کد خبر : 1646450 | 08 آبان 1398 ساعت 00:06 | 21.1K بازدید | 0 دیدگاه

دیدن رویای غیرممکن؛

مردی با سخت‌ترین شغل در فرمول یک

والتری بوتاس راننده‌ی مرسدس نزدیک‌ترین رقیب لوییس همیلتون در مسابقات قهرمانی جهان است. پس از پیروزی همیلتون در گرند پری مکزیک، حالا اختلاف این دو به 74 امتیاز رسیده و همیلتون تنها به 4 امتیاز دیگر نیاز دارد تا ششمین قهرمانی جهان خود را جشن بگیرد.

مردی با سخت‌ترین شغل در فرمول یک

 

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مجله‌ی F1 racing، در تئوری والتری بوتاس هر چه که برای رسیدن به قهرمانی جهان می‌خواهد در دسترس دارد. مشکل اعجوبه‌ی با استعدادی است که در سمت دیگر گاراژ مرسدس سر راه او قرار گرفته! با تمدید قراردادش برای سال 2020 با مرسدس آیا بوتاس بار دیگر به یک سال عذاب‌آور و سخت تن داده یا او بالاخره می‌تواند به آنچه که به نظر رویایی غیرممکن می‌رسد دست یابد؟

والتری بوتاس یک مشکل بزرگ و واضح در زندگیش دارد. بوتاس می‌خواهد که در فرمول یک قهرمان جهان شود. او توانسته در طول این سال‌ها خودش را به تیم مناسب این هدف برساند. او عضو بهترین تیم فرمول یک است و با بهترین ماشین موجود رانندگی می‌کند. اما شما هم مثل بوتاس می‌دانید که مشکل چیست! مشکل لوییس همیلتون است.

بوتاس باور دارد که می‌تواند همیلتون را شکست بدهد. او قبلا در بعضی از مسابقات و تایم‌گیری‌ها توانسته این کار را انجام دهد. بوتاس از زمان پیوستنش به مرسدس در 2017 تاکنون در شش مسابقه پیروز شده است. رکورد همیلتون اما در همین بازه‌ی زمانی 30 قهرمانی است، یعنی پنج برابر بوتاس! مشکل بوتاس پیشی گرفتن از همیلتون در یکی دو مسابقه نیست، او باید راهی پیدا کند که بتواند همیلتون را در طول فصل شکست دهد. او این شانس را داشته که لوییس را سه سال تمام از نزدیک زیر نظر بگیرد. آیا او نقطه‌ضعفی پیدا کرده که باعث شود فکر کند می‌تواند همیلتونی را که به زودی ششمین قهرمانی جهانش را جشن می‌گیرد شکست دهد؟

 

 

1447209

 

 

همیلتون شکست‌ناپذیر نیست!

 

بوتاس می‌گوید: "هیچکس کامل نیست. لوییس هم همین‌طور. او هم حتما اشتباهاتی می‌کند. من اما نمی‌توانم دست روی نقطه‌ضعف خاصی بگذارم. او زمان زیادی‌ست که در فرمول یک حضور دارد و توانسته در این مدت روی نقاط ضعفش کار کند و تبدیل به راننده‌ای فوق‌العاده باثبات و فوق‌العاده سریع بشود. اما او شکست‌ناپذیر نیست."

شاید این حرف به نظر بعضی خیالبافی بیاید اما بوتاس به نکته‌ی خوبی اشاره می‌کند. همیلتون شکست‌ناپذیر نیست. در سال 2011 او فصل را پشت سر جنسن باتن که در آن زمان هم‌تیمی‌اش در مک‌لارن بود تمام کرد.

