کد خبر : 1700247 | 15 مرداد 1399 ساعت 15:04 | 19.5K بازدید | 0 دیدگاه

توطئه علیه قهرمان دوپینگی را کسی تایید نمی کند

«دوپینگ سینمایی» در ووشو با نقش‌آفرینی شوهرخواهر!

با وجود ادعاهای عجیب حمیدرضا قلی پور درباره دلیل دوپینگی شدنش، هیچ مسئولی صحبت های او مبنی بر وجود یک توطئه را تایید نمی کند.

«دوپینگ سینمایی» در ووشو با نقش‌آفرینی شوهرخواهر!

به گزارش "ورزش سه"، آشکار شدن مثبت شدن دوپینگ دو ووشوکار نزدیک به دو سال بعد از قهرمانی تاریخی ایران در مسابقات جام جهانی ساندا 2018، طی هفته های اخیر حاشیه های زیادی را به همراه داشته است. 


روزنامه اعتماد در گزارشی 4 سکانس از اتفاقاتی که در هفته های اخیر رخ داده را آورده و سپس گزارشی از اظهارات ضدونقیض ورزشکاران دوپینگی و مسئولان فدراسیون ووشو منتشر کرده است. 


از آنجایی که حمیدرضا قلی پور در نامه ای به فدراسیون جهانی مدعی شده شوهرخواهر به دلیل یک اختلاف خانوادگی بر سر ارث پدری در نوشیدنی او یک ماده ممنوعه ریخته و بعدا به این اقدام خود اعتراف کرده؛ به نظر می رسد می توان این سناریو را به یک فیلم سینمایی تشبیه کرد. 


شاید «دوپینگ سینمایی» بهترین تیتری باشد که بتوان برای ماجراهای اخیر ووشو در نظر گرفت؛ اتفاقاتی که علاوه بر فدراسیون چندین نهاد دیگر را هم درگیر کرده است. سوال این است که چرا و چطور این پنهان کاری صورت گرفته است؟ هیچ‌کس زمانی که تیم ایران بر بام ووشوی جهان ایستاده بود، گمان نمی‌کرد سرانجام کار به اینجا کشیده شود. حالا در مورد آن قهرمانی تاریخی سال 2018 باید گفت که مدال‌های ایران و چین مساوی است و دو تیم به صورت مشترک اول شدند. البته امیر صدیقی رییس فعلی فدراسیون ووشو در مورد قهرمانی‌های تاریخی نظر دیگری دارد. او معتقد است قهرمانی سال 2018 چندان هم تاریخی نبوده. صدیقی در این رابطه به روزنامه اعتماد گفت:«موضوع قهرمانی تاریخی برمی‌گردد به سال 2017 و بعد از آن در سال 2019. در رویدادهای فدراسیون جهانی ووشو، مسابقات قهرمانی جهان رویداد اول و مهم‌ترین رقابت است. مسابقات جام جهانی ساندا اهمیتش نسبت به مسابقات قهرمانی جهان کمی کمتر است. آن ورزشکارانی که در مسابقات جهانی مدال می‌آورند به رقابت‌های جهانی ساندا و تالو دعوت می‌شوند. آن قهرمانی‌های تاریخی ایران مربوط به 2017 کازان و 2019 چین است.» البته هیچ کدام از مدیران ارشد ووشو هنگامی که در سال 2018 همه از قهرمانی تاریخی حرف می‌زدند و از فدراسیون تقدیر می‌کردند،  نگفتند که این مسابقات ارزش کمتری نسبت به مسابقات قهرمانی جهان دارد! 

 

1516953


به هر حال چه آن قهرمانی تاریخی بوده باشد(که به اعتقاد اکثریت جامعه ورزش بوده) چه نبوده باشد،باید گفت حالا علاوه بر تحت‌الشعاع قرار گرفتنش، این مساله تبدیل به یک آبروریزی بزرگ برای ورزش ایران شده است. چراکه گناه تخلف و رفتار ناجوانمردانه با پنهان‌کاری همراه شده و وضعیت بدتری را رقم زده است. حال باید بگردیم دنبال نقش اول این درام. فدراسیون ووشو؟ کمیته ملی المپیک؟ خود ورزشکار؟ فدراسیون پزشکی ورزشی؟ 
صدیقی در پاسخ به این سوال که چه کسی مسوولیت اطلاع‌رسانی در این زمینه را داشته، گفت:«موضوع دوپینگ این ورزشکاران مربوط به سال 2018 و مسابقات جام جهانی ساندا می‌شود. هنگامی که نمونه تست دوپینگ گرفته می‌شود تا بررسی شود و بعضا درخواست نمونه دوم صورت بگیرد و دادخواست ورزشکار ارسال شود و در نهایت از طرف کمیته ضد دوپینگ رسانه‌ای شود، مدتی طول می‌کشد. در مورد ورزشکاران کشورمان در سال 2019 آرای دو ورزشکار به ترتیب در ماه‌های ژوئن و جولای به ورزشکار ارسال شد. این موضوع از طریق فدراسیون جهانی و در سایت فدراسیون جهانی اطلاع‌رسانی شد. همیشه مدیریت تست، بررسی و اعلام بر عهده آن نهادی است که این فعالیت را انجام می‌دهد. می‌تواند فدراسیون بین‌المللی یک رشته باشد، یا وادا یا نادا یا نهادهای دیگر. رویه به این صورت است که اعلام و مدیریت نتایج تست دوپینگ برعهده فدراسیون ملی نیست. وظیفه فدراسیون ملی این بود که وقتی احکام این دو ورزشکار را دریافت کرد، آنها را از انجام فعالیت و حضور در ووشو محروم کرد.» او در واکنش به این مساله که در ایران اکثرا خود فدراسیون‌ها این موضوع را رسانه‌ای می‌کنند، گفت:«به نظرم این را بیشتر« نادو» اعلام می‌کند. نمی‌دانم شاید هم بعضی فدراسیون‌ها خودشان اعلام کنند. به هر طریق فدراسیون جهانی برای ما الزامی مشخص نکرده بود که نتایج را اعلام کنید. اگر می‌گفت این را به عموم اعلام کنید، ما هم این کار را می‌کردیم. برای ما فرقی نداشت.»

