کد خبر : 1572707 | 10 آذر 1397 ساعت 11:36 | 52.3K بازدید | 0 دیدگاه

ورود فیفا به پرونده‌ی آزار جنسی در تیم زنان افغانستان

فیفا ادعاهای مطرح شده درباره‌ی سوءاستفاده‌ی جنسی و فیزیکی در تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را بررسی می‌کند.

ورود فیفا به پرونده‌ی آزار جنسی در تیم زنان افغانستان

به گزارش "ورزش سه"، بعد از انتشارات این شایعات، کمپانی هومل، اسپانسر تیم ملی زنان افغانستان با اشاره به اتهامات مطرح شده روابط خود با فدراسیون فوتبال افغانستان را قطع کرده. این سوء‌استفاده‌ها بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی مردانی در فدراسیون فوتبال افغانستان انجام شده است. اما فدراسیون فوتبال این کشور در بیانیه‌ای "اتهامات نادرست" را به شدت و قویاً تکذیب کرده است.

 

فیفا اعلام کرد در حال بررسی ادعاهایی است که بر اساس آنها اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان توسط مردانی از فدراسیون فوتبال این کشور از جمله کرم‌الدین کریم، رئیس این فدراسیون، مورد آزارهای جنسی و فیزیکی قرار گرفته‌اند.

 

چندین نفر از چهره‌های مطرح تیم ملی زنان افغانستان به روزنامه‌ی گاردین گفته‌اند که این آزارها در داخل افغانستان، از جمله در دفتر مرکزی فدراسیون فوتبال این کشور، و همینطور در اردوی تمرینی‌ای که این تیم ماه فوریه‌ی گذشته در اردن برگزار کرده بوده انجام شده است. خالده پوپال رئیس سابق دپارتمان فوتبال زنان فدراسیون فوتبال افغانستان که مجبور شده سال 2016 از کشورش گریخته و به دانمارک پناهنده شود به همراه شبنم مبارز و مینا احمدی دو بازیکن تیم ملی و کلی لیندزلی سرمربی تیم با روزنامه‌ی گاردین صحبت کرده و از درد و رنج فوتبالیست‌های زن در افغانستان و از ناکارآمدی سیستمی که نمی‌تواند از آنها محافظت کند سخن گفته‌اند.

 

اما فدراسیون فوتبال افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:" ما اتهام‌های نادرست و بی‌پایه‌ای که درباره‌ی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان مطرح شده را به شدت و قویاً تکذیب می‌کنیم". فدراسیون افغانستان در ادامه‌ی بیانیه‌ متذکر می‌شود که سیاستش در قبال چنین رفتارهایی برخورد بسیار جدی است و به هیچ وجه با کسی مسامحه نخواهد کرد.

 

اما فیفا تایید کرده که درباره‌ی این ادعاهای مطرح شده مشغول بررسی و تحقیقات است. یکی از منابع درون فیفا به گاردین گفت که فیفا بعد از انتشار این ادعاها برای محافظت از امنیت تعدادی از بازیکنان تیم ملی زنان افغانستان با سازمان ملل همکاری می‌کند.

 

از سوی دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC با موضع‌گیری تلویحی به نفع فدراسیون فوتبال افغانستان خشم مدافعین حقوق زنان در افغانستان را برانگیخته است. یکی از سخنگویان AFC به گاردین گفته بود:" کنفدراسیون فوتبال آسیا مشغول بررسی گزارش‌های رسانه‌های منتشر شده و شکایاتی است که بعضی فوتبالیست‌های زن افغان در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند. ولی تا این لحظه هیچ گزارشی درباره‌ی سوءاستفاده یا آزار جنسی از طرف هیچ فوتبالیست زن افغانی به AFC ارسال نشده است".

 

دیدگاه‌ها