 

 

1447210

 

 

در 2016 نیز قهرمانی جهان را به هم‌تیمی‌اش در مرسدس؛ نیکو رزبرگ باخت. اما هر دوی اینها در شرایط خاصی اتفاق افتادند. در 2011 همیلتون درگیر مشکلات شخصی بود که روی عملکردش تاثیر منفی گذاشت و در 2016 نیز او با مشکلات مداوم موتور ماشین دست و پنجه نرم می‌کرد که موجب شده بود اعتماد به نفس خود را در مقایسه با رزبرگ از دست بدهد. مشکل اعتماد به نفس همیلتون در 2016 قهرمانی جهان را دو دستی تقدیم رزبرگ کرد. این مشکل باعث شد همیلتون بسیار بیش از تنها پنج امتیازی که در پایان اختلاف او و رزبرگ بود، از دست بدهد. هر چند او با وجود این مشکلات همچنان می‌توانست برنده‌ی عنوان قهرمانی جهان باشد. یک سری از استارت‌های بد و تعدادی نمایش نامطمئن در مسابقات موجب شد که در پایان همیلتون رقابت را به رزبرگ ببازد. البته رزبرگ هم با رفتن روی اعصاب همیلتون و جنگ روانی که در پشت صحنه راه انداخته بود، در این شکست همیلتون نقش پررنگی داشت.

رزبرگ در پایان 2016 از مرسدس رفت. او گفت که به نظرش دیگر هرگز آن‌قدر خوش‌شانس نخواهد بود که از توفانی از شرایط مساعد برای کسب قهرمانی جهان بهره ببرد و اعلام بازنشستگی کرد.

با رفتن راننده‌ی آلمانی همیلتون و رییس مرسدس توتو ولف دیگر مجبور نبودند که پنهان کنند حضور رزبرگ چه جو مسمومی را در تیم ایجاد کرده بود و بارها از فرصت استفاده کرده و گفتند که چقدر اوضاع با بوتاسِ صاف و ساده و به دور از سیاست که جانشین رزبرگ شده، دلپذیرتر است.

 

 

1447211

 

 

نبرد منصفانه‌ی بوتاس

 

از زمان بازنشستگی رزبرگ، رانندگی همیلتون مخصوصا در زمینه‌ی ثبات در نتایج به سطح دیگری رفته و او تایید کرده که هارمونی و هماهنگی بیشتر در مرسدس دلیل پیشرفت عملکرد او بوده است.

بوتاس هم البته این موضوع را تشخیص داده. هر چند تلاش برای بر هم زدن آرامش همیلتون، که تنها در زمانی که آرامش ذهنی‌اش توسط هم‌تیمی‌ها بر هم خورده شکست را پذیرفته، گزینه‌ی واضحی به نظر می‌رسد، اما بوتاس اصرار دارد که دست به چنین بازی‌ای نخواهد زد.

بوتاس می‌گوید: "من می‌خواهم حرفم را توی پیست بزنم. سبک من این است. می‌خواهم قضایا را از راه خودم پیش ببرم و برای کل تیم احترام زیادی قائلم. می‌خواهم منصفانه اما با تمام توان بجنگم."

با نگاهی که بوتاس به این رقابت دارد، او نیازی نمی‌بیند که برای شکست دادن همیلتون دست به بازی‌های کثیف بزند. برای او روشی که دو فصل گذشته را آغاز کرده شاهدی بر این مدعاست که می‌تواند از راه خودش همیلتون را شکست دهد.

 

 

1447259

 

 

بدشانسی و دستور تیمی

 

