کد خبر : 1740280 | 09 اسفند 1399 ساعت 19:24 | 61.3K بازدید | 5 دیدگاه

تب و تاب انتخابات به بالاترین درجه رسید؛

شب آرام هتل المپیک در پشت پرده آرام نیست

ساعاتی بیشتر تا روز مهم و سرنوشت ساز فوتبال ایران باقی نمانده و همچنان تلاش های گروه‌های حامی هر 4 کاندید از طرق مختلف برای گرفتن رای اعضای مجمع که 87 نفر هستند، ادامه دارد.

شب آرام هتل المپیک در پشت پرده آرام نیست

به گزارش "ورزش سه" هشتم دی ماه 1398 بود که با استعفای مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال موافقت شد و از آن روز حیدر بهاروند که خودش یکی از چهره های خبرساز انتخابات فدراسیون فوتبال به شمار می رود، فدراسیون را حالا بیش از یکسال است که با عنوان سرپرستی اداره کرده است. این سرپرستی ، ظهر فردا به پایان می‌رسد و از میان مصطفی آجورلو، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، علی کریمی و کیومرث هاشمی یک نفر به ریاست فدراسیون فوتبال خواهد رسید.

 

 

مدیرعاملان و روسای فوتبال مستقر شدند


رای مدیرعامل های باشگاه های لیگ برتری، لیگ یکی و چند باشگاه دسته دوم فوتبال ایران، در سرنوشت فدراسیون طی 4 سال آینده بسیار تاثیرگذار هستند. آنها حالا به تهران رسیده اند و در هتل المپیک مستقر شده اند تا فردا خودشان به محل برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال که در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، برسانند. امشب اما شبی سرنوشت ساز خواهد بود و قطعا نمایندگانی از گروه های حامی چهار نامزد در هتل حضور خواهند داشت تا آخرین تلاش های خود را برای تغییر رای این اعضای کلیدی مجمع انجام دهند.

 


گمانه زنی ها و لابی ها در اوج


با رد صلاحیت حیدر بهاروند رئیس فعلی سازمان لیگ، یکی از رقبای جدی 4 نامزد فعلی ( که روابط بسیاری خوبی با هیئت های فوتبال دارد، از میدان بیرون رفت ولی همچنان تب رقابت بالاست و به استثنای علی کریمی تلاش های سه نامزد برای رسیدن به صندلی ریاست، به بالاترین حد و درجه خود رسیده است. به طبع گمانه زنی در مورد رئیس آینده فدراسیون فوتبال هم میان اهالی فوتبال در بالاترین خود است.

 

1576842


بهاروند که هنوز به صورت عملی حمایت خود را از هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اعلام نکرده، هم اکنون در هتل المپیک حضور دارد و احتمالا تحرکات و مذاکراتی برای تعیین نتیجه انتخابات طبق دلخواه خود است.

 

 


نامزدهای سرشناس برای تصدی 7 کرسی هیئت رئیسه  


افرادی که برای گرفتن پست هیئت رئیسه ثبت نام کرده اند، با این روش انتخاب خواهند شد؛ 2 نفر به نمایندگی از مدیرعاملان باشگاه ها، 2 نفر به نمایندگی از استان‌های مختلف و 3 نفر هم با عنوان کارشناس ثبت نام کرده اند و در انتخابات با سایر نفرات رقابت خواهند کرد. حبیب الله که به تازگی صندلی هیئت فوتبال را از از آن خود کرد، احمدرضا براتی، غلامرضا بهروان، صادق درودگر، عبدالکاظم طالقانی (عضو هیئت رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال)، محمدرضا ساکت، هوشنگ نصیرزاده و شهره موسوی از مهم ترین چهره های غیرفوتبالی به شمار می روند که در ادامه با اشاره کردن به دو نکته به فوتبالی ها نیز اشاره خواهیم کرد.

