کد خبر : 1676135 | 13 فروردين 1399 ساعت 14:01 | 90.1K بازدید | 15 دیدگاه

مروری بر نام های بزرگ؛

افسانه‌های پرسپولیس این شماره‌ها را بر تن می‌کردند (عکس)

برخی نام ها به شماره ها هویت می بخشند. 7 به علی پروین گره خورده و 17 فقط یادآور فرشاد پیوس است.

افسانه‌های پرسپولیس این شماره‌ها را بر تن می‌کردند (عکس)

 

به گزارش "ورزش سه"، طی پنج دهه پرسپولیس روزهای تلخ و شیرین فراوانی را به چشم دیده است. از رفت و آمدهایی به پیکان و تولد نام پرسپولیس حدود 50 سال قبل و روزهای درخشان ابتدایی با آلن راجرز، پیروزی های پرگل در دربی در ابتدایی دهه 50 و قهرمانی های متوالی در باشگاه های تهران در اواسط دهه 60، روزهای درخشان دهه 70 و دوران طلایی برانکو.

 

در این میان قرمزهای پایتخت روزهای تلخی را نیز تجربه کرده اند. تلاش برای تغییر نام این تیم در اواسط دهه 60، روزهای سخت 9 سال دوری از قهرمانی و تغییرات پیاپی در کادر فنی و مدیریتی، شکست های تلخ و متوالی در دربی و کسر امتیاز.

 

1488396

 

اما در این تاریخ 50 ساله نام های بزرگی لباس پرسپولیس را بر تن داشته اند. اسامی نامداری که بسیاری از آنها با درخشش در پرسپولیس به تیم ملی راه یافته و درخشان ترین روزهای ملی را نیز رقم زده اند.

 

از مثلث بی مانند بهزادی- کلانی- پروین در دهه 50، دوران صدارت سلطان در عرصه مربیگری در دهه 60 با ظهور نام های بزرگی چون فرشاد پیوس، مجتبی محرمی و محسن عاشوری، دوران قهرمانی های متوالی با احمدرضا عابدزاده، علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی در دهه 70، فصل به یادماندنی با افشین قطبی و همین اواخر نیز برانکو و فصل تاریخی با پنجره های بسته.

 

در طول این دوران، بازیکنان بزرگ با شماره های منحصر به فردشان در یاد مانده و گاهی برخی بازیکنان به شماره ها هویت داده اند. علی پروین یعنی شماره 7، تا پیش از ظهور فرشاد پیوس عدد 17 مفهوم چندانی نداشت و شماره 2 با مهدی مهدوی کیا شناخته شد.

 

8 های بزرگ تاریخ پرسپولیس، از کلانی و محمدخانی تا مجبتی تا علی کریمی، 16 که با انصاری فرد مشهور و با رضا مالدینی به اوج رسید، تا اعدادی عجیبی مانند شماره 70 علی علیپور و 27 رامین رضاییان.

 

در ادامه شماره های مشهور، به یادماندنی و نام های بزرگ تاریخ پرسپولیس را مرور خواهیم کرد؛

 

1- احمدرضا عابدزاده- علیرضا بیرانوند

 

1488391

 

نام او مترادف با هیبت، ابهت و هیمنه بود. مرد قهرمانی های متوالی، با لقب عقاب آسیا، چهار قهرمانی لیگ و چهار بار صعود به نیمه نهایی آسیا ماحصل دوران درخشان عابدزاده در پرسپولیس. احمدرضا توصیف تازه ای به محبوبیت روی سکوها داد.

 

علیرضا بیرانوند از روزی که راهی پرسپولیس شد به تمامی افتخارات دست یافت. پرسپولیس سکوی پرتاب او به ترکیب ثابت تیم ملی شد و نتیجه اش؟ مهار پنالتی کریس رونالدو در جام جهانی در دیدار مقابل پرتغال.

 

2 - ابراهیم آشتیانی

 

مدافع خوش تیپ پرسپولیس در دهه 50 در کنار کسب جام های متعدد، مرد سال ایران شده و در تیم منتخب قاره نیز برای خود جایگاهی دست و پا کرد.

