کد خبر : 1695148 | 21 تیر 1399 ساعت 16:25 | 207.8K بازدید | 28 دیدگاه

پوکر قهرمانی با آمارهای شگفت انگیز؛

یورش پرسپولیسِ یحیی به 10 رکورد لیگ برتر

پرسپولیسی ها که حالا قهرمانی را نزدیک تر از هر زمان دیگر به خود می‌بینند، در تکاپو برای ثبت رکوردهایی خارق العاده در لیگ برتر ایران هستند.

یورش پرسپولیسِ یحیی به 10 رکورد لیگ برتر

به گزارش "ورزش سه"، شوت ترابی که به تور دروازه حامد لک رسید، خیال پرسپولیسی ها از یک پیروزی دیگر و حفظ اختلاف امتیاز با مدعیان قهرمانی راحت شد؛ اکنون قهرمانی صرف هدفی دست یافتنی و بسیار نزدیک به شاگردان گل محمدی است و آن ها می‌خواهند با کسب نتایج درخشان، رکوردهای لیگ برتر ایران را جابجا کنند.

 

در ابتدای فصل کمتر کسی تصور می‌کرد که پرسپولیس بدون برانکو قهرمان لیگ برتر شود اما حالا آن ها در جایگاهی قرار دارند که چشم به آمار و ارقام دوخته اند و این فرصت را هم دارند که بهترین فصل تاریخ خود را رقم بزنند؛ یعنی چیزی بالاتر از تیم علی پروین، افشین قطبی و برانکو ایوانکوویچ!

 

در پایین مهم ترین رکوردهایی که ممکن است پرسپولیسِ یحیی در لیگ نوزدهم به خود اختصاص دهد را بررسی می‌کنیم:

 

1. بیشترین امتیاز: این رکورد محل مناقشه بین تیم های پرسپولیس، سپاهان و استقلال است. آبی های تهران و زردهای اصفهان که در لیگ های دوازدهم و یازدهم 67 امتیاز کسب کردند، خود را صاحب این رکورد می‌دانند اما پرسپولیسی ها عنوان می‌کنند که 67 امتیاز این دو تیم در لیگ 18 تیمی (34 بازی) به دست آمده و مورد قبول نیست. این در حالی است که پرسپولیس در لیگ شانزدهم 66 امتیاز از 30 بازی به دست آورد و میانگین 2.2 امتیاز به ازای هر بازی را در اختیار دارد. حالا شاگردان یحیی گل محمدی برای عبور از رکورد تیم برانکو 11 امتیاز دیگر لازم دارند و اگر 12 امتیاز کسب کنند، با چهار بازی کمتر رکورد سپاهان و استقلال را نیز خواهند شکست.

 

2. سریع ترین قهرمانی: سپاهان در لیگ نهم دو هفته مانده به پایان قهرمان شد و در لیگ دهم یک هفته قبل از اتمام لیگ. استقلال هم در لیگ دوازدهم قهرمانی خود را یک هفته زودتر در اهواز جشن گرفت اما رکورد سریع ترین قهرمانی در اختیار تیم برانکو ایوانکوویچ است؛ تیم او در لیگ های شانزدهم و هفدهم 4 هفته مانده به پایان قهرمانی خود را جشن گرفت اما حالا ممکن است پرسپولیسی ها در هفته 25 یا 26 قهرمانی را قطعی کرده و رکوردی جدید به یادگار بگذارند.

 

 

3. اولین پوکر لیگ ایران: در تاریخ لیگ ایران پرسپولیس در لیگ تخت جمشید یک بار موفق به دبل شد و در لیگ آزادگان نیز پارس، سایپا و پرسپولیس سه تیم تهرانی دو بار متوالی قهرمانی لیگ را جشن گرفتند. اما در لیگ برتر این سپاهان اصفهان بود که دست به کار بزرگی زد و در دوره نهم، دهم و یازدهم قهرمان شد تا هت تریک قهرمانی را به خود ثبت کند. حالا سرخپوشان پایتخت در صورت قهرمانی در لیگ هجدهم بهترین رکورد تاریخ فوتبال ایران را ثبت و به «پوکر» خواهند رسید. اگر شاگردان گل محمدی دست به کار بزرگی زده و فصل بعد نیز چنین وضعیتی داشته باشند به «گلات» خواهند رسید.

