کد خبر : 1638738 | 01 مهر 1398 ساعت 20:26 | 55.1K بازدید | 0 دیدگاه

عکس ویژه از تمرین استقلال

استراماچونی - شجاعیان؛ آبی ها پای درس

استراماچونی این روزها تلاش می کند، افکار تاکتیکی‌اش را به بازیکنان انتقال دهد و آنها را در ذهنشان نهادینه کند.

استراماچونی - شجاعیان؛ آبی ها پای درس

به گزارش "ورزش سه"، در تاریخ 9 می سال 2009 آندره‌آ استراماچونی در روزی مدرک مربیگری خود را برای نشستن روی نیمکت تیم‌های دسته سوم فوتبال ایتالیا گرفت که در همان روز "روبرتو سامادن" مدیر اجرایی آکادمی باشگاه اینترمیلان نیز همان مدرک را دریافت کرد.


دو سال بعد یعنی در سال 2011، سامادون پیشنهاد مربیگری در آکادمی اینتر را به استراماچونی داد. مربی‌ای که پس از مصدومیت از ناحیه زانو در 20 سالگی، پله پله کلاس‌های مربیگری را در فوتبال ایتالیا یکی از قدرت‌های فوتبال جهان که مربیان سرشناسی را به دنیا معرفی کرده است، طی کرد.
استراماچونی محصول آکادمی کوورچیانو است؛ مرکز آموزش فوتبال در شهر فلورانس ایتالیا، که مربیان بزرگی نظیر آریگو ساچی، جیووانی تراپاتونی، فابیو کاپلو، مائوریتسیو ساری و... از آنجا فارغ‌التحصیل شده اند.

 

1437050

 


مرتضی محصص کارشناس فوتبال ایران و مدرس AFC در مصاحبه‌ای که از او در رابطه با حضور استراماچونی در ایران پرسیده شد، اینگونه صحبت می‌کند: « من طرفدار مربیان ایتالیایی هستم؛ چرا که در کوورچیانو روشی که تدریس می‌شود، انتخاب مدل بازی است و مربیان یاد می‌گیرند که در هر بازی برابر هر حریفی چه مدلی بازی کنند. اگر مربیان ایتالیایی در زمینه تاکتیکی بهترین نباشند، اما درمیان بهترین مربیان دنیا در این بخش هستند. وقتی یک نفر در 35 سالگی هدایت تیم اینتر را در دست می‌گیرد یعنی با استعداد است.»


استراماچونی در دیدار برابر پرسپولیس به گواه بسیاری از کارشناسان توانست در تقابل با اندیشه های تاکتیکی کالدرون، خوب عمل کند و سیستمی را انتخاب کرد تا بازیکنان کلیدی حریفش را از کار بیاندازد و اگر یک لحظه غفلت ایجاد نمی شد، او حالا بازنده اولین دربی اش در تهران نبود.

 

استقلال که تا پیش از دیدار برابر پرسپولیس با سیستم 4 دفاعه و خطی بازی می‌کرد، به یکباره در یکی از حساس‌ترین دیدارهای فصل تغییر سیستم داد و بازی با 3 دفاع را انتخاب کرد. سیستمی که این روزها در فوتبال ایران مرسوم نیست ولی مربیان ایتالیایی نظیر کونته به خوبی از آن بهره می‌برند و چند ساعت پیش از دربی تهران، در دربی میلان نیز مورد استفاده قرار گرفت.
آبی‌های پایتخت این روزها با مشکلات زیادی روبرو هستند. از هواداران ناراضی و مدیریت باشگاه گرفته تا تغییرات مدام بازیکنان. اما حالا یک مشکل دیگر هم سر راه شاگردان استراماچونی قرار گرفته و آن هم اینکه، به نظر می‌رسد سرمربی ایتالیایی اینتر با انتقال افکارش به بازیکنان دچار مشکل شده است.


تصویری که می‌بینید، به خوبی نشان دهنده شرایط دشوار این روزهای تیم استقلال و استراماچونی است؛ تصویری که در آن مربی 43 ایتالیایی برای دقایقی تمرین را به دستیارانش واگذار کرده، گوشه‌ای نشسته و در حال فکر کردن به شرایط تیمش در حالی است که یکی از بازیکنان کلیدی‌اش نیز شرایطی مشابه او دارد.

 

1437051

 


استراماچونی در تصویرهای بعدی که توسط عکاس ثبت شده، سعی دارد، موضوعی را به هافبک تیمش منتقل کند و در حال ارائه توضیحاتی به شجاعیان است. حدس زدنِ حرف‌هایی که استراماچونی به شجاعیان می‌زند، منطقی نیست ولی به قطعیت می‌توان گفت که او در حال تشریح برنامه‌های تاکتیکی خود است.


استقلال طی سه فصل گذشته با یک مشکل مشابه دست و پنجه نرم کرده است؛ مشکلی که برای حل شدن آن نیاز به زمان است و حتی عملکرد درخشان در نیمه‌های دوم لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم نیز به کمک این تیم نیامده است؛ یعنی ایجاد هماهنگی میان بازیکنان تیم و همینطور درک و نهادینه شدن افکار مربی تیم در ذهن شاگردانش.


استقلالی‌ها در دیدار برابر پرسپولیس چهارمین دیدار خود را زیر نظر سرمربی جدید تجربه کردند و به نظر می‌رسد هنوز برای پیاده کردن آن چیزی که استراماچونی از آنها می‌خواهد زمان نیاز دارند و شاید در بازی‌های آینده شاهد نمایش به مراتب بهتری از این تیم باشیم؛ وقتی بازیکنان بتوانند، آن چیزی که در کلاس‌‌های تئوری به آنها گفته می‌شود را بدون کوچکترین اشتباهی در زمین مسابقه پیاده کنند.

دیدگاه‌ها