در فصل گذشته بوتاس اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود پس از چهار مسابقه پیشتاز رقابت قهرمانی راننده‌ها می‌شد؛ اگر با حضور ماشین ایمنی قهرمانیش در چین تبدیل به سکوی دوم نمی‌شد و با پنچری ماشین قهرمانیش در آذربایجان به انصراف از مسابقه نمی‌انجامید. امسال اما او واقعا پس از چهار مسابقه پیشتاز رقابت‌های قهرمانی بود و پس از پنج مسابقه سه به دو از همیلتون در تایم‌گیری‌ها پیش بود. در 2018 بدشانسی او و همین‌طور رقابت سخت فراری بر سر قهرمانی به این معنا بود که بوتاس واقعا هیچوقت در جنگ بر سر عنوان قهرمانی شانسی نداشته و در اواسط فصل نقش او به عنوان راننده‌ی دوم و حامی موقعیت همیلتون دیگر برای همه روشن شده بود. او در آلمان با دستور تیمی از رقابت با همیلتون منع شد و توتو ولف رییس مرسدس در مجارستان به وضوح او را یار کمکی همیلتون برای پیروزی در رقابت با سباستین وتل بر سر عنوان قهرمانی جهان خواند. بوتاس از این موضوع بسیار عصبانی شد و هر چند توتو ولف سعی کرد تا او را آرام کند، اما همین امر بر عملکرد بوتاس تاثیر منفی گذاشت و منجر به نمایش‌هایی نامطمئن و انتقادبرانگیز از سوی او شد. سپس در روسیه که بهترین پیست برای بوتاس است باز هم به او دستور داده شد که پیروزی را تقدیم همیلتون کند تا او گامی دیگر به قهرمانی جهان نزدیک‌تر شود. در پایان فصل بوتاس روحیه‌ی خود را باخته و به راننده‌ای دلسرد تبدیل شده بود. بوتاس روی پیست رسما نقش نفر شماره دو را بر عهد ه گرفته بود. بدون برد، او هدف انتقادات بسیاری نیز قرار گرفت.

بوتاس می‌گوید: " من به خاطر اتفاقاتی که در پایان 2018 افتاد بسیار عصبانی بودم. مطمئنا از دست خودم که در همچون موقعیتی قرار گرفته بودم و در وهله‌ی دوم از حرف‌های نه چندان مثبتی که می‌شنیدم بسیار خشمگین بودم. از هر چیزی راجع به فرمول یک عصبانی بودم و به این دلیل خواستم که ارتباطم را با همه‌چیز قطع کنم و مدتی راجع به این مسائل فکر نکنم."

 

 

1447212

 

 

او به تعطیلات رفت تا بتواند از نو شروع کند. وقتی بالاخره به اروپا بازگشت گفت: "انگار در ابتدای سفرم یک کلیدی وجود داشت که با کمک آن من موفق شدم خودم را جمع و جور کنم و انگیزه‌ی قوی برای انجام این کار پیدا کنم. من از همه‌ی توانم برای این کار مایه می‌گذارم و فقط یک فکر در ذهن دارم: لعنت به همه‌شون. من از پسش برمیام!"

 

 

1447213

 

 

قابل توجه همگی... لعنت به همه‌تون!

 

لعنت به کی؟ "همه! اوضاع دیگه از این قراره! "

