کد خبر : 1673144 | 20 اسفند 1398 ساعت 12:45 | 10.1K بازدید | 0 دیدگاه

مجمع 25 اسفند برگزار نمی شود

ثبت نام و انتخابات فوتبال؛ نقطه سرخط!

انتخابات فدراسیون فوتبال آنطور که از شواهد امر پیداست در موعد مقرر یعنی 25 اسفند ماه برگزار نمی شود! البته نه به بهانه ویروس کرونا. بلکه به خاطر ایراداتی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته است.

ثبت نام و انتخابات فوتبال؛ نقطه سرخط!

به گزارش "ورزش سه"، اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال که در سال 1386 تدوین و در سال 1390 دستخوش تغییر شده همیشه با بحث و حاشیه در خصوص تایید یا عدم تایید آن از سوی دولت مطرح بوده. سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: « اساسنامه فدراسیون فوتبال حتی در سال ۱۳۸۶ هم به تایید هیئت دولت نرسیده است.همچنین هیچ اساسنامه‌ای به تایید مجلس نرسیده است. البته شاید اساسنامه به مجلس آمده باشد، اما هیچ اساسنامه‌ای به تایید هیئت دولت نرسیده است.در حالی که اساسنامه قطعی شود و تایید هیئت دولت برسد، باید در روزنامه رسمی کشور به چاپ برسد که در سال‌های اخیر هیچ اساسنامه ای از فدراسیون فوتبال در روزنامه‌های رسمی کشور چاپ نشده است.»

 

تغییر اساسنامه از سوی فدراسیون فوتبال و اصلاح موارد مد نظر آن از سوی فیفا و سپس تایید آن در هیات دولت به طور حتم پروسه زمان بری است و به نظر می رسد اگر همه چیز خوب پیش رو در اردیبهشت ماه آینده شاهد برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در تهران خواهیم بود. با اینکه وزیر ورزش و جوانان در مصاحبه ای که دیروز داشته از فیفا خواسته اجازه دهد ایران با توجه به شرایطی که درگیر آن است انتخابات فدراسیون فوتبال را در موعد مقرر برگزار کند.

 

علی نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص ایرادات فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال می گوید:« ایرادی که فیفا گرفته این بود که مردادماه امسال از فیفا و AFC سه نفر آمدند و ایراداتی را به اساسنامه گرفتند و گفتند اساسنامه ما باید با تغییراتی که در اساسنامه فیفا بوده مطابقت داده شود. پیش‌نویسی آماده شده و قرار شد فدراسیون فوتبال آن را به فیفا ارسال کند. با وجود 4 بار یادآوری از سوی فیفا این کار از سوی فدراسیون فوتبال ایران صورت نگرفته است. ما با نامه‌ای از فیفا مواجه شدیم که به همه این موارد اشاره کرده و گفته بود باید اصلاحات انجام و بعد انتخابات برگزار شود. جوابیه‌ای فدراسیون فوتبال ارسال شد که آنها تاکید کردند همان نظر قبلی را دارند.»

 

 با استناد به صحبت های وزیر باید گفت فیفا کوتاه نخواهد آمد و ابتدا باید اساسنامه فدراسیون فوتبال اصلاح شود و بعد مجوز برگزاری این انتخابات را صادر کند. هر گونه تغییر اساسنامه باید در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شود. در شرایط فعلی و اینکه علی نژاد مدعی شده فیفا جواب فدراسیون فوتبال را داده فدراسیون فوتبال باید ظرف مدت 21 روز باید مجمع عمومی برگزار و اساسنامه مورد اصلاح قرار گیرد و بعد از تایید اساسنامه از سوی فیفا و هیات دولت دوباره باید فدراسیون فوتبال مسیر برگزاری انتخابات را طی کند. به این شکل که دبیر کل باید زمان ثبت نام نامزدها را اعلام و نامزدها ثبت نام کنند.

 

سوال اساسی اینجاست چرا فدراسیون فوتبال وقتی با تاکید فیفا مبنی بر تغییر اساسنامه مواجه شد از نامزدها برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کرد. در حالی که مجمع عمومی 25 اسفند باید برای اصلاح اساسنامه برگزار شود نه برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال.

 

معاون وزیر ورزش اما در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات فدراسیون فوتبال 25 اسفند برگزار می شود یا نه؟ گفت: « نمی‌گویم قطعا برگزار نمی‌شود. شاید در یکی دو روز آینده تحولاتی رخ دهد و ممکن است با یک نامه و یک گفت‌وگویی انتخابات برگزار شود. اگر فیفا نپذیرد با اساسنامه سال 90 انتخابات را برگزار کنیم، باید همراهی کرده و اساسنامه را تغییر دهیم و بعد از تایید فیفا و تصمیم هیات‌رئیسه انتخابات را برگزار کنیم. موضوع خیلی پیچیده نیست.»

 

دیدگاه‌ها