کد خبر : 1678844 | 28 فروردين 1399 ساعت 13:46 | 19.4K بازدید | 1 دیدگاه

پاسپورت ایرانی فشار را زیاد می‌کند؛

جهانبخش: اتهام مالی به کی‌روش زشت و عجیب است

ملی پوش ایرانی برایتون به حمایت از کارلوس کی‌روش پرداخت و توضیحاتی راجع به پاداش‌های او و کادر فنی‌اش داد.

جهانبخش: اتهام مالی به کی‌روش زشت و عجیب است

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا جهانبخش در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با صفحه "ورزش سه"، مسائل مختلفی ازجمله حضورش در فوتبال، خصوصیات اخلاقی، مسیری که از داماش گیلان تا اروپا طی کرده، احتمال پیوستن به پرسپولیس، شرایطی که در برایتون و لیگ جزیره دارد و ... به صحبت پرداخت که متن آن را ساعاتی قبل منتشر کردیم.

 

اما بخش دوم و مهمی از مصاحبه ما با جهانبخش، به موضوع مشکلاتی که با پاسپورت ایرانی دارد، علاقه‌اش به یک سرمربی خاص و بازیکنان لیگ برتر انگلیس، تاثیر مسائل سیاسی در ورزش، موضوع پاداش‌های تیم ملی و ... اختصاص داشت که در زیر اظهارات او را مشاهده می‌کنید:

 

* بخاطر پاسپورت ایرانی فشار زیادی تحمل کردم

درباره بحث پاسپورت ایرانی و حواشی پیرامون آن، مسائل و اتفاقات زیادی در اطراف تیم و بیرون از فوتبال برای من افتاد و تحمل این داستان و فشارها خیلی سخت بوده و هست. خواه یا ناخواه فشار را روی تو می‌گذارند و باید این مسائل را از نظر بیرونی کنترل کنی و باید در زمینِ بازی، عملکرد خوبی برای تیمت داشته باشی. تا جایی که می‌شد این موضوع را کنترل کردم چون این مسئله را در ادامه راه هم دوباره خواهم داشت.

 

* دوست دارم به منچستر گل بزنم

«علاقه‌مند هستی به کریستال پالاس که یکی از رقبای قدیمی برایتون هست گل بزنی یا منچستر یونایتد؟» جهانبخش در پاسخ به این سوال گفت: از بچگی طرفدار یونایتد بودم ولی ترجیح می‌دهم به این تیم گل بزنم. قطعا اولین تیمی که دوست دارم برایتون و بعد یونایتد است.

 

 

1491199

 

 

* گواردیولا مربی مورد علاقه‌ام است

انتخاب از بین مربیان انگلیس به غیر از تیم خودم، یک مقدار سلیقه‌ای است ولی گواردیولا را به دیگران ترجیح می‌دهم. به این خاطر گواردیولا را می گویم که مستندی از قهرمانی من سیتی دیدم که و متوجه شدم چه کارهایی کرده است. در دو فصل اخیر ۴ بار با سیتی بازی کردیم و می‌دیدم که مدیریت، حرف زدن با بازیکنان و دیگر کارهای گواردیولا با بازیکنان به چه شکل است و این موضوع برای من جذاب بود.

 

* پپ حس خوبی به بازیکن می‌دهد

گواردیولا را گفتم چون از نظر فنی و خارج از مباحث فوتبال، ارتباط او با بازیکنان فوق‌العاده است و حس خوبی به بازیکن می‌دهد تا هر کاری برای او کنند. در هر پستی کاملا به بازیکن متوجه می‌کند چه چیزی از او می خواهد. مثلا می‌گوید بازیکن در ۹۰ دقیقه فقط از محوطه ۱۸ قدم تا وسط زمین برود و برگردد و اگر این اتفاق افتاد، از نظر گواردیولا بازیکن وظیفه‌اش را به درستی انجام داده است.  به‌عنوان یک بازیکن این موضوعات را دوست دارم چون از نظر فنی و شخصی به تیم کمک می‌کند.