 

 

هیئت رئیسه؛ صندلی مورد علاقه جامعه داوری


انتخابات روز آینده فدراسیون فوتبال در شرایطی برگزار می شود که در کنار نام هایی نظیر بهنام ابوالقاسم پور، علی علیزاده، ابراهیم شکوری، حسین شمس، میرشاد ماجدی، نیما نکیسا و .. که چهره های شناخته شده فوتبالی هستند، شاهد حضور چشمگیر جامعه داوری هستیم؛ ممبینی، افشاریان، رفعتی،  رسول فروغی، کامرانی فر، جمیله کشاورز (داور بانوان)، محسن ترکی و .. از چهره های معروف جامعه داور هستند.


نکته دیگر حضور قابل توجه پزشکان است؛ امین نوروزی و شهاب نوروزی از چهره های معروف جامعه پزشکی هستند که در انتخابات فدراسیون حضور پررنگی دارند. به نظر می رسد آنها که با 5 نماینده در انتخابات شرکت دارند، بیشتر حضوری نمادین دارند و می خواهند نقش خودشان را در جامعه فوتبال و میان اهالی آن پررنگ کنند.

 


دو عضوی که قید حضور در هیئت رئیسه را زدند


آخوندی عضو سابق هیئت مدیره پرسپولیس و جواهری مدیرعامل باشگاه گل گهر سیرجان دو چهره ای به شمار می روند که تا پیش از شروع رای گیری قید حضور در انتخابات هیات رئیس را زدند و به صورت رسمی انصراف دادند.

 

 

بزرگترین غایب ریاست فدراسیون فوتبال


مهدی مهدوی کیا که نایب رئیس اول علی کریمی به شمار می رود، روز آینده در سالن اجلاس سران حاضر نیست تا مهم ترین غایبی باشد که این انتخابات در روز رای گیری در دل خود ثبت خواهد کرد.

 

 

عزیزی خادم بدون نایب رئیس!


در شرایطی که نایب رئیس اول، دوم و سوم مصطفی اجرلو، علی کریمی و کیومرث هاشمی مشخص است، شرایط برای عزیزی خادم به همین اندازه خوب نیست. عزیزی خادم به علت رد صلاحیت بهاروند و انصراف قنبرزاده، بدون نواب رئیس اول و دوم است و در صورت پیروزی در انتخابات باید افرادی را برای سرپرستی این سمت‌ها معرفی کند تا در نهایت در مجامع آینده یا در جریان همین مجمع درباره نایبان او تصمیم گیری شود.

 

 

آیا انتخابات به دور دوم کشیده می شود؟

 

این سوالی است که شاید از همین حالا حداقل ذهن گروه های حامی سه نامزد انتخابات یعنی آجرلو، عزیزی خادم و کیومرث هاشمی را به خودش مشغول کرده است. در صورتی انتخابات در همین دور به سرانجام خواهد رسید و ظهر فردا رئیس 4 سال آینده فدراسیون مشخص می شود که فرد مورد نظر نصف آرای اعضای مجمع که 87 نفر هستند، به علاوه یک رای (١+۴٣) را به خودش اختصاص داده باشد. یعنی اگر یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال 44 رای آورده باشد، شانس زیادی برای تصدی صندلی ریاست دارد ولی در صورتی که رای کمتری بیاورد، انتخابات به دور بعدی کشیده خواهد شد.

 

در این بین حامیان آجرلو، عزیزی خادم و کیومرث هاشمی شانس خودشان را برای بردن انتخابات زیاد می دانند؛ البته که باید دید رای اعضای مجمع چطور سرنوشت را تعیین خواهد کرد و شاید حتی فرصت ریاست فدراسیون فوتبال با توجه به مخفی بودن آرای اعضای مجمع به علی کریمی داده شود که نه حامیانش شانسی برای انتخاب شدن او قائلند، نه خودش که ساختار فعلی رای گیری را معیوب می داند و نه مخالفانش.

