کد خبر : 1733006 | 04 بهمن 1399 ساعت 10:41 | 20.9K بازدید | 1 دیدگاه

آماده ترین استقلال مقابل سایپا

معادلات فکری بازی به بازی حل می‌شود

استقلال پس از کسب هر سه امتیاز دیدار مقابل تراکتور در حالی فردا مقابل سایپا به میدان خواهد رفت که به نظر می‌رسد فکری تا حد زیادی به ترکیب ایده آلش از هرزمانی نزدیک‌تر شده است.

معادلات فکری بازی به بازی حل می‌شود 

 

به گزارش "ورزش سه"، خوشحالی بعد از گل محمود فکری در دیدار مقابل تراکتور صحنه‌ای بود که تقریباً بعد از روز خداحافظی‌اش از فوتبال هرگز ندیده بودیم، اما گل مهدی قایدی ستاره بی‌چون‌وچرای تیم استقلال آن‌قدر مهم بود که سرمربی استقلال را تا این درجه به وجد بیاورد.

 


چرا فکری تا این حد خوشحال شد
این در شرایطی بود فکری پس از تساوی در دربی فشار زیادی را از سوی برخی از هواداران و حتی هم‌بازی‌های سابقش متحمل شده بود، اما سعی کرد حرفی نزند و تمام تمرکزش را به دیدار سختی که پیش رو داشت معطوف کند، چراکه می‌دانست عدم نتیجه‌گیری در مقابل تراکتور ممکن است برای او و استقلال گران تمام شود.


خوب که دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که گل مهدی قایدی از جهات زیادی نسبت به 14 گل قبلی به ثمر رسیده استقلال در این فصل ارزش‌های مضاعفی برای این سرمربی داشت.


اول اینکه خیال او هواداران را از شکست تراکتور تا حد زیادی راحت می‌کرد، چون تا آن لحظه از بازی، تراکتور تیمی نشان نداده بود که بتواند به استقلال دو گل بزند، هرچند در ادامه شجاعی با اضافه کردن حاج صفی و دژاگه توانایی بالای تیمش را در دقایقی به رخ آبی پوشان کشید.


در وهله دوم این برد باعث می‌شد استقلال صدر جدول را از طلایی پوشان آبادانی پس بگیرد و این درست همان چیزی است که پسران آبی این روزها به آن احتیاج مبرمی دارند، که همان افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت روحیه تیمی است که درواقع هیچ‌چیزی جز صدرنشینی لیگ در این برهه نمی‌تواند به تیم این روحیه را تزریق کند. (البته به‌پای پرداخت بخشی از مبالغ قرارداد نمی‌رسد)


سوم اینکه این گل توسط مهدی قایدی و با پاس دقیق و بی‌نظیر ارسلان مطهری حاصل شد که با توجه به گل نیمه اول شیخ دیاباته هر سه مهاجم استقلال را در این پیروزی شیرین سهیم می‌کرد. فراموش نکنیم که طی هفته گذشته انتقادات فراوانی پس از پایان دربی به تصمیم محمود فکری مبنی بر حضور هم‌زمان هر سه مهاجم در ترکیب نیمه دوم استقلال شده بود و درعین‌حال بسیاری از کارشناسان معتقد بودند فکری هیچ دلیلی برای این کار ندارد. آن‌ها معتقدند فکری با این تصمیم عملاً ارسلان مطهری را از بازی خارج می‌کند و مطلوب است از ظرفیت گلزنی ارسلان در نیمه دوم استفاده شود. اما حالا فکری لااقل در این بازی ثابت کرد که قادر است از پتانسیل بالای هر سه مهاجم آماده این روزهایش در ترکیب ثابت تیمش استفاده کند و با اتکا به آن بتواند مهم‌ترین برد خود را تا به اینجا رقم بزند.

 

1560885


داریوش حلقه مفقوده فکری، اگر مصدومیتش را فراموش کند
فکری حالا آرام‌آرام به شرایط تیمش مسلط می‌شود و مهم‌تر از همه هرچند کمی دیر، اما مشخص است که فاصله‌ای چندانی با یافتن ترکیب دلخواه و آرمانی‌اش ندارد.


بازی خوب داریوش شجاعیان در تبریز باعث شد فکری، تا حد زیادی بزرگ‌ترین تکه پازلش را پیدا کند، البته به شرطی که داریوش ترس از مصدومیت چندباره‌اش را کاملاً فراموش کند، همان کاری که در دیدار مقابل تراکتور انجام داد و نتیجه‌اش را هم گرفت. عملکرد او در به ثمر رسیدن گل سوم استقلال در مصاف با تراکتور دقیقاً تلفیقی بود ازآنچه فکری از یک بازیکن شماره 10 می‌خواست. اگر یک‌بار دیگر صحنه گل سوم استقلال را کمی عقب‌تر از پاس گل زیبای قایدی مرور کنیم، می‌بینیم شجاعیان بدون هیچ واهمه‌ای در سه نوبت به فاصله کمتر از چند ثانیه اجازه نمی‌دهد تا بازیکنان قلدر تراکتور در رأس آن اکبر ایمانی توپ را از کنترل او خارج کنند و پس از برتری از این کارزار، بلافاصله با یک دید عالی قایدی را به سمت دروازه تراکتور راه انداخت و به‌نوعی می‌توان گفت بیشترین تأثیر را در به ثمر رسیدن این گل باارزش داشت و از حالا می‌توان گفت او قطعاً یکی از مهره‌های ثابت استقلال در دیدار روز شنبه مقابل سایپا است البته با شکل ظاهری جدیدش که به خودش شباهت بیشتری دارد.

