کد خبر : 1735144 | 14 بهمن 1399 ساعت 10:04 | 35.8K بازدید | 1 دیدگاه

ناکامورا: اعصاب علیرضا را بهم ریختند، اقدام برگزارکنندگان مضحک بود! 

انتقادات تند شطرنج باز آمریکایی در حمایت از فیروزجا

پس از اتفاقات عجیب دورپایانی رقابت های تاتااستیل که واکنش های زیادی در رسانه های شطرنجی به دنبال داشت، ناکامورا چنانچه در توئیتر خود قول داده بود، به طور مفصل درباره این مساله صحبت کرد و پاسخ برخی سوالات را نیز داد.

انتقادات تند شطرنج باز آمریکایی در حمایت از فیروزجا 

به گزارش "ورزش سه " و به نقل از جی پلاس، شطرنج باز مطرح آمریکایی  ناکامورا در این باره گفت: علیرضا در حال برگزاری یک بازی بسیار حساس است. برخی می گویند که او در هر صورت به دیدار تای بریک نمی رفت اما این همه ماجرا نیست. علیرضا اگر می برد، جایزه بیشتری دریافت می کرد، به ریتینگش اضافه می شد و در نهایت صدرنشین مشترک رقابت ها بود. او با پیروزی به جمع 10، 11 بازیکن برتر راه پیدا می کرد.


نفر اول بلیتس جهان اضافه کرد: او شش ساعت مشغول بازی بود و به شدت برای برد تلاش می کرد. داوران نه تنها به او اعلام کردند که شانسی برای بازی پلی آف ندارد که کار خوبی نبود، بلکه از او خواستند میزش را عوض کند. این در حالی بود که وقت علیرضا در حال سپری شدن بود و  این مساله کاملا او را بهم ریخت.


ناکامورا که یکی از چهره های شاخص و نخبه شطرنج جهان است، گفت: من به علیرضا صد درصد حق می دهم که این اندازه عصبانی شود. شما به حریف او نگاه کنید که زمانی که داوران می گویند باید میز را عوض کنید چهره اش چه شکلی می شود. حتی حریف علیرضا هم  متعجب شده از بس که این حرکت مسخره و مضحک است! داوران حتی حواس شان به ساعت علیرضا نیست که ساعتش را متوقف کنند تا زمانش کم نشود و سپس با او صحبت کنند. این اشتباه فاحش داوران است. در تمام کتاب های داوری آمده است که در این گونه موارد داور باید ساعت را متوقف کند.

 

1568222


وی استدلال داوران برای برگزاری پل آف در وسط سالن را نیز احمقانه دانست و گفت: این اتفاق وقتی رخ می دهد که سالن پر از تماشاگر باشد. در چنین شرایطی بازی حساس را در وسط سالن برگزار می کنند که همه بتوانند آن را خوب تماشا کنند وقتی تماشاگری در سالن نیست چه فرقی دارد که بازی پلی آف کجا برگزار شود؟


ناکامورا در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر این که آیا علیرضا نباید بر وضعیت روانی اش مسلط می شد، گفت: نه اصلا این گونه نیست. اول این که او فقط 17 سال دارد، اما حتی بدون در نظر گرفتن سن، بازی در آن شرایط حساس و پس از شش ساعت تلاش سخت است و او حق داشت عصبانی شود. این رفتار از سوی برگزار کنندگان اصلا پذیرفتنی نیست و من معتقدم صددرصد کار آنها اشتباه بود. این اقدام باعث شد امتیاز فیروزجا، ریتینگ او و رتبه نهایی او کاهش پیدا کند. 


ناکامورا در پاسخ به این که آیا فیروزجا در جمع 10 بازیکن برتر جهان خواهد بود، گفت: بله قطعا خواهد بود. نمی دانم در چه زمانی این اتفاق برای او رخ می دهد اما مطمئنا به زودی او جزو 10 بازیکن برتر دنیا خواهد بود.


وی در پایان گفت: آنها مرتکب اشتباه شدند و اشتباه شان هم بسیار بزرگ بود. به نظر من این اتفاق برای شطرنج خوب نیست و هرگز نباید تکرار شود! حرف پایانی ام این است که برگزارکنندگان اشتباه کرده اند و باید آن را به شکلی جبران کنند.

دیدگاه‌ها