کد خبر : 1679907 | 03 اردیبهشت 1399 ساعت 17:25 | 143.1K بازدید | 1 دیدگاه

آخرین سفر اسطوره برزیلی به تهران

ریوالدو به بهادر پیراهن نداد، فحش داد! (گزارش تصویری)

ریوالدو (ویتور بوربا فریرا) یکی از مهم ترین بازیکنان تیم ملی برزیل در دو دهه گذشته محسوب می‌شود.

ریوالدو به بهادر پیراهن نداد، فحش داد! (گزارش تصویری)

به گزارش "ورزش سه"، این وینگر همه کاره بعد از درخشش در بارسلونا و فتح جام جهانی و همچنین سپری کردن یک دوره کاری در تیم فوتبال میلان، در نهایت سر از باشگاه ثروتمند و متمول بنیادکار درآورد. باشگاهی که با حمایت شخص اول کشور ازبکستان تاسیس و به دنبال جذب بزرگترین نام های ممکن در فوتبال جهان بود و به همین سبب هم ریوالدو و فیلیپه اسکولاری مدتی در این باشگاه به فعالیت مشغول بودند.

 

ریوالدو به واسطه حضور در بنیادکار و هم‌گروهی این تیم باشگاهی با تیم‌های ایرانی در دو تایم مختلف به تهران آمد؛ یک بار برای دیدار مقابل سایپا در ورزشگاه آزادی که اتفاقا در آن بازی هم گل برتری تیمش را به ثمر رساند و یک بار هم برای انجام مسابقه پلی آف با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا فصل 2009.

این بازی آخرین مسابقه سال فوتبال ایران در بهار 1388 است. در حالی که تیم ملی فوتبال ایران با هدایت افشین قطبی تازه تشکیل شده و قرار بود در یک اردوی جدید، بازیکنان تازه ای برای هدف نهایی (صعود به جام جهانی 2010) با سه تیم کره شمالی، امارات و کره جنوبی دیدار کنند.

 

افشین قطبی که حالا سرمربی تیم ملی بود، فصل را به عنوان سرمربی پرسپولس آغاز کرد اما بعد از افزایش فشارها و اتفاقات حاشیه ای و ترجیح داد شغلش را رها کند تا ابتدا افشین پیروانی و سپس دواردو نلو وینگادای پرتغالی جانشین او بشوند.

 

مسابقه پرسپولیس - بنیادکار اخرین مسابقه وینگادا در فوتبال باشگاهی ایران است. چهره ای که هنوز آن روزها باور نمی‌کردیم مربی قدری نیست. او که در میانه راه پرسپولیس را تحویل گرفته بود، افتان و خیزان با تیمش تا انتهای فصل پیش رفت و پس از کسب عنوان پنجمی در لیگ، تا لیگ قهرمانان آسیا نیز در این بازی حساس و با شرایط ایده آل خانگی، بعد از نمایش ضعیف در مقابل بنیادکار از دور رقابت ها کنار رفت.

 

در آن دیدار پرسپولیس با پیراهن های قرمز خود مقابل بنیادکار سفیدپوش حضور یافته بود. وینگادا تیمش را با ترکیب میثاق معمارزاده، سپهر حیدری، مجتبی شیری، نبی اله باقری ها، علیرضا محمد، پژمان نوری، علی کریمی، علی نیکبخت، محسن خلیلی، بهادر عبدی و فرهاد خیرخواه به زمین فرستاده بود. کاپیتان کریم باقری در این مسابقه غیبت داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرسپولیسی ها نمایشی خوبی در مقابل طرفداران پرتعداد خود نداشتند و سرانجام در دقیقه 40 پاس یکی از بازیکنان بنیادکار و عبور ریوالدو از بین سپهر حیدری و نبی اله باقری ها (که امیرحسین خیرخواه عکاس ورزش سه نیز این تصویر را به شکلی دقیق ثبت کرده) باعث شد تا او سرنگون شود و کیم دونگ جین داور کره ای نقطه پنالتی را نشان داد تا ستاره برزیلی پشت ضربه بایستد. در مقابل او معمارزاده ای حضور داشت که در صورت مهار ضربه مهاجم سابق بارسلونا، به ستاره ای محبوب نزد طرفداران پرسپولیس تبدیل می‌شد. اما او ضربه را محکم به گوشه دروازه زد تا شیرجه گلر سرخ ها نیز تاثیری نداشته باشد. آن روزها احمدرضا عابدزاده گلر پنالتی گیر و سابق تیم ملی و پرسپولیس مربی دروازه بان های این تیم بود که بعد از ناکامی معمارزاده در سیو پنالتی، این چنین مغموم و ناراحت تماشای بازی را ادامه داد.

 

بعد از گل پرسپولیس حملات زیادی را انجام داد و در دقیقه پایانی مسابقه هم صاحب یک ضربه کرنر شد اما تعلل عجیب فرهاد خیرخواه در ارسال توپ داور را مجاب کرد که سوت پایان نیمه اول را بزند.

 

در نیمه دوم با وجود شکل هجومی سرخ ها، برنامه ای برای گلزنی به این تیم در عملکرد پرسپولیسی ها دیده نمی‌شد. از دقیقه 70 نوک پیکان شعارهای اعتراضی به عباس انصاری‌فرد مدیرعامل وقت سرخ ها رسید که در آن روزها عملکرد رضایت بخشی نداشت. پرسپولیس در ادامه مسابقه هم نتوانست گلزنی کند تا یک فرصت ویژه برای صعود به جمع 8 تیم برتر آسیا را از دست بدهد.

 

نکته جالب از این بازی خاطره بهادر عبدی درباره ریوالدو است. او گفت: بعد از بازی به سراغ ریوالدو رفتم تا پیراهنش را بگیرم اما ریوالدو که  من مامور مهارش بودم و از ابتدای بازی در کنارش حرکت می‌کردم، به همین دلیل شروع به توهین کرد...».

 

هواداران پرسپولیس در آن مسابقه حضور 95400 نفری داشتند که باعث شد رکورد پرتماشاگرترین مسابقه تاریخ لیگ قهرمانان آسیا شکسته شود.

دیدگاه‌ها