کد خبر : 1701122 | 19 مرداد 1399 ساعت 20:12 | 18.3K بازدید | 1 دیدگاه

سرمربی کروات می‌توانست محکوم شود

برانکو؛ از دوشنبه عرب تا دوشنبه رسول‌پناه

مدیرعامل سابق پرسپولیس با جمله پول برانکو آماده است و دوشنبه بیاید و بگیرد مورد انتقاد هواداران قرار گرفت و اکنون رسول پناه نیز با ادبیاتی مشابه مدعی است که پرونده برانکو دوشنبه بسته خواهد شد.

 برانکو؛ از دوشنبه عرب تا دوشنبه رسول‌پناه

به گزارش "ورزش سه"، بعد از اعلام رای برانکو از سوی فیفا، باشگاه پرسپولیس موظف شده تا پول سرمربی سابق خود و البته دستیارانش را برای فرار از کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی پرداخت کند. در این بین رسول پناه سرپرست موقت پرسپولیس مدعی است که برخلاف گمانه‌‎زنی‌ها، او با پرداخت قطره چکانی این مبلغ قادر خواهد بود مانع از محرومیت این باشگاه شود. رسول باختر، کارشناس حقوقی ورزش در این زمینه در یادداشتی به بررسی آخرین رای فیفا پرداخته است:

 

برانکو ایوانکویچ پس از فتح سه دوره متوالی لیگ برتر از تیم پرسپولیس به دلیل عدم دریافت دستمزد خود به همراه دستیارانش جدا شد. این جدایی برای هواداران باشگاه پرسپولیس بسیار تلخ بود و انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشت. ماجرای جدایی برانکو از پرسپولیس در کنار مباحث فوتبالی و مدیریتی، نکات حقوقی جالبی دارد که شاید بازگویی آن بتواند مانع یا گره‌گشای مشکلات آینده باشد. یکی از این نکات حقوقی، محل پرداخت دستمزد است که به آن می‌پردازیم.


پیش از فسخ قرارداد برانکو، آقای ایرج عرب در مصاحبه‌ای اعلام نمود که دستمزد برانکو آماده است و برانکو دوشنبه باید به باشگاه بیاید و آن را دریافت کند. این مصاحبه همچنان در جوامع ورزشی به عنوان یک طنز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جمله سوای از اینکه صرفا برای جو رسانه‌ای بود، حامل یک نکته کاملا صحیح و منطبق بر رویه فیفا است.


به‌طور کلی در قراردادها، هر یک از طرفین تنها موظف به اجرای تعهداتی هستند که مورد توافق بوده است. توافقاتی که آنها باید اجرا کنند و اگر شانه خالی کنند، می‌بایست با عواقب آن نیز مواجه گردند. در قرارداد مربیان و باشگاه‌ها تعهدات زیادی من‌جمله پرداخت دستمزد و حضور مربی و وظایف او وجود دارد.

 

 

 


در مورد پرداخت دستمزد، باشگاه باید طبق قرارداد اقدام به پرداخت نماید. در برخی قراردادها مربی شماره حسابی را به باشگاه اعلام می‌نماید و در قرارداد نیز مندرج می‌شود. در این نوع قراردادها باشگاه باید دستمزد را به آن حساب واریز نماید و بدون رضایت مربی نمی‌تواند دستمزد را به حساب دیگری واریز کند. اما در برخی از قراردادها هیچ شماره حسابی ذکر نمی‌شود و فقط حقوق مربی تعیین می‌گردد. اگر اختلافی در نحوه پرداخت دستمزد بوجود آید، فیفا در زمان رسیدگی ابتدا به رویه عملی میان باشگاه و مربی نگاه می‌کند یعنی نحوه پرداختهای قبلی را کامل بررسی نموده و اگر باشگاه مبلغ را به حساب بانکی خاصی واریز نموده و مربی اعتراضی نداشته باشد، پرداخت‌های بعدی را نیز به همان حساب الزامی می‌داند. اگر باشگاه مبالغ را به صورت نقدی تحویل مربی داده باشد، تمام مبالغ بعدی نیز باید نقدا به مربی پرداخت شده باشد.


در خصوص برانکو و پرسپولیس، در طی چهار سال برانکو تمام مبالغ را به صورت نقدی از باشگاه دریافت نموده و حتی در قرارداد جدید وی، برانکو هیچ اشاره‌ای به پرداخت بانکی نداشته لذا کاملا بدیهی است که درصورت استناد باشگاه پرسپولیس به این نحوه پرداخت، فیفا در تصمیم خود به همان جمله «دوشنبه پول حاضر است» اشاره می‌نمود و برانکو محکوم می‌شد.


این اعتراض می‌توانست شرایط پرونده را تغییر دهد و پرسپولیس از یک محکومیت سنگین نجات پیدا نماید اما عدم اشاره به این نکته موجب شد تا شکست دیگری در کارنامه باشگاه‌های ایرانی درج شود.


شاید این مطلب کمی غیرقابل قبول باشد که دو نکته را باید متذکر شویم. نخست نباید هیچ تعهدی بیشتر از توافق بر عهده طرفین قرار داده شود. ثانیا قوانین و مقررات به منظور ایجاد نظم و عدالت در جوامع بشری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مواردی نیز عدالت را قربانی نظم می‌کنند که در مقررات و رویه فیفا نیز این نکته در برخی موارد به چشم می‌خورد.

دیدگاه‌ها