 

4. کمترین گل خورده تاریخ: این رکورد در اختیار تیم استقلال است. شاگردان وینفرد شفر و سپس فرهاد مجیدی در لیگ هجدهم تنها 13 گل در 30 بازی دریافت کردند تا با میانگین کمتر از نیم گل در هر بازی، بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر ایران باشند. این در حالی است که از لیگ پانزدهم تاکنون هر سال این رکورد در معرض شکسته شدن بود؛ لیگ پانزدهم تیم عبدالله ویسی 15 گل خورد، سپس پرسپولیس با 14 گل این عنوان را به خود اختصاص داد و در لیگ هفدهم و هجدهم نیز به ترتیب 15 و 14 گل خورد. پرسپولیسی ها که حالا 11 گل خورده دارند، آیا موفق به شکستن این رکورد خواهند شد؟

 

5. بیشترین تعداد برد: این عنوان هم در اختیار پرسپولیس است. در لیگ شانزدهم تیم برانکو ایوانکوویچ با 20 برد قهرمانی را به دست آورد و رکوردشکنی کرد اما حالا احتمال دارد نام شاگردان یحیی گل محمدی بالاتر از تیم برانکو قرار بگیرد. آن ها تا اینجای فصل 18 برد داشته اند و در صورت کسب 3 برد از 6 بازی آینده، به این عنوان دست خواهند یافت؛ یعنی در بیش از دو سوم بازی ها برنده خواهند بود. نکته جالب این که در رتبه دوم این جدول پرسپولیس لیگ هفدهم جای دارد.

 

 

6. اولین قهرمانی پرسپولیس با تغییر مربی: تمام قهرمانی های پرسپولیس در لیگ برتر با ثبات به دست آمده. تیم علی پروین در لیگ اول حرفه ای، شاگردان افشین قطبی در فصل 86-87 و سه گانه برانکو ایوانکوویچ در دهه 90 همگی در حالی رقم خوردند که نیمکت سرخ ها از ثبات خوبی بهره مند بود اما حالا قرمزها در حالی به قهرمانی نزدیک شده اند که هم در تابستان تغییر مربی داشتند و هم در زمستان. برانکو با قهرمانی تهران را ترک کرد، کالدرون با صدرنشینی به بوینس آیرس رفت و حالا یحیی فرصت این را دارد که با جام فصل را به پایان برساند. در تاریخ لیگ برتر سایپای لیگ ششم یکی از تیم هایی است که باوجود تغییر مربی، توانست موفق شود؛ علی دایی تیم را از ورنر لورانت آلمانی تحویل کرد و دست آخر آن ها را به قهرمانی رساند.

 

7. بیشترین اختلاف امتیازی: تاکنون هیچگاه تیم قهرمان در لیگ ایران با 10 امتیاز اختلاف نسبت به نایب قهرمان فصل را به پایان نرسانده اما شاگردان گل محمدی فرصت این کار را دارند. در لیگ های شانزدهم و هفدهم، تیم برانکو با 9 امتیاز بیشتر از تیم دوم یعنی ذوب آهن و استقلال فصل را به پایان رساند و این در حالی بود که در طول فصل اختلاف را دو رقمی هم کرده بود. حالا تیم گل محمدی 15 امتیاز بیشتر از نزدیک ترین تعقیب کننده اش یعنی سپاهان دارد و باید دید آیا موفق به حفظ اختلاف دو رقمی خواهد شد یا نه؟


 
8. بهترین خط حمله پرسپولیسِ قهرمان: پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر 5 بار قهرمان شده است. تیم های برانکو به ترتیب با 46، 48 و 36 گل (30 بازی) فصل را به پایان رساندند، تیم افشین قطبی 55 گل (34 بازی، 1.6 در هر بازی) و شاگردان علی پروین نیز 36 گل در 26 بازی زدند تا با میانگین 1.26 گل در هر بازی قهرمان شوند. پرسپولیس در این فصل 36 گل زده دارد و برای شکستن رکورد تیم برانکو باید 13 گل دیگر بزند اما برای عبور ازآمار تیم افشین قطبی کار سختی پیش رو دارد.  

 

 

9. اولین هافبک آقای گل: این عنوانی است که مهدی ترابی فرصت دستیابی به آن را دارد. ستاره شماره 9 سرخ ها تاکنون 10 گل زده و از صدرنشین جدول گلزنان یعنی شهریار مغانلو دو گل عقب تر است. در تاریخ لیگ برتر هیچگاه یک هافبک موفق به کسب کفش طلا نشده اما ترابی در صورتی که درخشش فعلی را ادامه دهد، شاید جایزه بهترین گلزن را کسب کند. نکته جالب این که ترابی با 5 پاس گل، فرصت دبل در جوایز را هم دارد.

 

10. پرافتخارترین تیم لیگ برتر: پرسپولیس اکنون با 12 عنوان قهرمانی لیگ، پرافتخارترین تیم لیگ ایران محسوب می‌شود و با 5 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی، در لیگ برتر هم صدرنشین است اما با قهرمانی در لیگ نوزدهم، به بیشترین تعداد قهرمانی در لیگ برتر هم دست خواهد یافت. پیش از برانکو آن ها 9 قهرمانی لیگ و دو قهرمانی لیگ برتر داشتند اما حالا وضعیتی متفاوت پیش روی آنهاست. استقلال 8 قهرمانی در لیگ های سراسری دارد و سپاهان هم با 5 قهرمانی لیگ برتر خودنمایی می‌کند.

به نظر شما پرسپولیس در فصل جاری به کدام یک از این 10 رکورد خواهد رسید و همچنین چه رکوردهای دیگری را جابجا خواهد کرد؟

 

دیدگاه‌ها