کد خبر : 1746109 | 10 فروردين 1400 ساعت 13:53 | 9.3K بازدید | 4 دیدگاه

احمدی نظر خودش را دارد و من هم نظر خودم را؛

صحبت‌های محمد سیانکی درباره گزارشگران جوان فوتبال

محمد سیانکی می گوید شرایط این روزها در جامعه به گونه ای پیش می رود که بسیاری از افراد قدر جایگاهی که به دست آورده اند را نمی دانند، چون زحمتی برای آن نکشیده اند.

صحبت‌های محمد سیانکی درباره گزارشگران جوان فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، صحبت های محمدرضا احمدی در آخرین روزهای سال 1399 بهانه ای شد تا با محمد سیانکی یکی دیگر از گزارشگرهای قدیمی فوتبال ایران در اولین روزهای سال 1400 تماس بگیریم و از دیدگاه او در مورد شرایط گزارشگری بپرسیم. سیانکی در مصاحبه ای که در ادامه می خوانید، در رابطه دغدغه اصلی این روزهای برخی گزارشگران قدیمی و اهالی فوتبال، یعنی روی کار آمدن سریع گزارشگران جوان حرف های جالبی را مطرح کرده و البته در مورد آکادمی کیا نیز که به عنوان مربی در آنجا فعالیت دارد، صحبت کرده است.

 

 

*باید تابع سیستمی باشیم که طراحی شده است


محمدرضا احمدی چند روز قبل از آغاز سال 1400 از ورود سریع گزارشگران جوان به عرصه گزارش ابراز نگرانی کرد. سیانکی در واکنش به این موضوع حرف هایش را ضمن تبریک سال نو اینطور آغاز کرد:« اول از همه سال جدید را خدمت شما  و همه مردم ایران تبریک می گویم. امیدوارم همه سال خوبی داشته باشند. در مورد موضوعی که مطرح کردید، سلیقه ها و نقطه نظرات با هم فرق دارند. اینکه هر چه ما بگوییم درست باشد هم اینطور نیست. آقای محمدرضا احمدی هم نظر خودش را در این رابطه دارد، ولی به هر حال باید تابع سیستمی باشیم که طراحی شده و در قالب آن وظایفمان را انجام دهیم.»

 

 

*اگر از سال 72 شروع نکرده بودم، قدر کارم را نمی دانستم


سیانکی سپس به ابعاد دیگری از این موضوع پرداخت و اضافه کرد:« محمدرضا احمدی البته به نکات جالب توجهی اشاره کرد. او 10 ، 15 سال دیرتر از من وارد عرصه شده است. من از سال 72 ، 73 از رادیو شروع کردم. اگر اینطور شروع نکرده بودم، قدر کارم را نمی دانستم. امیدوارم بتوانم قدر کارم را بدانم. حالا با توجه به شرایطی که ایجاد شده، اینطور تشخیص داده اند. امیدوارم گزارشگران جوان هم قدر موقعیتی که به آنها داده می شود را به خوبی بدانند.»

 

 

*مردم الان نصف بازیکنان تیم ملی را نمی شناسند، چون ...


محمد سیانکی سپس در واکنش به این سوال که به نظر می رسد برخی گزارشگران خیلی زودتر از حد تصور به تریبون رسیده اند، اینطور توضیح داد:« ببینید خب یک زمانی بازی کردن در استقلال پرسپولیس خیلی سخت بود و باید هفت خان را رد می کردید. الان چی؟ الان به شما قول می دهم که بازیکنان تیم ملی را عکسشان را برای اهالی فوتبال بگذارید و اسمشان را بپرسید؛ نصفشان را نمی شناسند، ولی بازیکنان ذخیره دهه 90 را هم مردم می شناختند. برای اینکه آنها خیلی سختی کشیده اند. در مقابل برخی بازیکنان برای رسیدن جایگاهی که دارند، خیلی زحمت نکشیده اند؛ شانسی بوده یا داستان های دیگر باعث شده تا قدرش را ندانند. علی دایی با طحال پاره برای تیم ملی بازی کرد. علی دایی رویاهای بزرگ داشت و زحمات زیادی کشیده. کریم باقری هم همینطور؛ این بازیکنان رویاهای بزرگی در سر داشتند.»


مربی تیم فوتبال آکادمی کیا در ادامه با اشاره به یکی از اتفاقات هفته های اخیر این آکادمی بیان کرد:« من الان مربی کیا هستم. مدتی قبل یکی از بازیکنان خوب ما کار ناشایستی بعد از تعویض شدن انجام داد. هفته بعدی با تیم دوم جدول بازی انجام دادیم و اصول ما می گفت این بازیکن نباید بازی کند. بازی را باختیم ولی به آن بازیکن بازی ندادیم تا هم اصول رعایت شده باشد و هم آن بازیکن جایگاه خودش را بداند. اگر بازی می دادیم برای خودش و ما بد می شد. برای مثال این موضوع را مطرح کردم؛ این اصول باید رعایت شوند، تا نسل جوان ما قدر جایگاهی که به دست می آورند را بدانند.

 

من نگران این هستم که یک گزارشگری که الان 21 یا 22 سال سن دارد، چند سال دیگر و در 26 ، 27 سالگی دیگر انگیزه ای نداشته باشد. من در فوتبال هم همین حرف را می زنم. الان بازیکن های جوانی داریم که در استقلال و پرسپولیس بازی می کنند و فخر می فروشند.  البته شاید من هم اگر خیلی زود به جایگاهی که الان دارم، می رسیدم دیگر تلاشی نمی کردم. اما حالا چون برای جایگاهی که دارم زحمت کشیده ام، به خوبی قدرش را می دانم.»