 

 

1476543

 

 

* بهترین بازیکنان لیگ جزیره

بهترین بازیکنی که مقابل آن بازی کردم، داوید سیلوا است؛ او واقعا باهوش است و گاهی اوقات کارهایی انجام می‌دهد که اصلا فکرش را نمی‌کنید؛ انگار او پلی استیشن بازی می‌کند. بهترین دروازه‌بان هم ۱۰۰ درصد آلیسون، گلر لیورپول را می‌گویم. فن دایک هم بهترین مدافع است چون واقعا باهوش کار می‌کند و هیچ‌وقت وارد جنجال و درگیری نمی‌شود. در مهاجمان هم سانه را خیلی دوست داشتم. او واقعا باهوش بازی می‌کند و در حرکات، سرعت و نوع ضربه آخر روی من تاثیر گذاشته است.

 

* بحث سیاسی کشورها در فوتبال تاثیرگذار است

از نظر فنی شک نکنید بازیکنان ایرانی که بتوانند در لیورپول بازی کنند را داریم. بازی در آن سطح با چنین مربیان و بازیکنانی در کنار خودت، کیفیتت را چند برابر بالا می‌برد و می‌تواند در آن قالب خودش را جا بیندازد، اما موضوعی که در سالیان اخیر تحلیل نشده، این است که چرا ما به اندازه کره جنوبی، ژاپن و حتی استرالیا در اروپا بازیکن نداشتیم؟ مطمئنا بحث سیاست و شرایط کشورها در بحث فوتبال و ورزش تاثیر می‌گذارد ولی این را بگویم بازیکنان ایرانی در هر سطحی که به فوتبال اروپا آمدند، فوق‌العاده کار کردند.

 

 

1491197

 

 

* تاثیر اسپانسر در انتخاب بازیکنان آسیایی

در تیم‌های بزرگ بحث اسپانسرینگ خیلی خیلی مهم است. اسپانسرهای بزرگی که برندهای مختلفی در کشورهای متفاوت دارند. اسپانسرهای کره‌ای و ژاپنی در انگلیس و آلمان حضور دارند و روسای بسیاری از باشگاه‌ها به ویژه در انگلیس از شرق آسیا هستند که همین مسائل خواه یا ناخواه روی حضور بازیکنان آسیایی در اروپا تاثیر می‌گذارد.

 

* بازیکنان بهتری از مینامینو داریم

در مورد کیفیت بازیکنان حرفی نمی‌زنم چون مقوله جداگانه‌ای دارد. مینامینو تا قبل از حضور در لیورپول، در باشگاه اتریشی‌اش فوق‌العاده کار می‌کرد و در اروپا هم بازی‌های خوبی داشت، اما به نظرم بازیکنانی در سطح او و حتی بهتر از این ملی پوش ژاپنی، خیلی زیاد هستند که می‌توانند در لیورپول بازی کنند.

 

 

1491200

 

 

* مسائل سیاسی ایران روی جایگاه بازیکن موثر است

ما بخاطر شرایط ایران از نظر سیاسی، نمی‌توانیم اسپانسر باشگاه‌های بزرگ اروپایی باشیم. این مسائل در جایگاه بازیکن و کل فوتبال ایران تاثیرگذار است. رئیس سابق باشگاه لستر سیتی، کل استادیوم را به زبان خودشان نوشته بود و از طرف دیگر، بیشتر کسانی که می‌توانستند از آن باشگاه سرویس بگیرند، از کشور خودش بودند، اما متاسفانه چنین چیزهایی را برای ایران نمی‌بینیم.

 

* بهروز وثوقی نقش من را بازی کند

اگر فیلم زندگی‌ام ساخته شود، دوست دارم بگویم بهروز وثوقی به جای من بازی کند! البته شاید خیلی عجیب باشد و به شخصیتم نزدیک نباشد، اما بازیگری بهرام افشاری را خیلی دوست دارم. او نسبت به چند سال اخیرش خیلی پیشرفت داشته و از این مقوله به او نگاه مثبتی دارم. این بازیکن به یکباره پیشرفت زیادی کرد و تلاش‌های او به نتیجه رسیده که آنقدر مخاطب جذب کرده است.

 

* مهدوی‌کیا الگوی من است

خیلی از بازیکنان قدیمی هستند که به‌عنوان الگو به آنها نگاه می‌کردم، اما اگر کسی که بازی او را هم دیده‌ام به آن علاقه دارم، بدون شک مهدی مهدوی‌کیا است.

