کد خبر : 1710137 | 05 مهر 1399 ساعت 09:04 | 28.6K بازدید | 2 دیدگاه

استقلال می‌خواهد در قطر بماند

پلی استیشن یا جنگ؛ نامجو انتخاب می‌کند

اگر استقلال برای انتخاب حریفش از میان دو گزینه الهلال عربستان و پاختاکور ازبکستان، 10 بار حق انتخاب داشت، حتماً در همه 10 مرتبه نام پاختاکور را از قرعه بیرون می‌کشید.

پلی استیشن یا جنگ؛ نامجو انتخاب می‌کند

به گزارش ورزش سه، ویروس کرونا، کار قرعه‌کشی را برای آبی‌ها راحت کرده و استقلال برای صعود به جمع هشت تیم برتر آسیا، به جای تیم خطرناک الهلال، امشب روبه‌روی پاختاکور صف‌آرایی می‌کند اما بدان معنی نیست که عبور از حریف ازبکستانی، بسیار ساده و تضمین شده باشد.


پاختاکور اسکلت اصلی تیم ملی ازبکستان را تشکیل می‌دهد و با هافبک‌های بسیار خلاقی که در اختیار دارد، در حال حاضر بهترین تیم آسیای میانه به شمار می‌رود. حریف امشب استقلال، در قیاس با الشرطه و الاهلی، به لحاظ توان بدنی وضعیت به مراتب بهتری دارد و با توپ‌های بلندی که پشت مدافعان ارسال می‌کند، در حملات سریع و ضدحمله تیمی خطرناک است. خبر خوب برای استقلال، کند بودن و ضعف آشکار پاختاکور در خط دفاعی است. جدول دور گروهی البته نشانی از تزلزل مدافعان پاختاکور نشان نمی‌دهد اما اگر بازی‌های این تیم را دنبال کرده باشید، با این گزاره هم‌عقیده خواهید شد که مهاجمان پا به توپی مثل مهدی قایدی و ارسلان مطهری می‌توانند خط دفاعی پاختاکور را مغلوب کنند. در بازی این تیم با شهرخودرو، اگر خلعتبری کمی خوش‌شانس بود می‌توانست بیش از 2 بار دروازه حریف ازبکستانی را باز کند.


در بازی امشب، آسیب‌دیدگی وریا غفوری احتمالاً مشارکت جناح راست استقلال در برنامه‌های هجومی را به حداقل می‌رساند چرا که دانشگر فاقد ویژگی‌های وریا در فاز تهاجمی است اما چالش مهم‌تر برای مجید نامجومطلق آنجاست که باید تصمیم بگیرد مثل بازی با الاهلی از هر سه مهاجمش در ترکیب اصلی استفاده کند یا با رویکردی محتاطانه‌تر، ارسلان را از ترکیب خارج کند و یک هافبک به ترکیب 11 نفره اضافه کند.

 

1530048


با حضور همزمان 3 مهاجم، طبعاً استقلال گزینه‌های متنوع‌تری برای رسیدن به گل خواهد داشت اما حتی اگر تصور کنیم قایدی مثل بازی گذشته کمی عقب‌تر از دیاباته و مطهری قرار بگیرد، باز هم خط میانی استقلال فاکتور میانگین قد و وزن را به هافبک‌های قلدر پاختاکور می‌بازد. این معادله وقتی پیچیده‌تر می‌شود که در صورت نیمکت‌نشین شدن ارسلان مطهری، عملکرد دو گزینه دیگر حضور در ترکیب اصلی را بررسی کنیم. اگر نامجومطلق بخواهد تیمش را مثل اکثر بازی‌های فصل با قایدی و دیاباته به زمین بفرستد، تنها دو بازیکن برای اضافه کردن به خط میانی در اختیار دارد؛ آرش رضاوند و فرشید باقری. دو هافبکی که نه فقط در لیگ قهرمانان آسیا که در اکثر مقاطع فصل، نمایشی پایین‌تر از حد متوسط داشته‌اند .


این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که فوتبال واقعی با پلی‌استیشن تفاوت دارد و الزاماً هر تیمی که مهاجمان بیشتری به زمین بفرستد، تیم برنده میدان نیست. چه بسا کادر فنی استقلال در این بازی خاص، ترجیح بدهد در انتخاب ترکیب اصلی محتاط‌تر باشد.


نکته دیگر اینکه مزیت نسبی آبی‌ها که زمان استراحت بیشتری نسبت به سایر تیم‌ها داشتند، عملاً کمرنگ شده و حالا استقلال در کمتر از یک هفته، برای سومین بار به زمین می‌رود. با این همه، قهرمان دوگانه آسیا که با برد پرگل مقابل الاهلی، جان تازه‌ای گرفته آنقدر باروحیه هست که امیدوارانه به مصاف پاختاکور برود. 
آبی‌ها می‌خواهند در قطر بمانند!
علی مغانی

دیدگاه‌ها