کد خبر : 1687135 | 12 خرداد 1399 ساعت 15:30 | 23.1K بازدید | 2 دیدگاه

ریز و درشت 49 ماه مربیگری برانکو در تهران؛

سقوط ایالت خودمختار کرواسی در پرسپولیس! (گزارش ویژه)

پرسپولیسِ برانکو به مدت 4 سال قلمرو برانکو ایوانکوویچ و کادر کرواتش بود اما در 12 خرداد 98 آن ها با کسب قهرمانی جام حذفی به کار خود پایان دادند.

سقوط ایالت خودمختار کرواسی در پرسپولیس! (گزارش ویژه)

به گزارش "ورزش سه"، برانکو به ایرج عرب نزدیک می‌شود، ششمین مدال قهرمانی با پرسپولیس را بر گردن می‌آویزد و با لبخند همیشگی، آقای مدیرعامل را در آغوش می‌گیرد، بعد جشن قهرمانی، عکس های یادگاری و دیگر تمام؛ آخرین شب مربیگری ایوانکوویچ در پرسپولیس.

 

خیلی از طرفداران کم سن و سال پرسپولیس با برانکو، طرفدار این تیم شدند؛ یعنی نه خداحافظی فرشاد پیوس در دربی معروف سه گله را دیدند نه قهرمانی دراماتیک با افشین قطبی را به خاطر می‌آورند، حتی یادشان نیست که تیم محبوبشان چه دوره سخت هشت ساله ای را سپری کرد تا اینطور در 4 سال هفت جام را به ویترین افتخارات اضافه کند. برای آن‌ها نیمکت پرسپولیس خلاصه می‌شد در یک مرد سپیدموی کروات که پرسپولیس را به برد عادت داده بود، کسی که باعث شد تا طرفداران پرسپولیس جدایی کاپیتان ها، لژیونرشدن ستاره ها و سربازشدن جوان ها را تاب بیاورند و به چیز دیگری جز موفقیت تیم فکر نکنند.

 

اما برای آن هایی که قبل از برانکو را هم دیده بودند، می‌دانستند که یک روز هم جدایی برانکو ایوانکوویچ می‌رسد. شاید خیلی ها فکر می‌کردند تیم او هم مثل افشین قطبی و علی پروین قرار است چند هفته افت کند و بعد پروفسور عطای مربیگری در پرسپولیس را به لقایش بسپارد و با یک بلیت یک طرفه، تهران را به مقصد زاگرب ترک کند یا خوش‌بین‌ترها که گمان می‌کردند شاید قرار است سرنوشت برانکو مثل آلن راجرز و استانکو پوکله‌پوویچ شود؛ آن هایی که با جام از پرسپولیس رفتند. اتفاقا همین فرضیه به واقعیت تبدیل شد و البته برانکو نه با دو جام بلکه با کلکسیونی از افتخارات تهران را ترک کرد.

 

حالا در سالروز آن شب پرحاشیه که آنقدر اتفاق در آن رخ داد که پرسپولیسی‌ها احتمال جدایی برانکو را از یاد ببرند، بد نیست دوره یحیی گل محمدی و گابریل کالدرون را عقب بزنیم و برسیم به 49 ماهی که ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس بود و بهترین دوره تاریخ معاصر این باشگاه را رقم زد؛ اگر خواستید با این اعداد نکته های جدیدتری بنویسید تا عددنگاری خود را از پرسپولیسِ برانکو داشته باشید.

 

1500331

 

0. از لیگ پانزدهم که سرخ ها با تفاضل گل دوم شدند تا پایان لیگ هجدهم، هیچ تیمی در آخر فصل بیشتر از تیم برانکو امتیاز نگرفت.

 

1. اولین حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس در دیدار با سپاهان (لیگ چهاردهم) رقم خورد؛ تیم او با این که پیش بود، 2-1 باخت تا شروع ناامیدکننده ای داشته باشد. فصل بعد هم از سپاهان پیش افتادند اما 4-2 باختند ولی دست آخر تیم برانکو در لیگ و جام حذفی انتقامی به یاد ماندنی از طلایی پوشان گرفت.

 

2. پرسپولیسِ برانکو تنها دو بار لیگ را با رتبه ای غیر از نخست به پایان رساند؛ یک بار در لیگ چهاردهم که ایوانکوویچ تنها 5 بازی هدایت سرخ ها را برعهده داشت و تیم را در رتبه هشتم قرار داد و سال بعد هم به خاطر تفاضل گل کمتر به عنوان نایب قهرمانی رسید.

 

6. برانکو شش دستیار را در کادر خود داشت که حالا تنها کریم باقری از این جمع باقی مانده است: آندره پانادیچ، ایگور پانادیچ، مارکو استیلینوویچ، سرتن چوک، زلاتکو ایوانکوویچ و کریم باقری. نقطه مشترک این افراد طلبی است که هنوز از پرسپولیس دارند.

 

 

9. برانکو ایوانکوویچ با حضور در 9 دربی پنجمین مربی باسابقه شهرآورد تهران است. او پنج بار هم استقلال را شکست داد تا رکورد جالبی را خلق کرده باشد.

