کد خبر : 1575923 | 22 آذر 1397 ساعت 19:25 | 216.9K بازدید | 0 دیدگاه

زاهدی فر؛ آخرین خاطره تلخ استقلال

لیگ برتر ایران VAR می‌خواهد !

داور بازی استقلال- پدیده با واکنش تند هواداران استقلال به سختی و تحت پوشش نیروهای امنیتی زمین چمن ورزشگاه آزادی را ترک کرد.

لیگ برتر ایران VAR می‌خواهد !

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال در ایران سال به سال پیشرفت هایی در زمینه های مختلف داشته است اما در برخی موارد به جای یک روند صعودی، شاهد نوسان  بوده ایم. یکی از این موضوعات مورد بحث، داوری بوده است.


هرچند فوتبال ایران داوران درجه یک خود را از سطح اول آسیا به بالاترین رده دنیا رسانده، عملکرد داورها در رقابت های لیگ برتر لزوما هر سال بهتر از سال قبل نشده است. همین امسال در شرایطی که لیگ ایران یکی از فشرده ترین و جذاب ترین کورس های قهرمانی خود را تجربه می کند و حداقل 5 تیم فوتبال باکیفیتی را از خود نشان می دهند، سطح داوری مسابقات پا به پای تیم ها بالا نبوده است.


دقیقا به صورت موازی با کیفیت عملکرد داوران، مواجهه با آنها هم از سوی باشگاه های لیگ برتری شکل مناسبی نداشته است. از ابتدای لیگ هجدهم تیم های مختلفی اعتراض به داوری را شروع کردند. پس از گذشت  چند هفته، جمع آوری فیلم های سریالی از اشتباهات داوری آغاز شد و برخی تیم ها سعی می کردند با انتشار فکت های تصویری نشان دهند که چندین هفته از داوری های ضعیف متضرر شده اند. مرحله بعدی صدور بیانیه بود. هر باشگاهی که مدعی بود آسیب بیشتری نسبت به بقیه از سوت های اشتباه متحمل شده، بیانیه ای صادر می کرد و به اعتراض خود سر و شکل رسمی تری می داد.هر از گاهی هم این بیانیه ها حالت یک تیر و چند نشان به خود می گرفت و تیم ها در آستانه بازی های حساس یا به اصطلاح 6 امتیازی خود یک اعتراض پر و پیمان به صورت مکتوب انجام می دادند و در آن تا حدودی هم به سود حریف بعدی شان از داوری ها اشاره می کردند.


در حالی که بودند و هستند تیم هایی که معتقد باشند حتی نتیجه 7 بازی را فقط به خاطر داوری از دست داده اند، اما این مسائل در دیدار پرسپولیس و سپاهان به اوج رسید. برانکو ایوانکوویچ طبق همین فرمول بالا قبل از این بازی بسیار حساس گفته بود که راضی است داوران برای تیمش مشابه سپاهان سوت بزنند و به قضاوت سید علی در بازی پرسپولیس و ذوب آهن اعتراض شدیدی داشت. همچنین سپاهانی ها هم این طعنه سرمربی حریف را بی پاسخ نگذاشتند و با انتشار برخی صحنه های داوری مربوط به بازی های قبلی پرسپولیس، این آتش مجازی پیرامون داوری را شعله ور تر کردند.

 


سرانجام همین جنگ سرد قبل از بازی موسوم به فینال نیم فصل کاری کرد که دپارتمان داوری قضاوت بازی پرسپولیس و سپاهان را به علیرضا فغانی بسپارد. این در حالی بود که شنیده می شد و حتی بعدا فکسی هم در این رابطه منتشر شد که در ابتدا قرار بوده محمد حسین زاهدی فر این بازی را سوت بزند. فغانی که مطمئن ترین گزینه ممکن بود، بازی را در اصفهان شروع کرد و با یک قضاوت نسبتا خوب داشت آن را به پایان می رساند که ناگهان تصمیم مهم و تاثیرگذار او همه چیز را عوض کرد. در صحنه ای که حتما همه آن را چندین بار مرور کرده اید، فغانی خطای منشا روی مدافع سپاهان را اعلام نمی کند و پس از آن برخورد توپ با دست یکی دیگر از سپاهانی ها را پنالتی تشخیص می دهد. این پنالتی نتیجه بازی را 1-1 کرد و باعث سود یک امتیازی پرسپولیس و ضرر 2 امتیازی سپاهان شد.


