کد خبر : 1746378 | 12 فروردين 1400 ساعت 11:41 | 28.1K بازدید | 3 دیدگاه

دفاع وسط جوان کم است چون ...

عقیلی: کم‌تر غر بزنید، نمی‌شود همه را راضی کرد

تیم ملی در این چند بازی تغییرات زیادی داشته انشالله در بازی های اصلی به خصوص مقابل بحرین و عراق بتواند خوب کار کند.

عقیلی: کم‌تر غر بزنید، نمی‌شود همه را راضی کرد

به گزارش ورزش سه، هادی عقیلی کاپیتان پرافتخار سابق سپاهان بعد ازخداحافظی درحال گذراندن کلاس‌های مربیگری و بازآموزی فوتبال برای شغل جدیدی است که مدنظر دارد.
عقیلی که تجربه فوق‌العاده‌ای در فوتبال ایران دارد درباره مسائل و مختلف حرفهای جالبی مطرح کرده که در ادامه می‌خوانیم:

 


*در مورد پیروزی تیم ملی مقابل سوریه صحبت کنید؟


خدا را شکر تا الان همه چیز مثبت بوده است و هر سه بازی دوستانه اش را بدون گل خورده، برده است و مهمتر از همه اینها توانسته خلق موقعیت کند و گل هم بزند و مهمتر اینکه موفق شده با سه چینش مختلف بازی کند. در بازی با بوسنی تیم ملی با چینش ۳ دفاعه بازی کرد و بازی با ازبکستان 433 بود. در بازی با سوریه هم با چهار دفاع بازی کرد و اینکه آقای اسکوچیچ توانسته بازیکن های جدیدی در ترکیب استفاده کند. پیراهن تیم ملی چیزی نیست که هر کسی راحت بدست بیاورد و مربی کسانی را در زمین می‌گذارد که بتوانند پاسخگوی خواسته هایش باشد. تیم ملی در این چند بازی تغییرات زیادی داشته انشالله در بازی های اصلی به خصوص مقابل بحرین و عراق بتواند خوب کار کند چون در دور رفت مقابل عراق بد بازی کردیم. گاهی شما نتیجه بدی میگیرید ولی بازی خوبی ارائه می‌دهید ولی دردوره سرمربیگری ویلموتس در دیدار با عراق ما بسیار بد بازی کردیم و تیم ملی حرفی برای گفتن نداشت.

 


*موافق لیست حال حاضر تیم ملی بودید یا خیر؟


لیست تیم ملی همیشه در اختیار  سرمربی تیم ملی است و کاملا باید به آن احترام گذاشت زیرا با تفکرات او همه چیز انجام می شود و قرار نیست با تفکرات بقیه باشد و مطمئنا او بهترین ها را می خواهد.

 


* بسیاری معتقد هستند از تیم سپاهان باید افراد بیشتری دعوت می شد یا اینکه  چرا صنعت نفت آبادان در تیم ملی نماینده ای ندارد.نظر شما چیست؟


در مورد گذشته ها باید بگویم همیشه از دو تیم استقلال و پرسپولیس برای مثال ۵ بازیکن دعوت می شد و بحث جراید و رسانه ها این بود که چرا از فلان تیم بیشتر دعوت شده یا از فلان تیم کمتر؟ الان بعد از چندین سال تابو شکنی شده و تیم‌های دیگر هم سهیم شده‌اند.

 

اگر خاطرتان باشد سال های گذشته سپاهان‌ با وجود اینکه بالای جدول بود در مقطعی هیچ بازیکنی در تیم ملی نداشت و آن زمان هم سرمربی بهترین ها را برای تیم خودش می خواست و نسبت به تفکراتش و بنا به نیازش مجبور بود یکسری بازیکن ها را حذف کند. بالاخره لیست تیم ملی هم اندازه دارد و بیشتر از آن نمی شود دعوت کرد و خود بازیکنان هم راضی نیستند لیست تیم ملی بلند بالا باشد و خود بازیکنان بخواهند به اردو بیایند و آنجا کنار زده شوند برای همین محدودیت هایی وجود دارد . در نهایت همه را نمی توان راضی کرد و باید این غر زدن مداوم را تعطیل کرد.  

 


*در تیم ملی بحث تغییر روش و فرمیشن بازی خیلی جدی است و ما در دو بازی گذشته دو شکل متفاوت بازی کردیم.نظر شما چیست؟


این بحث اگر بخواهم در مورد آن صحبت کنم کمی پیچیده است. در فوتبال روز دنیا در بخش دفاعی باید یکسری تیم ها را الگو قرار دهیم. از تیم های قدر اروپا اگر بخواهیم اسم ببریم. برای مثال اینتر در ایتالیا صدر جدول است و در انگلیس می توان  از منچستر سیتی نام برد و چلسی هم روند خیلی خوبی را طی می کند و خودش را بالا کشیده است البته من این ها را کلی می گویم. آقای توخل و یا کانته با سیستم سه دفاعه بازی می کنند ولی اسمش سه دفاعه است موقع دفاع کردن به ۵ یا ۶ نفر می رسند. در اتلتیکو مادرید شما ۶ نفر در یک خط را هم می بینید.