 

قلی پور، نقش اول ماجرای دوپینگ های پنهان


با توجه به اینکه فدراسیون ووشو در این زمینه مسوولیتی متوجه خود نمی‌داند شاید در نگاه نخست حمیدرضا قلی‌پور به درد نقش اول این روایت بخورد. قلی‌پوری که همین چند روز قبل اظهاراتی بر زبان آورد که نه تنها شرایط را روشن نکرد بلکه بر پیچیدگی‌هان آن نیز افزود. قلی‌پور که گویا خیلی تحت تاثیر روند سینمایی این اتفاقات قرار گرفته است در مصاحبه‌ای رادیویی مدعی شد در اردوی تیم ملی پیش از مسابقات جهانی 2018 عده‌ای بدون اطلاع او در آب معدنی‌اش مواد نیروزا ریخته‌اند. او مدعی شد همین کار را در قبال معین تقوی نیز انجام داده‌اند و همین باعث شده، تست این دو نفر مثبت شود. او گفت:«یک روز قبل و روز اعزام‌ ما به مسابقات در اتاق من و اتاق روبه‌رویی که سیدمعین تقوی در آن حضور داشت، اتفاقاتی رخ داد که نمی‌توانم الان آنها را توضیح دهم اما من به‌ موقع همه افشاگری‌ها را در این باره انجام ‌خواهم داد چون مساله آبرویم در میان است. شک نکنید، خارجی‌ها در این‌ مورد دست نداشته‌اند و از داخل بوده است، شما باید برای انجام یک‌ کار دلیل داشته باشید. تمام این شائبه‌ها را در موردشان فکر کرده‌ام ولی نمی‌شود برای یک‌سری مسائل سند جور کرد. به عنوان مثال می‌گویم، یک نفر به من گفته است ‌که یک فردی به من زنگ زد و گفت که این آب را آزمایش نگیرید، اگر به ‌آن شخص‌ بگویم که بیا و همین صحبت‌ها را رسانه‌ای کن قطعا ‌قبول نمی‌کند و به همین دلیل سندی ندارم. من هم دوست ندارم هنگام صحبت با کسی صدایش را ضبط کنم. برای یک‌سری مسائل سند نیست اما به موقع یک‌سری صحبت‌ها را مطرح می‌کنم. قطعا این‌ موضوع‌ مدیریت شده بوده و آن آدمی هم که این کار را کرده است، من مطمئنم در مورد اقدامش از فرد خاصی دستور ‌گرفته بود.» 

 

1516954

 