 

 

*در آینده می فهمند مهدوی کیا برای فوتبال ایران چه کاری کرد


سوال بعدی ما از محمد سیانکی در رابطه با شرایط آکادمی کیا بود که به عنوان مربی چند سالی می شود در آن فعالیت دارد. سیانکی به این سوال با تشکر از برادران مهدوی کیا اینطور پاسخ داد:« واقعا زمان نیاز است و در آینده خیلی ها می فهمند که مهدی مهدوی کیا چه کمکی به فوتبال ایران کرده است. من الان در بطن کار هستم. الان فکر می کنند در آکادمی همه چیز ایده آل است؛ فکر می کنند اسپانسر هست  و هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در واقع هیچ حمایتی از این مجموعه نمی شود. مهدی مهدوی کیا شخصا خودش برای همه چیز از جمله خوابگاه، سفرها،  ... هزینه می کند.

 

در مورد همه چیز باید خودش هزینه کند و هیچ همکاری ای نمی شود. الان تیم نونهالان درگیر دو مسابقه است ولی مسئولان برنامه ریزی مسابقات یک ذره هم با ما همراهی نمی کنند. ما با تیم نونهالان یکشنبه در اردبیل بازی کردیم و یک روز بعد تیم دوباره بازی داشتیم؛ این رکورد باید در کتاب گینس ثبت شود. تیمی که در دسته سوم مسابقات فوتبال ایران هم داریم، همین مشکل را دارد. بازیکنان این تیم همه 17 ، 18 ساله هستند و در تیم جوانان باشگاه هم بازی می کنند. حتی به ما پیشنهاد شد که دو سه بازیکن با تجربه به تیمی که در دسته سوم داریم، اضافه شود ولی این جزو سیاست های آکادمی نیست. بازیکنان جوانان ما بازی می کنند و به فاصله 24 ساعت دوباره باید بروند بازی کنند.ای کاش همراهی هایی صورت بگیرد تا بازیکنان فوتبال زده نشوند.»

 

 

*برادران مهدوی کیا موهایشان سفید شده است


او سپس با اشاره به کار سخت برادران مهدوی کیا اضافه کرد:« هر روز که می گذرد می فهمم چقدر کار سخت است. دست مریزاد می گویم به برادران مهدوی کیا. 10 سال از من کوچک تر هستند ولی به خاطر حرص و جوش این کار ده سال پیرتر نشان می دهند و موهایشان سفید شده است. هیچ کمکی نمی شود و بدتر اینکه افرادی هستند در فوتبال تهران که نه تنها کمکی نمی کنند، مشکل هم ایجاد می کنند. می گویند بازیکنان آکادمی کیا صغره سن دارند. در صورتی که این موضوع اصلا پذیرفتنی نیست و ما اصلا بازیکنانی که شبهه در مورد آنها وجود دارد را جذب نمی کنیم. اینقدر خدا را شکر تیم های قوی داریم که متکی به یک یا دو بازیکن نیستم. ما بهترین بازیکن‌مان یک کار ناشایست انجام داد و هفته بعد که به او نیاز داشتم، به او بازی ندادیم.

 

 

*چند سال است که یک نفر از مسئولان فوتبال تهران اینجا نیامده


از سیانکی پرسیدیم که انتخابات هیئت فوتبال چقدر در آینده آکادمی فوتبال کیا تاثیرگذار بوده است که او در واکنش به این سوال اینطور پاسخ داد:« بحث شخص نیست. سیستم باید درست باشد. یک روز ندیده ام که یکی از مسئولان استان تهران بیاید و آکادمی را ببیند. آیا در این چند ساله یک نفر نمی توانسته بیاید و بگوید اینجا اصلا شما چه کاری انجام می دهید؟! می توانند حداقل زمینه همکاری های مشترک ایجاد کنند تا ما با انگیزه بیشتری کار کنیم.»

 

 

*رئالی هستم ولی دلیل نمی شود از بازی بارسلونا لذت نبرم


سوال بعدی از محمد سیانکی در مورد علاقه اش به رئال مادرید بود و او در این مورد توضیح داد:« از بچگی طرفدار رئال بوده ام. نکته مهم اما برای من این است که من از تیمی بدم نمی آید. من از رئال خوشم می آید ولی مثل این روزها که هواداران افراطی را می بینیم، دلیل نمی شود که از بازی بارسلونا لذت نبرم.  من رئال را دوست دارم چون بازیکن مورد علاقه ام زیدان بود و خدا را شکر مربی تیم هم شد.»

 

 

*برخی‌ می گفتند استقلال و پرسپولیس با تماشاچی مدعی اند


سوال پایانی از سیانکی در رابطه فوتبال بدون هوادار بود و اینکه چه نکته ای در این رابطه به ذهن او می آید. مربی تیم فوتبال آکادمی کیا در واکنش به این سوال به نکته جالب توجهی اشاره کرد و گفت:« خب نبودن تماشاگر تاثیرگذار بوده است، اما چیزی که ذهن من را مشغول کرده، این است که می گویند یک سری تیم ها با هواداران مدعی می شدند ولی در کشورهای مختلف می بینیم که باز داستان همان است؛ از اسپانیا گرفته تا تیم های دیگر. مثلا یادم می آید برخی مربیان پیکان و سایپا می گفتند استقلال و پرسپولیس با تماشاگرهایشان مدعی قهرمانی می شوند ولی باز هم می بینیم که این دو تیم مدعی هستند و تفاوت فحاشی در نتایج تیم ها در غیبت تماشاگران شاهد نیستیم.»

دیدگاه‌ها