 

12. پرسپولیس با برانکو در شهریور 95 توانست رکورد شکست ناپذیری سپاهان در اصفهان که برای بیش از 12 سال پابرجا بود را بشکند؛ عالیشاه یک گل و طارمی دو گل به ثمر رساندند.

 

13. آیا می‌دانستید پرسپولیس از فروردین 94 تا خرداد 98 که برانکو سرمربی این تیم بود، تنها 13 باخت در مسابقات داخلی را تجربه کرد؟

 

15. پرسپولیس در این دوره 15 برد در لیگ قهرمانان آسیا به دست آورد که در تاریخ این باشگاه بی نظیر است؛ بنیادکار، الهلال، الوحده، الوحده، لخویا، الاهلی، نسف قارشی، الوصل، الوصل، السد، الجزیره، الدحیل، السد، الاهلی و السد به ترتیب تیم هایی هستند که تسلیم تیم برانکو شدند.

 

1500334

 

16. حسرت بزرگ پرسپولیسِ برانکو با این عدد در هم تنیده است. تفاضل سرخپوشان در لیگ پانزدهم +16 شد که سه تا کمتر از استقلال خوزستان بود؛ اولین قهرمان با تفاضل گل کمتر. 

 

19. علی علیپور در لیگ هفدهم 19 گل به ثمر رساند تا بهترین آقای گل لیگ برتری پرسپولیس نیز در دوره مربیگری برانکو ایوانکوویچ ثبت شود. او همچنین زننده آخرین گل تیم برانکو در بازی فینال جام حذفی نیز بود.

 

1500335

 

21. پرسپولیس با هدایت برانکو در فصل آخر 21 برد در لیگ و جام حذفی به دست آورد تا بعد از دو دهه در فوتبال ایران دبل کند؛ سرخپوشان پایتخت تنها تیم ایرانی هستند که در این مدت هر دو جام را در یک فصل کسب کرده اند.

 

24. کاپیتانِ تیم برانکو در فصل اولی که او تیم مورد علاقه اش را بست، پیراهن شماره 24 را برتن می‌کرد؛ هادی نوروزی که البته چند ماه بعد از شروع فصل از میان پرسپولیسی ها رفت اما همین اتفاق تلخ بهانه ای شد برای اتحادی که نقش پررنگی در موفقیت قرمزها داشت.

 

25. پرسپولیس در آخرین فصل برانکو تنها 25 گل خورد؛ 14 گل در لیگ برتر، یک گل در جام حذفی و 10 گل در لیگ قهرمانان 2018 و 2019.

 

 

32. پرسپولیس پیش از حضور برانکو 25 جام قهرمانی آسیایی، کشوری و استانی در کلکسیون افتخاراتش داشت اما بعد از برانکو این تعداد به عدد 32 ارتقا یافت. نکته جالب این که سرخ ها از سال 80 تا 94 تنها چهار قهرمانی داشتند.

 

33. پرسپولیس با برانکو در 33 بازی متوالی موفق به گلزنی شد؛ از دیدار با سپاهان در لیگ چهاردهم تا مصاف با استقلال اهواز در لیگ پانزدهم. سرانجام تیم علیرضا منصوریان ترمز قرمزها را کشید.

 

35. در دوران برانکو، 35 بازیکن از پرسپولیس جدا شدند. او همچنین دو پنجره بسته نقل و انتقالاتی را با موفقیت پشت سر گذاشت و دست بسته به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید.

 

40. برانکو چهلمین سرمربی پرسپولیس محسوب می‌شود. پیش از او هرگز کسی نتوانسته بود در طول 4 سال هفت قهرمانی به کلکسیون این باشگاه اضافه کند.

 

 

43. دربی تهران بعد از 43 سال با حضور برانکو بود که دوباره شش به خود دید؛ در روز 20 فروردین 1395 شاگردان ایوانکوویچ چهار بار دروازه استقلال را فرو ریختند تا دو گل جابر انصاری و امید ابراهیمی نیز بی اثر بماند.

 

45. پرسپولیس در لیگ برتر با برانکو 90 گل دریافت کرد؛ این در حالی است که چهار فصل پیش از آن 135 گل خورده بود. کاهش 45 گل در این دوره، شایستگی تیم او را به خوبی نمایان می‌کند.

 

47. بهترین گلزن پرسپولیسِ برانکو، علی علیپور است. او در مسابقات داخلی 47 گل زد که اگر 8 گل آسیایی به آن اضافه شود، رکوردش به پنجاه و پنج می‌رسد.

 

49. برانکو ایوانکوویچ 49 ماه در پرسپولیس مربیگری کرد تا دومین مربی باسابقه تاریخ پرسپولیس باشد؛ او سه بار پرسپولیس را قهرمان لیگ و سوپرجام کرد، یک قهرمانی جام حذفی به دست آورد، دو بار قرمزها را به نیمه نهایی آسیا (یک بار فینال) رساند و دو مرتبه نیز بهترین مربی سال ایران شد.

گزارش از محمد همتی

دیدگاه‌ها