کد خبر : 1738813 | 02 اسفند 1399 ساعت 12:35 | 37.9K بازدید | 0 دیدگاه

روایتگری راستگو از تاریخ ورزش خواهیم بود

توضیح جواد خیابانی درباره ادعای مربوط به مرگ تختی

جواد خیابانی گزارشگر فوتبال این روزها سرگرم تدوین مجموعه ای بلند درباره تاریخ ورزش ایران است.

توضیح جواد خیابانی درباره ادعای مربوط به مرگ تختی

 

به گزارش "ورزش سه"، پس از انتشار بخشی از صحبت های جواد خیابانی در برنامه کتاب باز که به فوت مرحوم تختی اختصاص داشت، خیابانی در گفتگوی تازه ای با ورزش سه، شفاف سازی کرد.

 

او درباره این ادعای خود توضیح داد: «ما ملت عجله و قضاوتیم. وقتی هنوز برنامه پخش نشده و فیلمی دیده نشده، چرا تصور می‌شود که من متوهم شده ام؟ توهم من به این نیست که از خودم سند جور کرده باشم. مصاحبه صریح بانو توکلی، اظهارنظر بسیاری از محققین و پژوهشگران، فیلم های ضبط شده از برادران محترم بانو توکلی، مدارک موجود در اسناد طبقه بندی شده ساواک، گفتگو با برخی از سیاسیون در آن زمان، رویدادهایی تلخ در سه ماه پایانی زندگی زندگی تختی، رد بسیاری از تهمت هایی که به او زده اند، فیلم های واضح و دقیق از هتل آتلانتیک و گفتگو با مدیر محترم هتل که بسیار به ما کمک کرده اند، گفتگو با هنرمند خوب ما آقای بهروز افخمی و تحقیقات گسترده‌ای که داشته اند و حتی اصل فیلمنامه مرحوم حاتمی، می‌تواند دلایلی بر خط بطلان بر ایده خودکشی باشد اما همین خط بطلان هم باید با مدارک و شواهد رسم شود.»

 

خیابانی در مورد شواهدش گفت: «من فقط اظهار می‌کنم که امیدوارم مدارک جدیدی از بازجوهای آن زمان در لابه لای پرونده های ساواک و دادگستری و شهربانی و پزشک قانونی یافت شود که این واژه ابهام در مرگ تختی را پاک کند . هر چند در فیلم ما راجع به تختی که حدود ۲۰۰ دقیقه است فقط ده دقیقه از این نکات طرح میشود و مابقی فیلم به زندگی او می پردازد زیرا اعتقاد دارم زندگی تختی بیش از مرگش برای ما مهم است و باید روش زندگی این قهرمان را ملاک بگیریم چون هر کسی جوری از دنیا میرود و او هم رفته اما هر کسی نمی تواند مثل او زندگی کند چون واقعا تک و ستاره بوده در آسمان خیالات ورزش ایران.»

 

1574533

 

او همچنین درباره برنامه اش برای تاریخ ورزش اظهار داشت: «پرویز خسروانی و علی عبده هر دو به فوتبال این سرزمین بسیار کمک کرده اند .


حسین صدقیانی ، عباس اکرامی ، اکبر محب و فریدون صادقی را هم بگذارید کنار این دو از دنیا رفته و بدانید که شش ضلعی تلاش و قدرتی بوده اند در ساختن فوتبال در سرزمین ما.»

 

وی با اشاره به این نفرات گفت: «هر شش نفر اشتباهاتی داشته اند . مثل خود ما که پر از اشتباهیم اما این شش ضلعی علیرغم اشتباهاتشان در بسیاری از روزها و هفته ها و سالها با جدیت و عشق به ساختن فوتبال می اندیشیده اند . فوتبال ما مدیون این شش ضلعی منتظم است. اضلاعی که با نفراتی چون مهدی ورزنده ، ابوالفضل صدری ، مسعود برومند ، پرویز دهداری ، حمید شیرزادگان ، بیوک جدیکار ، حسن حبیبی ، همایون بهزادی و ده ها چهره نامدار دیگر از تهران و تبریز و خوزستان و اصفهان و مشهد و انزلی و شیراز تبدیل به هزار تویی میشود که راه های مختلفی برای رسیدن به پیشرفت دارد.»

 

1574534

 


خیابانی همچنین درباره اختصاص دادن برنامه ای به پرویز خسروانی و علی عبده بنیانگذار باشگاه تاج و پرسپولیس و همچنین تاثیر احتمالی نظر هواداران این دو تیم درباره برنامه اش چنین گفت: «علاوه بر نام تختی که در تاریخ ورزش ما بی بدیل است ما در سریال تاریخ مستند ورزش ایران که جمعا حدود ۶۰ ساعت خواهد بود علیرغم همه اتفاقات تلخ در بسیاری از رویدادها به هیچ احدی اهانت نکرده ایم . قضاوت هم نکرده ایم . ما فقط خواسته ایم روایتگری راستگو از تاریخ ورزش باشیم . هیچ سانسوری نداریم . هیچ توهینی به هیچ کسی نداریم . تاریخ را آنگونه که مدارک نشان میدهد روایت میکنیم اما به همه مردم التماس میکنم اگر از خانواده قدیمی ورزش ایران هستند و یا شناختی از بازماندگان قدیمی های ورزش ایران دارند بخاطر کشورشان و سرزمینشان به ما کمک کنند تا نگذاریم تاریخ این سرزمین در زیر خاک ها مدفون بشود.»

دیدگاه‌ها