کد خبر : 1710418 | 06 مهر 1399 ساعت 12:21 | 175.4K بازدید | 203 دیدگاه

سالی که بدون جام به پایان رسید

نظرسنجی: مقصر ناکامی استقلال را معرفی کنید

این فصل طولانی و فرسایشی برای استقلال با ناکامی در همه جام ها به پایان رسید تا آبی پوشان با آینده ای نامشخص، آماده برگزاری لیگ بیستم شوند.

نظرسنجی: مقصر ناکامی استقلال را معرفی کنید

به گزارش "ورزش سه"، با شکست مقابل پاختاکور ازبکستان، این فصل فوتبالی برای استقلال به پایان رسید. فصلی که در میانه های راه آن، کمتر هوادار آبی پوشی فکرش را می‌کرد که اینقدر تلخ و بد برای آنها به پایان برسد. هوادارای که با استراماچونی در رویای ستاره سوم بود تا بعد از سالها باد به پرچم آبی بوزد ولی این رویا خیلی زود و در نطفه کشته شد.


برای ناکامی استقلال می توان مجموعه ای از عوامل را ردیف کرد و نام های زیادی مطرح شود که بتوان هر کدام را مقصر این شکست بزرگ جلوه داد ولی به طور قطع نمی توان عامل اصلی این کاروان شکست خورده را تنها یک نفر معرفی کرد. استقلال در این فصل بیش از رقیبان، از خودی ها خورد و از حواشی بی پایانش. از اشتباهات فردی، تاکتیکی و مدیریتی گرفته تا مسائل خارج از زمین فوتبال. 


سعی داریم در این گزارش تنها به بررسی آنچه که بر سر استقلال گذشت بپردازیم :


* بازیکنان تیم


شاید در شکست ها، دم دستی ترین فرد برای مقصر جلوه دادن ناکامی یک تیم، بازیکنان آن تیم باشد. استقلال این فصل را با شکست در تبریز آغاز کرد. آبی پوشان در همان بازی ابتدایی فصل اشتباهات زیادی را در زمین داشتند. از اخراج گرفته تا نپریدن دیوار دفاعی در هنگام ضربه ایستگاهی حریف که نتیجه آن شد گل دقیقه 96 ماشین سازی و اولین شکست استراماچونی با استقلال.


استقلال در لیگ نوزدهم تیمی بود که در دقایق پایانی به کرات دروازه اش باز می شد. گاهی برد را با مساوی عوض میکرد و گاهی تساوی را با شکست. در هر کدام از این گل ها می توان ردپای اشتباهات فردی را پیدا کرد. از گل بخودی در دربی گرفته تا از دست دادن پنالتی در شهرآورد و همچنین در لیگ قهرمانان آسیا.


بازیکنان استقلال در بازی های زیادی موقعیت هایی را به گل تبدیل نکردند که می توان آنها را در تیتراژهای تلویزیونی پخش کرد. از گل نکردن دروازه خالی ماشین سازی گرفته تا همین دیدار دیشب مقابل پاختاکور. برای اشتباهات بازیکنان استقلال می توان سطرها و مقاله ها نوشت. از پر کردن آفساید روی دو گل شهرآورد برگشته گرفته تا تقدیم گل مساوی دربی به بشار رسن و یا آن 3 گل عجیبی که در مشهد و در فینال جام حذفی وارد دروازه استقلال شد. 

 

1530861


قطعا با وجود تمامی حاشیه هایی که امسال استقلال داشت، بازیکنان این تیم با غیرت بالا و تعصب مثال زدنی وارد زمین شدند و برای پیراهنی که بر تن داشتند جنگیدند. شاید به یاد ماندنی ترین صحنه لیگ نوزدهم، گل وریا غفوری به پیکان بود که این تیم با نیمکت خالی از کادر فنی به مصاف حریف رفت و فریادهای وریا پس از آن گل، نشانه ای از حب و بغض و خشم هواداری بود که در این سالها به آنچه که استحقاقش را داشت، نرسیده است. 
اما به هر حال باز هم نمی توان چشم ها را بر روی اشتباهات فردی بازیکنان بست. اشتباهاتی که در بازی دیشب مقابل پاختاکور باعث حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا شد. اشتباهاتی که بعضی هایش نیز در خارج از زمین رخ داد و باعث بروز حاشیه و جنجال شد. از کتک کاری در فرودگاه گرفته تا درگیری در تمرینات و استوری های جنجالی و اخراج موقت و سایر موارد.


* کادر فنی


اگر صالح مصطفوی را به واسطه آن سه بازی به عنوان سرمربی آبی پوشان قلمداد کنیم، استقلال در این فصل 4 سرمربی داشت. آنها با استراماچونی شروع کردند، با مصطفوی به صورت موقت ادامه دادند، با مجیدی لیگ و حذفی را به سرانجام رساندند و سپس با نامجومطلق به فصل کابوس وار خود خاتمه دادند.


در این میان و در دیدارهایی کادرفنی استقلال در بعضی از تصمیم گیری هایش دچار اشتباه شد حتی در اوایل حضور استراماچونی بر روی نیمکت استقلال. به عنوان آخرین نمونه، زمانیکه ترکیب آبی پوشان برای دیدار با پاختاکور اعلام شد، شاید خیلی از هواداران این تیم اعتقاد داشتند که تیم نباید با 3 مهاجم به دروازه حریف ازبک حمله کند و بهتر بود با همان سیستم 4-4-2 بازی کند ولی به هر حال تصمیم مربی تیم بر روی این نکته بود که با وجود مطهری، دیاباته و قایدی، آنها می توانند کار پرس بر روی پاختاکور را انجام دهند. ایده ای که دقیقا برعکس شد.

