کد خبر : 1559338 | 15 مهر 1397 ساعت 10:10 | 14.7K بازدید | 0 دیدگاه

کلوپ یا گواردیولا: کدام مربی بهتری هستند؟

تقابل حساس کلوپ و گواردیولا در دیدار امروز دو تیم لیورپول و سیتی، بار دیگر بحث مقایسه آنها و اینکه کدام یک مربی بهتری هستند را داغ کرده است.

کلوپ یا گواردیولا: کدام مربی بهتری هستند؟

به گزارش "ورزش سه"، رقابت؟ مطمئنا سرمربی آلمانی در مصاف های رو در رو که 13 دیدار بوده، رکورد بهتری به ثبت رسانده است ولی از لحاظ کسب جام، کلوپ و گواردیولا روی یک ترازو قرار نمی‌گیرند. سه جام آخر کلوپ ( 2 قهرمانی بوندس لیگا، یک قهرمانی جام حذفی آلمان) به سال 2012 بازمی‌گردد، در حالیکه گواردیولا در 10 سال اخیر، 8 قهرمانی در لیگ‌های کشورهای مختلف کسب کرده است.

در آلمان، گواردیولا در سال 2013 به بایرن مونیخ اضافه شد و در همان ابتدا، کلیدی ترین بازیکنان دورتموند را جذب کرد و همچنین ضد تاکتیک دورتموند نیز کم کم بین تیم‌های آلمانی رواج پیدا کرد. شاگردان کلوپ هنوز می‌توانستند مقابل باواریایی ها به پیروزی برسند ولی اینکه هر سه پیروزی کلوپ مقابل گواردیولا در دیدارهایی مثل سوپرکاپ که اول فصل برگزار می‌شد رقم می‌خورد، تصادفی نیست.

هیچکدام از این شکست ها واقعا به گواردیولا ضربه ای نزده است. او تیمش را به سطح برتری جدیدی رسانده بود، در حالی که کلوپ پس از هفت سال حضور در دورتموند، دیگر خسته شده بود و تیمش توان رقابت برای چالش ها را نداشت.

 

1342929

 

سرمربی آلمانی از اینکه دو بازیکن اصلی تیمش یعنی ماریو گوتزه و رابرت لواندوفسکی راهی تیم حریف شده بودند بسیار عصبانی بود ولی حتی این موضوع هم باعث نشد اختلافی بین دو طرف ایجاد شود. کلوپ و گواردیولا همواره در مورد یک دیگر رفتار مودبانه ای داشته اند و سعی کردند رابطه خوبی با هم داشته باشند. فوتبال ، مربی گری و فلسفه متفاوت این دو باعث شد تا احترام متقابل بین شان بیشتر و بیشتر شود.

 

تفاوت سطح مالی و کیفی تیم‌های این دو مربی، در سال 2016 به اوج خود رسید. هیچ تیمی در طول دو سال اخیر مثل لیورپول نتوانسته برای منچسترسیتی دردسر ساز شود. آنها فصل گذشته در چمپیونزلیگ، آبی پوشان را حذف کردند. آسیب پذیری سبک تیم‌های گواردیولا با پرس سریع و پرفشار کاملا عیان شده است.

 

تاکتیک‌های مشابهی که باعث پیروزی های لیورپول مقابل سیتی در چند بازی اخیر شده بود، به سیتی کمک کرد جنگ بزرگ فصل گذشته را ببرد و با حضور بازیکنان با کیفیت و ترکیب با ثبات، سیتی توانست با کسب 100 امتیاز قهرمان لیگ شود. شاید اگر قرعه های آسانتری برای سیتی در می‌آمد، آنها در اروپا نیز موفقیت بزرگتری کسب می‌کردند.

 

1342928

 

 

اعتبار پیروزی‌های لیورپول مقابل سیتی تماما متوجه کلوپ است که می‌تواند گواردیولا را شکست دهد. تیم لیورپول او در تمام نقاط زمین توانسته بهبود پیدا کند و با وجود شکستی که هفته گذشته مقابل ناپولی به ثبت رساند، عجیب نخواهد بود اگر که روز یکشنبه آنها با رویکردی کاملا متفاوت در زمین ظاهر شده و حسابی بدرخشند.

 

خطر تکرار تاریخ برای گواردیولا باید کاملا واضح باشد و او را به سوی عقب نشینی به رویکردی عملگرا سوق دهد.

 

او همین چند وقت پیش گفته بود:" موفقیت، بدون بازی کردن به سبکی که دوست دارید برای من هیچ اهمیتی ندارد." ولی در زمان حضورش در بایرن، شاید دو بار این قانون خود را زیر پا گذاشت. در اولین تقابل در بوندس لیگا که در دورتموند برگزار می‌شد، خاوی مارتینز در پست 10 کاذب به میدان رفته بود و توپ‌های هوایی و توپ‌های دوم را به مالکیت تیمش درمی‌آورد و همین تاکتیک باعث شد دورتموند در تعویض هایش به مشکل بربخورد. در آن بازی، بایرن 3-0 پیروز شد.

 

1342927

 

در سال 2014، در فینال جام حذفی، بایرن بر خلاف سبک همیشگی خود، با سبکی پرفشار در زمین ظاهر شد و توانست در وقت‌های تلف شده، 2-0 حریف را شکست دهد. پپ گاهی برای تقابل با کلوپ، از قوانینش می‌گذشت و تغییراتی در آنها ایجاد می‌کرد. البته کلوپ ترجیح می‌دهد سرمربی اسپانیایی، با سبک همیشگی اش بازی کند و تغییری در سیستم ایجاد نکند.

 

بدون توجه به نتیجه بازی بین دو تیم که هر دو سبک جذاب و تماشاگرپسندی را به نمایش می‌گذارند، چالش بزرگتر برای هر دو مربی این است که کمی شبیه به یکدیگر شوند. در حالیکه ضرورت اصلی کلوپ برای کسب جام این است که شاگردانش در مالکیت توپ بهتر کار کنند و بازی ترکیبی به نمایش بگذارند، گواردیولا نیز به دنبال این خواهد بود که شاگردانش عطش بالایی در بازی بدون توپ داشته باشند.

او در بارسلونا، به خاطر روابط نزدیکی که با بازیکنان داشت و احساساتی که بین آنها جریان داشت، توانسته بود ایده هایش را کاملا عملی کند ولی در اتحاد، این ماموریت دشوارتر خواهد بود.

 

منبع: ESPN

 

ترجمه: روزبه مهری

دیدگاه‌ها