کد خبر : 1687932 | 16 خرداد 1399 ساعت 22:00 | 49.7K بازدید | 0 دیدگاه

نامه وزارت ورزش و عقب نشینی فیفا

امضایی که فوتبال ایران را نجات داد

در روزهای اخیر خبر تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا نقل محافل فوتبالی شده بود. هر چند سخنگوی فدراسیون فوتبال این خبر را دور از واقعیت دانست اما واقعیت این است که فوتبال ایران در خطر تعلیق قرار داشت.

امضایی که فوتبال ایران را نجات داد

به گزارش "ورزش سه"، فقط اصلاح اساسنام فدراسیون فوتبال مد نظر فیفا نبود. تضمین لازم برای اجرای ایده های فیفا در اساسنامه فدراسیون فوتبال یکی از موارد تاکید شده از سوی فیفا بود که در ماه های اخیر به آن توجهی نشد تا جایی که فیفا در آخرین نامه خود تهدید کرد اگر این تضامین به فیفا داده نشود فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. آخرین باری که فوتبال ایران تعلیق شد در زمان ریاست علی آبادی بود. در حاشیه جام جهانی 2006 برکناری محمد دادکان از سوی رییس وقت سازمان تربیت بدنی تعلیق فوتبال ایران را به همراه داشت.  بر اساس تاکیدهای فیفا هیچ نهاد و شخص دولتی نباید در اداره فوتبال نقش داشته باشد و این مجمع عمومی فدراسیون فوتبال است که باید برای فوتبال تصمیم بگیرد. آنها حتی می توانند رییسه فدراسیون فوتبال را به خاطر عملکرد ضعیف استیضاح کنند.

 

همان طور که اشاره شد اینبار هم خطر تعلیق فوتبال ایران جدی بود اما یک نامه و یک امضاء همه چیز را تغییر داد. وزارت ورزش و جوانان با امضای وزیر نامه ای را برای فیفا فرستاد و در این نامه به این نکته به صراحت اشاره شد که وزیر ورزش و جوانان عضویت خود را در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال لغو کرد و دخالتی در اداره فوتبال نخواهد کرد. فیفا بعد از دریافت این نامه پروسه تعلیق فوتبال ایران را از دستور کار خارج کرد. هر چند ممکن است در ساعات و روزهای آتی باز هم نقدی به اساسنامه فدراسیون فوتبال داشته باشد. با اعلام نبی – دبیر کل فدراسیون فوتبال اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ساعاتی قبل برای فیفا ارسال شده است. در اساسنامه جدید تلاش شده است همه خواسته های فیفا برآورده شود. البته باید به این نکته اشاره کرد فیفا روی قوانین لوکال حساس نیست و آنچه که فیفا پیش تر روی آن تاکید کرده بود عدم حضور دولتی ها در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و تصمیم سازی برای فوتبال است. به طوریکه علاوه بر وزیر ورزش و جوانان حضور وزیر آموزش و پرورش هم در جلسه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال لغو شد. به واقع برای فیفا خیلی مهم نیست رییس فدراسیون فوتبال 10 سال سابقه مدیریتی داشته باشد یا یک بازیکن قدیمی تیم ملی باشد. تاکید فیفا روی استقلال فدراسیون فوتبال و انتخاب رییس فدراسیون فوتبال در فضایی مستقل است. فضایی که در آن دولتی ها حضور نداشته باشند.

 

گفتنی است پیش از ارسال اساسنامه فدراسیون فوتبال برای فیفا که ساعاتی قبل صورت گرفت نامه وزارت ورزش و جوانان با امضای سلطانی فر برای فیفا ارسال شد و دریافت این نامه برای اینفانتینو و دوستانش امید بخش بود چرا که این موضوع منجر می شود فدراسیون فوتبال ایران حالت استقلال به خود بگیرد و فیفا با دریافت این نامه لحن خود را در مورد فوتبال ایران تغییر خواهد داد و حالا به دقت اساسنامه را بررسی خواهد کرد. فیفا در مذاکراتی که اخیرا با فدراسیون فوتبال ایران داشت به این نکته اشاره داشت که بررسی اساسنامه و برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در فضایی آرام پیش خواهد رفت و بهتر است فدراسیون فوتبال به جای اینکه برای برگزاری انتخابات عجله کند یکبار برای همیشه همه نواقص را برطرف کند.

 

فیفا آخرین بار کویت را در فوتبال آسیا به مدت دو سال تعلیق کرد و بهانه فیفا برای تحریم کویتی ها دخالت دولتی ها در اداره فوتبال کشور بوده است.

دیدگاه‌ها