کد خبر : 1559610 | 16 مهر 1397 ساعت 11:24 | 21.5K بازدید | 1 دیدگاه

سعید محمدپور رسما پنجمین طلایی ایران در لندن شد

طلای المپیک بعد از ۶ سال بر گردن وزنه بردار ایرانی

وزنه بردار ایرانی بعد از ۶ سال می تواند مدال طلای خود را در المپیک لندن دریافت کند.

طلای المپیک بعد از ۶ سال بر گردن وزنه بردار ایرانی

به گزارش "ورزش سه"، سعید محمدپور، وزنه بردار جوانی بود که در دسته ۹۴ کیلوگرم المپیک ۲۰۱۲ لندن به مقام پنجم دسته ۹۴ کیلوگرم رسید و دستش از کسب مدال کوتاه ماند.


این وزنه بردار اردبیلی بعد از ۴ سال متوجه شد که ۴ وزنه بردار بالاتر از او مرتکب دوپینگ شده اند و در واقع او قهرمان واقعی این دسته در المپیک لندن بوده است.


این موضوع توسط فدراسیون جهانی وزنه برداری و کمیته بین المللی المپیک هم تایید شد و نفرات اول تا چهارم دسته ۹۴ کیلوگرم المپیک لندن جایگاه خود را از دست دادند.


در یکی، ۲ سال اخیر پیگیری های لازم از سوی فدراسیون کمیته ملی المپیک انجام شد تا مدال طلای این دسته به دست سعید محمدپور برسد. حالا بعد از ۲ سال پیگیری و البته گذشت ۶ سال از المپیک لندن خبر رسیده که IOC رسما قهرمانی این وزنه بردار ایرانی در المپیک لندن را اعلام کرده است.


۳ راه پیش روی ایران قرار داده شده تا مدال طلای سعید محمدپور به او اهدا شود. اول این که  مدال را به ایران بفرستند و مسئولان ورزشی همین جا در مراسمی مدال طلای المپیک را به این وزنه بردار اهدا کنند. دوم اینکه در کمیته بین‌المللی المپیک مراسمی برگزار کنند و مدال را به محمدپور بدهند. سومین راه هم این است که در یک مسابقه بین‌المللی این مدال به محمدپور اهدا شود.


آنطور که خود سعید محمدپور اعلام کرده، فدراسیون ایران راه سوم را بهتر دانسته و قرار است احتمالا در حاشیه مسابقات جهانی ۲۰۱۸ به میزبانی عشق آباد ترکمنستان این مدال به وزنه بردار ایرانی اهدا شود.


بنابراین از این پس باید نام سعید محمدپور را هم در میان طلایی های المپیک در تاریخ ورزش ایران جای دهیم. در شرایطی که کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۲ به ۴ طلا، ۶ نقره و ۲ برنز رسیده بود، حالا با رسمی شدن طلای سعید محمدپور تعداد مدال های طلا به عدد ۵ می رسد.


ایران نیز که در رده هفدهم جدول مدال ها ایستاده بود، با این مدال طلا ۲ پله صعود می کند و به بهترین رتبه خود در تاریخ المپیک یعنی پانزدهم دست خواهد یافت.

 

دیدگاه‌ها