او می‌گوید که این نتیجه‌ی نگاه تازه‎‌ای‌ست که او به شیوه‌ی انجام کارش پیدا کرده. نتیجه چیزی بود که بعضی در ابتدای فصل به آن نام "بوتاس2.0" را دادند. اما باز هم همه چیز شروع به از هم پاشیدن کرد. بوتاس موفق نشد پل‌پوزیشن خود در اسپانیا را تبدیل به پیشتازی در مسابقه کند و در پیچ اول همیلتون او را گرفت و یک برد آسان را در اسپانیا به دست آورد. در موناکو هم بوتاس بدشانس بود و مکس ورشتپن در پیت‌لین با او برخورد کرد و باعث شد از رده‌ی دوم به سوم برود. در دو مسابقه اختلاف یک امتیازی او با همیلتون به 17 امتیاز رسید و اوضاع باز هم بدتر شد. در کانادا و فرانسه بوتاس نمایش خوبی نداشت و در هر دو مسابقه همیلتون از او بسیار سریع‌تر بود. فاصله به 36 امتیاز رسید. ولف گمان برد که بوتاس شاید دچار افت شده باشد، که واقعا بدترین زمان ممکن برای این اتفاق بود چرا که مرسدس داشت تصمیم می‌گرفت بوتاس را برای 2020 نگه دارد یا استبان اوکان را جایگزین او کند. یک مسابقه‌ بد در اتریش برای همیلتون به بوتاس اجازه داد تا 5 امتیاز از اختلاف‌شان بکاهد. اما مسابقه‌ی بعدی سیلورستون بود! با وجودی که بوتاس موفق شد پل‌پوزیشن را به دست بیاورد، همیلتون در مسابقه‌ی خانگی خود پرواز کرد و در سطحی بالاتر از تمام فصل مسابقه داد. والتری هم بدشانس بود و ماشین ایمنی در زمان نامناسبی به پیست آمد و پیشتازی را به همیلتون هدیه داد. اختلاف به 39 امتیاز رسید. آلمان بدترین مسابقه‌ی همیلتون در طول این سال‌ها بود و یک فرصت طلایی به بوتاس داد تا خود را حسابی بالا بکشد اما او هم در آلمان تصادف کرد تا فاصله‌ی امتیازشان به 41 برسد. در مجارستان هم با وجود شکست دادن همیلتون در تایم‌گیری، بوتاس با همیلتون و چارلز لکلرک برخورد داشت تا یکی دیگر از بدبیاری‌های او را شاهد باشیم. اختلاف امتیاز به 62 رسید و دیگر می‌شد رسما اعلام کرد که بوتاس باخته است.

 

 

1447257

 

چرا بوتاس پس از اسپانیا دچار افت شد؟

 

او می‌گوید: " من خودم نمی‌توانم بگویم که افتی وجود داشت. من اشتباهاتی داشتم که خب طبیعی‌ست، اما برای من این اشتباهات در بدترین زمان ممکن رخ دادند. بابت این اشتباهات خوشحال نیستم و بدون شک می‌توانستم در چند مسابقه عملکرد بهتری داشته باشم. اما اسمش را افت نمی‌گذارم. این هم بخشی از این ورزش است و تو باید سعی کنی که این اشتباهات و بدبیاری‌ها را به حداقل برسانی و از آنها یاد بگیری." بوتاس می‌گوید او اعتقاد دارد که این فصل با فاصله قوی‌ترین فصل دوران کاری او بوده است.

"از عملکردم در تایم‌گیری‌ها حسابی راضی‌ام. عملکردم در مسابقات با توجه به شرایط و پیست‌های مختلف اما چیزی بوده که نیاز دارم در آن بهتر شوم. اما احساس می‌کنم که یک قدم بزرگ نسبت به سال گذشته برداشته‌ام. راجع به فاصله‌ای که الان با لوییس دارم خوشحال نیستم اما خب چند مسابقه‌ای بدشانس بودم. او مثل همیشه بسیار قوی بوده و شکست دادنش خیلی سخت است. در کل بهترین فصل من تاکنون بوده ولی جا داشت که بهتر باشد."

بوتاس بارها گفته که او می‌داند اگر بهترین عملکردش را داشته باشد می‌تواند همیلتون را شکست دهد. اما شکست دادن او در طول یک فصل در واقع به این معناست که باید در تک تک مسابقات بهترین نمایش خود را اجرا کنید. کاری که بسیار سخت است.

بوتاس تایید می‌کند که: "این کار تقریبا غیرممکن است و این خیلی آزاردهنده است. لوییس معمولا عملکرد بسیار باثباتی دارد و همیشه آماده است. این طبیعت اوست. و آن‌همه تجربه‌ای که در فرمول یک دارد -که خیلی بیشتر از تجربه‌ی من است- مطمئنا به او کمک می‌کند و موجب نمایش باثباتش می‌شود. اینکه چطور در بهترین فرم خودتان باشید مشکلی‌ست که برای همه‌ی ورزش‌ها و ورزشکاران و در هر زمینه‌ای یکسان است. ممکن نیست که هر روز یا 21 هفته در سال در بهترین فرم خود باشید. خیلی فاکتورهای زیادی در این موضوع تاثیرگذار است."

