کد خبر : 1703819 | 02 شهریور 1399 ساعت 17:17 | 12.3K بازدید | 1 دیدگاه

برای اولین بار در تاریخ؛ لیگ ایران بدون مربی خارجی!

لیگ برتر ایران در بیستمین دوره خود برای نخستین بار بدون مربی خارجی آغاز خواهد شد.

برای اولین بار در تاریخ؛ لیگ ایران بدون مربی خارجی!

به گزارش "ورزش سه"، در 19 سال اخیری که لیگ ایران با پسوند «حرفه ای» همراه شده، همیشه مربیان خارجی جایگاهی خاص روی نیمکت تیم ها داشته و با رقم زدن روزهای تلخ و شیرین، نام خود را در فوتبال ایران ثبت کرده اند؛ از برانکو ایوانکوویچ که بیشترین تعداد جام را داشته تا لوکا بوناچیچ و وینکو بگوویچ که میهمان همیشگی تیم های متوسط بوده اند. بسیاری هم مثل استراماچونی و کالدرون آمدند اما خیلی زود عطای کار در ایران را به لقایش بخشیدند. حالا بدون توجه به این دسته بندی ها، فوتبال ایران در شرایطی خاص و با قانونی عجیب از سوی سازمان لیگ مواجه شده و بر اساس آن خبری از مربی و بازیکن خارجی در لیگ بیستم نخواهد بود.

 

بنابراین لوکا بوناچیچ آخرین خارجی لیگ برتر بود که ساعتی قبل با ذوب آهن توافق کرد و از این تیم جدا شد. پیش از او میشو کریستیچوویچ، وینکو بگوویچ، مصطفی دنیزلی، آندره استراماچونی، گابریل کالدرون، دراگان اسکوچیچ و میودراک رادولوویچ به عنوان سرمربی در تیم های ایرانی فعالیت داشتند اما جای خود را به مربیان دیگری دادند تا داخلی ها کار را در دست بگیرند و حالا انتظار می‌رود که نیمکت های لیگ برتری تمام و کمال در اختیارشان باشد.

 

در این سال ها باشگاه های مدعی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور، فولاد و... در بیشتر دوره ها با انتخاب مربیان خارجی به دنبال توفیق در لیگ برتر بوده اند؛


پرسپولیس: وینکو بگوویچ، راینر زوبل، آری هان، مصطفی دنیزلی2، نلو وینگادا، زلاتکو کرانچار، مانوئل ژوزه، برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون (10 سرمربی)


استقلال: رولاند کوخ، وینفرد شفر و آندره استراماچونی (3 سرمربی)


سپاهان: استانکو پوکله پوویچ2، ادسون تاوارس، لوکا بوناچیچ2، جوروان فریرا، انگین فیرات، زلاتکو کرانچار2، ایگور استیماچ (10 سرمربی)


تراکتور: تونی اولیویرا3، ارطغرل ساغلام، جان توشاک، ژرژ لیکنز و مصطفی دنیزلی (7 سرمربی در 10 سال)


فولاد: وینکو بگوویچ، لوکا بوناچیچ2، ملادن فرانچیچ، نناد نیکولیچ2، آگوستو ایناسیو، دراگان اسکوچیچ و ایلی استن (9 سرمربی)

 


در این سال ها پنج دوره مربیان خارجی موفق به قهرمانی در لیگ برتر و 8 دوره هم جام حذفی را فتح کردند اما این بار اگر قانون توسط سازمان لیگ تغییر نکند، دستشان از جام کوتاه خواهد ماند.

دیدگاه‌ها