کد خبر : 1735355 | 15 بهمن 1399 ساعت 13:11 | 23K بازدید | 0 دیدگاه

هواداران به افزایش درآمد باشگاه کمک کنند

یحیی زاده: کمک های‌وب به پرسپولیس را تکذیب می‌کنم

مشاور اقتصادی باشگاه استقلال درخصوص مسائل مالی و منابع درآمدی این باشگاه از طریق کارگزار، صحبت هایی را مطرح کرد

یحیی زاده: کمک های‌وب به پرسپولیس را تکذیب می‌کنم

به گزارش "ورزش سه"، سهیل یحیی زاده مشاور اقتصادی استقلال مدت تقریبا طولانی است که به عنوان معاون اقتصادی باشگاه استقلال انتخاب شده است. وی در مورد علت اینکه خیلی در رسانه ها حضور ندارد به خبرنگار ورزش سه گفت: من فعلا در قالب مشاور اقتصادی در خدمت باشگاه استقلال هستم. از روزی که افتخار همکاری با استقلال را پیدا کردم، مشکلات زیاد بود. به حدی درگیری و مسائل مالی باشگاه فراوان بود، که فرصت نشد در خدمت رسانه ها باشیم.


مشاور اقتصادی باشگاه استقلال درباره وضعیت کلی مالی این تیم گفت: بحثی که در فوتبال ماست، عدم شفافیت بودجه بندی سالیانه یا فصلی باشگاه هاست. بالاخره هر مجمع تجاری و بنگاه اقتصادی باید حتما یک بودجه بندی مشخصی برای خودش داشته باشد. متاسفانه به دلیل بحث هایی که در این چند سال در حوزه های ورزشی داشته ایم، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ردیف بودجه دولتی ندارند و باید به صورت مستقل یک محل درآمد پایداری را برای خودشان ایجاد کنند. ولی به دلیل اینکه در محل درآمد ها هیچ وقت فضای مشخصی نداشته، محل هزینه کردها همیشه براساس تورم موجود، در حال افزایش بوده و این موارد با همدیگر همخوانی پیدا نکرده است و همیشه باشگاه ها در بحث هزینه های عملیاتی دچار مشکل بوده اند.


وی گفت: زمانیکه من در باشگاه استقلال حضور پیدا کردم، این مباحث از قبل بود. قراردادهایی منعقد شده بود و هزینه هایی از نظر بودجه سالیانه به باشگاه تحمیل شده بود که عدد آن نسبت به سنوات گذشته، رشد بالای 60 تا 70 درصدی داشت. درآمدها نیز ثابت بود و عملا شرایط مشخصی در حوزه درآمدی وجود نداشت. شفاف سازی مالی که در استقلال اتفاق افتاد و کارگزار باشگاه براساس یک کف درآمدی که باید تضمین کند، انتخاب شد. این کف تضمین درآمد براساس بخشی از هزینه های باشگاه محاسبه شده بود که در نهایت مجموعه گروه های وب در این مزایده برنده شد و کف تضمینی که در این پروژه تعیین کرده بود، مبلغ 80 میلیارد تومان می شد که این رقم، کف تعهد درآمدی مجموعه گروه های وب است که هر چقدر بیشتر تحقق پیدا کند، می تواند براساس یک عدد درصدی، مبلغ بیشتری را به باشگاه کمک کند.
یحیی زاده گفت: امیدوار هستیم که با کمکی که مجموعه مدیریت باشگاه استقلال و هیئت مدیره آن دارد، بتوانند به کارگزار در بحث شناسایی درآمدها کمک کنند تا علاوه بر اینکه بتوانند در بحث کسب درآمد مبلغ 80 میلیارد تومان را محقق کنند، این عدد را بالاتر برده و تعهدات مالی که باشگاه به آن تحمیل شده، آنها را نیز پاس کند و شرایط باشگاه مهیا شود. ولی واقعیت این است اگر این قضیه بخواهد به صورت بنیادی حل شود، باید محل هزینه های عملیاتی باشگاه نسبت به درآمدی که باید باشگاه ایجاد کند، با همدیگر همخوانی داشته باشد که ان شالله در سالهای آینده این قضیه حفظ شود و مسئله ای که اکنون با آن درگیر هستیم، تکرار نشود.