 

 

1447204

 

 

چرا بوتاس مدام از همیلتون می‌بازد؟

 

آیا با سال‌ها نشستن مقابل همیلتون در جلسات فنی تیم و دقت در اطلاعات او و تماشای عملکردش روی پیست بوتاس فهمیده چرا هم‌تیمی‌اش مدام او را شکست می‌دهد؟

"در رابطه با جزییات رانندگی، مشخص است که او چه کارهایی می‌کند که سریع باشد." ولی آیا بوتاس هم می‌تواند همان کارها را انجام دهد؟ او توضیح می‌دهد: "البته که من هم می‌توانم ولی موضوع به این سادگی‌ها نیست. در رابطه با رانندگی خیلی چیزها هست که شما باید در خود بسازید یا تطبیق دهید و استایل رانندگی‌تان را عوض کنید. هر کسی استایل رانندگی متفاوتی دارد و این گاهی باعث می‌شود که به ست‌آپ متفاوتی نیاز داشته باشید. من چیزهای زیادی راجع به ست‌آپ ماشین که موثرترین عامل در سرعت ماشین روی پیست است و هم‌زمان نگه‌داشتن لاستیک‌ها در شرایط مناسب، یاد گرفته‌ام. این نقطه‌ی قوت اوست. البته خیلی جزییات ریزی دارد. من هم به جز جزییات کمی از این‌طرف و ان‌طرف، چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام."

در واقع بوتاس یک انتخاب ساده پیش رو دارد: سعی کند صندلی‌اش در مرسدس را حفظ کند و سخت تلاش کند تا با بالا بردن سطح کارش به جایی برسد که بتواند همیلتون را در طول یک سال شکست دهد، یا به تیم دیگری برود که در آنجا بتواند راننده‌ی شماره یک باشد و امیدوار باشد که آن تیم بتواند مرسدس را به چالش بکشد. گزینه‌ی دوم البته با توجه به اینکه به نظر می‌رسد آینده‌ی فراری با چارلز لکلرک رقم خواهد خورد و ردبول هم سرنوشتش به ورشتپن و برنامه‌ی راننده‌های جوانش گره خورده، زیاد واقع‌گرایانه نیست. در هر صورت بوتاس معتقد است بهترین اتفاق برای ادامه‌ی حرفه‌ی او این است که بهترین ماشین را داشته باشد.

"من قطعا ترجیح می‌دهم که اینجا باشم چرا که معتقدم با توجه به چند سال گذشته و اینکه سال آینده هم تنظمات خاصی قرار نیست که تغییر کند، مرسدس سال بعد هم قوی‌ترین تیم خواهد بود. ما امسال ماشین قوی‌ای داشتیم و با اختلاف خوبی پیشتاز رقابت‌های قهرمانی هستیم. برای من این بزرگ‌ترین شانس برای بردن قهرمانی جهان است و این تنها چیزی‌ست که می‌خواهم، اهمیتی ندارد که باید با لوییس بجنگم. من می‌دانم که می‌توانستم از او پیشی بگیرم. قرار نیست که شکست دادن او آسان باشد ولی همان‌طور که قبلا گفتم، غیرممکن نیست."

دیوید کولتارد کارشناس و راننده‌ی فرمول یک سابق که دوران حرفه‌ای خود را در شرایطی مشابه بوتاس گذرانده معتقد است بوتاس سخت‌ترین شغل در فرمول یک را دارد؛ او باید تلاش کند لوییس همیلتون را در ماشینی همانند شکست دهد. آیا بوتاس موافق است؟ او با لبخند می‌گوید: "ممکن است... ممکن است... بله. ولی من جایم را عوض نمی‌کنم. من چالش را دوست دارم!"

 

 

1447263

 

 

دیدگاه‌ها