 

3 - رضا وطنخواه

 

آقا رضا یکی از باسابقه ترین پرسپولیسی های تاریخ بود. او 12 سال برای قرمزپوشان به میدان رفت و یکی از بازیکنان محبوب این تیم بود. لقب او؟ رضا فاکتی.

 

4- جلال حسینی

 

1488406

 

سید جلال یعنی قهرمانی. صخره متعصب پرسپولیس در این چند سال و با برانکو از ارکان مهم نظم بی بدیل دفاعی و فتح عناوین متعدد بود.

 

5- جعفر کاشانی- محمد پنجعلی- افشین پیروانی

 

جعفر خان نامی اصیل در تاریخ قرمزپوشان، مدافعی مستحکم که در خط دفاعی پرسپولیس سالها عملکردی فوق العاده داشت و جام های فراوانی به ارمغان آورد.

 

پنجعلی در دهه 60 بی شک بهترین مدافع میانی فوتبال ایران و از ارکان اصلی قهرمانی های متوالی پرسپولیس در باشگاه های تهران بود. افشین پیروانی؟ لقبش افشین باتعصب بود، با سابقه بیشترین کاپیتانی در پرسپولیس و آن سبیل های خاص سال های ابتدایی.

 

6- کریم باقری

 

1488405

 

تعریف بی حرف و حدیث از قدرت رهبری، مدافع- هافبک خوش فکر فوتبال ایران و شوت زن در دو مقطع در اواسط دهه 70 و اواسط دهه 80 دورانی درخشان را در پرسپولیس تجربه کرد. کریم باقری در این سالها نیز دست راست برانکو برای فتح عناوین رنگارنگ بود.

 

7- علی پروین

 

1488407

 

از علی پروین نوشتن بی نهایت دشوار است، چه در روزهای درخشش در مستطیل سبز و چه دوران حکومت روی نیمکت پرسپولیس، امضای علی پروین پای شناسنامه پرسپولیس غیرقابل کتمان است.

 

8- حسین کلانی- مجتبی محرمی- احمدنوراللهی

 

1488399

 

دو ستاره از دو نسل، با تفاوت های بی نهایت در ساختارهای ظاهری و هندسی، کلانی مهندس پرسپولیس، آرام، تکنیکی و سنتی، مجتبی یاغی، سریع و متعصب بود، اسطوره های سکوهای قرمزدوست که هنوز هم زمین و زمان را به او می سپارند!

 

احمدنور اللهی هم در سال 98 اینقدر گل های حساس و سرنشت ساز زد که تبدیل به ستاره محبوب هواداران شد. ستاره ای خوش اخلاق که وارث بحق شماره 8 در پرسپولیس بوده و بازوبند به او می آید.

 

9- صفر ایرانپاک- مهدی طارمی

 

1488395

 

صفر ایرانپاک یک از بهترین مهاجمان تاریخ پرسپولیس و البته آقای گل تمام ادوار دربی ها به شمار می آید. همچنین علیرغم همه روزهای پرفراز و نشیب، مهدی طارمی یکی از بهترین گلزنان تاریخ پرسپولیس محسوب می شود. ستاره ای که دربی باز بود و البته گاهی هم پرسپولیسی ها را حرص می داد.

 

10- همایون بهزادی- ناصر محمدخانی- علی دایی- ادموند بزیک

 

1488394

 

دو نام بزرگ با دو سرنوشت متفاوت، همایون خان محبوب فوتبالدوستان ایران در دهه 50 بود و ناصر محمدخانی تکنیکی ویرانگر داشت، حیف که فیلم های زیادی از هنرنمایی ناصر در میدان در دسترس نیست.

 

علی دایی؟ شهریار فوتبال ایران در دو مقطع روزهای خوبی در پرسپولیس داشت و دور دوم عنوان آقای گلی را نیز از آن خود کرد. ادموند نیز متخصص باز کردن دروازه استقلال، ستاره ای محجوب و دوست داشتنی بود.

