسیدن به رده سنی بزرگسال بتواند در رقابت های باشگاهی شرکت کند. این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟


بله برنامه این است که تیم بزرگسالانمان از دو سال دیگر در لیگ بزرگسالان دسته های پایین تر کارش را با همین بچه ها آغاز کند و امیدوارم به لیگ برتر برسد. ما کادرفنی و بازیکنان خیلی خوبی داریم که می توانیم در آینده تیم خوبی داشته باشیم.

 

1279157

 


-شما خودتان در اواخر دوران فوتبالتان با مسایلی چون دلالی و این ها مواجه شدید. آیا برای سالم نگه داشتن فضای آکادمی راهکارهای مناسبی دارید؟


البته من کاری با دلال ها نداشتم اما اولین نفری بودم که راجه به آن حرف زدم. من که در همان جوانی فوتبال را کنار گذاشتم و نیازی هم به آن ها نداشتم اما جایی بودم که این چیزها را دیدم و بیانشان کردم. درباره آکادمی هم باید بگویم که ما مربیان جوانی را در آکادمی کیا داریم که از نظر فنی و اخلاقی بهترین شرایط را دارند.

 


-شما در جوانی فوتبال را کنار گذاشتید و الان در 38 سالگی مربی تیم آینده دار آکادمی کیا هستید. آیا می خواهید سرمربیگری را حرفه ای و جدی پیگیری کنید؟


مطمئنا خیلی این کار را دوست دارم وگرنه این کار پرزحمت را قبول نمی کردم. آکادمی تقریبا تمام وقت زندگی من را گرفته است چرا که این آکادمی فقط یک تیم نیست و مسایل زیادی دارد. هر روز از ساعت 8 صبح کارم را شروع می کنیم.

 


-تیم آکادمی قرار است چه فوتبالی بازی کند؟ از نظر شکل و مدل فوتبال این تیم چه شکلی خواهد داشت؟


من خودم در زمان بازی کردم یک بازیکن هجومی بودم و تصمیمات تاکتیکی که برای تیم آکادمی گرفته شده نیز یک برنامه و روش کاملا هجومی است. ما حتی در تورنمنت هایی که با تیم های بزرگ دنیا بازی می کنیم با اینکه آن ها از نظر تاکتیکی از ما قوی تر هستند اما در تمامی تورنمنت ها بلااستثنا آقای گل مسابقات از تیم ما بوده است. ما در دوازده ، سیزده تورنمنت بزرگی که با حضور تیم های مطرح جهان حضور داشتیم و همیشه آقای گلی را گرفته ایم چرا که تفکر تیم ما فوتبال هجومی است.

 


-فوتبال ایران را دنبال می کنید؟


بله حتما...

 


-لیست تیم ملی را دیدید؟ درباره لیست کی روش چه نظری دارید؟


نظر خاصی ندارم. مربی تیم ملی هرکشوری تصمیم گیرنده اصلی آن تیم است. من نظرم این است که باید به انتخاب های سرمربی تیم ملی احترام گذاشت چرا که این او است که باید پاسخگوی نتایج باشد ضمن اینکه سلیقه ها خیلی متفاوت است.

 


-در کل از بازی های تیم ملی در جام جهانی راضی بودید؟


برای کشور ما نتایج راضی کنننده بود، اما من با این تفکر دفاعی که تیم ملی به ایران آورده و دارد در فوتبال کشور تبدیل به یک اصل می شود اتفاق خوبی نیست. الان شرایط تیم شاید خوب است و خیلی ها از نتایج تیم ملی در جام جهانی خوشحال باشند اما این برای آینده فوتبال ایران خوب نیست. الان تقریبا خیلی از تیم ها دارند شبیه تیم ملی بازی می کنند و حتی در فوتبال پایه هم این روش بازی دارد جا می افتد. این یک فاجعه برای فوتبال پایه است که تیم ها به جای بازیکن سازی و فکر کردن به آینده با روش های دفاعی تنها به فکر نتیجه هستند. این فوتبال ایران را نابود خواهد کرد. 

 


-مشکل بزرگی که در فوتبال پایه است دقیقا همین است که به جای استفاده از بازیکنان بااستعداد و تکنیکی بازیکنان فیزیکی انتخاب می شوند تا با روش های دفاعی صرف نتیجه به دست بیاورند. 


کاملا و همینطور است و ماجرا نگران کننده است. من فکر می کنم با این روش و استفاده از الگو و کلیشه تیم ملی در تمامی رده های فوتبال ایران در ده سال آینده فاجعه رخ خواهد داد. اما تفکر باشگاه ما کاملا متفاوت است ما استعدادها را براساس تکنیک فردی بازیکنان انتخاب می کنیم چون به دنبال روح و زیبایی فوتبال هستیم. خیلی از تیم ها پایه دنبال بازیکنان فیزیکی هستند که بتوانند نتایج مقطعی بگیرند اما ما با بازیکنان تکنیکی و فوتبال هجومی می خواهیم فوتبال زیبا بازی کنیم. 

 


-پرسپولیس تیم محبوبتان هم در لیگ قهرمانان آسیا برابر الدحیل شکست خورد. فکر می کنید این تیم بتواند به مرحله بعدی برسد؟


با توجه به نتیجه ای که پرسپولیس در قطر گرفت این امیدواری وجود دارد که پرسپولیس در بازی برگشت بتواند حریف قدرتمندش را شکست بدهد. اما نظر من را بخواهید تیم های عربی از ما در فوتبال جلو زده اند. ما به حرف های قدیمی مثل اینکه ایرانی ها استعداد دارند تکیه کرده و در خواب فرو رفته ایم در حالی که فوتبال امروز ما این شده که بازیکنان عقب بنشینند و دفاع کنند. خلاقیت در فوتبال ایران از بین رفته است اما برعکس در فوتبال کشورهای عربی قضیه کاملا متفاوت است. می گویند باشگاه های قطری و اماراتی بازیکنان گران قیمت می خرند اما هر تیم آن ها دو، سه تا بازیکن خارجی گرانقیمت دارد و بقیه قطری و اماراتی هستند. در بازی استقلال در تیم السد بازیکنان قطری این تیم مگر بد بازی کردند؟ آن ها هم عالی بودند و از نظر تکنیکی هم بهتر از بازیکنان ایرانی بودند.

دیدگاه‌ها