کد خبر : 1638651 | 01 مهر 1398 ساعت 13:08 | 70K بازدید | 0 دیدگاه

گفت و گو با کاشف ستاره کشتی جهان

فراخوان حریف تمرینی برای حسن یزدانی!

مربی حسن یزدانی دشواری‌هایی که این نابغه جویباری برای رسیدن به بام دنیا کشیده را دلیل اصلی تفاوت او با سایر کشتی‌گیران می‌داند.

فراخوان حریف تمرینی برای حسن یزدانی!

به گزارش "ورزش سه"، حسن یزدانی در نورسلطان حسابی درخشید و مثل آب خوردن طلا گرفت. برخی اسمش را گذاشته‌اند: «آسان‌ترین مدال طلای تاریخ»! اما اگر فکر کنیم این طلا به راحتی به دست آمده، سخت در اشتباه هستیم. نابغه کشتی ایران از سال‌ها قبل استارت موفقیت در کشتی را زده و حالا در ۲۴ سالگی آنقدر پخته شده که وقتی روی تشک می‌رود، کمتر کسی نگران نتیجه کشتی اوست.


مربی‌اش می‌گوید از همان سال ۲۰۱۱ که مدال نقره نوجوانان جهان را کسب کرد، می‌دانست حسن یزدانی یک روز قهرمان بزرگی خواهد شد. همت مسلمی که از دوران خردسالی کنار این نابغه جویباری حضور داشته و مربی اصلی او در تمام دوران کشتی‌اش بوده، در گفت‌وگو با "ورزش‌سه" ساختن یک قهرمان بزرگ که حالا همه دنیا او را ستایش می‌کنند را تشریح می‌کند.


گفتم یزدانی قهرمان می‌شود، علیه‌ام جبهه گرفتند!‌


بگذارید با یک خاطره صحبت‌هایم را شروع کنم. وقتی سال ۲۰۱۱ حسن مدال نقره نوجوانان جهان را در وزن ۴۶ کیلو گرفت، پدرش مراسمی در شهر جویبار برگزار کرد که فکر می‌کنم جشن گلریزان بود. این اولین مدالی بود که حسن گرفت، اما من در حین مراسم به مجری گفتم پشت بلندگو بگو حسن یزدانی به زودی جای مهدی تقوی را پر می‌کند. آن مقطع مهدی تقوی قهرمان جهان بود و همه او را قبول داشتند. رییس هیات جویبار بعد از این مراسم مرا دید و گفت چرا این حرف را زدی؟! می گفت حسن یزدانی کجا و مهدی تقوی کجا!


با طلای جوانان جهان حرفم ثابت شد


۳ سال بعد حسن یزدانی در اولین سالی که در رده جوانان کشتی گرفت، در کرواسی مدال طلا گرفت و ستاره مسابقات بود. آن موقع بود که حرف من تا حدودی ثابت شد و گفتم که او همین راه را ادامه می‌دهد و بعدا در اوزان ۷۴ و ۸۶ می تواند مدال های خوبی در دنیا کسب کند. می بینید که همین اتفاق هم افتاد.


در همین جویبار بازهم مثل یزدانی داریم


شاید برخی بگویند مثل حسن یزدانی دیگر استعدادی در ایران نیست و مثل او دیگر متولد نمی شود، اما من به جرات به شما می گویم در همین جویبار بازهم مثل حسن یزدانی استعداد داریم. ضعف مدیریت است که نمی تواند این استعدادها را در مسیر درست قرار دهد. البته استعداد که لازمه کار است و پرورش دادن آن استعداد خیلی مهمتر است. اگر بگوییم فقط یک استعداد می تواند رشد کند و قهرمان جهان شود، مثل این است که بگوییم یک ماشین بدون راننده هم به مقصد می رسد.

 

1436951


از تمرین ساحلی تا مشکل حریف تمرینی


حسن یزدانی وقتی به اردوی تیم ملی می رود، خیال من راحت است چون می دانم خودش علاوه بر تمرینات جمعی، اختصاصی هم تمرین می کند و به چیزی جز تمرین هم فکر نمی کند. اما وقتی در اردوی تیم ملی نیست و به جویبار می آید، من باید صبح تا غروب با او باشم. مهمترین نکته هم این است که باید حریف تمرینی برایش بیاوریم. در جویبار که کسی نیست و من تماس های زیادی می گیرم تا از شهرهایی مثل آمل و بابل برایش حریف تمرینی مهیا کنم. وقتی حسن در جویبار باشد، هم تمرین بدنسازی داریم، هم کنار ساحل تمرین می کنیم و هم باید مرور فن داشته باشیم.


حسن یزدانی خودش یک سبک درست کرده


برخی به دنبال این هستند بگویند حسن یزدانی به سبک چه کسی کشتی می‌گیرد. من باید بگویم حسن یزدانی کل سبک‌های دنیا را ترکیب کرده و سبکی به نام حسن یزدانی به وجود آورده است. مثلا می گویند روس‌ها، آمریکایی‌ها یا ایرانی‌ها فلان سبک کشتی را دارند، اما حسن همه این سبک‌ها را ترکیب کرده و کلا نحوه کشتی‌اش با همه فرق می‌کند. حسن همیشه رو به جلو کشتی می‌گیرد و هر چه دارد، روی تشک می‌گذارد. اگر هم یک روز شکست خورد، مطمئن باشید کم فروشی نکرده است.


چطور می‌گویند یزدانی کشف ما بوده؟!


شاید خیلی از مربیان تیم ملی در دوره قبلی مدعی باشند حسن یزدانی را آن‌ها کشف کرده‌اند. من این سوال را دارم که اگر رسول خادم و دستیارانش حسن یزدانی را کشف کردند و ساختند، چرا در این ۷ سالی که بودند، کشتی گیر دیگری ساخته نشد؟ حتی یک نفر را نزدیک به حسن یزدانی هم نساختند و کارمان به جایی رسید که ششم و نهم دنیا شدیم. در خوب بودن حسن یزدانی شکی نیست، اما دوستان می‌خواستند بگویند ما، او را کشف کردیم.


حسن امسال با پارسال زمین تا آسمان فرق داشت


حسن یزدانی امسال با حسن یزدانی پارسال زمین تا آسمان فرق داشت؛ به خاطر اینکه نحوه تمریناتش در اردوی تیم ملی فرق داشت و از نظر روحی هم آماده بود. باور کنید اگر ۱۰ کشتی گیر مثل تیلور هم سد راه حسن بودند، امسال آن ها را شکست می داد. سال قبل حسن تحت فشار بود و خوب تمرین نکرده بود. امسال نه تنها حسن بلکه همه کشتی گیران ما بهتر بودند. حسن یزدانی هم هر چقدر جلوتر رفت، بدنش بیشتر راه افتاد. خودم چند ماه در اردوی تیم ملی بودم و دیدم که تمرینات غلام محمدی با دوره رسول خادم خیلی فرق می کند. با ادامه این روند کشتی ایران می تواند در المپیک هم موفق شود.

 

1436952


فکر نکنید حسن بدون مربی هم قهرمان می شود


شاید برخی بگویند حسن یزدانی الان بدون مربی هم روی تشک برود، قهرمان می شود، اما مردم فقط ۵، ۶ دقیقه ای که حسن روی تشک هست را می‌بینند. اینکه در جویبار چه تمریناتی انجام داده و چه سختی هایی کشیده را نمی‌بینند. هر زمان خود حسن یزدانی این حرف را زد که بدون مربی هم قهرمان جهان می شود، شما باور کنید.

دیدگاه‌ها