 

11- مرتضی کرمانی مقدم- حامد کاویانپور

 

1488446

 

ستاره ای یاغی، اصل جنس دهه شصتی، گاهی یقه پاره می کرد و سالها نیز می درخشید، مجتبی، مرتضی، کرمانی مقام یا مقدم، او محبوب تیفوسی های آزادی بود.

 

حامد کاویانپور نیز هافبکی تکل زن، تکنیکی، طراح و همه فن حریف بود. روزگاری قرار بود راهی نیوکاسل شود، اما سرنوشت به کام او رقم نخورد. بهترین خاطره؟ ضربه ویران کننده به کنج دروازه محمد الدعایه در دیدار مقابل الهلال.

 

12- ایرج سلیمانی- حسین عبدی- ایمون زائد

 

1488404

 

شماره 12 در پرسپولیس یعنی رقم خوردن هاظرات شیرین در دربی، ایرج سلیمانی در دربی تاریخی 0-6 دبل کرد و ایمون زائد در دربی 74 با هت تریک طی ده دقیقه تبدیل به یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس شد.

 

حسین عبدی ؟ لقبش عبدی پله بود. نامی قابل احترام با بیش از یک دهه سابقه در میانه میدان.

 

13- حسین ماهینی

 

13 عموما برای ستاره های فوتبال در تمام دنیا شماره محبوبی نیست. حسین ماهینی، مدافع بوشهری در دو مقطع روزهای شیرینی را در سمت راست خط دفاعی پرسپولیس رقم زد و از تلخی 13 برای هواداران کاست.

 

14- محمود خوردبین

 

بیش از 4 دهه حضور در رختکن پرسپولیس، مو سرخه دهه 50 و سرپرستی محبوب و قابل احترام پرسپولیس برای سه دهه نام خوردبین را ماندگار ساخته است. در تمام تصاویر جشن های قهرمانی در 5 دهه، چهره محمود خان دیده می شود.

 

15- نادر محمدخانی

 

با آن سبیل های کاریزماتیک، نادر محمد خانی در دو مقطع صخره ای غیرقابل نفوذ در خط دفاعی سرخپوشان بود. یکی از نام های محترم تاریخ این باشگاه.

 

16- محمدحسن انصاریفرد- رضا شاهرودی

 

رضا مالدینی می گوید برای شماره 16 از ممدحسن رخصت گرفته است. انصاری فرد جدا از حضور چندباره در عرصه مدیریت باشگاه، گل تنها قهرمانی بین المللی پرسپولیس را در ابتدای دهه 70 به ثمر رساند و رضا شاهرودی ستاره خوش تیپ و محبوب هواداران در دهه 70 بود.

 

17- فرشاد پیوس

 

1488443

 

گلزن مادرزاد، بهترین گلزن تاریخ لیگ ایران، مار زنگی، القاب فراوانی در ستایش فوق ستاره شماره 17 وجود داشت. می گویند او از هر توپ مرده ای گل می ساخت، فرشاد پیوس را هنوز هم ببینی انگار بوی گل می دهد.

 

18- پژمان نوری

 

مدافع هافبک نجیب و مودب شمالی، از ارکان انکارناپذیر قهرمانی دراماتیک تیم افشین قطبی بود و هواداران پرسپولیس خاطرات خوبی از او دارند.

 

19- مهدی مهدوی کیا

 

1488410

 

محبوب همه فوتبالدوستان، فخر پرسپولیس، اوایل به او اسب سفید آسیا می گفتند و اواخر موشک. ستاره ای که شماره های 2، 17، 15،  19 و 20 در پرسپولیس بر تن کرد و نامش همیشه مترادف با عباراتی چون "احترام و اصالت" است.