 

1547126

 

 

بازگشت سیاوش یزدانی بعد از 11 بازی
از دیگر نکات مثبت دیدار مقابل تراکتور می‌توان به بازگشت مدافع همیشه مصدوم استقلال یعنی سیاوش یزدانی اشاره کرد. مدافع بااستعدادی که با کلی امید و آرزو به جمع آبی پوشان اضافه شد اما در این مدت سیاوش را بیشتر در کلینیک‌های پزشکی و سکوهای ورزشگاه دیدیم تا تمرین استقلال. او در این فصل در حالی بازهم مصدوم شد که بازی‌های پیش فصل حاکی از حضور یک سیاوش یزدانی آماده را در ترکیب این فصل استقلال را نوید می‌داد، اما درعین‌حال ناباوری سیاوش بعد از یک نمایش خوب در اولین دیدارِ استقلال در این فصل بازهم مصدوم شد تا اینکه به دیدار مقابل تراکتور رسید. فکری سعی کرد با میدان دادن حتی به قیمت دریافت گل، علاوه بر اینکه میزان اعتمادش را به او ثابت کند، دقایقی او را در شرایط مسابقه قرار هم دهد تا بتواند احیاناً در ترکیب مقابل سایپا این مدافع ملی‌پوش را به میدان بفرستد.

 

1516695

 

اشکالاتی که فکری باید چاره ای برای حل آن بیندیشد
اتفاقات خوب ذکرشده در روز تثبیت صدرنشینی پسران آبی، به‌اصطلاح همان نیمه‌پر لیوانی است که این روزها موفقیت استقلال در گروی چنین دید و نگرشی قرار دارد، اما عدم اشاره به نقاط ضعف نیز لطف چندانی ندارد.


اگر به آمار این دیدار (تراکتور و استقلال) مراجعه کنیم می‌بینیم که استقلال در این دیدار در برابر 548 پاس تراکتور با درصد موفقیت 86، تنها 321 پاس با درصد موفقیت 74 درصد را از خود به‌جای گذاشته است. یعنی به عبارتی 227 پاس از حریف خود کمتر داده است آن‌هم با 12 درصد میزان اشتباه بیشتر که این مسئله در جای خودش قابل‌بررسی است و مطمئناً از دید آنالیزورهای استقلال دور نخواهد ماند.


 همچنین با مرور دوباره بازی استقلال می‌توان گفت در طول 90 و اندی دقیقه، تعداد پاس‌های متوالی صحیح این تیم به‌عنوان صدرنشین فعلی لیگ، هیچ‌گاه حتی به عدد 4 تجاوز نمی‌کند و این مسئله از حالا می‌تواند زنگ خطر را برای فکری و دستیارانش به صدا درآورد. درواقع تعداد 327 پاس در طی 90 دقیقه بازی آن‌هم در زمین هموار ورزشگاه یادگار امام با هیچ متر و معیاری نمی‌تواند قابل‌قبول باشد. ضمن اینکه استقلال به‌عنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی برای اینکه انتظار هوادارانش را مبنی بر یک فوتبال چشم‌نواز ارائه دهد، فارغ از پرداختن به بحث کمیت ارسال پاس، باید بتواند تعداد توالی پاس‌های سالمش را در بعضی از دقایق به عدد 6 یا 7 آن‌هم در نیمه زمین حریف برساند و الا حالا حالاها باید انگ نمایش ضعیف را به جان خود بخرد.

 

1563693


یکی دیگر از اشکلات عمده استقلال برمی‌گردد به نحوه استقرار تیمی و نبود شرح وظایف فردی خصوصاً، در اوقاتی از بازی که توپ را در اختیار ندارند. به‌نوعی یک سردرگمی را می‌توان در تیم مشاهده کرد که البته این را هم باید گفت این نقیصه به نسبت به بازی‌های گذشته خصوصاً در دیدار مقابل پرسپولیس تا حدی کمتر شده، اما همچنان وجود دارد که باید تا دیدار مقابل سایپا صبر کنیم و ببینیم که فکری تا چه حدی برای برطرف کردن این نقیصه وقت گذاشته است.

 

سایپا؛ تیمی که می تواند از هر حریفش امتیاز بگیرد
با این توضیحات به استقبال یکی از حساس‌ترین بازی‌های استقلال در لیگ بیستم و رویاروی مقابل سایپا می‌رویم. جایی که استقلال برای تحقق بخشیدن به اهداف شیرینش که بیش از هر زمان به آن نزدیک شده، چاره‌ای جز پیروزی مقابل تیم جوان و باانگیزه سایپا ندارد، هرچند این امر به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.همانطور که که فکری نیز گفت سایپا این هنر را دارد که بتواند از هرتیمی که در برابرش به میدان می رود امتیاز بگیرد و این می تواند برای استقلال خطرناک باشد. سایپا در لیگ بیستم علی‌رغم اینکه بازیکن شاخصی را به جمع بازیکنانش اضافه نکرده، اما به‌واقع این تیم در مقایسه با فصل گذشته فوتبال به‌مراتب بهتر و با برنامه‌تری را به نمایش می‌گذارد، مخصوصاً با اضافه شدن محسن مسلمان که درنهایت بدشانسی ابراهیم صادقی او را لااقل تا پایان نیم‌فصل از دست داد. اما پیروزی مقابل ذوب‌آهن بازهم ثابت کرد که سایپا با اتکا به رویکرد ذهنی مناسبش در این فصل و استفاده از توان بالقوه جوانانش حریف آسانی برای استقلال نخواهد بود و این بازی کلاسیک می‌تواند یکی دیگر از آن دسته، استقلال و سایپاهایی باشد که تعدادی از آن‌ها هنوز در تاریخ لیگ برتر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که امیدواریم این دیدار نیز یکی از همان بازی‌ها باشد.

 

نویسنده: کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها