کد خبر : 1663255 | 01 بهمن 1398 ساعت 01:13 | 70.9K بازدید | 0 دیدگاه

ماجرای ادامه‌دار نیمکت تیم ملی

بر سر سه راهی؛ مربی خارجی یا بازگشت به 2007 و 2009؟

در روزهایی که فدراسیون فوتبال درگیر مساله مهم سلب حق میزبانی از باشگاه های ایرانی بوده، همزمان بحث انتخاب سرمربی تیم ملی هم درجریان است.

بر سر سه راهی؛ مربی خارجی یا بازگشت به 2007 و 2009؟

به گزارش "ورزش سه" بعد از اینکه برانکو به عمان رفت و یحیی گل محمدی راهی پرسپولیس شد، به نظر می رسید فقط دو گزینه برای مربیگری تیم ملی باقی مانده باشد؛ علی دایی و امیر قلعه نویی. البته از شواهد اینطور پیدا بود که در میان گزینه های داخلی، علی دایی بخت بیشتری دارد اما حیدر بهاروند می گوید شاید یک مربی خارجی، نیمکت تیم ملی را در اختیار بگیرد.


کمتر از 70 روز دیگر تیم ملی باید دور برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی را آغاز کند و دو شکست دور رفت مقابل بحرین و عراق، کار را برای صعود سخت کرده است.

 

*مربی خارجی هنوز کنسل نیست


بعد از فسخ قرارداد مارک ویلموتس، ابتدا فدراسیون فوتبال قصد داشت یک مربی خارجی دیگر را جانشین این مربی بلژیکی کند اما استعفای ناگهانی مهدی تاج و مشکلاتی که در پرداخت های ارزی وجود داشت، به تدریج اعضای هیات رئیسه فدراسیون را به این سمت و سو گرایش داد که از گزینه های خارجی عبور کرده و به بازار داخلی تمرکز کنند. هر چند در این مدت ظاهراً مذاکره با برانکو هم در جریان بوده، اما گفته می شود پیشنهاد فدراسیون آنقدر جدی و چشمگیر نبوده که برانکو را به حضور روی نیمکت تیم ملی ترغیب کند. این در حالی است که این مربی کروات شخصاً علاقه زیادی برای بازگشت به ایران داشت ولی در نهایت حضور برانکو در تیم ملی منتفی شد تا ظاهراً دایره انتخاب ها به مربیان ایرانی محدود شود. اما سرپرست فدراسیون دوشنبه شب در برنامه فوتبال برتر در خصوص گزینه‌‌های سرمربیگری تیم‌ ملی فوتبال ایران گفت: علی دایی، امیر قلعه نویی و یک گزینه خارجی که نمی‌توانم اسم او را بگویم جزو گزینه‌های نهایی نیمکت تیم ملی ایران هستند.


اینکه در این روزها کدام مربی خارجی به فدراسیون پیشنهاد شده، موضوعی است که هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

 

* علی دایی یا قلعه نویی؟


در میان گزینه های داخلی، با پیوستن یحیی گل محمدی به پرسپولیس، رقابت برای تصاحب نیمکت تیم ملی به علی دایی و امیر قلعه نویی محدود شده. دو مربی که هر کدام یک تجربه ناموفق در یک دهه گذشته با تیم ملی داشته اند؛ امیر قلعه نویی در جام ملت 2007 در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب کره جنوبی شد و علی دایی هم بعد از شکست مقابل عربستان در ورزشگاه آزادی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 ، این نیمکت را از دست داد. نکته قابل توجه اینکه هر دو مربی معتقد بودند اخراج شان از تیم ملی ناعادلانه و غیرمنصفانه بوده. قلعه نویی همواره درباره جام ملت ها گفته که حذف مقابل کره جنوبی در ضربات پنالتی بوده و عملاً بدون اینکه شکست بخورد از تیم ملی کنار گذاشته و علی دایی هم بر این اعتقاد است که اخراجش زودهنگام بوده و اگر در تیم ملی می ماند، می توانست تیم را به جام جهانی ببرد.

 

1471194

 

* دایی یک گام جلوتر از قلعه نویی


از شواهد اینطور برمی آید که در یکی دو روز اخیر بخت علی دایی برای مربیگری در تیم ملی از قلعه نویی بیشتر شده. دایی که از زمان مربیگری اش تقریباً در همه ادوار لیگ روی نیمکت تیم های لیگ برتری نشسته، بعد از کنار گذاشته شدن از سایپا، در این فصل برای اولین بار در هیچ تیمی مشغول نبوده. هر چند دایی علت مراجعه دیروزش به فدراسیون را حضور در کمیته استیناف اعلام کرد و بهاروند هم گفت دیداری با دایی نداشته اما کتمان نکرد که او یکی از گزینه های جدی است. در روزهای آینده بالاخره از نام مربی آینده تیم ملی رونمایی خواهد شد. دایی، قلعه نویی یا مربی خارجی؟ آیا بعد از یک تجربه ناموفق با ویلموتس، باز هم دوران موفق کارلوس کی روش در تیم ملی تکرار می شود یا اینکه  بعد از یک دهه بار دیگر تیم ملی به یک مربی ایرانی خواهد رسید؟ فدراسیون فوتبال تا دو سه روز آینده به این پرسش، پاسخ خواهد داد.

دیدگاه‌ها