کد خبر : 1588115 | 11 بهمن 1397 ساعت 10:30 | 148.4K بازدید | 0 دیدگاه

مقصد بعدی احتمالا کلمبیاست

کارلوس کی‌روش ایران را ترک کرد

صبح امروز ساعت 7:40 دقیقه کارلوس کی روش پس از 8 سال حضور به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از اتمام قراردادش تهران را به مقصد لیسبون ترک کرد.

کارلوس کی‌روش ایران را ترک کرد

به گزارش "ورزش سه"، از نفراتی که او را در آخرین پروازش بدرقه کردند می توان به جواد نکونام، سعید احمدوند سرمربی تیم ملی تنیس و حجت‌الاسلام مالک از مسئولان فرهنگی فدراسیون فوتبال، اشاره کرد . علاوه بر این مارکار آقاجانیان دستیار سرمربی پرتغالی در تیم ملی و آرین قاسمی، کی‌روش را در فرودگاه همراهی می‌کردند.


کی‌روش پیش از ترک ایران به خبرنگارانی که در فرودگاه حاضر شده بودند، گفت: از تیم ملی حمایت کنید. تیم ملی شایسته بیشترین حمایت‌هاست.

 


*کی‌روش از 15 فروردین تا 11 بهمن


نمایش ایران برابر ژاپن نه چیزی بود که مردم انتظار داشتند، نه خود بازیکنان و نه سرمربی تیم ملی که امیدوار بود پس از هشت سال تلاش و کار حرفه ای، در یک تورنمنت بزرگ به قهرمانی دست پیدا کند و کاری بزرگ برای خودش و فوتبال ایران انجام دهد.با وجود اینکه از تیم های کی روش طی دوره حضورش بی نظمی مفرط به خاطرمان نمی آید، در مصاف با ژاپن اما و در 45 دقیقه دوم هیچ نشانی از تیم رسوخ ناپذیر و منسجمی که او پدیده آورده بود، دیده نشد و شاگردانش سنگین ترین شکست دوران حضورش را در مهم ترین نبردی که باید در آن برنده می شدند، تجربه کردند تا صدمین حضور کی روش روی نیمکت فوتبال ملی ایران و شکست سه بر صفر برابر ژاپن، پایانی تلخ باشد بر حضور پررنگ و طولانی مدتش.


کارلوس کی روش پس از حذف تیم ملی از رقابت های جام ملت های آسیا 2011  از دل مربیانی نظیر کلمنته پس از اینکه ماه ها با مسئولان وقت فدارسیون فوتبال ایران مذاکره کرد، قرارداد خود را بالاخره در تاریخ 15 فروردین سال 1390 به مدت سه سال و نیم منعقد کرد؛ قراردادی که در ادامه هم تمدید می شد تا کی روش که پانزدهمین مربی خارجی و پنجاه و یکمین مربی تاریخ فوتبال ایران بود، طولانی مدت ترین حضور را به نام خود رقم بزند.


کی روش در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از قبول هدایت تیم ملی در پاسخ به انتظارتی که برای رساندن تیم ملی به جام جهانی وجود داشت، اینگونه پاسخ داد: "راهیابی تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل می‌تواند رویای من نیز باشد ولی در فوتبال کسی نمی‌تواند نتیجه‌ای را تضمین کند. این حقیقت فوتبال است".


اولین بازی کی‌روش در تیم ملی ایران برتری یک بر صفر برابر ماداگاسکار و آخرین آن شکست 3 بر صفر برابر ژاپن در صدمین بازی کی روش روی نیمکت ایران بود. بین این دو بازی کی‌روش ۶۶ برد، ۲۷ تساوی و 13 باخت برای فوتبال ایران ثبت کرد و به رکورد صدمین پیروزی دوران مربیگری اش در تیم های مختلف هم رسید؛ آماری که فقط 5 مربی موفق به ثبت آن شده اند.


 ایران از سال ۲۰۱۳ توانست با حضور کی روش، تیم اول آسیا در رده بندی فیفا باشد و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است ولی حالا و با خروج کی روش همه چیز بستگی به عملکرد جانشین او خواهد داشت.

 

 

*رکوردهای کی روش در ایران


سرمربی پرتغالی تیم ملی طی دوران هشت ساله حضور در فوتبال ایران، رکورد دو صعود پیاپی به جام جهانی را برای اولین بار در فوتبال ایران ثبت کرد و در جام جهانی روسیه برای اولین مرتبه موفق به کسب 4 امتیاز در مرحله گروهی مسابقات شد تا همه به تیم او در جام ملت های امارات امیدوار باشند، ولی اتفاقات فوتبال پایان تلخی برای کی روش و فوتبال ایران رقم زد و او هم به مانند مربیان سابق فوتبال ایران نتوانست به طلسم قهرمان نشدن در آسیا که از سال 1355 باقی مانده، خاتمه دهد.


کارلوس کی روش پس از شکست تیم ملی برخلاف سال های 2006 و 2011 که برانکو ایوانکوویچ و افشین قطبی ترجیح دادند، همراه با تیم به ایران بازنگردند، برای اینکه اتفاقات گذشته تکرار نشود و خود را پاسخگوی نتایج کسب کرده معرفی کند، به ایران بازگشت و اگرچه حضور کوتاه مدتش به اسکان در هتلی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی محدود شد، اما طی همین مدت کوتاه سعی کرد، خاطراتی خوش از خودش به جا بگذارد و در آخرین مصاحبه ای (روز گذشته) که با خبرنگار ما انجام داد، ضمن اینکه از مردم ایران به زبان فارسی تشکر کرد، از اینکه نتوانسته خودش و هواداران فوتبال را به آرزوهایی که داشتند، برساند عذرخواهی کرد  تا نشان دهد مشکلی برای استفاده از این کلمه در شرایط و زمان مناسب ندارد.

 

 


*مقصد کلمبیا ؟


کارلوس کی روش 65 ساله که از 57 سالگی دوران حرفه ای خود را به فوتبال ایران اختصاص داد، صبح امروز ساعت 7:40 دقیقه ایران را ترک کرد و 11 بهمن ماه 1397 پایانی شد بر حضور هشت ساله اش؛ با این حال همچنان بحث و جدل میان حامیان و منتقدانش در محافل ورزشی ایران وجود دارد؛ بحث هایی که همواره پس از ناکامی در رقابت‌های جام ملت های آسیا که حالا حسرت رسیدن به جام قهرمانی آن حداقل 47 ساله خواهد شد، وجود داشته است.


دستیار سابق الکس فرگوسن در منچستریونایتد، کاشف نسل طلایی فوتبال پرتغال در اواخر دهه 80 ، مربی سابق تیم های ملی امارات، آفریقای جنوبی و پرتغال، مربی تیم های باشگاهی ناگویا، اسپورتینگ ، رئال مادرید و در نهایت مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران امروز در حالی از هتل به سمت جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی حرکت کرد که فقط 4 خبرنگار برای بدرقه او حاضر شده بودند و 4 خبرنگاری که کمی دیرتر رسیدند، فرصتی برای ملاقات با او پیدا نکردند تا کی روش که با سر و صدای بسیار زیادی سمت سرمربیگری تیم ملی را قبول کرده بود، کمی ساکت تر از حد معمول  ایران را ترک کند و حالا هدف او حضور در پنجمین جام جهانی دوران حرفه ایش است؛ اتفاقی که او را به چهره ای ویژه در تاریخ مربیگری فوتبال دنیا بدل می کند.

 

دیدگاه‌ها