پس از بازی هجمه های فراوانی علیه فغانی شکل گرفت و عده ای هم به این مسئله پرداختند که داوری ها به شکلی نه چندان اتفاقی، به سود یک تیم خاص می شود. البته بعد از بررسی صحنه ها در برنامه های تلویزیونی پرسپولیسی ها هم مدعی شدند که یک پنالتی در این بازی برایشان اعلام نشده بوده و حتی گل سپاهان در شرایطی مشکوک به خطا به ثمر رسیده است. چنین صحبت هایی نه در فضای هواداری، بلکه از سوی مهم ترین عناصر تیم های سپاهان و پرسپولیس مطرح شد و همین مسئله ماجرای داوری ها و اعتراض به آنها را جدی تر کرد. حالا فضا به سمتی رفته که هر کسی در صحبت های خود تلاش می کند بگوید که تیمش بیشترین ضرر را از اشتباهات داوری دیده است.

 


پس از بازی پرسپولیس و سپاهان دیگر دیدار حساسی که در کورس بالانشین ها و البته در قهرمان نیم فصل اثرگذار بود، جدال استقلال و پدیده بود. این بازی از همان زمان که به تعویق افتاد، حاشیه هایی را با خود همراه کرد. پس از چند هفته وقفه، بالاخره زمان برگزاری این دیدار معوقه رسید و دو تیمی که حالا هر دو مدعی صدرنشینی لیگ بودند در یکی از روزهای شلوغ ورزشگاه آزادی به دیدار هم رفتند.

 

استقبال خوب تماشاگران از این بازی، طبیعتا کار داور را هم سخت تر می کرد و او برای کنترل بازی نیاز به تمرکز بیشتری داشت. سوت بازی هم در اختیار کسی قرار داده شده بود که گزینه اولیه قضاوت بازی پرسپولیس و سپاهان بود. در روزی که نه پدیده با طراوت همیشگی اش بازی می کرد و نه استقلال شبیه سه هفته اخیر بود، زاهدی فر هم عملکرد چندان خوبی در امر داوری نداشت. او در چند صحنه مشکوک بازی تصمیماتی گرفت که به گفته برخی از کارشناسان اشتباه بوده است:


 لحظه خطای محمد دانشگر روی مهاجم پدیده که قبل از تک به تک شدن او بود، به نظر می رسید باید با کارت قرمز جریمه شود اما داور به کارت زرد اکتفا کرد.


بعد از این صحنه نیز فرشید اسماعیلی در مسیر دروازه پدیده به محمدرضا ناصحی برخورد کرد که این صحنه هم از سوی داور دیده نشد.


 اتفاق مهم تری که در این بازی رخ داد، گلی بود که در نیمه دوم بازی اللهیار صیادمنش برای استقلال به ثمر رساند. این گل در شرایطی به ثمر رسید که مطابق مشاهدات، از سوی داور و کمک او آفساید اعلام شد؛ اما در صحنه های آهسته مشخص بود که هیچ آفسایدی رخ نداده و تنها اتفاقی که ممکن بود سلامت گل را از بین ببرد، برخورد پژمان منتظری با دروازه بان پدیده بوده است که آن هم از سوی داور اعلام نشد.


بدین ترتیب آبی ها معتقد بودند که داور 3 امتیاز پایانی نیم فصل را از آنها گرفته و مانع از نزدیک شدن تیمشان به صدر جدول شده است. اخراج دقایق پایانی صیادمنش هم دیگر صحنه مشکوک داوری بود که احتمال اشتباه بودن تصمیم زاهدی فر در آن وجود دارد. در نیمه دوم و به ویژه دقایق پایانی اعتراضاتی در استادیوم شکل گرفت که فضا را مشابه بازی پرسپولیس – سپاهان و روزهای گذشته کرد تا جایی که زاهدی فر پس از اتمام بازی خروج از سه نقطه استادیوم را امتحان کرد اما به دلیل پرتاب اشیاء مختلف از سوی تماشاگران، موفق به این کار نشد. سرانجام زاهدی فر به سمت ماشین اس انجی صداوسیما رفت و بعداز واکنش شدید هواداران  به واسطه گاردی که ماموران امنیتی حاضر در ورزشگاه برایش ایجاد کردند، توانست به تونل برود و از استادیوم خارج شود.


اشتباهات و تصمیم های نه چندان قاطع و صحیح داوران، و در پی آن حجم اعتراضاتی که از سوی افراد مختلف و مجموعه باشگاه های لیگ برتری روانه داوران می شود، فضای فوتبال ایران را نامناسب کرده است. فوتبالی که همه تمرکز آن باید در این فصل جذاب و پرمدعی روی مسائل فنی و رقابت سنگین تیم ها برای قهرمانی باشد، تحت تاثیر داوری، اشتباهات داوری و اعتراضات به داورها قرار گرفته است. اتفاقی که باعث می شود به یک نتیجه قطعی برسیم ؛ لیگ ایران VAR می خواهد.

دیدگاه‌ها