کد خبر : 1740931 | 12 اسفند 1399 ساعت 12:15 | 40.7K بازدید | 0 دیدگاه

ساز و کار را زیر سؤال نبرید؛

عضو هیأت رئیسه فدراسیون: بله، لابی کردیم!

عضو جدید هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال معتقد است لابی و گفت‌وگو یکی از ابزارها در تمام انتخابات‌ها است.

عضو هیأت رئیسه فدراسیون: بله، لابی کردیم!

به گزارش "ورزش سه"، مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال یکشنبه دهم اسفندماه برگزار شد و طی یک فرآیند تقریبا شفاف اعضای منتخب ازجمله ریاست جدید فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس بانوان و سایر اعضای هیات‌رئیسه توسط مجمع انتخاباتی انتخاب و معرفی شدند. رئیس جوان هیات فوتبال استان خراسان رضوی و عضو شورای شهر مشهد یکی از راه‌یافتگان به هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود و به این بهانه دقایقی با وی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با احسان اصولی را در ادامه می‌خوانید.

 

* برای حضور در هیات‌رئیسه نامزد و انتخاب شدید. پیش‌بینی می‌کردید؟

این مجمع یکی از رقابتی‌ترین مجامع فدراسیون‌ها محسوب می‌شود، چه در تاریخ ادوار گذشته فدراسیون فوتبال و چه در بین سایر فدراسیون‌ها. درواقع یک انتخابات کاملا رقابتی را شاهد بودیم. از سال گذشته بعد از استعفای تاج و درحالی که قرار بود مجمع انتخاباتی اسفندماه سال ۹۸ برگزار شود که این امر به‌خاطر تدوین اساسنامه جدید لغو و مجمع انتخاباتی به امسال موکول شد، درواقع کلید انتخابات از همان زمان خورده شد و فضای انتخاباتی و فضای رقابت و پرداختن به موضوع انتخابات فدراسیون فوتبال از همان زمان آغاز شد. در هر صورت یکشنبه صبح این موضوع به سرانجام رسید و بالاخره انتخابات برگزار شد که این انتخابات در نوع خود سالم، شفاف و براساس اصول اساسنامه مصوب مجمع شکل گرفت و در کمال سلامت برگزار شد، اعضای مجمع نفرات مدنظر خود را با در نظرگرفتن جمیع ملاحظات و بررسی‌هایی که داشتند، انتخاب کردند و درنهایت نیز به جز بحث انتخابات ریاست، یک هیات‌رئیسه متفاوت از لحاظ میانگین سنی و چه از لحاظ تخصص‌های متنوع و دارای افکار نو و جدید روی کار آمد و امیدواریم بتواند برای ایجاد تحولات بنیادی در فوتبال ایران منشأ اثر خیر شود.

 

* پیش از این مجامع مختلف انتخاباتی به‌ویژه فدراسیون فوتبال در غیاب خبرنگاران و با محوریت عدم‌شفاف‌سازی برای اصحاب رسانه برگزار می‌شد، اما یکشنبه همه‌چیز زیر ذره‌بین رسانه‌ها و خبرنگاران بود و به نظر می‌رسد از این جهت این انتخابات یک نقطه‌عطف در تاریخ فدراسیون فوتبال بود.

دقیقا درست می‌گویید همان‌طور که مستحضر هستید همه ناظران فیفا و هم کنفدراسیون فوتبال آسیا به شکل حضوری و اینترنتی این مجمع را زیرنظر داشتند. از سوی دیگر جایگاه اختصاص داده شده برای اصحاب رسانه و حتی اعضای مجمع که یک فضای بزرگ و مناسب و در شأن انتخابات بود در واقع یک نمونه موفقی را از برگزاری یک انتخابات رقابتی شفاف و سالم به نمایش گذاشت و من فکر می‌کنم این انتخابات در واقع سطح استاندارد برگزاری انتخابات در مجامع انتخاباتی به‌خصوص فدراسیون فوتبال را دچار تحول کرده و بعد از این دیگر سطح توقع اعضای مجمع و اصحاب رسانه کمتر از برگزاری این مجمع نخواهد بود و این خودش باعث تحول بزرگ خواهد شد. این اقدام یک گام نو و روبه جلو بود که جا دارد از همه دست‌اندرکاران که زحمت کشیده و این فضا را فراهم آوردند، تشکر کنم.

