کد خبر : 1583723 | 24 دی 1397 ساعت 11:00 | 26.9K بازدید | 0 دیدگاه

تیمی که با یک مدافع کامل می‌شود

کاتالوگ تراکتور 2019 روی میز لیکنز (گزارش)

با جدایی تقوی، باشگاه تراکتورسازی، باشگاه تراکتورسازی، جورج لیکنز بلژیکی را به عنوان جانشنین او استخدام کرد.

کاتالوگ تراکتور 2019 روی میز لیکنز (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، تراکتورسازی لیگ هجدهم را با هدایت جان توشاک آغاز کرد. حضور سرمربی اسبق رئال مادرید که در دوران بازی اش عضو تیم لیورپول بود، یک اتفاق بزرگ برای تراکتوری ها به شمار می رفت. یک شکست ناباورانه اما سرمربی ولزی تراکتوری ها را در همان آغاز راه مقابل درب خروجی باشگاه قرار داد. ساعاتی پس از شکست مقابل صنعت نفت در جام حذفی، اعلام شد که توشاک برکنار شده است. دو روز به همین منوال گذشت و خبر تایید نشد. بامداد روز سوم، توشاک ایران را به مقصد ولز ترک کرد! به این ترتیب مشخص شد که کار او با تراکتور تمام شده است. بعد از این اتفاق، باشگاه تراکتورسازی اعلام کرد که در فضایی دوستانه و به صورت توافقی، همکاری طرفین قطع شده است. محمد تقوی، یکی از دستیاران توشاک به عنوان سرمربی موقت، هدایت تراکتورسازی را بر عهده گرفت. قرار بود باشگاه تراکتورسازی در عرض چند هفته، جانشین توشاک را انتخاب کند و تقوی نیز تا آن زمان وظیفه هدایت تیم را بر عهده داشت. تساوی مقابل پدیده در مشهد و پیروزی 6-0 مقابل استقلال خوزستان در تبریز معادلات را برهم زد. باشگاه تراکتورسازی برای استخدام سرمربی جدید دست نگه داشت و این دست نگه داشتن تا روز پنجشنبه بیستم دی ماه یعنی چیزی حدود 4 ماه به طول انجامید! سرانجام هفته گذشته، محمد تقوی از سمت خود استفعفا داد و دلیل آن را باز گذاشتن دست باشگاه برای انتخاب سرمربی خارجی عنوان کرد. به فاصله تنها چند روز از استعفای تقوی، باشگاه تراکتورسازی جورج لیکنز مربی 69 ساله بلژیکی را به عنوان جانشین او انتخاب کرد.

 

لیکنز یک ماه فرصت دارد تا تیم جدید خود را بشناسد. با توجه به اینکه این اولین تجربه حضور لیکلنز در فوتبال ایران به شمار می رود و این مربی تا کنون هیچ تیم آسیایی را هم سرمربیگری نکرده (او به عنوان سرمربی الهلال یک بار انتخاب شد ولی یک ماه بعد بدون انجام بازی، به همکاری خود با این تیم خاتمه داد.). به این ترتیب، شناخت جو فوتبال ایران و مهمتر از آن شرایط تیم تراکتورسازی، مهمترین هدف سرمربی بلژیکی در این مدت خواهد بود. برای آسان کردن کار لیکنز، در این مطلب قصد داریم، تراکتورسازی 98-97 را از سه بعد مهم که برای نتیجه گیری یک تیم مهم هستند، مورد بررسی قرار دهیم. پس از مطالعه این مطلب می توان نتیجه گرفت که لیکنز شانس بسیار زیادی دارد که بتواند پس از مدت ها، سرانجام یک مقام قهرمانی را به کارنامه بلند بالای مربیگری خود اضافه کند.

 

داستان باغ حاصلخیز و باغبان تازه کار

 

محمد تقوی بعد از سال ها حضور در انگلستان و پشت سر گذاشتن دوره های مختلف مربیگری، سال گذشته به کشور بازگشت. او با حضور در کادر فنی پدیده به عنوان یکی از دستیاران رضا مهاجری، رسما وارد وادی مربیگری شد. حضور تقوی در پدیده اما تنها چند ماه دوام داشت. او خیلی زود از جمع مشهدی ها جدا شده و به انگلستان بازگشت. دومین تجربه مربیگری تقوی، حضور در کادر فنی تراکتورسازی به عنوان دستیار توشاک بود. این یک فرصت خوب برای تقوی بود که بتواند در آغاز راه مربیگری، نکات ارزشمندی را از یک مربی خارجی باتجربه بیاموزد. سرنوشت به گونه ای دیگر رقم خورد و تقوی که قرار بود به عنوان دستیار در کنار توشاک باشد، جانشین او شد! اولین تجربه سرمربیگری تقوی در تیمی رقم خورد که بسیاری از مربی ها آرزوی داشتن بازیکنانش را دارند. او هدایت تیمی را بر عهده گرفت که سه کاپیتان وقت تیم ملی را در اختیار داشت. اشکان دژاگه، احسان حاج صفی، یوکی سوگیتا، آنتونی استوکس، لی اروین، علیرضا نقی زاده و دانیال اسماعیلی فر مهره هایی بودند که تقوی توانست با کنار هم قرار دادن آنها یک تیم پر ستاره را راهی مسابقات کند. همین موضوع باعث شد تا تقوی نه روی کاغذ بلکه به مرور زمان از سرمربی موقت به سرمربی دائمی تبدیل شود. تیم او میلیون ها هوادار پشت خود داشت و تمامی بازی های خانگی اش را در حضور بیش از 60 هزار نفر تماشاگر برگزار می کرد. همه چیز به خوبی دست به دست هم داده بود تا اولین تجربه تقوی در کسوت سرمربی، به ایده آل ترین شکل ممکن رقم بخورد.

