کد خبر : 1692434 | 08 تیر 1399 ساعت 19:42 | 12.1K بازدید | 0 دیدگاه

اکلستون: سیاه‌پوستان نژادپرست‌تر از سفیدها هستند!

مالک و رییس سابق فرمول یک در اظهاراتی عجیب و توهین‌آمیز گفت که سیاه‌پوستان نژادپرست‌تر از سفیدها هستند.

اکلستون: سیاه‌پوستان نژادپرست‌تر از سفیدها هستند!   

به گزارش "ورزش سه"، برنی اکلستون در مصاحبه‌ای گفته: " در بسیاری موارد سیاه‎‌پوستان نژادپرست‌تر از سفیدها هستند." بله او واقعا این جمله را بر زبان آورده! 


 
این اسطوره‌ی 89 ساله‌ی فرمول یک راجع به فعالیت‌های اجتماعی عدالت‌طلبانه‌ی لوییس همیلتون در ماه‌های اخیر با CNN صحبت می‌کرد که این جملات را بر زبان آورد و اوضاع را حسابی به هم ریخت. 

 

1506689


 
مصاحبه خوب شروع شد و اکلستون در تمجید و ستایش از همیلتون گفت: " او به عنوان یک راننده خیلی خیلی خیلی با استعداد است و حالا به نظر می‌رسد که وقت‌هایی که برمی‌خیزد و سخنرانی می‌کند هم فوق‌العاده با استعداد باشد. 


این کمپینی که برای سیاه‌پوستان به تازگی به راه انداخته محشر است." 


 
تا اینجا مشکلی نبود، اما وقتی از اکلستون راجع به جدیدترین کارزاری که همیلتون به راه انداخته  -"پروژه‌ی همیلتون" که برای کمک به افزایش تنوع نژادی در فرمول یک  تعریف شده است-  پرسیده شد، اوضاع کم‌کم به هم ریخت. 


 
اکلستون در پاسخ گفت: " من فکر نمی‌کنم که ‘پروژه‌ی همیلتون’ خوب یا بد هیچ کاری برای فرمول یک بکند. تنها باعث خواهد شد که مردم فکر کنند، که مهمتر هم هست. من فکر می‌کنم که این برای همه مثل هم است. مردم بایستی کمی بیشتر بیندیشند و فکر کنند: یعنی چی آخه؟ بعضی از مردم مثل سفیدپوستان نیستند و سیاه‌پوستان هم باید همین فکر را راجع به سفیدها بکنند." 


 
اکلستون در ادامه این جمله‌ی شاهکار را به زبان آورد: "در بسیاری موارد سیاه‌پوستان از سفیدها نژادپرست‌ترند." 


 
خبرنگار CNN از اکلستون مثالی عینی برای این اظهارنظر عجیب و غریبش خواست و اکلستون نتوانست هیچ مثال و یا شواهدی ارائه کند که دلیلی بر مدعایش باشد و فقط گفت که در طول سال‌ها متوجه این موضوع شده! 


 
واقعا برنی؟ آخرین باری که یک راننده‌ی سفید‌پوست در مسابقه به خاطر نژاد و رنگ پوستش مسخره شده و متلک شنیده کی بود؟  


این اتفاق برای لوییس همیلتون در سال‌های 2008 و 2009 افتاد. گروهی از نژادپرستان صورت خود را سیاه کرده و با تی‌شرت‌هایی که روی آنها نوشته شده بود خانواده‌ی همیلتون در گرندپری اسپانیا دست به تمسخر لوییس همیلتون زدند. 
 
مثال از این دست کم نیست این مشتی نمونه‌ی خروار بود. 
 
برنی در طول این سال‌ها مزخرفات وحشتناک زیادی گفته از جمله ستایش از آدولف هیتلر در سال 2009 چرا که او می‌توانسته کارها را به سرانجام برساند! 
 
تبعیض نژادی تنها هنر این میلیاردر معروف نیست و اکلستون همچنین بارها جملاتی مملو از توهین‌های جنسیتی و حاوی گزاره‌های تبعیض جنسیتی نیز بر زبان آورده است. جمله‌ی " زن‌ها باید سر تا پا سفید بپوشند، مثل بقیه‌ی لوازم خانگی." نیز از دیگر مزخرفاتی است که اکلستون در این سال‌ها بر زبان آورده است. 

 

1506690


 
 
لوییس همیلتون در پاسخ به اکلستون در اینستاگرام و توییتر خود نوشت: "از خواندن این اظهارات بسیار غمگین و مایوس شدم. برنی از نسل دیگری بوده و اکنون در این ورزش حضور ندارد اما این دقیقا همان چیزی است که غلط است: اظهاراتی از سر نادانی که به ما نشان می‌دهد به عنوان یک جامعه چه راه درازی در پیش داریم تا به برابری اجتماعی دست پیدا کنیم. 
 
الان برای من کاملا واضح و مشخص است که چرا هرگز چیزی گفته نشد یا اقدامی انجام نشد تا در ورزش ما تنوع نژادی بیشتری به وجود بیاید و یا چرا در محکوم کردن اذیت و آزارها نژادپرستانه‌ای که من در طول دوران فعالیت حرفه‌ایم قربانیشان بودم، صحبتی نشد اقدامی صورت نگرفت. 
 
اگر کسی که این ورزش را برای چندین دهه چرخانده چنین از درک و فهم مشکلی به این شدت ریشه‌دار که ما سیاه‌پوستان هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، عاجز است، چطور باید از بقیه‌ی افرادی که زیر دست او کار می‌کردند انتظار داشته باشیم که بفهمند؟ این مشکل از بالاترین سطح آغاز می‌شود."

دیدگاه‌ها