 

 

کدام طیف مجمع طرفدار علی کریمی هستند؟


این هم یکی از سوالاتی است که شاید خیلی از هواداران فوتبال و آنهایی که از دور ماجرای ریاست فدراسیون و سرنوستش را دنبال می کنند، به دنبال پاسخ آن باشند. در پاسخ باید گفت که از میان 32 رای که روسای هیئت های فوتبال برای انتخاب رئیس فدراسیون دارند، بعید می رسد که حتی یک رای هم به علی کریمی اختصاص داده شود؛ چرا که آنها به شرایط موجود عادت دارند و نمی خواهند قدرتی علیه ساختار موجود در فدراسیون حاکم شود و طبیعی است که رای آنها هر کسی از میان این چهار نامزد باشد، جز علی کریمی.
در میان مدیرعاملان باشگاه های لیگ برتری هم جر سعید آذری که به صورت رسمی حمایت خود را از علی کریمی اعلام کرده، نباید شانسی برای رای دادن به این چهره تکرار نشدنی فوتبال ایران قائل شد.

 

اگر خوش بینانه نگاه کنیم، از میان 16 مدیر باشگاه های لیگ برتری، 8 مدیرعامل باشگاه های دسته اول و 4 مدیرعامل باشگاه ها در دسته دوم، 3 مدیرعامل تیم های لیگ برتر فوتسال و 2 مدیرعامل تیم های فوتبال ساحلی، تعداد آرای علی کریمی شاید به اندازه انگشتان یک دست بشود.


اما در بخشی که به احتمال فراوان علی کریمی بخش عمده ای آراء را به خودش اختصاص بدهد، جایی است که در اساسنامه برای 5 مربی تیم‌های ملی (فوتبال، فوتسال، ساحلی، فوتبال زنان، فوتسال زنان) و 5 کاپیتان تیم‌های ملی حق رای در نظر گرفته شده است. احتمالا در این بخش که افرادی نظیر احسان حاج صفی، فرزانه توسلی، وحید هاشمیان، اصغر حسن زاده، زهرا قنبری، شهناز یاری، مریم آزمون، ناظم الشریعه، هاشم پور و احمدزاده حق رای دارند، علی کریمی حداقل بیش از نیمی از آراء را به نام خود کند.


نماینده اتحادیه مدیران عامل باشگاه‌ها و نماینده داوران سه عضو دیگری هستند که تعداد آرا را به عدد 87 می رسانند و شاید خیلی محتمل نباشد که رای این سه نفر هم با علی کریمی باشد؛ پس شاید در انتخابات روز آینده نباید انتظار داشته باشیم که آرایی که به علی کریمی ستاره سابق فوتبال ایران داده می شود، در بهترین حالت از عدد 15 تجاوز کند.

 

 


آخرین تلاش ها برای تغییر نظر اعضای مجمع


بی شک نکات بسیار مهم و سرنوشت سازی پشت پرده انتخابات فدراسیون فوتبال وجود دارد. رد صلاحیت بهاروند و نفوذی که او در میان هیئت های فوتبال دارد، شاید در مذاکرات پشت پرده، تعیین کننده سرنوشت انتخابات باشد.


علاوه بر این شنیده می شود که حتی طی روزهای اخیر تماس های مشکوکی از سوی برخی افراد که می توانند بر رای اعضای مجمع تاثیرگذار باشند، برای تغییر رای آنها گرفته شده، تا با روش های مختلف نسبت به انتخاب نامی که به آنها توصیه می شود، ترغیب شوند.


امشب که اعضای مجمع در شب نسبتا سرد و آرام غرب تهران دور هم در یک هتل جمع شده اند، شاید در ظاهر هم همه چیز آرام باشد ولی نمی توان در این مورد با قاطعیت صحبت کرد؛ هر چه باشد امشب و فقط چند ساعت دیگر آخرین شانس های کاندیداها برای انتخاب شدن خواهد بود.

دیدگاه‌ها