 

1354159

 

نقل و انتقالات زمستانی؛ پروژه کهکشانی سازی تکمیل شد



همان گونه که اشاره شد، محمد تقوی یک تیم پرستاره را در اختیار داشت. با توجه به تغییر مالکیت، تراکتورسازی به عنوان یک باشگاه خصوصی هیچ مشکل مالی را از آغاز فصل احساس نکرده است. این باشگاه با توجه به بنیه مالی بالای خود برای خرید ستاره های گرانقیمت نیز مشکل خاصی ندارد. این را زمانی خوب متوجه شدیم که سه کاپیتان تیم ملی بدون هیچ حرف و حدیثی پذیرفتند که فوتبال اروپا را ترک و به تراکتورسازی ملحق شوند. در نیم فصل دوم نیز تراکتورسازی قرار است همین منوال را در پیش بگیرد البته با شدتی به مراتب بیشتر! جذب کوین کنستانت شروع پروژه تراکتوری ها در نقل و انتقالات زمستانی بود. پروژه ای که با جذب ستاره سابق میلان آغاز شود، باید انتظار رخ دادن اتفاقات جذاب دیگری راه هم در آن داشت. در طول چند روز اخیر نیز محمدرضا اخباری و سید احمد موسوی نیز به تراکتورسازی پیوستند تا دو بخش مهم از تیم که نیاز به ترمیم داشت نیز به بهترین شکل ممکن مرمت یابد. البته بازگشت استوکس به تبریز را نباید فراموش کنیم و آن را هم جزئی از پروژه زمستانی تراکتوری ها بدانیم. تراکتوری ها به هر نحوی که بود ستاره ایرلندی خود را مجاب به بازگشت کردند و استوکس نیز در شرایطی بسیار خوب پس از دو ماه حاشیه و شایعات بسیار به جمع تراکتوری ها پیوست. اینک تراکتورسازی با ستاره هایی که دارد تبدیل به تیمی کاملا بی نقص شده است. البته جذب یک مدافع ششدانگ نیز جزو برنامه های نقل و انتقالاتی تراکتوری هاست و باید منتظر حضور یک مدافع سرشناس در جمع سرخ پوشان فوتبال آذربایجان در آینده ای نزدیک باشیم.

 

واقعی تر از مستند، بی نیاز از سند!

 

با در نظر گفتن این شرایط، از خط دروازه و دفاع تا خط میانی و خط حمله، تراکتورسازی مهره هایی را در اختیار دارد که هر کدام در پست های خود کم نظیر هستند. تراکتورِ نیم فصل دوم یک تیم کاملا بی نقص، بدون کمبود و جای خالی خواهد بود. این یک ایده آل بزرگ برای هر مربی به شمار می رود و چنین شرایطی را تقوی با دوزی پایین تر در نیم فصل اول تجربه کرد. اینک جورج لیکنز به عنوان جانشین تقوی را باید یک مربی بسیار خوش شانس با اقبالی بلند بدانیم. از نظر ساختار باشگاهی هم که پیش از این گفتیم، تراکتورسازی یکی از معدود باشگاه های ایرانی به شمار می رود که مشکل مالی ندارد. این یک اتفاق مهم برای نتیجه گیری هر تیمی به شمار می رود چرا که هر زمان بازیکن از نظر مالی در شرایط خوبی باشد می توان بهترین کیفیت ممکن را از او انتظار داشت. البته این نکته را هم فراموش نکنید که تراکتورسازی بر اساس آن چه که در ابتدای مطلب گفته شد، ارتشی چند میلیونی پشت خود می بیند که بازی های خانگی اش را هر هفته به جهنمی واقعی برای حریفان تبدیل می کنند.

 

مطالب بالا، موضوعاتی هستند که سرمربی جدید تراکتوری ها بهتر است پیش از آغاز کار خود، آنها را به خوبی مطالعه کند. در این صورت، می توان انتظار داشت که آقای لیکنز با درک کامل شرایط، همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا از شانس بزرگی که به دست آمده، بهترین استفاده ممکن را ببرد. چرا که شرایط ایده آل برای کار کردنش واقعی تر از مستند است هم حتی بی نیاز از سند! او این شانس را دارد که پس از دو دهه، بار دیگر کسب جام در عرصه باشگاهی را این بار در تیم تراکتورسازی و لیگ برتر ایران تجربه کند. البته تراکتورسازی و لیکنز در این راه رقبای سرسختی هم در پیش دارند که نباید از آنها چشم پوشی کرد.


سعید عبدی

دیدگاه‌ها