 

1531021


به هر حال تمام فرامینی که بازیکنان در زمین اجرا می کنند، نکاتی است که کادرفنی استقلال به بازیکنان گوشزد می کند. اگر استقلال در لیگ دوم شد یا حذفی را به تراکتور داد یا از آسیا حذف شد، نمی توان از مقصر بودن کادرهای فنی مختلف استقلال گذشت.

 

البته تنها نظرات و ایده های سرمربی درون زمین باعث شکست تیم نشده است. استعفای مجیدی و رفتن و برگشتن او، قطعا بر روی تمرکز بازیکنان استقلال در فینال جام حذفی تاثیر داشت. به هر حال می توان کادرهای فنی استقلال را از عوامل به نتیجه مطلوب نرسیدن این فصل معرفی کرد. 


* مدیریت تیم


استقلال فصل را با خطیر و فتحی آغاز کرد، با فتحی و خلیل زاده ادامه داد و سپس سعادتمند به عنوان مدیرعامل آبی ها معرفی شد. جدا از اینکه هنوز تکلیف علی کریمی با تیم مشخص نیست، اما هر چند مدیرعامل آبی ها توانست برخلاف سالهای گذشته، ستارگان تیم را حفظ کند ولی احمد سعادتمند به عنوان یکی از مقصرین اصلی وضعیت کنونی تیم شناخته می شود.


مردی که در آستانه دربی حذفی راهی ایتالیا شد و قبل از فینال جام حذفی، اخبار مذاکره او جهت بازگشت استراماچونی توسط معتبرترین خبرنگاران ایتالیایی مخابره شد، باعث از بین رفتن تمرکز کادرفنی استقلال و استعفا و بازگشت دوباره مجیدی شد. مذاکره بی نتیجه ای که بیش از 20 روز امید واهی را در دل هواداران استقلال کاشت و تنها به از دست رفتن یک جام برای استقلال انجامید. 
جدای از این، بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی باعث شد که کادرفنی استقلال نتواند از بازیکنان جدید خود در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند که شاید اگر این اتفاق رخ نمی داد، دیشب نتیجه دیگری در زمین حاصل می شد. پنجره ای که مدیران استقلال بارها و بارها وعده دادند مسئله جدی ای نیست و به زودی همه چیز گل و بلبل می شود.

 

1530626


علاوه بر این، هنوز مشخص نیست استقلال در فصل نقل و انتقالات با تصمیم چه کسی اقدام به جذب بازیکن کرده است. سرمربی تیم برای فصل بعد تعیین نشده است و همچنین مدیران استقلال نتوانستند در نقل و انتقالات رضایت حداکثری هواداران را بدست بیاورند. شاید بتوان گفت رشید مظاهری بزرگترین خرید استقلال در نقل و انتقالات تابستانی 99 بود که تکلیف قرارداد همان مظاهری هم هنوز مشخص نیست و کار این بازیکن و باشگاه سابقش یعنی تراکتورسازی به دعوای حقوقی کشیده شده است.
درست است که سعادتمند در سال 99 به عنوان مدیرعامل تیم انتخاب شد اما نباید از شاهکارهای مدیریتی فتحی و خلیل زاده به راحتی گذشت. مدیرانی که توانایی پرداخت حقوق استراماچونی را نداشتند و باعث فراری شدن این سرمربی شدند. آنها با انجام مذاکرات طولانی و بی نتیجه در دوحه، نه تنها نتوانستند رضایت سرمربی ایتالیایی را کسب کنند بلکه باعث عصبانیت بیشتر این مربی شدند. انتشار قراردادهای بازیکنان استقلال از دیگر نکات بسیار منفی کادر مدیریتی گذشته و فعلی استقلال است. 


* وزارت ورزش


قطعا تنها مقصر ناکامی های این فصل استقلال، در دل مجموعه این تیم نیست. وزارت ورزش به عنوان متولی باشگاه استقلال بخصوص با انتصاب های متعدد در مدیریت و هیئت مدیره استقلال، در ناکامی و شکست بزرگ این تیم بی تقصیر نیست.وزارت ورزشی که بر روی تمامی امور باشگاه نظارت دارد، به مدیرعامل این تیم اجازه داد با استراماچونی مذاکره کند و از آن طرف قانون منع ورود خارجی ها به ایران را تصویب کرد.
 در این سالها هواداران استقلال وزارت ورزش را به دلیل انتخاب های اشتباه در کادر مدیریتی و دخالت در امور باشگاه و همچنین تبعیض بین آبی پوشان و تیم رقیب، بزرگترین عامل ناکامی های تیمشان قلمداد کرده‌ اند و این ذهنیت پاک نشده است. 

*شما مخاطبان ورزش سه با ارسال نظراتتان اعلام کنید که در ناکامی بزرگ استقلال در این فصل چه کسی مقصر است؟ بازیکنان تیم، کادرهای فنی باشگاه، مدیریت و یا وزارت ورزش؟ نظرات شما در کوتاه ترین زمان ممکن به نمایش در می آید.

دیدگاه‌ها