 

 

1291253

 

 

 

* خدا به دل بیرانوند نگاه کرد

در بازی ایران و پرتغال در جام جهانی، انتظار نداشتم که علی(بیرانوند) توپ را بگیرد؛ از سمت چپ پشت محوطه جریمه صحنه پنالتی را نگاه می‌کردم که واقعا فوق‌العاده بود. نمی‌شود روی کیفیت علی شک کرد. او از نظر فنی، پیشرفت زیادی داشته و سختی‌های زیادی کشیده است. خدا هم به دل آدم‌ها نگاه می‌کند و در آن صحنه خدا به دل او نگاه کرد که توانست پنالتی را بگیرد.

 

* روزهای تلخ برای گلزن بازی ایران- مراکش

بعد از آنکه عزیز بوهدوز در دیدار ایران و مراکش گل به خودی زد و ما برنده شدیم، فشار زیادی به او وارد شد که به این خاطر و برای دلداری، من و بیشتر بازیکنان تیم ملی برای او پست اینستاگرام گذاشتیم. با حکیم زیخ، بازیکن تیم ملی مراکش هم صحبت کردم که گفت در کشورمان خیلی عزیز بوهدوز را اذیت کردند و خانواده‌اش را تحت تاثیر گذاشتند. 

 

 

1491198

 

 

* وظیفه‌ام می‌دانم درباره پاداش‌ها صحبت کنم

من خودم را در این حالت و جایگاه می‌دانم که بخواهم در مورد بحث پاداش‌های تیم ملی صحبت کنم. در یکی، دو روز اخیر اخباری درباره پاداش‌های جام جهانی و اتفاقاتی که افتاده بود، بیرون آمد و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. نسبت به زمان ۶-۵ ساله‌ای که با آقای کی‌روش کار کردم، من یک مقدار وظیفه خودم می‌دانم این داستان را از ایشان، بچه‌ها، کادر و ... در خصوص پاداش برد مقابل مراکش بگویم.

 

* پاداش ۲۰ هزار یورویی برای هلندی‌ها

من با رون فلار، بازیکن تیم ملی هلند صحبت کردم که به من گفتند هر کدام‌شان در جام جهانی ۲۰۱۰ ، حدود ۸۰-۷۰ هزار یورو پاداش گرفتند؛ یعنی برای هر پیروزی در آن مسابقات ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو دریافت کردند.

 

 

 

 

* انتقاد از پاداش‌ها قشنگ نیست

دلیل اینکه این مسائل بیرون می‌آید را نمی‌دانم. متاسفانه مشخص نیست پول‌های ما در بحث ملی و باشگاهی در ادوار مختلف به کجا می‌رود، اما هیچ‌کسی راجع به آنها صحبتی نمی‌کند. اینکه بخواهند تمام این مسائل را برای گروهی ازجمله بازیکنان، کادر فنی یا هر کس دیگری که یک مدت کار کردند، به وجود آورده و تمام این موضوعات و فشارها را روی این افراد بریزند تا اذهان عمومی را منفی کنند، کار قشنگ و حرفه‌ای نیست.

 

* پاداش بازی با مراکش را دیدم، اما ندادند!

ارقام و پاداش‌های تیم ملی که بیرون آمد را خودم دیدم. اینکه گفته‌اند چند هزار یورو برای پاداش بازی با مراکش بوده را دیده‌ام. این را هم بگویم، هنوز هم قرار است به کلی از بازیکنان پاداش آن برد مقابل مراکش داده شود ولی پرداخت نشده است. همیشه انتقادات می‌تواند مثبت، اما منطقی باشد ولی اگر بخواهد انتقادات جهت‌داری صورت بگیرد و موجب آسیب رساندن به هر شخصی شود، به نظرم قشنگ نیست. این مسئله در دو، سه روز اخیر خیلی اذیتم می‌کرد که دوست داشتم راجع به آن صحبت کنم و این وظیفه را دانستم از طرف خودم و دیگر بچه‌ها چنین مسائلی را بگویم.

دیدگاه‌ها