 

سبک بازی ما با تیم‌های اروپایی فرق می کند زیرا آنها بازیکنانی دارند که یک‌تنه جریان بازی را عوض می کنند.من شخصا اگر بخواهم سیستمی را انتخاب می کنم 4231 بایرن مونیخ و یا بازی تیم کنته که سه دفاعه است و تبدیل به پنج دفاعه می شود را در اکثر تیم های اروپایی می بینیم  ولی من به شخصه  بیشتر 433 و  4231که تیم لیورپول و بایرن مونیخ بازی می کنند را دوست دارم.این را هم بگویم که خوب است ما بتوانیم با سیستم‌های مختلف و متضاد با هم بازی کنیم.

 


*در دوره‌ای هستیم که دفاع وسط  جوان در فوتبال ایران زیاد نیست.علتش را در چه می‌دانید؟

 

چندسال پیش قانونی وضع کردند که تیم ها نمی توانند دروازه‌بان خارجی بگیرند و در آن زمان گلر ها خیلی خوب نبودند ولی بعداً که رقابت آزاد شد مشاهده می‌کنیم که در هفت سال گذشته  گلرهای ما نسبت به آن موقع خیلی خوب شده اند البته درست است که یکسری تیم‌ها از این مسئله آسیب می‌بینند اما اوضاع خیلی بهتر شده است. بحث دفاع وسط هم آن طور که شما می گویید تخصصی است باید بگویم درست اشاره کردید چون مثلاً هافبک و مهاجم به جای هم بازی کنند اما خیلی کم پیش می‌آید که از پست دیگری بازیکن بیاورند و از او به عنوان دفاع وسط استفاده کنند شاید برای مقطعی جواب دهد ولی در طولانی مدت خوب نیست و این موضوع مختص لیگ ما یا کشور ایران نیست بلکه در تمام دنیا همین است. چون دفاع و دروازه بان باید مسئولیت‌پذیر باشند و فشار روی آنها بالا است شاید از همان ابتدا خیلی ها ترجیح می دهند در پست دیگری بازی کنند.

 

شاید یک گلر ده توپ خوب  بگیرد ولی با یک اشتباه همه از او انتقاد می کنند و مدافع هم همین است و شاید یکی از دلایلش این باشد که برای فرار از این موضوعات از همان تیم های پایه خیلی ها ترجیح می دهند در پست های جلو بازی کنند و ده توپ از دست بدهند و یک گل بزنند خیلی برایشان بهتر است تا اینکه ۱۰ توپ بگیرند و یک توپ از دست بدهند و کلی به آن ها انتقاد شود.

 


*شما در دوره‌ای قرار بود به استقلال بروید و فکر کنم مسائل این تیم را زیرنظر دارید.نظرتان درباره شرایط فعلی آبی‌ها؟


من دو سال پیش زمان آقای شفر  سر تمرین استقلال رفتم. من آنجا از نزدیک دیدم که تیم استقلال منتظر یک نامه بود تا بتواند وارد زمین شماره دو ورزشگاه آزادی  شود و اگر نامه نمی نمی‌زدند نمی توانستند وارد زمین شوند و آن هم فقط برای یک روز بود یعنی اینکه اگر فردا هم می خواستند دوباره به آنجا بروند باید پول پرداخت می‌کردند . این مشکل زمین تمرین استقلال حل نشده است و این یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید .

 

در همان زمان من داشتم با آقای شفر صحبت می‌کردم و تمرینشان را نگاه می کردم و تقریبا نیم ساعتی با هم صحبت کردیم و خیلی گلایه ها داشت ولی می گفت ما باید تحمل کنیم به هر حال استقلال تیم پر افتخار ایران است و این حقش نیست. استقلال آن سال در نیم فصل دوم بهترین نتایج را گرفته بود و به همراه آقای شفر پیشرفت نتایج هم داشتند ولی درست زمانی چه استقلال با آقای شفر پیشرفت نتایج داشت به هر حال فوتبال بالا و پایین دارد ولی از لحاظ امتیاز گیری تیمش در نیم فصل دوم بهترین آمار را داشت و در آن زمان او را از سمت سرمربیگری برداشتند با علم بر اینکه در دادگاه خواهند باخت.

 

شما خودتان یادتان می آید که آقای شفر همراه با کمک هایشان سر تمرین رفته بودند و آن ها راه نداده بودند. به نظر خود من این کاملا عمدی است و مطمئناً پشت‌پرده وحشتناکی دارد که توانسته بودند این کار را با تیم بکنند در حالی که تیم در شرایط خوبی بود و شفر هم مربی کوچکی نبود و وضع استقلال می توانست بهتر از آن ها شود.

 


*درمورد بحث پرداختی های دو تیم استقلال و پرسپولیس صحبت می کنید؟


 من اطلاعات دقیقی از آن ندارم و مثل شما از رسانه ها می شنوم و این گونه که بازیکنان به هم می گویند موضوع این است که پرداختی تیم پرسپولیس بالاتر است ولی بخشی را باید به تیم پرسپولیس حق دارد زیرا این تیم در چند سال اخیر دو بار به فینال آسیا رفته و این موضوع خیلی برای آن ها درآمد زایی داشته است. ما داریم بحث میلیون دلاری انجام می دهیم.شاید پرسپولیس در آن دو دفعه ای که به فینال آسیا رسیده چهار میلیون دلار درآمد کسب کرده است و البته شاید بیشتر هم باشد .

دیدگاه‌ها