کد خبر : 1561732 | 25 مهر 1397 ساعت 11:21 | 18.2K بازدید | 0 دیدگاه

فریاد شادی بانوان؛ قابی که باید بزرگ‌تر شود

روز گذشته عده ای از بانوان به ورزشگاه آزادی راه پیدا کردند و این گام بلندی در راستای احترام به حقوق بانوان است اما خود مسئولان هم به خوبی می دانند که این، کافی نیست و حتی مشکل زا هم هست.

فریاد شادی بانوان؛ قابی که باید بزرگ‌تر شود

به گزارش "ورزش سه"، حضور بانوان در ورزشگاه های فوتبال برای تماشای مسابقات، مطالبه ای است که از سال های قبل نه تنها بانوان فوتبال دوست بلکه تمام آحاد جامعه آن را مطرح کرده اند اما هیچگاه درخواست آن ها با پاسخ مثبت روبرو نبوده و شاید این موضوع علی رغم میل باطنی بسیاری از مسئولان ورزشی و غیر ورزشی بوده است.

 

درباره موانع حذف تک جنسیتی بودن ورزشگاه ها، موارد بسیاری عنوان شده اند که شاید در کلی ترین حالت ممکن بتوان موانع را با عبارتی «فراهم نبودن زیر ساخت ها» تشریح کرد؛ عبارتی که از ماه های قبل و با تشدید مطالبه گری در این باره از زبان مسئولان مختلف بیرون آمده و البته هیچگاه توضیح مشخصی نیز در این باره داده نشده است. هرچند که تقریبا اکثریت جامعه روی این نکته که باید درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها فرهنگ سازی انجام شود اتفاق نظر دارند اما کسی به طور دقیق نمی داند این فرهنگ سازی چگونه باید انجام شود چه مدت زمان می برد و از همه مهم تر، آیا مسئولان گامی در این راستا برداشته و برمی‌دارند یا خیر؟

 

شاید بتوان خاستگاه تشدید درخواست ها برای ورود بانوان به استادیوم ها را اوایل دهه 80 دانست؛ جایی که نسل جدید جوانان ایرانی به سبب ظهور و گسترش پدیده ای به نام اینترنت با دنیای بیرون احساس نزدیکی بیشتری پیدا کردند و نیازهای مختلفی در خود دیدند و همچنین ضمن ارتباط با یکدیگر، از اشتراک این نیازها آگاه شدند و طبیعتا به اشکال مختلف و مدنی، تلاش کردند تا به هدف خود برسند. کمپین ها و گروه های مختلفی نیز در این باره به وجود آمدند و تنها دسته ای موفق شدند تا حدی خود را به هدف برسانند، آن هایی بودند که با تغییر شکل شان قانون را دور زدند و توانستند ستاره های مورد علاقه شان را از نزدیک ببینند. همین گروه آنقدر گسترش یافت که کارگردان های بزرگ ایرانی ایده ساخت فیلم از این پدیده را دنبال کردند و تولیداتی نیز این زمینه دیده شد.

 

 

اما در سال های اخیر مطالبه گری بانوان در این زمینه بیشتر و بیشتر شد و رشد شبکه های اجتماعی نیز اشتراک گذاری هرچه بیشتر اخبار، نقل و قول ها، تصاویر و... کمک کردند و به عبارت ساده تر، موضوع حضور بانوان در ورزشگاه به دغدغه بسیاری از مردم بدل گشت.

 

در این راستا گام هایی نیز برداشته شدند که شاید مهم ترینش، حضور _هرچند اندک و دست چین شده_ بانوان در بازی دیروز ایران - بولیوی بود. آن ها هرچند که تعدادشان کم بود اما با همین تعداد پیام آور اتفاقی مهم در این باره بودند و حالا دیگر بانوان نه تنها آسوده خاطر نشدند بلکه با امیدواری بیشتر درخواست های خود را مطرح می کنند و امیدوارند در بازی های باشگاهی و ملی بعدی به ورزشگاه راه یابند. البته آن ها سوالاتی هم در این زمینه دارند و به طور مثال دوست دارند از مسئولان مربوطه خیلی شفاف و روشن بشنوند که زیر ساخت های لازم برای حضور این بانوان دقیقا چه چیزی بود که آماده شد؟

 

تصاویری که از جایگاه بانوان منتشر شد، دست به دست می چرخد و واکنش های متفاوتی را بر خود می بیند که مجموع این واکنش ها یک پیام مشخص را منتقل می کند: «این قاب ها باید خیلی بزرگ تر شوند».

دیدگاه‌ها