وی در مورد صحبت های بازیکنان درخصوص مشکلات مالی، گفت: بازیکنان نسبت به سنوات گذشته مطالباتی دارند و در این زمینه حق با آنهاست که در نهایت باید تعهدات باشگاه پرداخت شود حتی اگر این تعهدات توسط مدیران قبلی ایجاد شده باشد. نسبت به سال گذشته، درصد پرداختی به بازیکنان کمتر شده که علت آن، افزایش چشمگیر مبلغ قرارداد بازیکنان است که به صورت میانگین این رقم برای خیلی از بازیکنان، افزایش قرارداد تا میزان 50 درصد و یا بیشتر بوده است. این عامل باعث شده است که مبلغ پرداختی نسبت به سنوات گذشته افت کند. علاوه بر این، بخش اعظم پیش پرداخت 35 میلیاردی کارگزار که در زمان امضای قرارداد به باشگاه پرداخت کرده بود، جهت تسویه حساب با مربیان و بازیکنان سابق از جمله وینفرد شفر هزینه شد تا پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه باز شود.


او ادامه داد: ولی بازیکنان نیز در این زمینه حق دارند ولی باز هم تأکید میکنم زمانی می شود این مشکل کاملا حل شود که باشگاه هزینه های ایجاد شده اش نسبت به منبع درآمد هایش همخوانی داشته باشد. متأسفانه مدیران قبلی فقط هزینه ایجاد می کردند و دید مستقیمی نسبت به محل درآمدی و بخش اقتصادی نداشتند در صورتیکه باید ابتدا درآمدها شناسایی شوند که قابل محقق شدن باشند. مجموعه استقلال تمام تلاشش را می کند تا تعهدات تحمیل شده به واسطه مدیران قبلی را انجام دهد. کارگزار تاکنون بیشتر از تعهداتی که در قراردادش از نظر ریالی داشته، انجام داده است و کمال همکاری را با ما در این بخش انجام می دهد.


یحیی زاده در مورد اینکه گفته می شود کارگزار استقلال مبالغی را به باشگاه پرسپولیس قرض داده است، گفت: این مسئله اصلا صحت ندارد و این مسئله تأیید نمی شود.
 

 

1568677

 

با توجه به انصراف کارگزارها از همکاری با استقلال و پرسپولیس طی سالیان اخیر، آیا همکاری های وب و استقلالی طولانی خواهد شد؟ یحیی زاده در پاسخ به این سوال گفت: مجموعه کارگزاری زمانیکه وارد باشگاه ها می شود، درآمد پایداری را تضمین می کند که باید کارگزار به همان اندازه درآمد ایجاد کند. سود این مسئله برای باشگاه در این است که این شرکت در بورس نیز حضور دارد و کف تضمین درآمدی برای باشگاه تعیین می کند. نگاه در حوزه ورزش باید نگاه سرمایه گذاری باشد که در سالهای اول و دوم شاید بازگشت سرمایه خاصی ایجاد نشود ولی بیشترین حوزه درآمدی در ورزش ایران، درآمدزایی از حوزه کسب و کارهای نوین و فناوری اطلاعات است.


وی گفت: این مسائل نیازمند زمان است. خدا را شکر های وب با این دید وارد بازار شده تا بلند مدت به قضیه نگاه کند. قرارداد آنها 3 ساله است و مجموعه های وب به قرارداد 5 ساله علاقه مند بود. چون بحث سرمایه گذاری، ایجاد زیرساخت های لازم و بحث فرهنگ سازی و مارکتینگ در این قضیه وجود دارد تا هوادار را برای درآمدزایی، وارد بحث کنند. این اتفاق، به برنامه ریزی بلند مدت نیاز است که متأسفانه در کارگزارهای قبلی این اتفاق رخ نداده و نگاه ها به درآمدزایی، نگاه سنتی بوده است. یک سری درآمدهای ثابتی در خدمات ارزش افزوده که کارگزارها به واسطه آنها وارد بحث خدماتی نظیر خدمات پیامکی می شده اند که برای کارگزارهای قبلی متصور شده بود. خوشبختانه حضور های وب با این شرط بود که چنین درآمدهایی وجود ندارد و های وب نیز برای کسب درآمدهای پایدار به سمت فناوری های جدید رفت.
یحیی زاده در پایان گفت: خواهش من از هواداران استقلال این است در فضاها و بسترهایی که کارگزار مجموعه که یکی از بزرگترین اپراتورهای کشور است، ایجاد می شود همکاری و مشارکت را داشته باشند. چرا که مشارکت هر کاربر در فضاها و پلتفرم های مربوط به باشگاه که توسط کارگزار ساخته شده، منجر به ایجاد درآمدهای پایدار برای باشگاه می شود تا استقلال در آینده دیگر نیازی به تأمین مالی از منابع متفرقه نداشته باشد.

دیدگاه‌ها