کد خبر : 1718252 | 19 آبان 1399 ساعت 12:43 | 33.8K بازدید | 5 دیدگاه

سلیمانی: تا 20، 30 سال دیگر داوری مثل او نداریم

پای وزارت ورزش به ماجرای حذف فغانی باز شد

یکی از کارشناسان داوری موضوع حذف علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی را پیگیری کرده و کار را به وزارت ورزش کشانده است.

به گزارش "ورزش سه"، از شب گذشته اخباری مبنی بر کنار گذاشته شدن علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی فوتبال ایران شنیده می شد؛ موضوعی که حالا دیگر تقریبا تایید شده و برخی از اهالی داوری در حال پیگیری آن از فدراسیون فوتبال و حتی نهادهای بالاتر هستند. 


کارشناسان داوری معتقدند با کنار گذاشته شدن فغانی، دیگر داوران ایرانی تقریبا هیچ شانسی برای رفتن به جام جهانی 2022 نخواهند داشت و به همین دلیل کمیته داوران باید هر طور شده این داور را حفظ می کرد. 


از وزیر ورزش خواستم ورود کند
حیدر سلیمانی، یکی از کارشناسان داوری که پیگیر این ماجراست، در این باره به "ورزش سه" گفت: من شب گذشته با فغانی صحبت کردم و متوجه شدم که این اتفاق رخ داده است. از صبح هم پیگیر هستم که با وزارت ورزش ارتباط بگیرم. با آقایان احمدی و علی نژاد، معاونان وزارت ورزش تماس گرفتم تا بلکه وزیر ورزش به ماجرا ورود کند چون این یک موضوع ملی است. توانستم با احمدی صحبت کنم و موضوع را برای او شرح دادم تا به گوش وزیر ورزش برساند و مانع از رخ دادن چنین اتفاقی شود. 


فیفا گفته دو سال، در ایران می گویند یک سال! 
وی افزود: اینطور که من متوجه شدم، کنار گذاشته شدن فغانی از لیست بین المللی با نظر شخصی در کمیته داوران صورت گرفته است. گویا دوستان در کمیته داوران برای خودشان قانونی گذاشتند که اگر هر داوری یک سال در ایران قضاوت نکرده باشد، از لیست بین المللی خارج می شود. این در حالی است که فیفا گفته داوری که در جام جهانی قضاوت می کند، باید در دو سال منتهی به جام جهانی حداقل چند بازی را در کشور خودش سوت بزند. 


قطر و عربستان از این اتفاق خوشحال هستند
کارشناس داوری ایران درباره تبعات حذف فغانی از لیست بین المللی عنوان کرد: طبیعی است که اگر فغانی را از دست بدهیم، شانس حضور داوران ایرانی در جام جهانی را از دست می دهیم. فغانی و تیمش جزو کاندیداهای اصلی قضاوت در جام جهانی هستند و اگر از ایران نامه ای به دست فیفا برسد که فغانی دیگر در لیست داوران ایرانی نیست، آن ها سراغ یک تیم جایگزین از قاره آسیا می روند. این اتفاقات احتمالا کشورهایی مثل عربستان و قطر را خوشحال خواهد کرد. 

 

1488742


بنیادی فر شانسی برای قضاوت در جام جهانی ندارد
سلیمانی در ادامه گفت: قطعا بیشتر از همه داوری ایران از این اتفاق ضرر می کند. ما احتمالا باید دوباره 20، 30 سال صبر کنیم تا بتوانیم تیم داوری ای در این حد را برای جام جهانی داشته باشیم. هر داوری که بخواهد در جام جهانی یا المپیک قضاوت کند، باید رنکینگی داشته باشد. بقیه داوران ایرانی این رنکینگ را ندارند. اینطور که شنیدم آقای مومنی از مازندران جایگزین فغانی در لیست بین المللی می شود. در لیست الیت هم احتمالا موعود بنیادی فر جایگزین فغانی خواهد شد، اما او شانسی برای قضاوت در جام جهانی ندارد چون در رویدادهای بزرگ حاضر نبوده است. 


فغانی می تواند نیم فصل دوم به ایران بیاید
وی در پاسخ به این سوال که حتی با قانون فیفا هم فغانی در صورت غیبت در ایران نمی توانست در جام جهانی قضاوت کند، گفت: فغانی می توانست با هماهنگی کمیته داوران در نیم فصل دوم و یا حتی فصل بعد چند بازی را در لیگ ایران قضاوت کند. بحث خواستن است. وقتی بگویند می خواهیم فغانی باشد، تعامل دوطرفه شکل می گیرد و فغانی مثلا 5 بازی را هم در ایران قضاوت می کند تا بتواند در جام جهانی سوت بزند. زمانی هم بحث نخواستن است که می بینیم بدون تعامل به راحتی اسم یک داور را حذف می کنند. در کشورهای دیگر حتی روسای جمهور برای قضاوت یک داور در جام جهانی رایزنی می کنند، اما ما به راحتی چنین فرصتی را از دست می دهیم.

دیدگاه‌ها