کد خبر : 1721306 | 05 آذر 1399 ساعت 15:17 | 18.4K بازدید | 1 دیدگاه

اخلاق را زیر پا گذاشتید

انتقاد تند به شایعات برکناری کی‌روش از هدایت کلمبیا

پس از شکست پرگل کلمبیا از اکوادور اخبار و شایعات زیادی در مورد اخراج کارلوس کی روش منتشر شد که به نظر هیچکدام واقعیت نداشتند.

انتقاد تند به شایعات برکناری کی‌روش از هدایت کلمبیا

به گزارش "ورزش سه"، دو شکست 3-0 خانگی از اروگوئه و سپس شکست عجیب 6-1 در زمین اکوادور موجی از فشار و انتقادات را سمت کارلوس کی روش سرازیر کرد. کلمبیا با کی روش در دور مقدماتی جام جهانی 2022 قطر شرایط دشواری دارد و علی رغم شروعی خوب، پس از این دو شکست از جمع 5 تیم اول جدول(سهمیه صعود) فاصله گرفته است.

در این دو ناکامی شایعات و اخبار زیادی در مورد برکناری کارلوس کی روش منتشر شد. ابتدا رادیو کاراکول بود که این خبر را منتشر کرد و سپس در رسانه های جمعی پرتغال و سراسر دنیا بازتاب داشت. 

 

 

1546585

 

 

کی روش مربی گران قیمتی است که برکناری اش نیز برای کلمبیا گران تمام خواهد شد. صحبت از غرامت 2 میلیون دلاری در میان بود ولی به نظر می رسد که فدراسیون فوتبال کلمبیا از ابتدا هم برنامه ای برای برکناری مربی کلمبیایی نداشت.

 

درپی شایعات فزاینده برکناری کی روش و سپس مسجل شدن ماندن او حداقل تا ماه مارس و دو بازی با برزیل و پاراگوئه، مفسر و کارشناس رادیو کالی به انتقاد از فضای خبری یکی دوهفته اخیر کلمبیا پرداخت:« یک هفته پر از شایعه و اخبار غلط در مورد آینده تیم ملی کلمبیا و مربی اش کارلوس کی روش را پشت سر گذاشتیم.

 

 

1544670

 

 

16 نوامبر گذشته تیم ملی کلمبیا یک بازی فراموش نشدنی را در دور مقدماتی جام جهانی 2022 به انجام رساند(شکست 6 گله برابر اکوادور) که با وجود تمام مشکلات اجتماعی، بلایای طبیعی، معضلات سیاسی، ناامنی، قاچاق و مشکلات بین موافقات و مخالفان دولت، تمام مردم کلمبیا را بیش از همیشه و به شدت ناامید کرد. فوتبال تنها چیزی است که مردم این کشور را باهم متحد می کند اما کلمبیا برابر حریفی که به خوبی توانست از امتیاز میزبانی خود استفاده کرده و حریفش را به زانو در بیاورد، گلباران شد. در فوتبال اما تا پایان چیزی مشخص نمی شود.

 

 

1452592

 

 

وضعیتی که تیم کلمبیا دارد، شرم آور است و اینکه تیم ملی کشورتان در هشت دقیقه ابتدایی دو گل دریافت کند، برای همه مبهوت کننده بود. واقعیت این است که این درد و تحقیر، سالیان سال با ما خواهد ماند چرا که فوتبال، حکایتی متفاوت است. مهمترین پیروزی ها در ورزش های دیگر مثل تنیس، بوکس، دوچرخه سواری، پرش ارتفاع، پاتیناژ و.... خاطره جمعی طولانی مدتی ندارند ولی یک شکست تحقیرکننده در فوتبال می تواند تا سال ها خاطره جمعی ملت کلمبیا باشد.

 

درپی این افتضاح تیم ملی کلمبیا، تیترها و گمانه زنی های ضد و نقیضی حاصل شد. جالب ترین آنها را نشریه معتبر رکورد پرتغال منتشر کرد که منبع آن یک رادیوی کلمبیایی بود. اینکه فدراسیون قصد اخراج کارلوس کی روش را دارد. اطلاعاتی که به رکورد رسیده بود، از پایه و اساس غلط بود.

 

 

1544881

 

 

خبری که مثل بمب در رسانه های دنیا ترکید و این رسانه ها برای اینکه در انتشار اخبار، نفر اول لقب بگیرند، رقابت شدیدی را برای انتشار اطلاعات غلط شروع کردند. درست بر خلاف اصل روزنامه نگاری که در آکادمی آموزش داده می شود؛ اینکه باید پس از راستی آزمایی و اطمینان از صحیح بودن خبر، گزارشی منطقی و معقول را تحویل خواننده داد اما غم انگیز است که می بینیم حالا بسیاری موفق شده اند شبکه های اجتماعی را به عنوان منابع موثق مطلق به مردم و هواداران آسان گیر بقبولانند. منابعی که فقط باعث سردرگمی و هرج و مرج می شوند.

 

 

1452621

 

 

به همین خاطر باید پرسشگر و محقق بود. باید در قبال خبررسانی احساس مسئولیت داشت تا به شعور خواننده توهین نشود؛ تا رسانه ای که باید کمترین نفوذپذیری را به افراد غیرحرفه ای داشته باشد، دچار فساد نشود. روزنامه نگاری با تکنولوژی پیشرفت کرده اما احترام و همدلی همیشه باید غالب باشد.

در انتها اگر قصد دارید خبر، گزارش یا ستونی را منتشر کنید، ابتدا با منابع اصلی مشورت کنید. به سراغ شان بروید و در جستجوی حقایق باشید و لطفا اطلاعات غلط منتشر نکنید. همانطور که خوزه آلفردو خیمنز می خواند، مهم اول رسیدن نیست بلکه مهم این است که بدانیم چگونه باید برسیم.

 

 

1546584

 

 

همانطور که فدراسیون فوتبال کلمبیا اعلام کرد، کارلوس کی روش به کارش به عنوان سرمربی کلمبیا ادامه خواهد داد و این یعنی رد تمام اخبار و اطلاعاتی که در روزهای گذشته منتشر شد.

 

مارتین نلی لنیس روبیو: رادیو کالی

 

دیدگاه‌ها