 

* قبل از اینکه به فدراسیون جدید برسیم کمی درباره فدراسیون قبلی صحبت کنیم. منتقدانی مثل داریوش مصطفوی می‌گویند مدیران قبلی فوتبال را به سمتی بردند که امروز شاهد ۲۰۰میلیارد بدهی و آدم‌های وابسته به سیاسیون هستیم. چقدر با این موضوع موافقید؟

بازهم خوب است که ایشان بحث سیاسی بودن را پیش کشیده و بحث فوتبال یا غیر فوتبالی بودن را مطرح نکردند، اما من یک سوال دارم و دوست دارم این را مطرح کنم با این مقدمه که اگرچه بزرگ‌ترین چهره‌های فوتبال این مملکت بسیار ارزشمند هستند و حضور آنها و وجودشان بسیار حائز اهمیت است اما برای اداره فدراسیون آیا به تخصص‌های متنوع نیاز نداریم؟ یعنی ما بحث مدیریت را به‌عنوان یک تخصص نمی‌دانیم؟ یعنی رشته‌ای به اسم مدیریت که در دانشگاه‌ها ساعت‌ها در حوزه‌های مختلف تدریس می‌شود و به هر حال مقالات علمی زیادی در این خصوص وجود دارد، واقعا این رشته را نمی‌بینیم که بگوییم این هم یک حوزه تخصصی برای اداره کردن امور است و باید به آن توجه کرد؟ مطمئنا اگر یک عزیز فوتبالیست به پزشک نیاز داشته باشد به سراغ پزشکی می‌رود که تخصص داشته باشد. منظور من این است که برای اداره یک سازمان مثل فدراسیون فوتبال نیاز به تخصص مدیریت و تجربه مدیریتی و ظرفیت‌های مدیریتی داریم که برهمین اساس در این خصوص کسانی که علاقه‌مند هستند در این حوزه فعالیت و کار کنند و در اثر‌گذاری فوتبال نقش داشته باشند پیشگام شده تا بتوانند امور را پیش ببرند و مطمئنا این موضوع اتفاق بدی محسوب نمی‌شود‌.

 

* دوستانی که به قول مصطفوی این بدهی را بالا آوردند، تخصص مدیریت نداشتند یا فضا به سمتی رفت که این اتفاق افتاد؟

به هرحال درباره بدهی که از آن صحبت می‌کنید باید نشست و ماجرا را کامل سنجید. بالاخره درخصوص آقای ویلموتس در بحث نقل و انتقال وجه حتما مشکلاتی وجود داشته که باید این مشکلات را کامل بسنجیم، ضمن اینکه خود قرارداد را هم باید بررسی کنیم. در هر صورت می‌تواند در هر سازمانی خبط و خطا باشد، اما اگر خطایی هم وجود داشته باشد، به‌طور مثال یک پزشک اگر یک داروی اشتباهی را تجویز کرده و تشخیص اشتباه بدهد، آیا شما کلا علم پزشکی را زیرسوال می‌برید. یعنی اگر حال‌مان بد شد نزد هیچ پزشک دیگری نرویم؟ نباید این اتفاقات بیفتد و اگر در مدیریت هم کسی ضعفی دارد یا مشکلی دارد یا مشکلی را به وجود آورده، حتی اگر این اشکالات به کرات اتفاق افتاده نباید اصل موضوع را زیرسوال ببریم، باید ببینیم که در آینده به چه شکلی می‌توان این موضوع را تنظیم کرد که به یک شرایط مطلوب و مطبوع برسیم. من احساس می‌کنم فضای جدیدی که حاکم شده بالاخره یک نوع تغییر نسل و تغییر ورژن را در آن شاهد خواهیم بود که با این اتفاق، من خیلی امیدوارم شاهد نگاه‌ها و رویکردهای جدید با استفاده از ظرفیت‌های متکثری که در اختیار این سازمان وجود دارد، باشیم و خیلی از مشکلات را ان‌شاءالله یکی‌یکی برطرف کرد.

