کد خبر : 1748219 | 21 فروردين 1400 ساعت 13:18 | 8.8K بازدید | 0 دیدگاه

نمی توانم بگویم بیشترین مشکل مربوط به کدام تیم است

خورشیدی: داورها اشتباه می کنند اما تعیین کننده نیست

شاید تعصب بیش از حد و شاید اشتباهات بیش از اندازه داوری کار را برای این قشر تعیین کننده در فوتبال ایران سخت کند.

خورشیدی: داورها اشتباه می کنند اما تعیین کننده نیست

به گزارش "ورزش سه"، اشکان خورشیدی یکی از بهترین داوران فوتبال ایران است که همواره و در این سال ها تلاش کرده فرم خوب داوری خود را حفظ کند. او در فصلی که به دلایل مختلف کمتر از سال های گذشته در مسابقات سوت در دست گرفته در گفت و گویی کوتاه به سوالات خبرنگار ورزش سه پاسخ می دهد درحالی که مثل همه امیدوار است ریاست جدید فدراسیون فوتبال در موضوع معیشت داوران تحولی اساسی ایجاد کند.

 

آقای خورشیدی تا به اینجای فصل یعنی هفته بیستم از رقابت‌های لیگ برتر چند بازی را داوری کرده اید؟
در نیم فصل اول در چهار بازی داور بودم و در نیم فصل دوم تا به اینجای کار در دو دیدار قضاوت کردم و باید دید در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد؟


درباره بحث var صحبت کنید به نظرتان چه زمانی این سیستم به صورت قطعی وارد ایران میشود؟
به هر حال بسیار کمک می کند اشتباهات کم شود و ما استقبال می کنیم ولی نمی دانیم این سیستم وارد بشود یا خیر زیرا خارج از اختیار ما است. به دلیل هزینه بر بودن نتوانستیم var را وارد کنیم و باید تایید نهایی را از فیفا بگیریم. اگر این کار انجام شود هجمه های وارده از سمت مربیان و باشگاه‌ها نیز کم می شود.

 

الان به نوعی این گونه جا افتاده است که در صفحات مجازی اشتباهات داوران خیلی بزرگ نمایی می شود در این مورد صحبت می کنید؟
متاسفانه همین طور است که شما می گویید ما نمی گوییم داوران اصلاً اشتباه نمی کنند اما ما از قبل هم گفته ایم که یک داور تمام تلاشش را می کند تا بهترین قضاوتش را به نمایش بگذارد اما تیم ها به محض این که داور اشتباه میکند سعی می‌کنند تمام اشتباهاتی که یک فرد یا یک تیم دارد را گردن داور بیندازند درحالی که واقعا اینگونه نیست و اگر یک تیمی کلا مشکل دارد فقط نوع قضاوت داور نیست که تاثیرگذار است. گاهی اوقات می بینید یک تیم تعویض اشتباه انجام می‌دهد و یا بازیکن گل نمی‌زند و در آن زمان دیواری کوتاه‌تر از دیوار داوران پیدا نمی‌کنند. اگر داور در طول ۹۰ دقیقه ۵۰ سوت بزند که ۴۹ سوت آن درست و یک سوت آن اشتباه باشد تیم‌ها آن اشتباه را بزرگ می‌کنند و این واقعاً منصفانه نیست.

 

 


تا به حال هواداران کدام تیم بیشتر به شما سخت گرفتند؟
فرقی نمی کند. هواداران، طرفدار های تیمشان هستند و با برد هایش خوشحال و از باخت هایش ناراحت می شوند. قطعا هر تماشاچی که تعصب بیش از حد نسبت به تیمش دارد ممکن است نسبت به داور معترض باشد و یا یک سری مسائل برای او به وجود بیاورد. قطعا هواداران خیلی از تیم ها بوده اند که برای داوران کژدار و مریز مشکلاتی به وجود آورده اند و نمی توان به تیم خاصی اشاره کرد.


در مورد حقوق کمی که به داوران به خصوص در لیگ‌های پایین‌تر تعلق می گیرد صحبت می کنید؟
ما از اول هم گفته‌ایم که کسانی که وارد عرصه داوری می شوند به خاطر عشقشان این کار را انجام می دهند. البته نباید از این جمله سو تعبیر شود  و اینکه باعث شود خدماتی به داور ها ندهند. با توجه به شرایط کنونی و پولی که در فوتبال دنیا و کشورمان هزینه می شود قطعا نه به اندازه پولی که برای بازیکنان و مربیان هزینه می شود ولی باید داوران ما دستمزدی معقول و معمولی بگیرند. من فکر می کنم داوران در دنیا کمترین دستمزد را می گیرند و این حق ما نیست. داوران ما انسان های شریف و سالمی هستند که تمام تلاششان را می کنند تا به چرخه فوتبال کمک کنند و قضاوت کم اشتباهی داشته باشند ولی مسئولان فدراسیون باید فکری به حال امکاناتی که در اختیار داوران قرار می دهند بکنند و در این قضیه بازنگری شود. ما حتی در کوچکترین امکانات مثل البسه مشکل داریم و حق الزحمه ما واقعا کم است. انشاالله حالا که آقای عزیزی خادم تشریف آورده به این مسائل ورود کند و توجه بیشتری به داوری شود.

دیدگاه‌ها