کد خبر : 1727531 | 05 دی 1399 ساعت 16:12 | 18.6K بازدید | 0 دیدگاه

فغانی؛ داوری که قضاوت فینال جام جهانی را می خواهد

علیرضا فغانی بهترین داور سال آسیا شد اما او به این عناوین اکتفا نمی کند و سودای قضاوت فینال جام جهانی 2022 را در سر دارد.

فغانی؛ داوری که قضاوت فینال جام جهانی را می خواهد

به گزارش ورزش سه"، علیرضا فغانی در اول فروردین 1357 در جابوز از توابع بردسکن استان خراسان رضوی متولد شد. پدر او یعنی محمد فغانی نیز قبلا در امر داوری فوتبال حضور داشت و علیرضای کوچک راه پدرش را در پیش گرفت.


فغانی در ابتدا خودش فوتبالیست بود و در تیم های نوجوانان بانک ملی حضور داشته است و سابقهه حضور در تیم‌های شهاب خودرو، اتکا و نیروی زمینی را دارد. ولی علاقه او به داوری باعث شد تا بجای اینکه رویای فوتبالیست شدن را در سر داشته باشد، به سمت علاقه اش به داوری برود.


او در سال ۱۳۷۳ به طور جدی وارد حرفه داوری شد و بعد از سپری شدن چند سال و با دریافت تجربه موفق شد در سال ۱۳۸۲ برای نخستین بار یک دیدار از لیگ برتر فوتبال کشورمان را قضاوت کند. او قضاوت را در لیگ دسته دوم آغاز کرد و رفته رفته پله های موفقیت را طی کرد تا پس از داوری در دسته اول، بتواند در لیگ برتر نیز قضاوت کند.


علیرضا فغانی در این سالها قضاوت های مهم و بعضا جنجالی را در فوتبال ایران و تورنمنت های بین المللی داشته است. قضاوت های دربی و بازی های مهم در ایران، توسط این داور باتجربه قضاوت شد.


از جنجالی ترین قضاوت های او می توان به بازی پرسپولیس و سپاهان اشاره کرد و همچنین شهرآورد 85 که با برتری 3 بر 2 استقلال به پایان رسید. شاید بتوان جنجالی ترین دیداری که فغانی آن را قضاوت کرد، به دیدار نفت تهران و تراکتور اشاره کرد که آن بازی، تکلیف قهرمان لیگ برتر را مشخص می کرد و فغانی در آن بازی آندرانیک تیموریان را از زمین مسابقه اخراج کرد.


علیرضا فغانی از سال ۲۰۰۸ وارد فهرست داوران بین ‌المللی شد و برای داوری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ از سوی فیفا انتخاب شد و نخستین داوری خود در جام جهانی را در بازی بین تیم ملی فوتبال آلمان و تیم ملی فوتبال مکزیک در ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ انجام داد و با کسب ۴٫۸۴ امتیاز در صدر جدول داوران جام جهانی قرار گرفت.


فغانی در رقابت های بین المللی نیز بازی های بسیار مهمی را قضاوت کرد. از جمله آنها می توان به دیدار رفتِ فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵، دیدار فینال فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریو، دیدار نیمه ‌نهایی جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ و دیدار رده ‌بندی جام جهانی ۲۰۱۸ را قضاوت کرده ‌است.


فغانی در ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ برای زندگی و تحصیل فرزندانش به استرالیا مهاجرت کرد و رسماً داور لیگ برتر استرالیا شد. او در فصل گذشته دیدارهایی را در لیگ برتر استرالیا قضاوت کرد. دیدار استقلال و فولادخوزستان در لیگ نوزدهم، آخرین باری بود که فغانی یک دیدار را در لیگ برتر ایران قضاوت کرد.


فغانی که به دلیل مهاجرت با استرالیا با نامهری هایی نیز مواجه شد، چند وقت پیش در صدر اخبار فوتبال ایران قرار گرفت. کمیته داوران فدراسیون فوتبال نام او را در میان داوران الیت برای حضور در جام جهانی قرار نداد اما پس از بروز جنجالهای فراوان، مسئولین عالی رتبه فدراسیون به این موضوع ورود کردند و نام فغانی وارد این لیست شد.


اما چند روز پیش فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال پس از انتخاب تیم منتخب سال 2020 آسیا، بهترین داور را هم انتخاب کرد. علیرضا فغانی از نگاه فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان بهترین داور سال 2020 آسیا انتخاب شد.


حالا علیرضا فغانی به عنوان بهترین داور سال آسیا، امید زیادی دارد تا بتواند به رویای قضاوت فینال جام جهانی برسد. اتفاقی که در دوره گذشته این رقابت ها تا آستانه رخ دادن پیش رفت، اما در نهای قضاوت بازی رده بندی جام جهانی 2018 به این داور پرافتخار ایرانی داده شد.


باید منتظر ماند و دید در رقابت های آینده جام جهانی 2022 در قطر، آیا رویای علیرضا فغانی و جامعه فوتبال ایران تحقق پیدا می کند و این افتخار بزرگ نصیب او خواهد شد یا زندگی سرنوشتی دیگری را برای این داور ارزنده ایرانی مقدر کرده است.

 

طرح :سبحان ضرغامی

دیدگاه‌ها