 

* بعد از اینکه علی کریمی کمترین آرای مجمع را به خود اختصاص داد خیلی‌ها انتقاد کردند که چطور مجمع فدراسیون فوتبال به یک چهره و پیشکسوت فوتبالی اطمینان نکرد.

اولا باید یک اصل را بپذیریم. وقتی کسی در یک سازوکار انتخابی که همه‌چیز آن مشخص و شفاف است، شرکت می‌کند و فرآیند انتخاباتی را می‌پذیرد و می‌آید و در این سازوکار قرار می‌گیرد باید همه جوانب را سنجیده و وقتی هم که نتیجه نمی‌گیرد نباید سازوکار را زیر سوال ببرد چون در ابتدا همه‌چیز را پذیرفته است که به انتخابات ورود کرده است. یک زمان هست کسی سازوکار را قبول ندارد و می‌گوید اشتباه است و از اول هم نمی‌آید اما وقتی کسی پذیرفت و آمد و در سازوکار قرار گرفت به نظر من دیگر زیرسوال قرار دادن آن شایسته نیست و جای بحث دارد. نکته دیگر اینکه یکی از ویژگی‌های کار دموکراتیک و رای‌گیری همین است خیلی‌ها تصورشان این است که یک اتفاق می‌افتد اما در عمل اتفاق دیگری رخ می‌دهد و این موضوع یکی از شگفتی‌های دموکراسی است که اتفاقا برآورد‌ها و محاسبات به‌گونه‌ای دیگر است اما در درون افکار اشخاص ممکن است به‌گونه‌ای دیگر عمل شود اما در نهایت زیرسوال بردن سازوکار خیلی برای کسی که به این سیستم آمده و خودش را در بوته آزمون قرار داده جالب نیست که اگر من رای آوردم، سازوکار خوب است اما اگر رای نیاوردم بد است. این امر خیلی نمی‌تواند مطلوب جامعه باشد، به هرحال مردم آگاه هستند و می‌دانند اگر کسی در این محیط قرار می‌گیرد پس همه‌چیز را پذیرفته است.

 

* علی کریمی به لابی‌کردن اعتقادی نداشت، اما به نظر می‌رسید همین لابی کردن در نهایت نفرات منتخب را مشخص کرد با این موضوع چقدر موافق هستید؟

بالاخره لابی و گفت‌وگو و مذاکره و معرفی کردن یکی از ابزارهای انتخابات است و هرکس که می‌خواهد خودش را عرضه کند نمی‌تواند خودش را معرفی نکرده و برنامه‌هایش را نگوید و دیالوگ برقرار نکند و بعد انتظار داشته باشد دیگران از او شناخت کافی داشته باشند و رای هم بیاورد. اگر منظورتان از لابی گفت‌وگو، عرضه و ارائه افراد است که این موضوع اصلا ابزار همه انتخابات‌ها در همه جای دنیا است و همه‌جا این موضوع را پذیرفته‌اند، در هر صورت هرجایی که انتخابات باشد باید خودتان را معرفی کنید. لابی کردن جزء اصول و ابزارهای شکل‌دهنده انتخابات است اما اگر منظورتان اعمال نفوذ و اعمال فشار و این صحبت‌هاست باید بگویم که این یک بحثی است که من ندیدم و به هیچ عنوان به‌عنوان یکی از اعضای مجمع نه آن را دیده‌ام و نه تجربه کردم و نه می‌توانم تایید کنم.