 

20- محسن عاشوری- حمید درخشان- بهروز رهبری فرد

 

1488444

 

می گویند پاس های محسن ژان تیگانا روی بند کفش فرشاد فرود می آمد. هافبکی محجوب و مهندس. بهروز یاغی بود و علیرغم همه فراز و نشیب هایش متخصص فتح جام با لباس پرسپولیس، حمید درخشان نیز هافبکی خوش فکر و تکنیکی که نظیرش دیگر کمتر پیدا می شود، گرچه حمید خان در عرصه مربیگری به اندازه روزهای حضور در مستطیل سبز موفق نبود.

 

21- رضا عابدیان

 

در دربی 31، پرسپولیس کم ستاره با تک گل رضا عابدیان یکی از بهترین استقلال های تاریخ را مغلوب کرد. همین یک گل هم برای جاودانگی نام او بین هواداران کافیست.

 

22- وحید قلیچ

 

دروازه بانی با کاراکتری خاص که علی پروین خیلی به او اعتماد داشت، وحید قلیچ یک دهه جای ثابتی در ترکیب سلطان داشت و در ادامه نیز مربی دروازه بان بزرگی مانند عابدزاده شد.

 

23- علیرضا امامی فر - خداداد عزیزی

 

1488398

 

امامی فر مدافع چپ نجیب، سریع و گلساز پرسپولیس در اواخر دهه 70 و ابتدای دهه 80 بود. خداداد هم در چند بازی به عنوان یار کمکی در سال 75 به قدری درخشان کار کرد که لایق حضور در این لیست باشد.

 

24- هادی نوروزی

 

1488412

 

خاطرتان هست گفتم گاهی اسامی به شماره ها هویت می بخشند؟ تا ابد شماره 24 و دقیقه 24 به نام هادی نوروزی، کاپیتان محجوب و فقید پرسپولیس خواهد ماند.

 

25- مهرداد میناوند

 

1488392

 

مدافع چپ موفق قرمزپوشان در دهه 70، یکی از  بهترین لژیونرهای تاریخ ایران در دوران حضور در اتریش و البته ستاره این روزهای شبکه های مجازی!

 

2+5- حمید استیلی

 

1488445

 

حمید استیلی در سال های آخر دوران ورزشی اش دیگر شماره 7 را بر تن نکرده و به احترام علی پروین، از عدد منحصر به فرد 2+5 استفاده کرد. هافبکی خوش نقش و زحمتکش در دهه 70 در قلب میدان پرسپولیس.

 

 

26- علی کریمی

 

1488390

 

پرسپولیس آنقدر 8 درخشان داشته که جادوگر، مرد سال آسیا، دو بار نجات دهنده پرسپولیس از شکست در دربی و یکی از محبوب ترین های تاریخ را ناگزیر شماره ای می دهیم که با آن درخشش در این تیم را آغاز کرد. گرچه همه علی کریمی را با همان شماره 8 می شناسند.

 

27- رامین رضاییان

 

1488413

 

مدافع محبوب هواداران پرسپولیس اگرچه مدت زیادی در این تیم نبود، اما گلزنی در دربی و شماره عجیبی که می پوشد باعث شد از رامین هم در این لیست یادی کنیم.

 

33- مهرداد اولادی

 

مهاجم فقید قرمزپوشان در 12 آبان سال 85 و با شماره 33 نام خودش را با یک چیپ تماشایی به دروازه استقلال در تاریخ این تیم به ثبت رساند.

 

70- علی علیپور

 

1488408

 

بهترین گلزن قرمزپوشان در تاریخ لیگ برتر، رقم زننده دو پیروزی در دربی و یکی از مشتریان همیشگی رتبه های بالایی جدول گلزنان. علی علیپور تا همینجا نیز درخشان بوده است.

 

77- محسن مسلمان

 

آقای پاس، مهندس پرسپولیس، اگرچه مسلمان روزهایی پرحاشیه ای را در پرسپولیس سپری کرد، اما او معمار سال های درخشان برانکو در این تیم بود.

 

88- سیامک نعمتی

 

1488416

 

علیرغم فراز و نشیب های سال های اخیر، یکی از حساس ترین گل های تاریخ پرسپولیس به نام سیامک نعمتی است؛ گل صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها