کد خبر : 1732263 | 30 دی 1399 ساعت 00:11 | 16.2K بازدید | 2 دیدگاه

وزیر ورزش و ریختن آب پاکی روی دست کاندیداها

ورود بازنشسته‌ها به انتخابات فوتبال ممنوع!

وزیر ورزش و جوانان با اعلام اینکه بازنشسته ها حق حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارند، هشدار جالبی به برخی نامزدهای احراز پست داد.

ورود بازنشسته‌ها به انتخابات فوتبال ممنوع!

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که از قبل مشخص شده انتخابات فدراسیون فوتبال روز 10 اسفندماه سال جاری برگزار می شود و این فدراسیون پرمخاطب رییس جدید و هیات رییسه اش را می شناسد اما هرروز حواشی جالبی در این خصوص به وجود می آید.


نام نویسی از کاندیداهای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال هفته گذشته به پایان رسید و در پست های مختلف افراد ثبت نام هایشان را انجام دادند. برای پست ریاست فوتبال نیز 5 کاندیدای نام آشنا یعنی حیدر بهاروند، شهاب الدین عزیزی خادم، مصطفی آجورلو، کیومرث هاشمی و علی کریمی ثبت نام کردند و حالا باید دید کدامیک از این افراد مجوز حضور در انتخابات را به دست می آورند.


یکی از مسائلی که درباره کاندیداها وجود دارد، مساله تایید صلاحیت آنها است. از مدت ها قبل فدراسیون جهانی فوتبال تاکید داشته که دولت و سایر نهادهای دولتی هیچ دخل و تصرفی بر انتخابات نداشته باشند و این انتخابات در فضایی کاملا آزاد برگزار شود. از این رو اساسنامه فدراسیون ماه ها بلاتکلیف بود و بعد از حذف همه بندهایی که به نوعی دست غیرفوتبالی ها را برای اعمال نظر بر این رشته باز گذاشته بود، مورد تایید فیفا قرار گرفت.


حالا اما با وجود اینکه طبق اساسنامه وزارت ورزش و دولت نمی تواند دخل و تصرفی بر ریاست فدراسیون فوتبال داشته باشد اما مسائلی پیش آمده که این موضوع را زیر سوال می برد. یکی از موضوعات مطرح شده دراین باره به بحث حضور بازنشسته ها برمی گردد.


طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی افراد بازنشسته حق حضور در پست های مدیریتی کشور را ندارند و طبق این قانون روسای فدراسیون فوتبال هم شامل خواهد شد. همین حالا اما برخی نامزدهای فدراسیون فوتبال با وجود بازنشستگی ثبت نام کردند و قصد دارند در انتخابات شرکت کنند. این افراد مدعی اند که طبق اعلام فیفا، فدراسیون فوتبال نباید شامل قانون بازنشستگی بشود اما ظاهرا وزارت ورزش زیر بار این موضوع ندارد و مسعود سلطانی فر به صورت شفاف موضع خود را در این باره اعلام کرده است.


سلطانی فر در بخشی از گفت و گوی مفصلی که با خبرگزاری ایسنا داشته، گفته است: « فدراسیون فوتبال، همانند سایر فدراسیون ها به عنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی دارای استقلال، ملزم به رعایت قوانین و مقررات داخلی کشور است و طبیعتا در رابطه با مسئولیت هایی که در هیات رییسه به عنوان شغل تلقی می شود، حتما باید قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اجرا شود و این دسته افراد نمی توانند در حضور داشته باشند.»


یکی از افرادی که بحث هایی درباره بازنشستگی اش وجود دارد، حیدر بهاروند، سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال است. او که نامزد ریاست هم شده است، اعتقاد دارد بازگشت به کار گرفته و بازنشسته محسوب نمی شود اما باید دید نظر وزارت ورزش درباره او چیست. حالا در چنین شرایطی بحث تایید صلاحیت ها داغ خواهد شد. وزارت ورزش باید صلاحیت افراد را برای حضور در انتخابات تایید کند و با توجه به صحبت سلطانی فر احتمالا شاهد حذف نام برخی افراد سرشناس وبازنشسته از حضور در انتخابات خواهیم بود.


سلطانی فر در گفت و گوی خود همچنین اعلام کرده که از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند و کاملا بی طرف است: «وزارت ورزش و جوانان در این انتخابات کاملا بی طرف است و هر کاندیدایی در هر کجایی اعلام کند که از طرف وزارت ورزش حمایت می شود، شدیدا این مسئله را تکذیب می کنم. وزارت ورزش در مورد هیچ کاندیدایی نظر خاصی ندارد و به دنبال برگزار شدن یک انتخابات  کاملا آزاد و رقابتی است.»


باید منتظر ماند و دید طی روزها و هفته های آینده چه اتفاقات جدیدی پیرامون چالش های انتخابات فدراسیون فوتبال و از همه مهم تر بحث بازنشسته ها رخ خواهد داد.

دیدگاه‌ها