 

* تا پیش از این به نظر می‌رسید با انتخاب عزیزی خادم نقشه راه فدراسیون قبلی ادامه پیدا کند اما در عمل فعلا با ترکیب جدید هیات‌رئیسه به نظر می‌رسد شاید نقشه راه جدیدی تعیین و تدوین شود. چقدر امیدوارید یک خون جدید وارد رگ‌های‌های فوتبال کشور شود؟

من هم با این نگاه موافقم بالاخره فضای جدید و هوای جدید و نسل جدید ورود کرده و امیدوارم اتفاقات خوبی هم بیفتد. وقتی به فضای فناوری اطلاعات نگاه می‌کنید، وقتی نسل‌های جدید برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها می‌آیند این موضوع قابلیت اجرای اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جدید و به‌روز‌تر را فراهم می‌کند. درواقع برنامه‌های جدید را گاهی نمی‌توان روی سیستم‌عامل‌های قدیم اجرا کرد. فکر می‌کنم نُو شدنی که دارد اتفاق می‌افتد و نسل جدیدی که ورود کرده که انتخاب مجمع نیز به شمار می‌رود در کنار احترام به گذشتگان و تکریم آنها و پایه و اساس قراردادن کارمان روی تجربیات و زحمات آنها؛ یک فضایی را مهیا خواهیم کرد تا همان نگاهی که مدنظر همه است یعنی منتظر اتفاقات نو و جدید باشیم، به وقوع بپیوندد.

 

1577947

 

* انتقادی که به فدراسیون قبلی وارد بود مبنی‌بر عدم‌شفاف‌سازی و تصمیم‌گیری در خفا تا چه اندازه در فدراسیون جدید حل و فصل خواهد شد؟

به شخصه معتقدم باید رو به آینده صحبت کرد اما همین مجمعی که تجربه کردید خودش نشان داد این مطالب دیده و شنیده شده و حتی بدنه فدراسیون در برگزاری این مجمع انتخاباتی شفاف عمل کرد و از این به بعد این موضوع را تداوم خواهیم بخشید و از ابزارهای لازم به‌خصوص در حوزه رسانه استفاده خواهیم کرد. به نظر من رسانه باید آگاه و در جریان باشد و نقد جدی و بدون ترحم نسبت به عملکرد همه بخش‌ها به‌ویژه در فوتبال و حتی در حوزه ورزش داشته باشد. ما باید این موضوع را یک نعمت بدانیم نه اینکه از آن فراری باشیم. باید ظرفیت‌هایمان را بالا ببریم و فضایی وجود داشته باشد که بتوان همه نظرات را شنید که مطمئنا این موضوع از رفتن به سمت خطا جلوگیری به عمل می‌آورد اما اگر موارد و مواضع شفاف نباشد مطمئنا ضریب خطا هم به‌شدت بالا خواهد رفت و در ادامه اتفاقاتی را به وجود می‌آورد که گاهی جبران‌ناپذیر خواهد بود.

 

* درباره انتخاب عزیزی‌خادم چه صحبتی دارید؟

ایشان از دوستان خوب ما هستند و به او تبریک می‌گویم. امیدوارم در هیات‌رئیسه جدید فدراسیون با همکاری با هم و با سایر اعضا با ایشان به‌عنوان رئیس فدراسیون گام‌های بلندی را برداشته و سعی ‌کنیم یک تصویر نو و جدید و در واقع یک نسل جدیدی از نحوه اداره فدراسیون را ان‌شاءالله به نمایش بگذاریم.

 

* رای شما چه کسی بود؟ می‌توانید اعلام کنید؟

خیر!

 

* برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با کادر فنی فعلی به سرمربیگری اسکوچیچ همکاری خواهید کرد یا اعتقاد دیگری دارید؟

قطعا رفتن به جام جهانی بسیار مهم است، اما در مباحث فنی اجازه بدهید هیات‌رئیسه جلسه داشته و این مباحث را آنجا داشته باشیم.

 

* شنیده می‌شود برخی نهادهای ذی‌ربط بالادستی فدراسیون فوتبال با لغو قانون منع به خدمت‌گیری مربی و بازیکن خارجی موافق هستند. به‌عنوان یک عضو جدید هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نظرتان در این مورد چیست؟

اجازه دهید در این خصوص بعدا صحبت کنم این یک موضوعی است که درخصوص آن اتفاقا حرف هم دارم، اما می‌خواهم پخته‌شده صحبت کنم این هم یکی از مواردی است که باید در هیات‌رئیسه آن را آسیب‌شناسی کنیم و بعد در این خصوص صحبت خواهم کرد.

دیدگاه‌ها