اتهام به شوهرخواهر، شبیه فیلم های سینمایی


اظهارات این ووشوکار در حالی است که او قبلا و هنگامی که تنها خودش و چند نفر دیگر از محرومیتش خبر داشتند در نامه‌ای به فدراسیون جهانی ووشو، مدعی شده بود که شوهرخواهرش بدون اطلاع او در غذایش مواد نیروزا ریخته بوده. کاپیتان سابق تیم ملی ساندا در توضیحاتش به فدراسیون جهانی اظهار کرده‌ است که به دلیل اختلاف در تقسیم ارثیه پدری، شوهر خواهرش با او مشکل داشته و او را تهدید می‌کرده که به حرفه او در ووشو پایان خواهد داد و وجهه‌اش در جامعه را نیز از او خواهد گرفت. قلی‌پور در ادامه اظهاراتش به فدراسیون جهانی گفته که در یک دورهمی خانوادگی شوهر خواهرش این ماده دوپینگ را در نوشیدنی او ریخته است. قلی‌پور همچنین در اظهاراتش به فدراسیون جهانی مدعی شده که پس از مثبت شدن تست دوپینگش، شوهر خواهر او نزد خواهرش به عملش اعتراف کرده و با حضور در فدراسیون ووشو و در حضور دبیر کل فدراسیون اعتراف و ابراز شرمساری کرده است. در ادامه دادخواست قلی‌پور آورده شده است که حتی طی یک تماس اسکایپی(تصویری) با حضور شوهرخواهر قلی‌پور، حمیدرضا قلی‌پور و یک مترجم، شوهرخواهر قلی‌پور به مسوولان فدراسیون جهانی اعتراف کرده است که این‌ اقدام را او انجام داده است. با این وجود محمود متدین، دبیر وقت فدراسیون ووشو ادعا کرد نه تنها از تماس تصویری بی‌خبر است که‌ حتی به عنوان عالی‌ترین ‌مقام اجرایی فدراسیون خبری از محرومیت این‌ ووشوکاران هم‌ نداشته‌ است‌. معلوم نیست قلی‌پور چطور چنین ایمیلی به فدراسیون جهانی فرستاده. بدون شک اینکه در نمونه او و تقوی یک ماده ممنوعه (استانوزولول) پیدا شده، ثابت می‌کند شوهرخواهر قلی‌پور بی‌گناه است. صدیقی رییس فدراسیون ووشو در مورد اظهارات قلی‌پورگفت اطلاعی از این مساله ندارد و اگر قلی‌پور مستنداتی دارد بهتر است ارایه کند. صدیقی گفت:«ورزشکار به عنوان تنها فردی است که مسوول آن چیزی است که در بدنش یافت می‌شود. هیچ‌کس دیگری به جز ورزشکار این مسوولیت را ندارد مگر اینکه به گونه دیگری این اتفاق افتاده باشد و ثابت هم شده باشد. یعنی ورزشکار بتواند ثابت کند آن اتفاق ناخواسته رخ داده و به عمد نبوده. در مورد موضوعی که ایشان مطرح کردند من هم بار اول بود که چنین چیزی می‌شنیدم. آنچه پیش از این هم گفته بودند، چیز دیگری بود. به هر صورت براساس آموزش‌هایی که به ورزشکاران در خصوص مبارزه با دوپینگ نیز داده شده است به آنها تاکید می‌شود که دقت زیادی روی مواد خوراکی داشته باشند و حتی آب پلمب نشده، مصرف نکنند.»

 

1516955

 

وقتی هیچ کس قلی پور را تایید نمی کند!


در چنین شرایطی و با توجه به اظهارات ضد و نقیض ورزشکار، به نظر می‌رسد قلی‌پور در این روایت نقش راوی نامطمئن را بازی می‌کند و نمی‌توان چندان روی حرف‌های او حساب باز کرد. بدون شک عدم اطلاع‌رسانی در مورد این ماجرا دلایل دیگری داشته که باید افراد ذی‌ربط پاسخگو باشند. در حال حاضر خیلی از مدیران ورزش ایران از جمله مدیران ارشد وقت فدراسیون ووشو باید در این مقطع زمانی و خیلی سریع و صریح نسبت به آنچه اتفاق افتاده شفاف‌سازی کنند. اینکه فدراسیون الزامی در مورد اطلاع‌رسانی نداشته به نظر توجیه قابل قبولی نیست. آنها باید به این سوال پاسخ دهند که چرا در سال 2019 در مورد غیبت قلی‌پور و تقوی از لفظ «خداحافظی» استفاده شد در حالی که می‌دانستند آنها محروم هستند. این مساله‌ای است که حتی صدیقی هم جوابش را نمی‌داند. او که آن زمان مدیر روبط بین‌الملل فدراسیون ووشو بود می‌گوید: «حقیقت من اطلاع ندارم که آن زمان در توجیه غیبت آنها چه چیزی گفته شد. من آن موقع رییس نبودم. آن چیزی که می‌دانم این است که این ورزشکاران وقتی نتیجه تستشان را گرفتند، از دنیای ورزش خذاحافظی کردند.» نکته جالب توجه این است که فدراسیون هنگام خداحافظی قلی‌پور برای او مراسم تدارک دیده بود. حسین اوجاقی سرمربی تیم ملی ووشو در مورد خداحافظی قلی‌پور پیش از رقابت‌های سال 2019 و مراسم بزرگداشت او گفته بود: «قلی‌پور نام نیکی از خودش به جا گذاشت. خدا را شکر که مراسمی هم از طرف فدراسیون برای او تدارک دیده شد و با احترام و عزت خاصی از ووشو خداحافظی کرد. من روز قبل از مسابقات باخبر شدم که حمید قصد دارد ووشو را کنار بگذارد و این هم یک موضوع شخصی بود که همه ما به آن احترام می‌گذاریم.»


در چند روز گذشته مشخص شده ابعاد دوپینگ گویا بزرگ‌تر از چیزی است که رسانه‌ای شده و طبق اخبار رسیده یکی از ورزشکاران تیم قهرمان سال 2019 نیز از مواد نیروزا استفاده کرده بوده. البته صدیقی در این خصوص می‌گوید:«این موضوع هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است و حتما اگر نتیجه‌ای حاصل شود طبق روال معمول توسط خود فدراسیون جهانی اعلام خواهد شد.»

 

دیدگاه‌ها